Sv: vilka vaccinerar mot botulism??
Det förstår jag ju då att du har.
Och håller med om att det är det vettiga att göra i ett sådant fall.
Varför vill du ha silaget så blött?
Från början var det ju två anledningar, nu är bara en kvar dock, men den är stor nog.
Men från början så dels så fbl ville ju ha så blött silage som möjligt. Allra mest TS (och således MJ) fick man i honom med blött silage, blött och finstråigt, så nära 'konserverat gräs' man kunde komma, ju gladare var han.
Sen, och här är ju anledningen som kvarstår och är stor, jag slåss ju febrilt mot varenda MJ, och försöker minska dem till ponnyn. Det går ju inte odla fram hur långt MJ som helst tyvärr, det är svårt komma så mycket under 9 MJ/kg TS om man ska behålla hyfsat med protein iaf. Att då fodra med blött silage gör ju att iom det är 'utspätt med vatten' att jag kan ge fler antal kilon, utan att eg ge mer. Vilket gör det lättare att fördela mängden över dygnet.
Om man tar hö som jmf mest för det blir tydligare så, så 9 MJ/kg TS och 84% TS = 7,6 MJ/kg foder. Samma 9 MJ/Kg TS och 40% TS = 3,6 MJ/kg foder.
Vid ett behov på 36 MJ så kan jag ge 4,6 kilo hö, vilket ger 3,86 kg TS. Med silaget kan jag ge 10 kg silage vilket ger 4 kg TS. Om jag hade 9 MJ/kg TS och 60% TS skulle jag hamna någonstans mitt emellan, kunna ge 6.6 kg silage, osv.
Och att fördela 10 kg silage över dygnet på 5 fodringar ger vettigare 'portionsstorlek' än att fördela knappt 5 kg hö på samma antal fodringar. Dvs resultatet blir en nöjdare hästar som tror han får 'mer mat', fast i realiteten är det samma lika, det är bara vikten som skiljer iom att silaget innehåller mest vatten.
Där är vinsten/fördelen för mig, få mer kilon att bolla med, och på så sätt en nöjdare häst då han tror han får mer mat
(I realiteten nu ger jag dock en blandning av silage och halm till natten för det ska räcka iaf större delen av natten). Av ngn anledning drar han i sig 1 kg hö och 1 kg blött silage på ungefärligen samma tid, skiljer några minuter bara.
Mig personligen spelar det ingen roll, mer än för plånboken då min lev (tyvärr)tar betalt per kg foder, så plånboken skulle vinna på ett torrare. Men inte hästarna. Därför jag ju medvetet söker 'så blött som möjligt' (inom rimliga gränser givetvis, blötare än det här vill jag inte ha och man bör ju inte ha under 35% heller om man balar), även om hästen skulle få ännu mer mängd med ännu blötare. Sett ett med 27% TS, minns inte värdena men var så låga så han utan problem kunnat äta 15 kg/dag, snacka om lyx att kunna fördela sån mängd. Men som sagt, så blött ska balat inte vara.