Vilken ålder börja tänka på maten??

mino

Trådstartare
Det pratas ju mycket om barnfetma nu för tiden, samtidigt får man höra att barnen själva ska bestämma hur mycket de ska äta. Vid vilken ålder bör man börja tänka på barnets vikt och hur mycket de stoppar i sig egentligen? Man vill ju liksom inte hindra en 2-åring från att äta så mycket den vill. Jag tycker att det verkar vara lite dammed if you do - dammed if you don't över detta.

Sv: Vilken ålder börja tänka på maten??

Jag umgås med ett gäng föräldrar som har ungar i samma ålder som jag (9 månader).
Samtliga av dessa ungar är mycket matglada och till min stora förvåning ser jag hur föräldrarna stoppar i ungarna så mycket som det går i dem. Detta har föräldrarna gjort ända sedan barnen började äta vanlig mat (vid ca 4 månaders ålder). Oftast så stoppar de dessutom i dem det som barnen vill ha mycket av - överlag söt mat, tex desserter.
Dessa ungar är idag verkligen feta. Vissa är så tjocka att kroppshyddan hindrat dem att utvecklas i samma takt som andra barn. Det är ju inte så lätt att vända sig runt när man väger dubbelt så mycket som kompisarna...

Jag kan för mitt liv inte begripa varför man göder ungarna redan så här tidigt?

Det är ju så att magsäckens storlek anpassas efter hur mycket mat barnet får. Ju mer mat desto större magsäck.
Varför inte lära ungarna redan tidigt om goda matvanor?
Och varför måste de äta så mycket som de orkar vid varje måltid?

Det måste inte alltid handla om att hindra barnet att äta så mycket den vill. Men man kan styra _vad_ barnet får äta fritt av, såsom tex grönsaker.

Jag tycker att ett barn som äter mycket men inte är överviktigt utan i lagom hull, inte ska hindras från att äta den mängd som den vill. Men återigen - goda matvanor måste man lära sig oavsett vad man väger. Alltså tycker jag inte det är ok att en normalviktigt barn får skippa grönsakerna bara för att den inte väger för mycket.

Det viktiga är ju att se till VAD de äter, att man håller sig till måltiderna och inte småäter och att de rör sig ordentligt.

Jag har aldrig begränsat mina barns ätande, då tror jag att man hamnar på farligt vatten. Men däremot äter vi så nyttigt som möjligt och bara läsk, chips och godis o dyl på helgen eller vid festliga tillfällen.

Min snart trettonåriga dotter äter kopiösa mängder (hon kan äta 8 mackor till frukost), men hon äter sällan onyttigt och rör sig också väldigt mycket (rider 6 dagar i veckan, cyklar massor och spelar fotboll 2-3 dagar i veckan) och hon är helt normalviktig.

Om man börjar göra en grej av maten genom begränsningar och regler så gör man det till ett problem, åt ena eller andra hållet - dvs feta eller anorektiska barn.

Det kan väl vara lagom runt puberteten.
Efter "den stora tillväxten".
Om inte barnet har svårt att röra sig, för då så kan man ju börja med att vara litet försiktig när de börjar skolan.
En 9-månders som ännu inte har börjat att gå eller springa ÄR fet.
Om det hindrar den från att börja gå runt 12 månader så kan det ju vara ett problem.
Annars så springer de snabbt av sig om de tillåts att röra på sig och inte spänns fast i en barnvagn för föräldrarnas bekvämlighets skull.

Serverar du vettig mat, dvs inte en massa sötad mat eller light produkter, och låter barnet äta om det är hungrigt, lämna om det är mätt, så blir det inga större problem.

MATEN är knappast problemet, snarare det som äts utanför måltiderna. Och så rörelse förstås.

Detta låter märkligt tycker jag. Vad menar du med onyttig mat? Ger de sina niomånaders chips och kakor och läsk? Småbarn ska ju annars ha sånt som inte är så nyttigt för oss vuxna, fet mjölk, vitt bröd, etc. Det är ju inte nyttigt för dem med lättmjölk och fullkornspasta för någon som växer, de behöver mycket energi.

Är det verkligen så här enkelt? Jag träffar ibland några barn som bor på en gård och som alltid får ordentlig lagad mat och de är lite smårunda allihop trots att de är ute flera timmar om dagen.

Detta låter märkligt tycker jag. Vad menar du med onyttig mat? Ger de sina niomånaders chips och kakor och läsk?

Ser inte att jag skrivit något om onyttig mat.

Men om man nu ska låta en matglad unge äta mer än vad den behöver, så kan man ju se till att den maten inte ger en massa onödig energi och som dessutom grundlägger dåliga matvanor. Som tex att allid äta efterrätt efter varje måltid. Eller att dricka "babydryck" till maten. Både efterrätten och drycken ger en massa extra socker och dessutom vänjs barnet vid dessa födoämnen.

Är det verkligen så här enkelt? Jag träffar ibland några barn som bor på en gård och som alltid får ordentlig lagad mat och de är lite smårunda allihop trots att de är ute flera timmar om dagen.

Hur är den "ordentligt lagad"? Hur vet du vad de äter när du inte ser?

Ett litet barn som får väl lagad mat och frukt blir inte tjocka. Ibland kan barn under året bli riktigt tjocka som de i ett nafs går ner när det börjar gå.
Ett litet barn som får väl lagad mat, frukt och som tidigt introduceras i föräldrarnas snaskande och frossande i onyttigheter har stoooor risk för att tidigt lägga en grund för rejäl fetma. Finns ingen förälder som tidigt lär sina barn att röka (skulle soc få reda på det blir barnet omhändertaget bums). Men det finns föräldrar som gladeligen ser till så deras barn blir tjocka. Jag tycker det är lika illa båda delarna.

Om man har ett barn i skolåldern som börjar lägga på sig så det enda jag tycker att man gör som förälder är att kolla upp vad för sötsaker man har hemma. Läsk, saft, jos, överhuvudtaget alla söta drycker går först bort. Nu gäller vatten och mjölk! Finns det oskyldig "fika" hemma? Bullar, kakor? Bort med det ochså. Glass....brukar det finnas hemma nästan alltid? Bort med det med! Helgsnasket kan reduceras till en kola:). Uppmuntra till rörelse.
En tonåring som snabbt börjar lägga på sig tar man sig ett snack med.
gulan

det låter inte särskilt farligt tycker jag, vårt bvc uppmuntrar till efterrätt som är lagom söt (tex yoggi eller frukt) så att barnet inte ska vilja ha så mycket annat mellan målen och babydryck är ju osötad? 9 månader måste vara alldeles för tidigt att börja sätta restriktioner för maten och tänka på vikten.

Man vill ju liksom inte hindra en 2-åring från att äta så mycket den vill.
Jag tycker barn brukar ha bra koll på att de äter så mycket som de behöver. Det är "bara" att se till att det de äter är av rätt sort och att de inte bara sitter inne och ser på Disney Channel så tror jag det går bra :)

Visst finns det 2-åringar som är tunga! Vi har ett par riktiga matvrak hos oss. De äter i princip tills de spricker om de får obegränsat med mat. Det finns barn som hugger de andra barnens rester eller plockar upp spill från bord och golv. På något sätt tycker jag att det känns lite läskigt. Helst när de barnen är så tunga att jag har problem att lyfta dem. Vi begränsar dem faktiskt att de inte får äta hur mycket smörgås som helst till mellanmål. De ska ju hem och äta middag också! Det finns rekomendationer från livsmedelsverket hur mycket barnen ska äta i de olika åldergrupperna. Men oftast får de så klart mer eftersom att det är, precis som ni skriver, svårt att begränsa dem när de vill ha mer. Men det är faktiskt de barn som redan har lite hull som äter de stora portionerna, de andra barnen äter ibland mycket och ibland lite. Efter behov verkar det som. Ofta har de samma kroppsform som sina föräldrar faktiskt.

Ge barn mat när de är hungriga och låt dem äta det de vill.
Servera vettig mat och ersätt inte med mackor om det inte duger.
Ge hela tiden tillgång till frukt, gurka, morötter att "snaska" på.

Men!

Framförallt...

Ställ ut ungarna i friska luften! Det är nog där största problemet till fetma finns - ungar rör sig för lite!

ja anledningen till att jag ifrågasätter devisen vanlig hemlagad mat + utevistelse = smal är att i så fall så skulle ju alla varit smala förr och de var de ju inte. Det har ju lite med gener att göra hur lätt man har att lägga på sig.

Däremot kan jag inbilla mig att det moderna hullet är av en annan typ, att det är mer amerikanskt fläskigt. Men det är kanske inbillning.

Jag håller absolut med, damned if you do and damned if you don´t.

Alla verkar ha egna tankar om vad som orsakar fetma och så även jag. Grunden måste ju ändå vara att vi äter för energität mat! 100 gram kokt potatis har färre kalorier än 100 gram pommes frites men skillnad i mättnadskänslan tycker jag inte är så stor.

Det andra tänker jag mig är att ha en hygglig måltidsstruktur. En frukost äts då och ser ut ungefär så här, lunch då och innehåller ungefär det här i den här mängden, osv. För någonstans lär vi ju oss också hur mycket som är en acceptabel mängd.

Där skapas ju våra vanor som vi sedan i livet har mycket svårt att ändra på. Och något som känns nytt är det jag tycker mig se, att inte samlas runt ett bord med gemensam mat öht i en familj utan alla plockar det dom vill ha.

Däremot tycker jag mig precis som andra också se att det skiljer i aptit hos barn, jag har tom träffat små barn som ätit tills de kräkts om inte föräldern varit där och stoppat upp!

Däremot tycker jag mig precis som andra också se att det skiljer i aptit hos barn, jag har tom träffat små barn som ätit tills de kräkts om inte föräldern varit där och stoppat upp!

Vad tror ni att det får för konsekvenser för barnens framtida matvanor?

Att de behöver extra stöd för att lära in vad som är passande portionsstorlekar!

Jag tror det inte bara är maten man ska se till att få sunda vanor kring utan även hur de rör sig. Här finns det skolbarn på bussen varje morgon som åker 1-2 hållplatser, då är det inte långt mellan hållplatserna här. Det skulle nog max ta 5-10 minuter att gå, ändå kortare tid att cykla. Visst regnar det småspik eller verkligen är svinkallt så kan jag förstå det men de flesta tar bussen året runt varje skoldag, alla skolbarn får gratis busskort.

Vad gäller mat så tror jag att grundlägga normala portionsstorlekar, ha allsidig mat på bordet och inte förbjuda så himla mycket. Är det fest ska det vara okej att ta en bulle, tårta eller vad som bjuds. Däremot efterrätter till vardags kan man vara sparsam med, grönsaker/frukt kan det ju vara mer av o.s.v. Sen ålder det är ju svårare, barn gör väl i allmänhet som vuxna gör och inte som vuxna säger så att gå före med gott exempel i alla åldrar är väl det bästa.

Jag tror inte att det räcker med att gå till skolan. Jag tror att föräldrarnas motionsvanor också är avgörande! Om man själv bara sitter inne i TV-soffan så tror jag att sannolikheten att barnen lever ett mer aktivit liv faktiskt är ganska liten :angel: De gör ju som sagt som de vuxna gör ;) Om man däremot själva tar promenader, cyklar för att det är roligt på helgerna osv så tror jag att det är större chans att barnen också "ärver" ett aktivit liv. Framförallt så tror jag att det är rekreationsmotionen som man ska underhålla. Dvs. sådant man gör under lång tid för att det är skönt och som kräver något mindre med utrustning och förberedelse.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 931
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 692
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 538
Senast: orkide
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka