vilka vaccinerar mot botulism??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

Jag vaccinerar inte mina hästar. Min veterinär tyckte inte att det var nödvändigt. (hon är hästuppfödare) så hästkunnskaper finns hos denna.
Hästar kan lika gärna få boutalism utav vanligt hö som dom får det av hösilage. Förra året så dog en häst av det och den har aldrig ätit hösilage utan bara hö.
Det var väl ett bra argument mot vaccinering!?
Att hästen kan insjukna och dö i B trots att den inte ätit silage. :crazy:

LIA

Jag vaccinerar inte mot botulism längre då flera veterinärer menat på att blir de sjuka så blir det oavsett vaccin eller ej

alla våra hästar är vaccinerade emot botulism och vi rekommenderar även våra inackorderade att vaccinera.
botulism förekommer inte ofta, men om hästen väl får botulism så är chanserna små att hästen klarar sig.

Jag vaccinerar inte mot botulism längre då flera veterinärer menat på att blir de sjuka så blir det oavsett vaccin eller ej

Det där säger ju en hel del ...:crazy:

Så oavsett år i branchen så kanske man inte ska begära att veterinärer har all kunskap som behövs då det gäller botulism...

AM

Senast ändrad:

Så oavsett år i branchen så kanske man inte ska begära att veterinärer har all kunskap som behövs då det gäller botulism...
För min del har jag svårt att tro att det skulle finnas så många "häst"-veterinärer som saknar uppdatering i sitt yrke.

Ligger inte motståndet mot vaccination på annat område?

LIA

Man kan ju diskutera hur ekonomiskt meningsfullt det är.
Risk mot risk.
Som med meningen med en försäkring vilken som helst.

Om man anser att det är en bra ide att vaccinera mot botulism därför att man ger ett ensilage med lägre ts än 40% eller om man anser att alla hästar, även de som äter hö, skall vaccineras.

Och så det där med kadaver och sniglar.
Vaccinationen kan ge en falsk trygghet.
Många i den här tråden vaccinerar ju mot botulism typ B för att slippa botulism typ C.
Och så fungerar det ju inte.

För min del har jag svårt att tro att det skulle finnas så många "häst"-veterinärer som saknar uppdatering i sitt yrke.

LIA

Har ingen aning.. vilket område skulle motståndet i så fall vara?

Tyckte bara det var ett märkligt råd..:confused:

För dom fallen som uppstått är ju typ B och där har vi fullgott skydd för den som väljer det..

AM

Jag har valt att vaccinera båda mina hästar, vare sig dom äter hö eller hösilage. =) Då vet jag att jag gjort allt man kan OM de ändå skulle insjukna.

Man kan ju diskutera hur ekonomiskt meningsfullt det är.
Risk mot risk.
Som med meningen med en försäkring vilken som helst.
Rent ekonomiskt, håller jag med.
Men här finns fler aspekter. Man låter ju inte bli att vaccinera människor mot dödliga sjukdomar för att det blir billigare så.

Om man anser att det är en bra ide att vaccinera mot botulism därför att man ger ett ensilage med lägre ts än 40% eller om man anser att alla hästar, även de som äter hö, skall vaccineras.

Och så det där med kadaver och sniglar.
Vaccinationen kan ge en falsk trygghet.
Många i den här tråden vaccinerar ju mot botulism typ B för att slippa botulism typ C.
Och så fungerar det ju inte.
Man vaccinerar för att risken finns där, fr a om man använder hösilage. Jag vet att ingen kan väcka dig ur dina felaktiga teorier, sakliga argument räcker ju inte, så jag ska inte försöka.
Men själv skulle jag aldrig förlåta mig, om någon häst insjuknar i B för att jag varit för snål för att vaccinera.
LIA

Nästan alla vaccinationsprogram på folk är samhällsekonomiskt lönsamma.
Botulism är dödligt även på folk, ändå vaccinerar vi inte.
PL

Man låter ju inte bli att vaccinera människor mot dödliga sjukdomar för att det blir billigare så.
Jodå det gör man visst.

TBE får man betala själv och alla människor är definitivt inte vaccinerade mot TBE trots att det är en sjukdom som finns i Sverige och den är ofta dödlig eller i alla fall oerhört handikappande.

Gula febern är dödlig, likaså rabies men det vaccinerar vi inte heller för.
Då vi anser att dessa sjukdomar inte finns i Sverige.

Man vaccinerar för att risken finns där, fr a om man använder hösilage.
Risken finns alltid där.
Men med ett torrt hösilage så är den inte större än med hö.
Det är den däremot med ett blötare ensilage.
Gränsen anses gå vid 45%ts.

Jag vet att ingen kan väcka dig ur dina felaktiga teorier, sakliga argument räcker ju inte, så jag ska inte försöka.
Vilka felaktiga teorier då?
Jag har lärt mig mina på SLU.
Var har du lärt dig dina?

min ponny vaccineras inte..
han egentliga ägare (hyr honom) tycker att det är onödigt, hon har knappt varit med om det och hon har haft hästar i 60år... (har numera över 60 hästar själv dessutom)

vad jag har hört får de botulism om bonden har klippt hösilaget för nära marken, så ser man till att man köper hösilage från en vettig bonde som gör just hösilage enbart för hästar är inte risken så stor.
gärna en bonde som ger sin dotters svindyra tävlingshästar samma hö också så man är riktigt säker på att det är bra :devil: :angel:

visst det kan hända ändå. då är det väl ödet.
man kan inte skydda sig från allt..

jag känner hästar som dött plågsamt i den sk. "betessjukan" som de tror uppkommer av en växt som växer i vattendrag. (de olika hästarna som dog gick i hage med bäck)
ödet.

hacka på mig nu då ;)

hacka på mig nu då ;)

Jag tänker inte hacka. Däremot rekommendera dig att söka fakta. Du har inte rätt bild vare sig ang vad som minskar risken för botulism, eller vad forskarna tror ger grässjuka.

Inhämtande av fakta behöver inte ändra besultet om vaccinera eller ej, men minskar iaf att felinformation sprids ännu mer.

Men den delen om att "klippa hösilaget för nära marken", det stämmer ju.
För att inte få med jord så bör man slå med tillräckligt hög stubb.

För att inte få med jord så bör man slå med tillräckligt hög stubb.
Tror du det är en garanti för att inte få med jord?
Ditt hösilage är relativt torrt enligt dig själv. Hur torkas det? På slag och vändningar? Eller tas det in nyslaget på hötork?

LIA

Tror du det är en garanti för att inte få med jord?
Ditt hösilage är relativt torrt enligt dig själv. Hur torkas det? På slag och vändningar? Eller tas det in nyslaget på hötork?

På slag för att jag vill ha D-vitamin i det.
Och då är en hög stubb bra att ha för det håller upp det slagna gräset från marken.
Det hinner inte vändas.
För det skördas i bra höväder och torkar så pass fort att de måste skynda på med pressningen för att inte ts skall bli för hög.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross