dessutom skiljer det sig från individ till individ. .
Det var väl det som var min poäng när du svepande kallade unghästar opålitliga i allmänhet och hingstar i synnerhet...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
dessutom skiljer det sig från individ till individ. .
Det var väl det som var min poäng när du svepande kallade unghästar opålitliga i allmänhet och hingstar i synnerhet...
Jag var med om en underlig människa när jag hade en ponny ute på annons. Hon skickade ett mail och berättade att hon var en vuxen kvinna (sisådär 40 år) ute efter en häst till skogsturer och klassisk dressyr samt som sällskap till sin andra häst, det lät jättebra i mailet så vi bokade in en provridning.
Väl på plats ville hon knappt borsta eller sadla själv. Sen hoppade hon upp och vi gick iväg till ett fält där hon kunde provrida (hade ingen ridbana). Hästen har alltid varit genomsnäll att rida på öppna ytor (aldrig bockat eller dragit iväg), och så även denna gång. Hon red runt i skritt och trav där en stund. När jag sen frågade om hon inte ville testa galoppen svarade hon att "nej det behövs inte". Jag sa då att hon gärna får testa på grusvägen bort från stallet om hon inte vågade testa på den öppna ytan, men hon ansåg att man inte behövde prova någon galopp . På vägen tillbaka mot stallet öste hon beröm över hur snäll hästen var att rida.
Tillbaka i stallgången började hon granska hästens hovar ingående, påhejad av sin man. Hon pekade på en rand och sa "jag ser att den här hästen haft fång!", varpå jag stod som ett frågetecken och sa att den där randen fanns på alla hovar runt om och mest troligt hörde ihop med betessläppet, eftersom hästen aldrig visat fångtecken. Sen kom nästa påstående om att hästen hade kass hovkvalitet och behövde både det ena och andra tillskottet för att hålla, trots att denna häst gått barfota hela sitt liv och tränats rätt intensivt utan att ömma eller få fula hovar en enda gång.
Hon klagade för fullt över hästens hälsa, och sa sen att hon kunde tänka sig att förbarma sig över den men att det skulle ta lång tid att få ordning på den. Hon fick åka hem utan häst.
När hovslagaren kom nästa gång berättade jag om vad kvinnan sagt, och vi fick oss ett gott skratt. Hovslagaren sa att man får inte bättre hovar än såhär, och någon fång kunde hon absolut inte se tecken på. Hästen såldes sen till ridskola och är nu privat tävlingshäst, utan att ha haft några hovproblem
Den här hästen hade bara deltagit i pay and jump vid det tillfället, och hon såg varken mig rida eller film på galoppen. Det kändes så underligt när hon ville ha hästen till just skogsridning, att då inte testa hur hästen beter sig ute innan ett köp. Fast det mest underliga var ju beteendet i stallet efteråtFast jag hår sålt en fin dressyrhäst för 100 000 ... Köparen galopperade inte under provridningen, mest skritt och lite trav, kanske max 10 min... Jag hade å andra sidan visat den i galopp och hade även fina tävlingsresultat... Så de va ju inga konstigheter på galoppen heller...
Hon kanske mest brukade rida i skritt och trav, och sällan galopperade? Då kan jag förstå om man inte tycker det är så tokviktigt att prova galoppenDen här hästen hade bara deltagit i pay and jump vid det tillfället, och hon såg varken mig rida eller film på galoppen. Det kändes så underligt när hon ville ha hästen till just skogsridning, att då inte testa hur hästen beter sig ute innan ett köp. Fast det mest underliga var ju beteendet i stallet efteråt
Hon kanske mest brukade rida i skritt och trav, och sällan galopperade? Då kan jag förstå om man inte tycker det är så tokviktigt att prova galoppen
Fast det andra låter ju bara skumt. Kanske någon som var sugen på lite gratisridning bara
Tolkar det snarare som att hon ville köpa hästen - men inte hade råd och försökte klanka ner på den för att få mer priset. Mkt fult för övrigt.
Apropå inte göra saker på provridning. Jag provred och köpte en häst som för mig var viktigt bl.a. att den var trygg och säker att hoppa. Hade sett film och säljaren visa. JAG tog ett typ 40 cm hinder, och var nöjd. Det jag ville se var att hästen inte skenade på hinder/grisnitade/stack iväg över hinder med passiv, rädd ryttare (=mig). Hade bara varit dumt hoppa mer där, det var bättre vi tog när vi var mer trygga med varandra. Men det kanske verkade konstigt.
(Nu drygt 6 mån efter köp inte bara tränar vi på nivå jag förr var livrädd för, utan har även startat PJ och klubbtävling och debuterar lokalt om några veckor. Men hade jag försökt hoppa ens 60 cm på provridningen hade det bara blivit kattskit)
Kan ju vara samma med galoppen. Personen väljer ta galoppen när den känner hästen och är säker och är nöjd med att hästen är lugn och trygg i trav på öppet fält.
Ja, hon gjorde iallafall en fuling!
Angående din provridning, så känner jag igen mig så mycket i det! Tog ett par små pluttskutt med ponnyn på provridningen, och såg den hoppas typ 65-70 under annan ryttare. Jag ville också bara känna att den var schysst. Då var jag övertygad om att jag ändå aldrig skulle våga hoppa högre än 60, någonsin ever. Föreställde mig att vi skulle börja åka på pay and jump typ nu och hoppa 50. Vi tävlar i dagsläget LD och ska förhoppningsvis snart upp i LC
Så när det gäller inte prova saker på provridning så kan jag tycka det är BRA om en person som är osäker låter bli. Och är ärlig med det samt vad den söker samt hur personen uppfattat det den provat. Tex "jag känner mig lite osäker att galoppera, så jag låter gärna bli det idag. Det känns dock som med tanke på att hästen är så lugn och trygg i trav på öppet fält så blir galoppen inga problem när vi känner varandra mer och provat galoppera i ridhus först?" Förhoppningsvis är ägaren ärlig med.
Men hellre avstå än göra det trots att man är rädd/osäker.
Jag hade iofs som krav den skulle kunna kravla runt i lätt klass (dvs 120), även om jag såg det otänkbart vi skulle hoppa över metern. Hoppade mycket förr, ffa på ponny. Sen hade jag två fulstoppare (storhäst) och tappade självförtroendet. En del höjdrädsla med, 90 var HÖGT.
Första träningen med nämnda häst hoppade vi bana på 90 cm. Utan att jag var minsta rädd (eller ens fattade att det var 90 ). Har startat 70 på P&J klubbtävling och CR och det känns som pyttehinder. Fast jag har lite kvar mentalt, kan tycka det är högt INNAN jag börjar rida. Väl igång känns inte ens 90 som nåt problem. Och det är ENBART tack vare hästen. Men hoppa 120 nån gång känns plötsligt inte lika osannolikt
Men som sagt, ett passivt (mantag och åkte) skutt på Max 40 cm på provridningen, där jag dessutom höll på att åka av i landningen
(Hästen är inte så jättelätthoppad, men hon är otroligt ärlig och bussig på hinder. Vilket var precis vad jag sökte och ville testa med det lilla skuttet på provridningen)
Så när det gäller inte prova saker på provridning så kan jag tycka det är BRA om en person som är osäker låter bli. Och är ärlig med det samt vad den söker samt hur personen uppfattat det den provat. Tex "jag känner mig lite osäker att galoppera, så jag låter gärna bli det idag. Det känns dock som med tanke på att hästen är så lugn och trygg i trav på öppet fält så blir galoppen inga problem när vi känner varandra mer och provat galoppera i ridhus först?" Förhoppningsvis är ägaren ärlig med.
Men hellre avstå än göra det trots att man är rädd/osäker.
När jag provred hästen som nu är min så insåg jag innan att säljarens sadel var för liten för tjocka mig. Jag frågade om jag fick prova om min egen sadel kunde passa honom och döm om vår förvåning när min sadel passade honom bättre än säljarens! Snacka om tokflyt!när jag skulle provrida tyckte hon även jag kunde ta med egen sadel och prova med! Ja jo låter ju logiskt att jag tar med en egen sadel som säkert inte kommer passa o rida
När jag provred hästen som nu är min så insåg jag innan att säljarens sadel var för liten för tjocka mig. Jag frågade om jag fick prova om min egen sadel kunde passa honom och döm om vår förvåning när min sadel passade honom bättre än säljarens! Snacka om tokflyt!
jag skulle provrida tyckte hon även jag kunde ta med egen sadel och prova med! Ja jo låter ju logiskt att jag tar med en egen sadel som säkert inte kommer passa o rida