Sv: vilka vaccinerar mot botulism??
Att fara in till stationen o vaccinera i transporten sker dock på ägarens ansvar, helt ok om hästen inte reagerar men om hästen blir tokig o går i vädret kan jag inte ta ngt ansvar för det.
PL
Vet inte hur nuvarande DV gör. Förr hade vi ett distrikt till, dit jag hörde. När han hade vaccinerat mina ett par gånger så sa han själv att 'de här är ju så snälla, så om de är snälla i transporten med skulle du om du vill kunna komma förbi stationen, så kostar det XXX kr istället för dig'. Men jag tror inte jag bara kunnat ringa och fråga om jag fick komma förbi.
Hemmavet har gjort lika, utan vidare diskussion åkt ut första gångerna, sen sagt att 'Är de snälla att lasta/åka med/i transporten? Då kan du om du vill komma förbi istället och då kostar det si och så mycket istället'
Så absolut att det kräver sin häst, och att veterinären inte kan hållas ansvarig. Och iaf de jag stött på vill se hur hästen reagerar på vacc i hemmiljö innan de 'föreslår' en alternativ lösning. Jag vaccinerar gärna hos vet t ex påväg hem efter en träning eller så, men bara hästar jag haft ett tag och vet är coola både med nålar och transporter och hela kitet. Just för det lär kunna bli riktigt läskigt om de får spunk, och dessutom kan ge transporteringsproblem framöver.
Ungponnyn är en pärla att lasta/åka med/i släpet, men han är lite sjåpig, dels kan han vara sjåpig för 'främmande folk', och dels kan han vara lite sjåpig för sprutor. Inte mer än att han kan rycka till litegrann när man tar ett blodprov, men honom törs jag inte vaccinera i släpet, trots att min vet är villig att göra det och föreslagit det. Jag litar inte på att det inte blir knas.
Jag försöker dock vaccinera om jag ändå är på klinik eller vet är ute i annat ärende hyfsat nära revacc, det är solklart billigaste sättet att få vaccinerat. Och så slipper mer glömska djurägare (
) komma på med fem dagars varsel att 'oups'..