vilka vaccinerar mot botulism??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

En av mina åsneston insjuknade i fredags och trots hembesök av vet och klinikbesök så blev vi tvungna att avliva henne i måndags. Hon hade hyperlipemi som sekundär sjukdom men vi fick aldrig veta vad dem primära sjukdomen var. Det togs upp huruvida det kunde vara botulism bla. Nu trodde varken distriktsveterinären eller de på kliniken att det var det, men enligt dem så går det inte att helt bevisa botulism. Enligt dem så var enda sättet en obduktion och även vid en sån var det näst intill omöjligt. Jag trodde ju att det skulle gå att se på tex nåt av alla blodprov som togs. Så min fråga är alltså hur ni som fått diagnosen botulism på era hästar gjort? Särskilt ni som haft hästar som överlevt och sålunda inte obducerats. Hur har ni kunnat visa på att det var botulism?

Det vanligaste är diagnos på kliniska symptom och anamnes (=ägarens berättelse).
Det prov man kan ta som ger en säker diagnos är att påvisa toxinet/giftet i hästens blod eller maginnehåll. Tyvärr finns det ingen bra metod för det idag. Det som används är en mouse bioassay, vilket innebär att serum eller maginnehåll från hästen injiceras i möss där några är förbehandlade med antikroppar mot botulinumtoxin. De möss som inte är behandlade med antikroppar ska sedan få specifika symptom för att provet ska bli positivt.
Dels är det inte så roligt etiskt och dels är det inte någon särskilt känslig metod. Hästar är nämligen mycket känsligare för botulinumtoxin än möss, så en dos som dödar en häst kan missas i mustestet. Alltså får man ofta inte någon hjälp av provsvaren, utan ställer diagnos på symptomen.

Där jag hade min häst förut så insjuknade 2st hästar och båda dog. Anledningen var svampar i gräset som kommer upp vid kraftig nederbörd .. men dessa svampar finns inte överallt utan bara på vissa marker. Men deras hästar insjuknade i botolism C, det kan man inte vaccinera emot och den här sjukdomen drabbar endast unghästar runt 1-4år. Äldre hästar har hunnit bygga upp ett immunförsvar emot det här och fölen som fortfarande diar drabbas inte. Botolism C drabbar ungefär 1-3st hästar/året.. och är väldigt ovanligt i Sverige.

Den "vanliga" botolismen man pratar om kommer ifrån döda djur med en viss bakterie som fastnat i hösilaget/höt ..
Jag har vaccinerat min häst emot botolism för man vet aldrig vad som fastnar i balarna.

Det är nog gräsbetessjuka du menar.
Det finns en del studier som tyder på ett samband mellan gräsbetessjuka och botulinumtoxin typ C, även om det inte är helt bevisat. I Storbrittanien är gräsbetessjuka (Grass Sickness/Equine dysautonomia) mycket vanligare och många veterinärer anser att den orsakas av botulism typ C.

2st utav våra unghästar fick botolism C för två år sedan, båda dog.
Vi skickade prover till något labb i england där det är mer vanligt med botolism

Det är nog gräsbetessjuka du menar.

Det finns en del studier som tyder på ett samband mellan gräsbetessjuka och botulinumtoxin typ C, även om det inte är helt bevisat. I Storbrittanien är gräsbetessjuka (Grass Sickness/Equine dysautonomia) mycket vanligare och många veterinärer anser att den orsakas av botulism typ C.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross