Sv: vilka vaccinerar mot botulism??
Fel.
Vad gäller hö kontra hösilage/ensilage - ja, hästar drabbas av botulism av och till, men om man jämför antalet fall botulism eller misstänkt botulism med antalet hästar som årligen drabbas av eller avlivas pga luftvägsproblem så kan man lätt konstatera att hösilage är ett bra alternativ...
Det är YTTERST ovanligt att hästar får botulism fr hö, har aldrig hört ett konstaterat fall. Det rör sig då om en annan typ där hästen får i sig bakterien med fodret. Under rätt förutsättningar kan toxin då bildas i tarmen. Vid "vanlig" botulism sker en förgiftning då hästen får i sig de färdigproducerade toxinet och den processen lär inte kunna ske i ett torrt, luftigt hö.
Rätt skördat foder minimerar riskerna för botulism, men man kan aldrig vara säker. Men säg när man nu kan vara det!?
Har läs igenom men örka inte svara alla just nu så jag kan prata med Tant Ester och alla:
I 40 års tid har jag sett den Svenska Hästhållning andra sig.
Jag minns slåtter tiden med häst, vi hål ögen på väder raport, sniffa luft, prata med dom gammla med sin långa erfarenhet, och vid minsta tvyken på vädert härsket vi eller såtta till hö stacker.
Ett gynsom år kunda vi pressa rätt på åkern
Sen var det hö törk vi byggd och släpp det tunga jobb.
Damn o Mögel fanns inte som jag minns.
Men på den tiden var det lite mer folk på landet, och innan jag kom hit berätta dom gammle om undomer som kom från städer för att hjälpa till.
Sen kom stora machine och rationalizering och avfolking, allt ska gå fort, ungdomer sitta vid data spel och beklaga sig eller väder utt alla sina expertis med internet som ett Finger Tip Bibliotek.
Dom nya bonderna som är så tacksom dom släppa slitta utt sig som far o farfar sitt. Med stora machine kan en ensam bonda slå, packa o stäcka tusan tals ton foder på väldg kort tid oavsätt vädert, och dom kan propaganda sitt foder med stöd av SLU syffer
och i samma ändan rekomendera till häst äger att dom Grund Vaccinera sina häster---i-fall det sämsta som ska inte hande just skulla hander
(nåt som aldrig behövs för i tiden!)
Man är omgiven av Experter och själv kan man sååå lite:
Det enda jag vet för säkert är att med mina gammle tänke sätt mina häster är frisk och valmån på det torket hö dom har fått i åratal medan jag läs och hör så många häst äger som svär på ensilage och stå med kroniska sjuk häster med mag problem, fång, eksem och gud vet allt.
Det stå hur mycket som helst har på buka och det finns andra site man kan läsa om samma problem.
Myndigheter springa överallt och mäta av liggplatts, dörrer, tak höjd och underlägg, men verka blind på allt ränna skit på vägerna eller det sura lukt som finns i stället.
Alla för skörta sitt, men när vissa personer enviss sitt propaganda men alldrig stanna upp och fråga sig själv:
"HAY MAN---WHY THE HELL ARE MY HORSES ALLWAY´S SICK
"
Advise comes cheap, as long as it´s not you that has too pay the bill!
Az