vilka vaccinerar mot botulism??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

Då var er häst ett av de få konstaterade fallen som det står om i examensarbetet.

Typ B är luktfri.

Det är typ C också.
Vilket är en av anledningarna till att man inte skall äta mat som stått framme i värme länge även om den smakar bra.
Vi kan också få botulism.

Det har på häst i Sverige till dags dato ENBART konstaterats typ B botulism. INGEN fullvaccinerad häst i Sverige har till dags dato dött av botulism.

Det är ganska så luddigt runt det där.
Om man läser examensarbetet om botulism så kan ju några av de fall där diagnos bara är ställd på symtomen mycket väl vara av typ C.
Det vet man inget om.
Likaså så ställs frågan om det kanske var en annan typ när vaccinerade hästar ändå fick botulism.

I några fall så var det ju inte ens botulism utan mykotoxin (mögelgift).

Vidare måste jag lägga till att då vi fick ner ungen till gården så var vi inne på foderstrupsförstoppning.

Alla dom klassiska tecken var där...
Skillnaden var att ungen hade ingen temp och kändes lös i svansroten då jag tempade. Vilket jag också funderade på då jag stod där bak.

Veterinären som kom, var en som jobbat i södra Sverige, frågade direkt om vi vaccinerat.
Ja sa vi direkt och hade inte en j-a aning om att full skyddat blev det efter den tredje.

Vetten hemma var redan då övertygad om botulism och visade hur och var förlamningarna började.

Då vi bara har 15 minuter till djursjukhus så tog vi den stackaren dit i hopp att det skulle vara nåt annat.

Väl framme så hade han svårt att koordinera sig, började få svårt att andas och såg jättekonstig ut hela han.

Ja, det togs en massa prover men sen dog ungen framför ögonen på oss.

Det diskuterades mycket i den stunden. Bland annat om hur lätt man kan förväxla botulism och foderstrupsförstoppning i första skedet.
Det diskuterades också om hur stort mörkertal det igentligen var.

Igentligen vill jag inte veta, blir så illa berörd då detta kommer upp.
Man vill inte minnas men gör det ändå.

Jag struntar fullständigt i hur folk här vaccinerar eller inte. Inte min huvudvärk.
Jag ser bara till att våra är vaccinerade och att alla hästar som skall stallas upp hos oss också blir det.
Skulle vi få nån ägare som motsätter sig vaccination så får dom leta fölbox på annat håll.

AM

För resonemanget gick som sådant senare att hur i hela fridens kan man garantera totalt jordfria strån i balen??

Det kan man inte.
Men med det resonemanget så måste alla hästar vaccineras mot botulism, även de som äter hö.
Då man inte kan garantera att hästarna inte pillar i sig jordigt gräs eller nedtrampat hö.

Fel.

Vad gäller hö kontra hösilage/ensilage - ja, hästar drabbas av botulism av och till, men om man jämför antalet fall botulism eller misstänkt botulism med antalet hästar som årligen drabbas av eller avlivas pga luftvägsproblem så kan man lätt konstatera att hösilage är ett bra alternativ...

Det är YTTERST ovanligt att hästar får botulism fr hö, har aldrig hört ett konstaterat fall. Det rör sig då om en annan typ där hästen får i sig bakterien med fodret. Under rätt förutsättningar kan toxin då bildas i tarmen. Vid "vanlig" botulism sker en förgiftning då hästen får i sig de färdigproducerade toxinet och den processen lär inte kunna ske i ett torrt, luftigt hö.

Rätt skördat foder minimerar riskerna för botulism, men man kan aldrig vara säker. Men säg när man nu kan vara det!?

Har läs igenom men örka inte svara alla just nu så jag kan prata med Tant Ester och alla:
I 40 års tid har jag sett den Svenska Hästhållning andra sig.
Jag minns slåtter tiden med häst, vi hål ögen på väder raport, sniffa luft, prata med dom gammla med sin långa erfarenhet, och vid minsta tvyken på vädert härsket vi eller såtta till hö stacker.
Ett gynsom år kunda vi pressa rätt på åkern
Sen var det hö törk vi byggd och släpp det tunga jobb.
Damn o Mögel fanns inte som jag minns.
Men på den tiden var det lite mer folk på landet, och innan jag kom hit berätta dom gammle om undomer som kom från städer för att hjälpa till.
Sen kom stora machine och rationalizering och avfolking, allt ska gå fort, ungdomer sitta vid data spel och beklaga sig eller väder utt alla sina expertis med internet som ett Finger Tip Bibliotek.
Dom nya bonderna som är så tacksom dom släppa slitta utt sig som far o farfar sitt. Med stora machine kan en ensam bonda slå, packa o stäcka tusan tals ton foder på väldg kort tid oavsätt vädert, och dom kan propaganda sitt foder med stöd av SLU syffer :banana: och i samma ändan rekomendera till häst äger att dom Grund Vaccinera sina häster---i-fall det sämsta som ska inte hande just skulla hander :eek: (nåt som aldrig behövs för i tiden!)

Man är omgiven av Experter och själv kan man sååå lite:
Det enda jag vet för säkert är att med mina gammle tänke sätt mina häster är frisk och valmån på det torket hö dom har fått i åratal medan jag läs och hör så många häst äger som svär på ensilage och stå med kroniska sjuk häster med mag problem, fång, eksem och gud vet allt.
Det stå hur mycket som helst har på buka och det finns andra site man kan läsa om samma problem.
Myndigheter springa överallt och mäta av liggplatts, dörrer, tak höjd och underlägg, men verka blind på allt ränna skit på vägerna eller det sura lukt som finns i stället.
Alla för skörta sitt, men när vissa personer enviss sitt propaganda men alldrig stanna upp och fråga sig själv:
"HAY MAN---WHY THE HELL ARE MY HORSES ALLWAY´S SICK :confused:"
Advise comes cheap, as long as it´s not you that has too pay the bill!
Az

Då var er häst ett av de få konstaterade fallen som det står om i examensarbetet.

Det är typ C också.
Vilket är en av anledningarna till att man inte skall äta mat som stått framme i värme länge även om den smakar bra.
Vi kan också få botulism.

Ja jo. Vi är med i den statistiken..............tyvärr. :(

Om vi går över på folk så vill jag minnas att var det inte i kinesiska champinjonburkar som det hittades botulism?

Du vet, sådana där konserver. Fast nu är vi ganska långt tillbaka i tiden. 80 talet tror jag.
Diskussion då blev ju att man aldrig skall köra skadade och kantstötta konserver..

Jaja, ursäkta svamlet.

Om vi sen går in på doser så har det ju förr varit flaskor á 5 stycken. Hade man bara två hästar så fick man köpa alla 5 doser i alla fall och kasta det som var över.

Idag finns det engångsdoser vilket gör att det blir billigare..

AM

Det är ganska så luddigt runt det där.
Om man läser examensarbetet om botulism så kan ju några av de fall där diagnos bara är ställd på symtomen mycket väl vara av typ C.
Det vet man inget om.
Likaså så ställs frågan om det kanske var en annan typ när vaccinerade hästar ändå fick botulism.

I några fall så var det ju inte ens botulism utan mykotoxin (mögelgift).

Visst kan det finnas någon typ C bland de odiagnosticerade. Men mer troligt de också var typ B.

Och ingen FULLvaccinerad har dött av botulism (än iaf) som sagt.

Så, helt klart minskar vaccination den redan lilla risken. Hur många promilles risk som återstår går idag inte att bedöma. Men för mig räcker det utmärkt väl att veta att det man kan bevisa/konstatera så är det än i Sverige typ B man enbart hittat på häst, och ingen fullvacc har dött. Dvs om jag vaccinerar har jag maximerat skyddet och minimerat risken.

Dock är ju vaccinering bara EN del, redan innan jag började vaccinera gjorde jag ju vad jag kunde för att minska risken. T ex i valet av foderproducent, och i foderhanteringen.

Men att för 500 spänn om året (1500 kr första året) känna mig ännu lite tryggare, ja det känns som ett fullt rimligt pris. Sen säger jag varken bu eller bä och 'råder' aldrig andra att varken vacc eller inte vacc. Helt enkelt för jag varit på 'båda sidor', och i slutänden är det ett val var och en måste göra. Vill man ta den lilla risken för botulism, eller vill man minska den? Vill man ta den lilla risken för biverkningar av vaccinet, eller vill man slopa den? Finns inga 'absoluta sanningar' anser jag om man ska/bör vacc, utan upp till var och en. Men det är viktigt valet baseras på den FAKTA som i dagsläget finns, och inte på felaktigheter.

Vill man ta den lilla risken för botulism, eller vill man minska den? Vill man ta den lilla risken för biverkningar av vaccinet, eller vill man slopa den? Finns inga 'absoluta sanningar' anser jag om man ska/bör vacc, utan upp till var och en. Men det är viktigt valet baseras på den FAKTA som i dagsläget finns, och inte på felaktigheter.

Det där stämmer ju.
Men det har inget med ensilage kontra hö att göra.
Utan är precis lika relevant när man fodrar med hö.

Om man är rädd för botulism typ B så är inte hö det säkra sättet att slippa.
Utan just vaccinering.
Vilket skulle göra att den rimliga slutsatsen var att man vaccinerar oavsett val av grovfoder om man är rädd för botulism.
Vilket skulle innebära att även alla som fodrar med hö skulle vaccinera.

Det var lika mycket problem med sjuka hästar förr som nu om inte värre.
Skillnaden är bara att nu så vet man om alla sjuka hästar tack vare informationssamhället.
Jag tycker nog att luftrörs och lungproblem har minskat betydligt.

Det där stämmer ju.
Men det har inget med ensilage kontra hö att göra.
Utan är precis lika relevant när man fodrar med hö.

Om man är rädd för botulism typ B så är inte hö det säkra sättet att slippa.
Utan just vaccinering.
Vilket skulle göra att den rimliga slutsatsen var att man vaccinerar oavsett val av grovfoder om man är rädd för botulism.
Vilket skulle innebära att även alla som fodrar med hö skulle vaccinera.

Absolut. I den där ensilagenyttlänken står det för övrigt ett påstående om att de senaste fallen i Sverige var pga hö, nedtrampat i lera. Jag har dock inte lyckats bekräfta det så vill inte ta det som annat än ett påstående.

Men att man inte är garanterat att inte få botulism oavsett vad man fodrar med tillhör den där faktan som man bör ha rätt på för att avgöra om man vill vacc eller ej. Jag skulle fortsätta vaccinera mina om jag gick över på hö, men det är tveksamt om jag skulle så att säga 'vaccinerat från första början alls' om de bara åt hö. Helt enkelt för att risken är så minimal i själva höet, och det är lätt att nå en ganska hög grad av säkerhet med hö genom en utfodring som förhindrar nedtrampat spill.

Men, man kan göra allt, och så kan de hitta något gammalt löv nedtrampat i leran och det räcker. Det som är det läskiga tycker jag. Och att jag skulle fortsätta vaccinera är även för att det finns tillfällen där jag inte kan styra över/kontrollera vad/hur de äter. T ex på klinik, eller på exvis seminstationer, när de är uppstallade på kurser osv. SÅ jag fortsätter nog köra med livrem och hängslen, enklast så, mina nuvarande har ju tacksamt nog visat att de generellt sett tål vaccinet. Jag tycker (men inte 'mätt' det, dvs kollat statistik) att det idag är mindre rapporterade vaccinbiverkningar än förr? Biverkningsrisken med vaccinet var en av de anledningarna att jag inte vaccinerade ursprungligen när vaccinet kom, men nu tycks det vara betydligt färre. Vet inte omd e gjort om vaccinet lite eller om det är en ren slump/fick mer uppmärksamhet 'då' mot nu?

Bra tråd, sätter igång den inre dialogen för mig på nytt! ;)
Är kvar i resonemanget som fördes för många år sen om jag ska vara ärlig och då såg situationen helt annorlunda ut.
Dels sällsynt att vi fodrade med ensilage (i ett stall några månader under vintern, gällde alltså två säsonger) nu fodrar jag jämt med hösilage, t o m på sommaren ibland. Nu finns det enkelförpackningar, och skyddet verkar fungera hyfsat bra.

Frågetecken som kvarstår - hur var det med bieffekterna av vaccinet?

Om man har många hästar så blir storpack billigare.
Och det är inte särskilt dyrt faktiskt.

Jo jag minns något om konservburkar.
Men var det just champinjoner?

Att jag nämde engångsdoserna var mer som info då många tror fortfarande att man måste köpa storpack. :idea:

Om vi tar priset så är det relativt.
Vissa tycker att 1500 för en grundvaccinering (eller vad dom nu får betala) är så onödigt dyrt att man hellre köper ett hästtäcke..typ.

Har för mig att det var champinjonburkar..kan inte säga tvärsäkert då det var så länge sedan och jag är ju tant ;)

AM

Helt enkelt för att risken är så minimal i själva höet, och det är lätt att nå en ganska hög grad av säkerhet med hö genom en utfodring som förhindrar nedtrampat spill.

Det är lika säkert med ett silage som har en ts på runt 60%.
Om man utfodrar så säkert som man kan.

Jag tror att ensilagebollarnas dåliga rykte kommer av att man kastar in en boll i hagen och så får hästarna röja runt med den i leran och jorden som de vill.
Inte gör man så med hö inte.

Vissa tycker att 1500 för en grundvaccinering (eller vad dom nu får betala) är så onödigt dyrt att man hellre köper ett hästtäcke..typ.

Det går ju att få till billigare också om man går ihop några stycken.

Champinjonerna är intressanta ur den vinkeln att det inte bara är ett häst-problem.

Frågetecken som kvarstår - hur var det med bieffekterna av vaccinet?

Jag kan bara svara för våran del.

Vi har vaccinerat sedan slutet av nittiotalet.
Snittet 50 hästar där över 15 är föl som grundas. Varje år.

Sedan kommer det nya stora som också grundas i övrigt är det årlig dos.

Och det har hunnit bli en bra bit över tusen vaccindoser vid det här laget.

3 vaccinationsbölder har vi haft. Då skedde det samma år. I övrigt ingenting.
Bölderna blev på fölen.

Då tycker jag att influensavaccinen har fler "biverkningar"
För där kan man se att vissa blir lite stela på halsen och någon enstaka fall kan dom bli lite dämpade ett par dagar.

Rota/stelkramp/virusabort har vi inte sett några effekter alls.
AM

Det är lika säkert med ett silage som har en ts på runt 60%.
Om man utfodrar så säkert som man kan.

Jag tror att ensilagebollarnas dåliga rykte kommer av att man kastar in en boll i hagen och så får hästarna röja runt med den i leran och jorden som de vill.
Inte gör man så med hö inte.

Visst är det det, men du kan inte garantera att alla delar av alla balar håller den TS:en. Där är skillnaden för mig.

Jag märker direkt när jag fått 'kantbalar'. Halva balen kan hålla ca 45% TS, den andra halvan ligger kring 65% TS.

I övrigt håller jag med, att det ställs ut uan att 'titta på hela balen'. Samtidigt förekommer det rätt frekvent utfodring med rundbalshö i foderhäck med, vilket ger lika mkt spill, så vet inte om det eg rent hanteringsmässigt är så himla stor skillnad där? Inte här på gårdarna som fodrar med storbal i hagen iaf.

Jag märker direkt när jag fått 'kantbalar'. Halva balen kan hålla ca 45% TS, den andra halvan ligger kring 65% TS.

Några sådana balar har jag aldrig fått.
Kanske att det kan variera några % men mellan 55%-65% är ju inom alla rimliga gränser.
Om man öppnar en bal som känns för blöt så kan man ju reklamera den i stället för att utfodra med den.

45% är dessutom fortfarande på den säkra sidan.

Några sådana balar har jag aldrig fått.
Kanske att det kan variera några % men mellan 55%-65% är ju inom alla rimliga gränser.
Om man öppnar en bal som känns för blöt så kan man ju reklamera den i stället för att utfodra med den.

45% är dessutom fortfarande på den säkra sidan.

Absolut är det det, 45% alltså.

Jag ligger dock på kring 40% som 'standard'. Förutom då kantbalarna, som endera kan vara 'halva var' eller betydligt torrare rakt igenom. Halva fältet blev så blött som jag ville ha det, andra halvan betydligt torrare. De hann ju inte bala och plasta allt innan det torkade för mycket, verkar ha varit ett problem generellt förra året, det här är ändå en sen andraskörd.

Hursom, jag ligger ju kring 40% (39% på analys), så där kan det där 'naturliga variationen' ju slå åt båda hållen, och jag har ju så en ökad risk för botulism, även om den är dels liten statistisk, och än mer minskad i produktionen.

Men hö varierar inte alls, så det går inte att komma undan att du har en ytterligare lite mindre risk där, där behöver du inte ta med parametern skiftande TS alls, oavsett. Sen snackar vi med normalsilage vs hö en riskminskning som nog uttrycks i decimaler av promille, dvs i realiteten är det försumbart och irrelevant rent praktiskt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30