vilka vaccinerar mot botulism??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

Att fara in till stationen o vaccinera i transporten sker dock på ägarens ansvar, helt ok om hästen inte reagerar men om hästen blir tokig o går i vädret kan jag inte ta ngt ansvar för det.
PL

Att fara in till stationen o vaccinera i transporten sker dock på ägarens ansvar, helt ok om hästen inte reagerar men om hästen blir tokig o går i vädret kan jag inte ta ngt ansvar för det.
PL

Vet inte hur nuvarande DV gör. Förr hade vi ett distrikt till, dit jag hörde. När han hade vaccinerat mina ett par gånger så sa han själv att 'de här är ju så snälla, så om de är snälla i transporten med skulle du om du vill kunna komma förbi stationen, så kostar det XXX kr istället för dig'. Men jag tror inte jag bara kunnat ringa och fråga om jag fick komma förbi.

Hemmavet har gjort lika, utan vidare diskussion åkt ut första gångerna, sen sagt att 'Är de snälla att lasta/åka med/i transporten? Då kan du om du vill komma förbi istället och då kostar det si och så mycket istället'

Så absolut att det kräver sin häst, och att veterinären inte kan hållas ansvarig. Och iaf de jag stött på vill se hur hästen reagerar på vacc i hemmiljö innan de 'föreslår' en alternativ lösning. Jag vaccinerar gärna hos vet t ex påväg hem efter en träning eller så, men bara hästar jag haft ett tag och vet är coola både med nålar och transporter och hela kitet. Just för det lär kunna bli riktigt läskigt om de får spunk, och dessutom kan ge transporteringsproblem framöver.

Ungponnyn är en pärla att lasta/åka med/i släpet, men han är lite sjåpig, dels kan han vara sjåpig för 'främmande folk', och dels kan han vara lite sjåpig för sprutor. Inte mer än att han kan rycka till litegrann när man tar ett blodprov, men honom törs jag inte vaccinera i släpet, trots att min vet är villig att göra det och föreslagit det. Jag litar inte på att det inte blir knas.

Jag försöker dock vaccinera om jag ändå är på klinik eller vet är ute i annat ärende hyfsat nära revacc, det är solklart billigaste sättet att få vaccinerat. Och så slipper mer glömska djurägare (:angel:) komma på med fem dagars varsel att 'oups'..

Men nej med DVs påslag för lagerhållning od så är det hä dyrare än SVAs pris.

Om man beställer vaccination ganska så långt i förväg så har i alla fall jag fått bättre priser.
Då så beställer Vet åt mig särskilt och jag köper liksom redan före beställningen.

För vår del spelar det ingen roll eftersom vi har vaccin på lager, när det gäller restidskostnaden är det däremot viktigt om man kan ta det när man är åt rätt håll.
PL

Jag vaccinerar faktiskt även fast vi inte fodrar med silage, detta för att om det skulle bli så att man blir tvungen att vid något tillfälle byta till silage så har man skyddet. För det är väl inget dåligt med att vaccinera mot botulism även fast man bara för tillfället fodrar med hö?:o Slöseri med pengar då kanske. Men men.

Jag har förresten "hört", vet inte från vem eller var, att vaccinet bara skyddar mot några enstaka bakterier eller vad det nu är som orsakar botulism men att det finns många fler och att dessa kan göra att hästen insjuknar trots vaccination. Så det ska egentligen vara helt onödigt att vaccinera. Är detta alltså bara en myt?

Jag har förresten "hört", vet inte från vem eller var, att vaccinet bara skyddar mot några enstaka bakterier eller vad det nu är som orsakar botulism men att det finns många fler och att dessa kan göra att hästen insjuknar trots vaccination. Så det ska egentligen vara helt onödigt att vaccinera. Är detta alltså bara en myt?

Det är inte fel, men det saknas information.

Det finns flera olika typer av botulinumtoxin - A, B, C, D osv. Minns inte hur långt det går, men F finns iaf.

Det vaccin vi vaccinerar hästar med idag är mot typ B. Enbart. Den ger inget skydd mot t ex typ A och C.

MEN, till dags dato har ENBART typ B konstaterats på häst i Sverige. Och INGEN fullvaccinerad häst har dött i botulism i Sverige.

Så, det är rätt att vaccinet bara skyddar mot en typ, det är rätt att det finns flera typer och att en vaccinerad häst kan drabbas av de. Men hitills har det aldrig hänt i Sverige.

Däremot har ovaccinerade eller ej färdigvaccinerade hästar dött i botulism. Typ B.

jag har funderingar att byta från hö till hösilage, och jag har hört att hästar kan få botulism fast de är vaccinerade.

och sen har jag även hört att det är väldigt sällsynt med botulism hos hästar.

hur gör ni som fodrar med silage?
vaccinerar ni eller inte??

Alla jag känner använder hösilage, bla en stor isl.häst gård och jag har aldrig hört att någon fått botulism. Jag har gett mina hästar hösilage i massor utav år och mina är inte vaccinerade. Däremot är jag noga med att balen luktar gott och ser jag minsta tillstymelse till mögelsporer kaserar jag balen direkt.

Hö ger jag bara våren innan betet och den varma tiden på hösten och mina hästar bli väldigt glada när det blir dags att fodra med hösilage.

Botulism är luktlöst, så det är jätteviktigt att kolla fodret och kassera mögligt foder och/eller foder som luktar 'fel'. Men det hjälper inte att lukta på det för att upptäcka botulism tyvärr.

Botulism är luktlöst, så det är jätteviktigt att kolla fodret och kassera mögligt foder och/eller foder som luktar 'fel'. Men det hjälper inte att lukta på det för att upptäcka botulism tyvärr.

Nej, men hästen får ett så fräscht foder som jag kan påverka med ögat och näsan, skulle inte vilja äta ost som luktar surt själv. Jag vet folk som inte bryr sig över lite mögelsporer och äcklig lukt.

Jag använder 50 kg småbal och Ts ligger runt 59 och det går åt en per dag till 4 hästar så vårt foder står inte i öppnad bal utan delas upp i resp box + foderpåsar som ska ut i hagen under dagen.

Och det är som jag skrev jättebra, och viktigt att inte förglömma - ovaccinerat eller ej. Men det är inget sätt att skydda sig mot botulism, då du helt enkelt inte upptäcker botulism. Men väl andra saker som innebär en hälsorisk.

KL

Ja dom är vaccinerade (+stel o influ)

Fodrar med hö...men utifall att...man vet aldrig

Vi har också vaccinerat! Är den fullvaccinerad så ska det inte vara något problem att den kan drabbas..

Hellre vaccinerar jag än att chansa eftersom Botulismen är dödlig..

Därför vaccinerar jag inte min häst. Visst det är ett otäckt sätt att dö. Men det finns andra sätt oxå jag lovar har förlorat 2 st hästar redan den ena pga hjärnblödning och den andra pga brusten magsäck. Så blir min nuvarade sjuk av botulism så går hon bara in under min statistik.
Hon är ENORMT spruträdd och nästa omöjlig att spruta, vill därflör inte utsätta henne för mer sprutor än nödvändigt.
Och som någon sagt, jag är SUPER noga med hösilaget hon för. Kollar hela balen innan jag ger något ur den.

Vadå kollar hela balen innan du utfodrar med den? Menar du att du ockulärbesiktigar den innan du tar av den, eller tar du isär hela balen och kollar mellan alla lager innan du utfodrar med den?

Om du inte tar isär hela balen kan du ju inte veta vad som finns i mitten av den?

*kl

Jag vaccinerar alla mina hästar. Det kostar inte så många kronor, och känns som en bra förebyggande åtgärd.

Vadå kollar hela balen innan du utfodrar med den? Menar du att du ockulärbesiktigar den innan du tar av den, eller tar du isär hela balen och kollar mellan alla lager innan du utfodrar med den?

Om du inte tar isär hela balen kan du ju inte veta vad som finns i mitten av den?

Det är ett inlägg från 2007 du svarar på.

Men ang kolla hela balen, så jag gör faktiskt det, det går automatiskt då jag packar foderpåsar i förväg. Dvs när jag öppnar en bal packar jag foderpåsar av den, och då blir det just det där delandet och uppfluffandet. Nu gör jag det inte specifikt för att kolla balen, utan just packa påsar, men är ju inte omöjligt att den du svarade gör likadant, och då blir balen kollad innan utfodring.

Vaccinerar inte egna hästar.
När det gäller andras så har jag märkt att eferfrågan gått ner.
PL

Jag vaccinerar inte mina hästar. Min veterinär tyckte inte att det var nödvändigt. (hon är hästuppfödare) så hästkunnskaper finns hos denna.
Hästar kan lika gärna få boutalism utav vanligt hö som dom får det av hösilage. Förra året så dog en häst av det och den har aldrig ätit hösilage utan bara hö.

Jag tycker att alla får göra som dom själva vill om dom vaccinerar eller inte. Gör det som känns bäst för dig!

Hej Alex:
Tänkt på det här med vaccination, påverka det inte hästens motsånds kraft i längden?
Az

Jag vaccinerar inte mina hästar. Min veterinär tyckte inte att det var nödvändigt. (hon är hästuppfödare) så hästkunnskaper finns hos denna.

Det är precis här "meningarna" går lite isär.

Skulle du ha frågat vår veterinär så hade du givetvis fått rådet att vaccinera men att du, som ägare gör vad du anser är bäst.

Vår veterinär har fått erfara botulism och jag skulle tro att även h*n inte vill se det igen.

Men så är diskussionen med många andra vacciner.

Har man fölmärrar isolerade så kan många tycka att Duvaxin, med 70 procent skydd kan vara en onödig utgift.

Duvaxin R, för rota, kan också vara en onödig utgift...så länge man inte är drabbad och har flera fölsäsonger..

Är också nästan ganska övertygad att många inte ens har influensavaccinerat.
Också en onödig kostnad så länge man inte kör omkring kan tyckas.
Och sen, den dagen någon stallar upp en ettåring, som i sin tur sjuknar in, för att sedan med satans otur, lägger näsan i vädret, ja men DÅ är det ju givet att vetten ska ut, helst i förrgår för att vaccinera.

Botulismdiskussionen kommer att fortsätta i det oändliga. :D

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka