vilka vaccinerar mot botulism??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

kl

Jag har min häst vaccinerad fast jag är mycket väl medveten om att det förmodligen är en av de onödigaste utgifterna jag har.

Diskussionen om att det är lägre risk för att hästarna blir sjuka av hö är lite konstig tycker jag då luftvägslidanden är en av de vanligare utslagningsorsakerna i vår hästpopulation och damm från grovfodret borde vara en bidragande orsak. Botulism är förvisso dramatisk och nästan 100% dödlig men jag tycker nog iaf att många hästar med utdraget lidande är värre än få med kort lidande.

För den som tidigare i tråden ville lära sig mer om Botulism finns det lite information här med bl.a. en länk till en informationsvideo där man kan se en häst med symtom.

Det finns i vissa andra länder antitoxin, dock inte i Sverige.

Ur #65:
"Riskerna med vaccinet för botulism är litet för stort för att slaska med det.
Kostnaderna är dock inte längre så stora.
Priset har gått ner och jag gör av med en 10-pack för egen del."

Därför antog jag att du vaccinerade.

Då förstår jag ditt konstiga resonemang. Dessvärre fungerar inte dina teorier som försvar för att inte vaccinera, men det är ju ditt och dina hästars problem.

LIA

Nej inte alls.
Försäkringen gäller inte för stelkramp utan vaccination.
Så det är försäkringsbolagen som har drivit på den massvaccination av stelkramp som vi har på hästar.
Om det var samma krav för botulism så skulle nog alla vaccinera mot det också på samma sätt.

Fast du har fel. Dels VET de flesta inte ens det är krav. Dels vaccinerade de allra flesta mot stelkramp långt innan försäkringsbolagen började kräva vaccinering. De är ett i sammanhanget ganska 'nytt' påfund nämligen, för tio år sen bara var det inget krav försäkringsmässigt med vacc.

Ta med hästen till vet istället. Mindre kostnader. :idea:

Som uppgetts många gånger, så har ingen fullvaccinerad häst dött av B i Sverige.

LIA

Looong winder again Alex, men informativ.
Siderna bli so lååång att ta med hela inlägg.
Det med stelkrämp (tetnus), vet vilket hemska plåga det är, var med en vetrinär ör att avliva en ardener som fick det, ej vaccinerad.
Aldrig tänkt på försäkrings fråga om stelkrämp vaccination, det var nåt vi alltid skört om.
Vaccination för botulism kom aldrig på tal förän ensilage börja ta ett fäst grepp och report av fler häster som insjuknad.
Az

Då jag vägrar ha min häst på vägarna (möjligtvis med untantag om det är akut) ca 4-5 månader av året, skulle få "anlita" chaffis som får köra ca 22mil totalt och hyra transport så blir det tyvärr ingen billigare lösning.

(Det finns billigare lösningar dom funderar jag på, t ex så har jag ju faktiskt en syster som är vet. -har dock inte undersökt närmare vad det skulle kosta för man får troligen bekosta inköp av 10-pack i kanske två omgångar ändå isf :p att göra en årsvaccination för hästinfluensa t ex för en häst och vet. får beställa in 10-pack ändå blir inte så kostnadsekonomiskt! ;) )
Men nu var poängen att det kan dra iväg till ganska stora summor precis i starten, och då är det klart man måste ta sig en ordentlig funderare.

Idiotsvar! jag har jobbat som veterinär i 30 år o aldrig sett ett botulismfall, innebär det att du ifrågsätter mina kunskaper o min erfarenhet?
PL

Oj, en veterinär till med lång erfarenhet.
Hmmm, ska lägg det på minnet så jag kan få råd om hästerna skulla bli sjuk.
Az

Looong winder again Alex, men informativ.
Siderna bli so lååång att ta med hela inlägg.
Det med stelkrämp (tetnus), vet vilket hemska plåga det är, var med en vetrinär ör att avliva en ardener som fick det, ej vaccinerad.
Aldrig tänkt på försäkrings fråga om stelkrämp vaccination, det var nåt vi alltid skört om.
Vaccination för botulism kom aldrig på tal förän ensilage börja ta ett fäst grepp och report av fler häster som insjuknad.
Az

Du får träna ögonen lite, se fördelarna ;)

Ang botulism, så undrar jag om det inte faktiskt är så att det är ganska 'nyupptäckt' på häst? Ska inte svära på det förrän jag dubbelkollat, men har för mig det var i början av 1980-talet man 'upptäckte' botulism på häst. Har ju säkerligen funnits innan, och hästar har säkerligen dött av det men utan att man vetat varför.

Jag har läst flera funderingar kring om det - observera att det gäller för BÅDE hö och hösilage, och utländsk litteratur, dvs där de har fall av fler olika typer på häst än vi har - att en del av ökningen beror på de moderna skördeteknikerna, balningsteknikerna osv. Att ökad förekomst av storbalshö ger en sämre möjlighet att kontrollera höet, att själva torknings, 'räfsnings' och balningsmetoderna med den utvecklade maskindrift som finns påverkat osv. Och då naturligtvis även utvecklingen och ökningen av ensilerat/plastat vallfoder.

Låter faktiskt rimligt i mina öron, både vad gäller hö-relaterad botulism och silage-relaterad.

Sverige är ju ändå ganska förskonat jmf med flera andra länder, vilket är lite fascinerande egentligen - men tacksamt.

Kan du inte annars kanske vaccinera på sommaren? En grundvaccination tar ju ändå ett tag, så om du börjar nu hinner du inte 'se nyttan' av den förrän nästa säsong iaf? Då kanske du kan vaccinera (om du vill såklart) i sommar, och köra själv?

Jag har lagt mina så att det är revaccination i augusti, mest för det känns 'bra' att ha det 'färskt' inför grovfodersäsongen. (Nu blir det ju grovfoder året om med de nuv hästarna iofs, men..)

Men håller med dig om att kostnaden absolut spelar roll. Och av någon anledning så endera är vaccinet dyrt jmf med andra vaccin, eller så är veterinärerna bra att ta betalt för det?

Jag betalar 500 kr för enbart botulismvaccin, exkl resa och allt sånt, hos min hemmavet. Som nu sist bad om ursäkt för det blivit så dyrt. Men var likadant när jag vaccinerade på klinik, botulismvaccineringen kostade lika mycket som A2 och tetanus tillsammans. Iofs får jag ju ändå de där 1500 kr för grundvaccinering, om jag åker själv till vet. Annars tillkommer ju lite resa etc. Distriktsvet går inte att vaccinera med längre, det blir horribla kringkostnader. För tio år sen låg kostnaden att A2- och tetanusvaccinera en häst på 1000 spänn, nu kommer de inte ens hit för samma summa, så förstår absolut ditt dilemma.

Men om du lägger grundvacc i sommar och ser till att alla tre årsvaccineringarna hamnar i säg augusti, så kanske du kan köra själv? =)

Har inte syrran "kompisveterinärer" som kan dela med sig av sina doser?

Håller med Alexandra att vaccination barmarkstid kan vara lämpligt för den som kör hästen till vet. Klart onödigt att ge sig ut nu.

LIA

SaraXX #142 säjer botulism upptäckts i Belgium på 1800 tal.
Az

Oj, det var inte billigt! :eek: då kan jag glömma att be syrran om hjälp! :p

Det går att lösa praktiskt även om det kanske inte blir så "praktiskt" man kan ju tajma in det som sagt, summorna blir dock enorma och åker man iväg så får stackars chauffören (jag kör alltså inte häst själv alls, än iaf, har inte haft körkort så länge och aldrig haft någon bil med dragkrok = inte övat ens på att köra med släp).

Men som sagt - bra tråd det här för nu har jag iaf fått upp ögonen för att det skulle vara bra OM man kan ta sig råd och möjlighet att skaffa vaccinationen! ;)
Är ju engånskostnaderna för grunden som sagt, +500:-/år är småpotatis i jämförelse med vad hästen ändå kostar att ha.

Priset för själva vaccinet höjdes ganska häftigt i höstas utpriset är över 300 inkl moms i enkeldos.
Vacc av häst vid resa med vaccin hos DV är 440 inkl moms, resa, restid o stationsavgift tillkommer.
PL

Senast ändrad:

Har inte syrran "kompisveterinärer" som kan dela med sig av sina doser?

Håller med Alexandra att vaccination barmarkstid kan vara lämpligt för den som kör hästen till vet. Klart onödigt att ge sig ut nu.

LIA

Vi har gått igenom den möjligheten sen tidigare men är man egentligen smådjursvet. och inte rider själv/umgås i hästkretsar så är det inte så lätt! :)

Men som sagt - det blir ett senare problem. Först måste det öht vara ekonomiskt möjligt.

Det är billigt att vaccinera mot stelkramp också.
Om man ändå måste vaccinera mot influensa för att få tävla så kostar det under 30:-/gång att få med även Tetanusvaccin i sprutan.

SaraXX #142 säjer botulism upptäckts i Belgium på 1800 tal.
Az

Ja, men botulism på HÄST talade jag om =)

Botulinum clostridium är känd sen slutet av 1800 ja. Men jag har för mig (men kan ha fel) att det var kring 1980 man började upptäcka botulism på häst.

Jag visste inte att ngn annan än SVA kunde sälja oregistrerade vacciner. Men nej med DVs påslag för lagerhållning od så är det hä dyrare än SVAs pris.
PL

Priset för själva vaccinet höjdes ganska häftigt i höstas utpriset är över 300 inkl moms i enkeldos.
Vacc av häst vid resa med vaccin hos DV är 440 inkl moms, resa, restid o stationsavgift tillkommer.
PL

Ah, det förklarar saken, varför vet bad om ursäkt att det blivit så dyrt.
Och jo, är ju kringkostnaderna som sagt som gör DV 'dyra', de är ju inte dyrare på själva vaccinationen, men resa osv skenar iväg våldsamt och slutnotan blir hög. Är ju samma ska med andra enklare, billiga grejer. Som t ex kolla ett rinnande öga, ha i sånt där grönt, konstatera att nej inget horhinnesår, skriva ut recept och åka. Ett besök som tar tio minuter, det 'där gröna' (namnet är helt borta) kostar några tior och arbetsinsatsen är inte kostsam heller. Men med resa, bilavgift, inställelse och så vidare så blir besöket 'dyrt'.

'Dyra' inom fnuttar för att det förvisso är dyrt sett till det enskilda besöket, men om man tittar på att det är för att ha tillgång till veterinär på fält 365 dagar per år, 24 h per dygn med fullt utrustad bil osv, så är INTE DV dyra. (Även om resan på jourtid kan bli åskilliga tusenlappar och ger plånboken fullkomliga dödskramper). Många DV har ju dock möjligheten att åka inom stationen och vaccinera i släpet vilket ju drastiskt minskar kostnaden, men alla har nog inte det alternativet?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka