vilka vaccinerar mot botulism??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

Det förstår jag ju då att du har.
Och håller med om att det är det vettiga att göra i ett sådant fall.

Varför vill du ha silaget så blött?

Det förstår jag ju då att du har.
Och håller med om att det är det vettiga att göra i ett sådant fall.

Varför vill du ha silaget så blött?

Från början var det ju två anledningar, nu är bara en kvar dock, men den är stor nog.

Men från början så dels så fbl ville ju ha så blött silage som möjligt. Allra mest TS (och således MJ) fick man i honom med blött silage, blött och finstråigt, så nära 'konserverat gräs' man kunde komma, ju gladare var han.

Sen, och här är ju anledningen som kvarstår och är stor, jag slåss ju febrilt mot varenda MJ, och försöker minska dem till ponnyn. Det går ju inte odla fram hur långt MJ som helst tyvärr, det är svårt komma så mycket under 9 MJ/kg TS om man ska behålla hyfsat med protein iaf. Att då fodra med blött silage gör ju att iom det är 'utspätt med vatten' att jag kan ge fler antal kilon, utan att eg ge mer. Vilket gör det lättare att fördela mängden över dygnet.

Om man tar hö som jmf mest för det blir tydligare så, så 9 MJ/kg TS och 84% TS = 7,6 MJ/kg foder. Samma 9 MJ/Kg TS och 40% TS = 3,6 MJ/kg foder.
Vid ett behov på 36 MJ så kan jag ge 4,6 kilo hö, vilket ger 3,86 kg TS. Med silaget kan jag ge 10 kg silage vilket ger 4 kg TS. Om jag hade 9 MJ/kg TS och 60% TS skulle jag hamna någonstans mitt emellan, kunna ge 6.6 kg silage, osv.

Och att fördela 10 kg silage över dygnet på 5 fodringar ger vettigare 'portionsstorlek' än att fördela knappt 5 kg hö på samma antal fodringar. Dvs resultatet blir en nöjdare hästar som tror han får 'mer mat', fast i realiteten är det samma lika, det är bara vikten som skiljer iom att silaget innehåller mest vatten.

Där är vinsten/fördelen för mig, få mer kilon att bolla med, och på så sätt en nöjdare häst då han tror han får mer mat ;) (I realiteten nu ger jag dock en blandning av silage och halm till natten för det ska räcka iaf större delen av natten). Av ngn anledning drar han i sig 1 kg hö och 1 kg blött silage på ungefärligen samma tid, skiljer några minuter bara.

Mig personligen spelar det ingen roll, mer än för plånboken då min lev (tyvärr)tar betalt per kg foder, så plånboken skulle vinna på ett torrare. Men inte hästarna. Därför jag ju medvetet söker 'så blött som möjligt' (inom rimliga gränser givetvis, blötare än det här vill jag inte ha och man bör ju inte ha under 35% heller om man balar), även om hästen skulle få ännu mer mängd med ännu blötare. Sett ett med 27% TS, minns inte värdena men var så låga så han utan problem kunnat äta 15 kg/dag, snacka om lyx att kunna fördela sån mängd. Men som sagt, så blött ska balat inte vara.

Jag har ju vaccinerade hästar =)

Hej!

Med din tur med hästar hade jag också vaccinerat.

Min förra var ju vaccinerad (hon hade ju alla möjliga ovanliga åkommor), nuvarande har varit men är inte längre eftersom vet inte hade spruta med sej och hon numera äter hö..

/ Lavinia

Okej.
Då så kan det ju vara värt det.

Jag betalar dock per kg TS.
Vatten har jag i kranen och vill då inte betala för.
Då så skulle jag köpa hö i stället.

Jag vill eg helst betala per kg TS med, då skulle man dessutom troligen slippa den här 'trenden' att djurägare vill ha HÖGT TS (70% etc) med. Men är väl enklare ta per kg foder, och sålänge djuräg accepterar det så finns ingen anledning för producenten att ändra. Nu är jag så nöjd med min lev, fodret och har ett rätt trevligt pris ändå, så det är värt mer behålla det än make a statement så att säga.

En av de större producenterna här tog per kg TS. De la ner för några år sedan, de fick inte sålt. De var inte dyrare än 'de andra stora' men folk förstod inte priset, utan de hörde TS kilopriset och tackade för sig med motiveringen dyrt, och köpte av den som tog per kg foder, och de facto eg hade ett högre pris utslaget per kg TS, men.. När de la ner sålde de ut X antal ton fjolårssilage. Samma pris per kilo TS, men de gjorde om priserna till kilo foder när de sålde. Det gick åt som smör i solsken. Ibland tänker hästägare inte längre än näsan räcker. Det var himla fint och bra silage med, och förmånlig frakt etc, men de har lagt ner som sagt, de tröttnade och man förstår ju dem.

Hö varken vill eller kan jag ha.

Hö varken vill eller kan jag ha.

Då så blir det ju ett annat läge.
Jag har bra lagringsmöjligheter för hö och kan få tag på toppkvalitet.
Så jag har möjlighet att vara kräsen.

Som leverantör så kan man ju anpassa sig efter kunden.
Den kund som vill betala per kg foder kan ju få göra det.
Den som vill betala per kg ts kan få göra det.
Och den som vill betala per MJ kan få göra det.

Min leverantör frågar kunden vad den är villig att betala.
Och får ibland priser som är så höga att det är svårt att hålla sig för skratt.
Jag betalar samma pris per kg ts som för hö per kg ts.
Det priset har jag satt själv.
Och jag är övertygad om att leverantören skrattar åt mig för att jag betalar för mycket.
Men det innebär att jag alltid får det bästa och att det alltid finns till just mig.
Så jag tar det.

Mina balar är mycket homogena och likadana på alla sätt.
En duktig producent får till det genom att alltid pressa samma tid på dagen.
Jag har kontroll på hela produktionskedjan.
I teorin kan man allt. :) I praktiken, därute på vallen, är det en helt annan sak. Den kontroll du tror dig ha, finns inte.

Och om man skall ta med risken att få botulism direkt från marken så är det ju definitivt ingen skillnad mot att ge hö.
Hur menar du? B från ensilage är en risk. B från marken, t ex via nedtrampat hö, är en risk. Tillsammans blir det en ökad risk.

De uppgifter som jag har fått är att det är en större risk för att hästen blir sjuk av vaccinet än att den får botulism.
En viss skillnad mellan att få en irritation vid vaccinationsstället eller dylikt, mot att dö. Tycker du inte?

Konstaterade fall av butulism är oerhört sällsyntaöver huvud taget.
Misstänkta finns det dock en del av.
Du framhåller i olika inlägg detta, som om det nästan inte finns några fall alls. Om du studerar tidigare trådar och avhandlingen (den du påstod inte finns) så borde du förstå varför många av fallen inte är konstaterade, däremot troliga enligt symtom.
Olyckligt att förringa riskerna för Botulism med tanke på att vi har deltagare här som läser och kanske av okunskap tar det för sanning.

LIA

Behöver lite hjälp!
B botulism av ner trampet hö i backen, ner smutsit med jörd?
Hmm, häster äter på backen helle sitt liv, ibland äter dom jörd, det finns mycket i jörden, botulism, stäflikakar, mineral, mer som jag inte känna till men ni säkert göra.
När ni prata om Botu då är det tal om Toxin Förgiftning av nåt slag. (kan det vara änledning att det finns så många fång häster på vinter tiden?)
Har aldrig hört om en häst som få fång av att den har sliket i sig lita jörd eller att det har kommit in lita jörd i höret? Hästens mulla bruka sortera utt det mesta ;)
Az

Behöver lite hjälp!
B botulism av ner trampet hö i backen, ner smutsit med jörd?
Hmm, häster äter på backen helle sitt liv, ibland äter dom jörd, det finns mycket i jörden, botulism, stäflikakar, mineral, mer som jag inte känna till men ni säkert göra.
När ni prata om Botu då är det tal om Toxin Förgiftning av nåt slag. (kan det vara änledning att det finns så många fång häster på vinter tiden?)
Har aldrig hört om en häst som få fång av att den har sliket i sig lita jörd eller att det har kommit in lita jörd i höret? Hästens mulla bruka sortera utt det mesta ;)
Az

Toxin = gift, helt enkelt. Så botulinumtoxin är inte alls samma sak som den den toxinfrisläppning man kan få via tarmväggen via en feljäsning. Det är olika toxiner.

Botulinumtoxin är helt enkelt det toxin (gift) som produceras av clostridium botulinum, som i sig är en bakterie. Som kuriosa anses botulinumtoxin vara ett av världens mest potenta naturliga toxin. Krävs låg dos för att ta kål på både folk och fä.

Clostridium botulinum, dvs bakterien, är naturligt förekommande i jord. Den trivs dock upperligt och växer till väldigt snabbt i syrefri (anaerob) miljö/syreria förhållanden. Därför silage - eller konserverade champinjoner - är en ökad risk jmf med hö eller färska champinjoner. Man riskerar att få tillväxt iom den syrefria miljön, vilket ju ökar risken.

Den är fö nära 'släkt' med stelkramp, botulismbakterien alltså, och båda finns och trivs som sagt i jord. Risken är i båda fall liten att man ska få det via jorden, men den finns, och det är två extremt obehagliga sjukdomar för den drabbade, och för häst i princip en garanterat plågsam död på ovaccinerat djur. (Vissa stelkrampsfall kan räddas med intensiv vård). Ändå vaccinerar nästan alla mot stelkramp. Visst är hästen extra känslig för stelkrampsbakterien, men risken för stelkramp är LITEN den med, och hästen är extra känslig för botulismbakterien med. Så eg är det lite förvånande att vacc mot tetanus men inte botulism. Vilda hästar går ju i jord, med sår, och utan att få stelkramp i så hög grad, så det är ju 'naturligt' att strunta i att vacc mot tetanus med.

Senast ändrad:

Man känner om balarna är blötare.
Bl.a. på vikten.
Men också när man öppnar dem.
Man måste ju vara med litet också.

Olyckligt att förringa riskerna för Botulism med tanke på att vi har deltagare här som läser och kanske av okunskap tar det för sanning.

Risken från ett torrare ensilage är inte större än med hö.

Det är den skillnaden som jag vill ta kål på.
Man är inte säker bara för att man fodrar med hö.
Och det är inte farligare att fodra med ett ensilage med en ts på över 50%.

Farligt är att låta hästar trampa ner grovfoder i leran i hagarna.

Och farligt är fortfarande döda djur i både hö och ensilage för den typen av botulism (typ C) kan man inte vaccinera emot.
Så att vaccinera mot typ B och tro att det hjälper mot mördarsniglar i ensilaget är en falsk trygghet.

Jag vill att rätt skall vara rätt.

Om man anser att alla som ger ett ensilage med över 50% i ts skall vaccinera mot botulism så måste man samtidigt anse att alla som ger hö också måste vaccinera.
Och i dessa fall så är definitivt risken med vaccinet större än vinsten.

Alla hästar äter grovfoder och oerhört få dör av botulism även om man inte vaccinerar dem.

När ni prata om Botu då är det tal om Toxin Förgiftning av nåt slag. (kan det vara änledning att det finns så många fång häster på vinter tiden? )
Det hänger inte ihop med fång alls.

Az
Inte fång.
Vad får du det ifrån?
Vi talar om botulism här och nu.

Inte jorden i sig.
Utan när sporerna från bakterien Clostridium botulinum kommer i gynnsam miljö för att bakterierna skall växa till sig och producera botulin.
För det behövs vatten och växter att växa i.
Så det är blandningen vatten, jord och hö som får ligga så att clostriderna kan växa som är farlig.

vad är det som är så herregud?

om man har över 10 års erfarenhet av hästar och aldrig varit i kontakt med botulism eller hört några fall i närheten av mitt län + att vetrinären har varit i tjänst i 20 år, vad ska man då oroa sig för?

Undrar hur många kunder den veterinären har;) Skämt åsido, jag vaccinerar för att jag litar på min veterinärs bedömning och han delar inte din veterinärs. Han har haft flera fall och det som skrämmer mig är att de är ganska stor risk att alla hästarna drabbas och den tragedin vill jag bespara familjen! Dödligheten är dessutom hög oavsett om man fortsätter fodra med det "sjuka" hösilaget eller inte, vilket någon helt annan skrev om.
Ser det som en del av försäkringen och den andra vaccineringen, skulle annars aldrig förlåta mig själv om....
Men var och en gör sin bedömning och litar på den man har förtroende för!

Man känner om balarna är blötare.
Bl.a. på vikten.
Men också när man öppnar dem.
Man måste ju vara med litet också
:confused: Är det argument? I så fall för/mot vad?
Väger du balarna?

Risken från ett torrare ensilage är inte större än med hö.
...
Om man anser att alla som ger ett ensilage med över 50% i ts skall vaccinera mot botulism så måste man samtidigt anse att alla som ger hö också måste vaccinera.
Du fixerar vid 50% som om det skulle vara en magisk gräns, vilket det inte är. Dessutom, så kan Ts variera inom balen.

Och farligt är fortfarande döda djur i både hö och ensilage för den typen av botulism (typ C) kan man inte vaccinera emot.
Så att vaccinera mot typ B och tro att det hjälper mot mördarsniglar i ensilaget är en falsk trygghet.
Var hittar du att B typ b inte kan komma från döda djur?

Jag förstår inte varför du diskuterar emot behovet av vaccinering som skydd mot B, medan du själv vaccinerar. Åtminstone är det den uppfattning man får.
Vilken är risken med vaccinet? Alla häromkring som utfodrar sina hästar med silage har dom vaccinerade, än så länge utan problem.

LIA

Ändå vaccinerar nästan alla mot stelkramp.
.......
Så eg är det lite förvånande att vacc mot tetanus men inte botulism.

Nej inte alls.
Försäkringen gäller inte för stelkramp utan vaccination.
Så det är försäkringsbolagen som har drivit på den massvaccination av stelkramp som vi har på hästar.
Om det var samma krav för botulism så skulle nog alla vaccinera mot det också på samma sätt.

Om vi tar priset så är det relativt.
Vissa tycker att 1500 för en grundvaccinering (eller vad dom nu får betala) är så onödigt dyrt att man hellre köper ett hästtäcke..typ.

För mig rör det sig snarare om ca 3000.- i avgift för grundvaccination för EN häst, utgår få från att det kostade ca 990:- att ta ut distriktare för vaccination hästinfluensa/stelkramp sist, avgiften för vaccinet var bara 150.- så jag tror inte det blir mindre den här gången, gånger tre sprutor, detta utöver att hästen redan vaccinerats med sin årliga vaccination mot hästinfluensa för bara ca en månad sen = kostnaden för vaccinationer skulle bli ca 4000.- inom ett år för en häst. Inga småpengar för mig.

Så något litet steg känns det inte som, särskilt när man inte har en massa pengar att bara ösa bort hursomhelst utan måste prioritera dom så det inte går ut över hästen på annat sätt, något annat man inte har råd med.

Samtidigt vill man såklart inte prioritera bort något det faktiskt finns ett behov av för något som ändå är väldigt osannolikt ska inträffa.
Funkar vaccinet bra dvs det blir betydligt mindre risk för dödlighet OM hästen drabbas, att biverkningarna inte riskerar att ge problem, om man ger mycket hösilage, då kan det såklart vara värt pengarna.

Mycket tråkigt om ni måste betala så pass höga avgifter för vaccinationer.

Vi gör inte det men har full förståelse för dom som backar ur den kostnaden..

AM

Väger du balarna?
De vägs vid lastning.
Vilket gör att blötare balar upptäcks.
De är ju tyngre men lika stora.

Var hittar du att B typ b inte kan komma från döda djur?
Typ B kan följa med i tamkanalen på djuren.
Men kadaver ger främst botulism typ C.

"Av toxintyperna är typ B vanligast när det är foder av
dålig kvalité som är orsaken medan toxintyp C mest förknippas med att det
har kommit in ett kadaver i fodret (26, 28, 38)."

Källa: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001408/01/EEF.pdf

Vilken är risken med vaccinet?

"Finns det biverkningar med vaccinet och vilka är dessa i så fall?

Lokal svullnad på injektionsplatsen i ett fåtal fall är rapporterat. Enligt Neogen® Corporation kan det förekomma att vissa hästar blir något nedsatta en dag, något som är snabbt övergående. På förpackningen finns dessutom angivet anafylaktisk reaktion, men enligt Neogen® Corporation skall detta vara ytterst ovanligt."

Källa:
http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Botulism/

Jag vaccinerar inte mot Botulism i dagsläget då mitt hösilage har en Ts på 59%.
Jag skulle vaccinera om jag fodrade med ett ensilage där ts är under 50%.

Idiotsvar! jag har jobbat som veterinär i 30 år o aldrig sett ett botulismfall, innebär det att du ifrågsätter mina kunskaper o min erfarenhet?
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025