vilken ålder bör man vänta till vid inridning?

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Jag har ingen Islänning själv men är mycket intresserad av både rasens historia och Islänningen av idag.

I går var jag och dottern i Helsingborg och kollade på "Islandshästens dag" och fick se många duktiga hästar och ryttare.

Efter ett tag var det någon sorts presentation av olika hästar och då sa de något som förvånade mig mycket!

Jag har alltid haft för mig att en Islandshäst inte ska ridas in för tidigt eftersom den är sent utvecklad och detta har jag fått "itutat" i mig från både filmer, böcker etc men även från en fd arbetskamrat som är Islänning och vars familj fött upp denna ras i generationer.

De presenterade en av hästarna och sa att den var 3 1/2 år! Den reds precis som de andra och verkade kunna en hel del.

Både jag och dottern hajjade till och trodde vi hört fel men så var nog inte fallet.

Har man börjat gå i från den gamla visdomen att inte rida Islänningarna för tidigt? Eller var detta en ovanlig företeelse?

Skulle gärna vilja höra med er som rör er i denna "värld". :)

Senast ändrad:
Sv: vilken ålder bör man vänta till vid inridning?

Vad jag vet så brukar de på Island inte rida in hästarna förrän de är 4-5 år gamla.
Det är lite väl tidigt att börja när de är tre, tycker jag.

Vad jag vet så brukar de på Island inte rida in hästarna förrän de är 4-5 år gamla.
Det är lite väl tidigt att börja när de är tre, tycker jag.

Nä precis! Det är ju vad jag också lärt mig. :)

Men samtidigt som jag funderar på om vi verkligen hörde rätt (båda kan väl inte hört fel!?) så vet jag att jag sett annonser på Islänningar som varit rätt så unga och redan inridna och med utbildningen påbörjad sedan en tid tillbaka.

Är det så att det börjar luckras upp? Har Islandshästens växande popularitet kanske börjat få gamla tankesätt att åtsidosättas? Ja jag har ingen aning men lite konstigt tycker jag nog det är.

jag och flera med mig reagerade när speakern sa att den bara var
3 1/2 år. trodde jag hörde fel. får hoppas att det var så.

Vad var det för häst? :eek:
Hoppas också speakern bara sade fel... den fanns inte med i ngt program? Vad var det den visade upp?

Tyvärr är det nog korrekt.:(
Eftersom den skulle visas i år (om jag inte minns fel) så vill dom väl kunna få en så hög bedömning som möjligt. Tyvärr verkar hästarna ridas in allt tidigare, det blir lätt så när det ligger pengar i det.
Jag tror att det kommer visa sig vara en dålig idé om ett antal år. Jag tvivlar på att våra islandshästar kommer hålla tills de är drygt 30 i framtiden. "Problemhästarna" verkar oxå bli fler... Samband??:confused:
Däremot tror jag att många tränare känner att de inte har något val, marknaden verkar styra. Hur många av oss har inte nån gång sagt "OJ vilka poäng-redan som 4-åring!! Han lär ju vara bra"
sanningen är ju att man inte har en aning om hur mycket tränade de blivit innan visningen!

Trist riktning vi rör oss i!!:cool:

Jag läste faktiskt (i senaste numret av islandshästen, tror jag...) att islandshästens tillväxtzoner i skelettet sluts i treårsåldern, precis som för andra hästraser. Vilket uppfattades som att det var OK att rida in en islandshäst vid 3½ års ålder för avelsvisning när den är 4.

Vad gäller tidig avelsvisning, så kan jag tycka att att det för aveln och för rasen i stort kan vara bra - en häst som gör bra ifrån sig tidigt i livet är sannolikt talangfull (för man har inte haft tid att träna den så mycket och med bra ridning/träning "skyla över" hästens brister), och man får kortare intervall mellan generationerna med tidig avelsvisning. För den enskilda hästen som rids in snabbt och tidigt är jag inte lika säker på att det är så bra.

Jag är generellt för en långsam inridningsprocess, och gillar egentligen inte vare sig unghästprovet ("rid in fem hästar på begränsad tid och visa sedan vad de kan") eller bruket att skicka sin unghäst på träning i 6-8 veckor och sedan få tillbaka en "färdig ridhäst". Däremot tycker jag det är OK att börja inridningen relativt tidigt, så länge man går långsamt fram och vet vad man gör.

den var med på gårdsvisning
som reklam för gården så uppskattades inte bland oss i publiken där jag satt.

Usch nä, jag reagerade också när dom sa att den bara var 3,5 år. Den gick i ökad tölt samt på tygel i traven samt var lika välriden som en mycket äldre häst. Fy fasen.
Men var inte det en valack, de hade dock också en híngst som skulle visas men det var väl inte denna??

Är väl så att på island har man andra kostnader för hästarna medan de står och växer till sig, dessutom har de väl oftare "fler på gång".

Här i sverige är det dyrare att ha en häst stående, samt att det väl som standard inte är så många föl per uppfödare och år, då känner man nog att man måste snabba sig att få hästarna ridna och sålda.

Är glad att jag inte har ett jobb som gör att jag måste göra så mot min häst, vi har börjat rida vår femåring nu först mer ordentligt. Känns bra och det syns att han först nyligt börjat bli "färdig" i kroppen.

Är väl så att på island har man andra kostnader för hästarna medan de står och växer till sig, dessutom har de väl oftare "fler på gång".

Här i sverige är det dyrare att ha en häst stående, samt att det väl som standard inte är så många föl per uppfödare och år, då känner man nog att man måste snabba sig att få hästarna ridna och sålda.

Är glad att jag inte har ett jobb som gör att jag måste göra så mot min häst, vi har börjat rida vår femåring nu först mer ordentligt. Känns bra och det syns att han först nyligt börjat bli "färdig" i kroppen.

Usch, känns nästan lite sorgset att pengar alltid verkar styra allting. :(

Känns speciellt trist efter som Islandshästen är en sådan gammal genuin ras som man gärna påpekar är i princip oförändrad sedan vikingatiden. Undrar hur länge det håller i sig? :(

Jo det var en valack och den var 3,5 år. Det är inte första hästen de rider tidigt på.

Är det de som hade två välrida 3 åringar på annons förra året måntro? Höll på att storkna när jag såg det då...
Att de inte vet bättre:crazy:

men shit tänkte precis på detta häromdagen bra du tog upp det, tror det börjar bli en trend mer och mer att rida in islandshästarna som 3åringar, helt sjukt eftersom som du säger, de uttvecklas mkt senare och så har det ju alltid varit då kan vi inte bara rida in dem lika tidigt som stora/andra raser som utvecklas tidigare.

min valack blev inriden som 4-4,5 år "nu för tiden" kallas det ju som att det är gammalt.
men det var ju för tusan väldigt ungt bara för några år sedan när man red in 4-5års ålder.

nej jag är väldigt rädd för att detta skall urarta till en trend som fler och fler hakar på.

Vad var det för häst? :eek:
Hoppas också speakern bara sade fel... den fanns inte med i ngt program? Vad var det den visade upp?

inte för att va sån men hur gammal var din unghäst när du red in han? om jag inte minns helt fel var det väl i 3 års åldern?

Inte för att jag tror att Muninn behöver hjälp att försvara sig....men om du har följ henne i uppdaterat tråden är ju hennes "plan" mer långsiktig än så, vi snackar ju inte om att junior går ökad tölt på uppvisning riktigt än...

Jag håller med :( samma med aveln tycker jag.. de blir spetigare och spetigare hela tiden tycker jag.. ville jag ha en welsh så köpte jag väl en sån istället liksom.. :(

Jag håller med :( samma med aveln tycker jag.. de blir spetigare och spetigare hela tiden tycker jag.. ville jag ha en welsh så köpte jag väl en sån istället liksom.. :(

Ja precis! Till och med svärmor (som knappt vet vad en häst överhuvudtaget är) sa: "Men det där ser ju inte ut som en Islandshäst!" när hon såg vissa finlemmade individer.

Nope, då har du missuppfattat. Min häst är inte inriden ännu- åtminstone inte vad JAG skulle kalla inriden.

Sagt det förut och jag säger det igen- jag satt på honom när han var lite mer än 3, dock en välutvecklad och väldigt "färdig" treåring. Nu, när han är snart fyra, kan man åka häst på honom, dvs stanna, gå fram, svänga (med lite god vilja). Galopperat har vi gjort 3-4 ggr max. Han är inte töltsatt.
Under de senaste 8 månaderna har han vilat mer än han blivit riden. "ridpassen" har varit max 15 minuter.

Så, som Mist sa- min lille går inte ökad tölt och i perfekt form på uppvisning. Det kommer nog om ett par år, kanske ;)

Hejsan,
Jag kan ju bidra med det jag vet angående 3,5 åringen.
På en avelskurs i början av året så visade de även upp denna häst. Information som gavs då (som jag fått höra i andra hand men ser ingen anledning till att det inte skulle stämma) var att den var inriden i höstas(!) och nu i vår så hade de börjat töltsätta honom.
Vid avelskursen hade han töltats en handfull gånger. Så med andra ord har man på 1-2 månader gått från att tölta 3-5 gånger till att utveckla ökad tölt och form i ridningen på en 3,5 åring.

Även om tillväxtzonerna i skelettet kanske sluts vid 3 års ålder så är inte skelettet färdigutvecklat för det. Islandshästens skelett är mycket tätare än de flesta andra hästars (dels därför de har större bärighet än många andra hästar med samma storlek) och det tar tid innan det är färdigutvecklat. Som nämts tidigare är planen för denna 3,5 åring att visas och därmed höja blupen på hingsten den är efter...

Kan tillägga att kvinnan som visade hingsten denna 3,5 åring var efter på Islandshästens dag är vice ordförande i avelsutskottet i SIF. Är vi på rätt väg?

(PS. Hej Echa! Kul att se dig här i forumet, tror du vet vem jag är! :))

//Sara

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Blev precis medlem här så är inte riktigt med på noterna.. Men jag tänkte iallafall fråga er en sak. Har ni varit med om någon av de...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 960
Senast: Maqurell
·
Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 378
Senast: keilir
·
L
Islandshäst Ursäkta, det här blir långt och babbligt. Jag är en gammal dressyrryttare, tävlat både ponny och stor häst upp till medelsvår...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 900
Senast: Zannaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA