vilka vaccinerar mot botulism??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

Alltså kan kan inte låta bli att fråga....;)

Har ni alltid optimalt skördeväder hos er så att allt går radrätt??
Hög protein, hög energi perfekta värden och torrt och hygieniskt med noll anmärkningar i hygienanalysen??

Det har inte vi i alla fall...
Förra året var ok väder men inga vidare roliga analyser.

Har för mig att för ett par år sedan fick vi skrota flera hektar och bränna ner.
Det året handlade vi in hösilage...och inte kunde vi garantera skördesätt där.
Vi hade bara analys och våra egna ögon och näsa att gå på..
(ytterligare en orsak för oss att vaccinera)

Men jaja...våra åkrar har en del svackor så vi kan ju ej lämna 100 procent garanti på jämn TS..trots att vi har hög stubb..

Kanske annat om det är helt plana åkrar..

AM

Har ni alltid optimalt skördeväder hos er så att allt går radrätt??
Hög protein, hög energi perfekta värden och torrt och hygieniskt med noll anmärkningar i hygienanalysen??
Jag har inte gjort någon hygienanalys, jag har inte tyckt ett det har behövts.
Men grovfodret är märkligt lika år från år.
Jag har 2 helt fantastiska leverantörer, en för torrhö och en för hösilage, och det är nog snarast de som är magiska.
Andra häromkring har inte samma goda kvalitet som jag har.

De är mycket duktiga helt enkelt.
Och den med torrhö har en oerhört bra hötork.
För hösilage så räcker det ju med en kortare period av torkväder.

Kanske annat om det är helt plana åkrar..
Åkrarna där mitt grovfoder skördas är helt plana och mycket homogena.

KL
Hur ser vaccinationsintervallen ut för att få en häst grundvaccinerat så den har ett fullt skydd (så fullt det går vill säga)?
Har varit mycket tveksam om att vaccinera mot botulism men man funderar ju hela tiden. Har fått mycket bra fakta här i tråden så nu är frågan om man hinner grunda innan hästen åker iväg över sommaren...

Grundvaccinationen är tre sprutor med fyra veckors mellanrum.

Därefter en gång per år.

AM

KL
Hur ser vaccinationsintervallen ut för att få en häst grundvaccinerat så den har ett fullt skydd (så fullt det går vill säga)?
Har varit mycket tveksam om att vaccinera mot botulism men man funderar ju hela tiden. Har fått mycket bra fakta här i tråden så nu är frågan om man hinner grunda innan hästen åker iväg över sommaren...

Grunden är 3 sprutor med 1 månads mellanrum. Därefter vaccinering 1 gång/år.

Dvs börjar du t ex 1 mars, så nästa spruta 1 april och sista sprutan i grunden 1 maj. 1 v efter detta ungefär har hästen skydd.

Sen återvaccinering 1 maj året efter.

Det är inte jättesuperviktigt att det är just exakt 1 mån/4 veckor mellan sprutorna osv, så behöver såklart inte vara just exakt 1 april resp 1 maj sen, men för exemplet.

Men det tar alltså 9 veckor från start till hästen har skydd. (4+4+1)

Men IU, hur får de homogen TS i hela partiet? Funderat på det.

För om vi säger att du klockan 08 börjar bala och plasta första balen, så kl 10 har du ett annat TS (högre) i det du balar och plastar då, och klockan 12 är det ännu högre etc.

Det var problem för alla vid förstaskördarna i år, det torkade åt helsike för fort. Det gjordes FYRA försök att ta blött åt mig, alla misslyckades då det torkade på tok för bra under dagen. (Andraskörd däremot är oftast lättare)

Så hur lyckas din lev bala och plasta HELA fältet SAMTIDIGT? Jag fattar inte det?

Så hur lyckas din lev bala och plasta HELA fältet SAMTIDIGT? Jag fattar inte det?

Det finns ju foderleverantörer, i alla fall runt oss, som kör breddvis med maskinerna.

Alltså inte en gubbe utan kanske tio på rad.

Travtränarna ber om ett visst foder, leverantören går ut och tar förprov och sen kör dom då det efterfrågade har nåtts.

Vid fel väder så går allt åt skogen ;):D

AM

Det finns ju foderleverantörer, i alla fall runt oss, som kör breddvis med maskinerna.

Alltså inte en gubbe utan kanske tio på rad.

Travtränarna ber om ett visst foder, leverantören går ut och tar förprov och sen kör dom då det efterfrågade har nåtts.

Vid fel väder så går allt åt skogen ;):D

AM

Ah, smart. Fast det kräver sina fält antar jag. Men IUs lev är just 'en' utefter vad hon skriver? men hon förtydligar ju säkert.

'Min' plastar och slår ju ihop med en annan, de hjälps åt alltså, just för att 'skynda på' tiden mellan första och sista bal. Fast det är klart kunde de vara 8 till så skulle det ju göra STOR skillnad.

Mina får hösilage och är därmed vaccinerade. Vågar INTE riskera något, man kan inget göra för en häst som fått botulism, de går en plågsam död till mötes. Nej sånt vill man väl undvika om man kan...det är ju så enkelt också.

Jag vaccinerar inte min tant mot botulism fast hon äter hösilage.
Främst för att jag gör i ordning alla foderpåsarna och har full koll på allt hon äter och inte ger henne nåt som inte är bra, sen är hon dessutom mycket kräsen och äter bara sånt som är gott.
Även om själva toxinet är superfarligt så uppkommer det inte spontant utan bakterierna och då kan man känna/se att balen är dålig :grin:. Alla som någon gång odlat bakterier på labb vet att det räcker med en liten bakteriekoloni för att det ska LUKTA och dessutom behövs det en viss miljö för att det övht ska växa. Toxinet kan säkert mycket väl vara luktlöst men det kan man inte säga om en bal med "fel" bakterieflora.

Skulle jag däremot ha en häst som åt allt och dessutom hade den på fri tillgång så skulle jag nog vaccinera.

Sen tror jag det är bra mycket större risk för att en häst får kolik och dör av dåligt grovfoder än att de får botulism...

Senast ändrad:

Inte för att jag själv vaccinerar men det här att du skulle kunna lukta dig till toxinbildande botulinumbakterier har du fått om bakfoten.
PL

Du menar alltså att C. botulinum är både osynliga och luktlösa :grin:, spännande då en sådan koloni är vitaktig och inte jätteliten. Sen att det inte går att säga exakt vad för bakterie det är som fått för sig att växa i en bal påstod jag inte bara att det gick att märka om det var fel bakterier i en bal.

Sen tror jag det är bra mycket större risk för att en häst får kolik och dör av dåligt grovfoder än att de får botulism...
Jajamen, ett utmärkt argument för att inte vaccinera! :) :confused: :eek:

LIA

En av mina åsneston insjuknade i fredags och trots hembesök av vet och klinikbesök så blev vi tvungna att avliva henne i måndags. Hon hade hyperlipemi som sekundär sjukdom men vi fick aldrig veta vad dem primära sjukdomen var. Det togs upp huruvida det kunde vara botulism bla. Nu trodde varken distriktsveterinären eller de på kliniken att det var det, men enligt dem så går det inte att helt bevisa botulism. Enligt dem så var enda sättet en obduktion och även vid en sån var det näst intill omöjligt. Jag trodde ju att det skulle gå att se på tex nåt av alla blodprov som togs. Så min fråga är alltså hur ni som fått diagnosen botulism på era hästar gjort? Särskilt ni som haft hästar som överlevt och sålunda inte obducerats. Hur har ni kunnat visa på att det var botulism?

Där jag hade min häst förut så insjuknade 2st hästar och båda dog. Anledningen var svampar i gräset som kommer upp vid kraftig nederbörd .. men dessa svampar finns inte överallt utan bara på vissa marker. Men deras hästar insjuknade i botolism C, det kan man inte vaccinera emot och den här sjukdomen drabbar endast unghästar runt 1-4år. Äldre hästar har hunnit bygga upp ett immunförsvar emot det här och fölen som fortfarande diar drabbas inte. Botolism C drabbar ungefär 1-3st hästar/året.. och är väldigt ovanligt i Sverige.

Den "vanliga" botolismen man pratar om kommer ifrån döda djur med en viss bakterie som fastnat i hösilaget/höt ..
Jag har vaccinerat min häst emot botolism för man vet aldrig vad som fastnar i balarna.

2st utav våra unghästar fick botolism C för två år sedan, båda dog.
Vi skickade prover till något labb i england där det är mer vanligt med botolism

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross