vilka vaccinerar mot botulism??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

Kan vara snärt tid att läga ner det har hästeriet när man kan inte få tag på vanliga hö

Varför det?
Ensilage är ett utmärkt foder.
Ofta kan det vara så bra värden i det att man kan tillgodose hästens hela näringsbehov med grovfoder.

Nu så skall jag gå ut och fodra ensilage med en TS på 59%.

Varför det?
Ensilage är ett utmärkt foder.
Ofta kan det vara så bra värden i det att man kan tillgodose hästens hela näringsbehov med grovfoder.

Nu så skall jag gå ut och fodra ensilage med en TS på 59%.

Yes och ibland kan man få en död botui häst.
Jag ta inte den risken med mina häster.
Dom må bra på vanliga hö och det har hästerna gört i ett par tusen år.

Skulla vara intressant att höra från non vars hästen har dödt av ensilage.
Trör dom förtfarenda på det som Hästfoder?
Az

Jo mot stelkramp och influensa.
Reella hot som jag inte kan ha kontroll över.
Jord i silaget går att undvika.
Det är inte så enkelt som du tycks tro att undvika riskerna för B. Du har inte kontroll över det.

Det var också en Vet student som ville göra ett examansarbete på botulism på häst.
Men det fanns inte tillräckligt med dokumenterade fall för det.
Det finns arbeten gjorda på B. Leta i gamla trådar!

Över huvud taget så försöker jag hålla nere mängden läkemedel.
Själv betraktar jag inte vacciner som läkemedel, snarare något man använder för att slippa läkemedel. Även om det används av läkare/vet.

LIA

Yes och ibland kan man få en död botui häst.

Det kan du få från hö också.
Kadaver (döda djurdelar) i hö är precis lika farligt som i ensilage.
Och den typen av botulism är tydligen lika vanlig från hö som från ensilage.

Den typ som kan förekomma oftare är den från jord.
Men om man torkar ner silaget till torrare än 45% ts och skär gräset så högt att där inte kommer med någon jord så är inte risken större med silage än med hö.
Dessutom så kan man ju vaccinera mot den typen om man känner sig nervös över risken.

Det viktigaste är dock den hygieniska kvaliteten på silaget.
Torrhö riskerar att ge en massa andra problem.
Kvickdrag på häst är inte roligt.
Och antalet hästar som fått lungorna förstörda av mögligt och/eller dammigt hö är många så den risken är verklig.

Det är inte så enkelt som du tycks tro att undvika riskerna för B. Du har inte kontroll över det.
Jodå.
Tillräckligt torrt och ingen jord så blir det ingen botulism typ B.

Själv betraktar jag inte vacciner som läkemedel, snarare något man använder för att slippa läkemedel.
Riskerna med vaccinet för botulism är litet för stort för att slaska med det.
Kostnaderna är dock inte längre så stora.
Priset har gått ner och jag gör av med en 10-pack för egen del.

Det finns arbeten gjorda på B. Leta i gamla trådar!
Det senaste som jag hörde var att det inte fanns tillräckligt många dokumenterade fall för att ge någon statistisk säkerhet över det meningsfulla i att vaccinera.

Men jag skall leta rätt på trådarna.

Läs den siten om ensilage, innformativ. där stog det, torr ensilage och då behöva du inte vaccinera, bara hoppas att den har inte mögelt.
Eller den blotta, vaccinera och hoppas hästen inte dö av botulism, men räkna med att bollen komma att bli sur och mycket för kasseras, antingen fryser det eller kommer att bli för varm, det är snärt March.
A/ Om man vaccinerar, behöver man inte bekymra sig om Ts i silaget. Ts kan f ö variera kraftigt från bal till bal och även i en bal!
B/ Om silaget är välskördat, är inte riskerna för mögel så stora att man behöver oroa sig för det. Små mögelinslag är bara att plocka bort. Dessutom syns mögel, till skillnad mot Botulism!!
C/ Talet om att öppnade balar förstörs så fort är kraftigt överdrivet. Även under höst/vår håller sig fodret friskt, dvs om det är välskördat, i en vecka och mer.
D/ Om det fryser, so what? Har aldrig sett att det bekymrat hästarna.

LIA

Tillräckligt torrt och ingen jord så blir det ingen botulism typ B.
Hur ska du veta hur varje bal är? Risken finns också att få B direkt från marken.

Riskerna med vaccinet för botulism är litet för stort för att slaska med det.
Vilka risker? Vad menar du med "slaska"?

LIA

Talet om att öppnade balar förstörs så fort är kraftigt överdrivet. Även under höst/vår håller sig fodret friskt, dvs om det är välskördat, i en vecka och mer.

Jag har en bal från 2008 som gick sönder i transporten till mig på hösten 2008.
På sommaren 2009 så hittade jag skadan i balen, det luktade ensilage.
Skadan tejpades och nu så öppnade vi den av nyfikenhet.
Och den var helt oskadad inuti så den blir foder.

Bra hygien och hantering gör att silaget håller mycket länge även öppnat.

Jag hittade exjobbet.
Så det blev tydligen av.
Nu så skall jag läsa.

Dom må bra på vanliga hö och det har hästerna gört i ett par tusen år.
Nackdelen med hö, vilket var avgörande för oss när vi gick över till silage, är att vädret numera är så fuktigt och blåsigt under höstarna, att höet förstörs. Vårt blev under tre säsonger dåligt/förstört trots att det var av prima kvalité då det skördades. Att lägga halm runt väggarna m fl knep hjälpte endast delvis. Ska tillägga att höet var löspressat.

Skulla vara intressant att höra från non vars hästen har dödt av ensilage.
Trör dom förtfarenda på det som Hästfoder?
Kolla in på dom tidigare trådarna i ämnet!

LIA

Senast ändrad:

Hur ska du veta hur varje bal är? Risken finns också att få B direkt från marken.
Mina balar är mycket homogena och likadana på alla sätt.
En duktig producent får till det genom att alltid pressa samma tid på dagen.
Jag har kontroll på hela produktionskedjan.

Och om man skall ta med risken att få botulism direkt från marken så är det ju definitivt ingen skillnad mot att ge hö.

Vilka risker? Vad menar du med "slaska"?
De uppgifter som jag har fått är att det är en större risk för att hästen blir sjuk av vaccinet än att den får botulism.
Slaska är att ge något som inte behövs.
Som om jag skulle vaccinera mig mot gula febern och stanna hemma.

Man bli inte kloker här eller :confused:
Läs den siten om ensilage, innformativ. där stog det, torr ensilage och då behöva du inte vaccinera, bara hoppas att den har inte mögelt.
Eller den blotta, vaccinera och hoppas hästen inte dö av botulism, men räkna med att bollen komma att bli sur och mycket för kasseras, antingen fryser det eller kommer att bli för varm, det är snärt March.Az

Nej, så är det inte riktigt, tyvärr, att du inte behöver vaccinera utan är säker ändå om det är torrt. Och ang blött så läs i den länk du läste igen, redan vid TS halter över 45% är risken är botulism markant mindre.

Sen, har jag fel om jag säger du inte har så stor erfarenhet av silage? För vad menar du annars med att balen blir sur, och att det kommer 'antingen frysa eller blir för varmt'? Visst kan det frysa, det gör det besvärligt att hantera. Dock enkelt löst med att endera ta in bal i stall och tina, eller att ha ett ngt torrare. Jag har aldrig, trots kallstall/utomhuslagring haft problem med att det frusit alls så länge det varit över 50% TS. Att det ska användas upp snabbare i värme är rätt, men där handlar det helt om balstorlek sett till antal hästar, dvs hur fort en öppnad bal går åt, om det ska bli 'för varmt'.

Ett annat bra dokument:
http://www.ensilagenytt.se/botulism.htm

Saxat ur det:
Botulism och ensilage
Om miljön är torr kan inte Cl. Botulinum växa och producerar heller inte något gift. Detta är anledningen till att man tror sig vara säker om ts-halten är tillräckligt hög. I de flesta fall räcker det dock med ts-halter över 30-35 % för att inte klostridier i allmänhet ska växa och så vitt jag vet är inte Cl. Botulinum mer tolerant för höga ts-halter än andra klostridier. Det kan därför tyckas som ett logiskt påstående att höga ts-halter gör att man slipper botulism. Verkligheten är dock inte så enkel.

--

Vad är lösningen?
Eftersom inte ens hö tycks vara garanterat fritt från botulin, är knappast hög ts-halt i fodret någon säker lösning på problemet. Det verkar inte ens som om botulin i första hand produceras under ensileringen, utan snarare är något man drar med in vid bärgningen, eller orsakar vid utfodringen. Det viktigaste tycks alltså vara att hålla grödan fri från döda djur och ruttnande växtdelar och leta efter det i samband med utfodringen så att man förhoppningsvis inte fodrar med dem. Vid utfodring utomhus är det viktigt att hålla utfodringsplatsen ren för att undvika att hästarna äter hö/ensilage som blivit nedtrampat och börjat brytas ned. Naturligtvis kan det även vara värt att kosta på vaccination mot botulism för att ytterligare minska risken att drabbas om man har oturen att få in det i fodret.

Det kan du få från hö också.
Kadaver (döda djurdelar) i hö är precis lika farligt som i ensilage.
Och den typen av botulism är tydligen lika vanlig från hö som från ensilage.
.

Fel.

Vad gäller hö kontra hösilage/ensilage - ja, hästar drabbas av botulism av och till, men om man jämför antalet fall botulism eller misstänkt botulism med antalet hästar som årligen drabbas av eller avlivas pga luftvägsproblem så kan man lätt konstatera att hösilage är ett bra alternativ...

Det är YTTERST ovanligt att hästar får botulism fr hö, har aldrig hört ett konstaterat fall. Det rör sig då om en annan typ där hästen får i sig bakterien med fodret. Under rätt förutsättningar kan toxin då bildas i tarmen. Vid "vanlig" botulism sker en förgiftning då hästen får i sig de färdigproducerade toxinet och den processen lär inte kunna ske i ett torrt, luftigt hö.

Rätt skördat foder minimerar riskerna för botulism, men man kan aldrig vara säker. Men säg när man nu kan vara det!?

Konstaterade fall av butulism är oerhört sällsyntaöver huvud taget.
Misstänkta finns det dock en del av.

Vad gäller hö så citerar jag tidigare inlägg.
Eftersom inte ens hö tycks vara garanterat fritt från botulin, är knappast hög ts-halt i fodret någon säker lösning på problemet. Det verkar inte ens som om botulin i första hand produceras under ensileringen, utan snarare är något man drar med in vid bärgningen, eller orsakar vid utfodringen.

Hö är precis lika enkelt att trampa ner i marken som ensilage.

De senaste hästarna som jag hört talas om som dog av botulism i Sverige fick det från hö! Om jag minns rätt fodrades hästarna med hö i hagen och en del hade hamnat på marken, börjat brytas ned och tyvärr var Cl. Botulinum en bakterie som fanns på höet när hästarna åt det och toxinet hade bildats.
Också från Ensilagenytt.

Senast ändrad:

Jag har gett mina ponies hosilage denna vinter igen och de alskar det. Har en Ts pa 78% och med tanke pa att ho normalt har en Tspa 85% ar det valdigt torrt.. Den enda gangen man luktar "silage" ar nar man forst oppnar balen.

Jag har ocksa en valdigt bra ho person som levererar till flera ridskolor samt privatstall i omradet. Visst ar det lite dyrare (2.40/kg vanligt ho) men det ar vart varenda krona..

Jag har aldrig vaccinerat for botulism.. Det var ett fall i Indiana for nagra ar sedan men nar jag pratade med min vet sa han inte nodvandigt om du har bra foder..

Jag vaccinerar dock mot annat. Hemma ar det en hel dros, West Nile Virus, encyphilaties (sp?), Strangles (ar det kvarka?) Rhino Flu, och en extrados av Tetanus (stelkramp?).. I sverige blir det flu och sa tetanus vart 3e ar. Jag skulle vilja gora strangles ocksa, men det ar tydligen inte sa vanligt.. Sen nar min marr ar i fol far hon forstas Rhino 5 7 och 9 manader..

Det har inte varit nagra fall av mordarsniglar var jag bor och vid samtal med vet har det aldrig kommit up. Med bra kontroll pa foder och kvalite hjalper man sig sjalv ocksa.. Dock ar det sa att det ar nagra rapporter kommer jag att ta stallning till detta nar det sker..

Hej!

I förra stallet fodrade vi med silage av lite sämre kvalitet, då var jag extremt noga med att vaccinera. Nu när pållan äter hö gör jag det inte (delvis för att vet inte hade botulismvaccinet med sej när han kom senast..).

Det man ska veta är att hästar kan få botulism av hö också, samt att det finns hästar som fått det av gamla kraftfoderrester som suttit fast i krubban.

Som jag har lärt mej finns det olika stammar av botulism och vaccinet tar väl den "vanligaste" men inte alla, så en viss risk finns att häst får en annan typ/stam? av botulismen iaf.

Hade jag ett bra silage, och bra fodringsrutiner med inget gammalt silage liggande på backen så hade jag inte vaccinerat mot botulism..

Där jag jobbade innan stog ca 80-100 hästar, samtliga åt silage (som inte alltid var jättefräscht) ingen var vaccinerad, de hade ätit silage i åtminstone 15 år och inte ett enda fall av botulism.. Så risken känns inte så jättestor..

/Lavinia, vars "nya" häst inte verkar drabbas av annat än "vanliga" åkommor

kl

Som grovfoderproducent så vet jag att hösilagebalarna skiljer sig i TS även från samma vall.

Och, tja, jag vet inte, men vi har då inte "vattpass" raka vallar som ser exakt likadana ut i alla hörn.

Vi tar analyser, dom vanliga, plus hygienprov på samtliga partier.

Vi vet ganska bra vad hästarna stoppar i sig hemma alltså.

Vi vaccinerar alla. Vi har infört tvångsvaccinering på samtliga inackorderingar.

Varför?

Jo, därför vi tillhör tydligen en av dom få som har haft ett dödsfall i botulism.

Ska vi kalla det tur i oturen?
Givetvis gör vi det. Det var nämligen ett flertal unghästar i samma flock som åt av fodret men enda som sjuknade in. (frisk på morgonen död kl 3 på efermiddagen)

Ett enda kontaminerat strå på en 400 kilos bal och en satans otur och så är olyckan framme.
Grannarna åkte iväg till hästarna och skottade ut balen omgående då vi hade ringt från djursjukhuset och meddelat vad som hänt.
Efteråt åkte vi dit och gick igenom hela balen utan att hitta nåt konstigt.

Hästen dog en fruktansvärd död men vi fortsätter med fodret ändå.
Hösilage är "outstanding" som mat till hästar. Vi gör allt vi kan för att hålla koll på det och vaccinerar.

Jag tror inte att det finns en endaste här som skulle ge f-n i vaccinering då dom får uppleva hur det ser ut då hästen står och dör framför ögonen på dom.

Och har sagt det förut och gör det igen:
Hellre styckar jag ut fölungar i ett felläge än får ett botulismfall igen.

Viktigt är att veta att hästen skulle ha sin tredje grundvaccin samma vecka som han dog.
Han var alltså INTE fullt vaccinerad än.
AM

Senast ändrad:

Jo, därför vi tillhör tydligen en av dom få som har haft ett dödsfall i botulism.

Hur diagnostiserades botulismen?
Fick ni träff på provtagning?

Och var det typ B som det går att vaccinera mot?
Om hästen råkade att äta en rutten mördarsnigel så skulle ju inte vaccination hjälpa i alla fall.

Jag tror inte att det finns en endaste här som skulle ge f-n i vaccinering då dom får uppleva hur det ser ut då hästen står och dör framför ögonen på dom.

Min hemmavet svarar alltid tveklöst ja om man frågar honom om vaccinering. Helt enkelt för han, precis som er, sett en häst dö i botulism, och vill aldrig någonsin se något liknande igen eller att en enda hästägare ska riskera att behöva uppleva det.

Det var djursjukhuset som höll i provtagningen.

Först fick vi misstanke om botulism, och såg till att grannarna skottade ut balen omgående.

Långt senare så fick vi meddelande om att det bekräftats botulism på ungen.

Detta skedde 2002 eller 2003 och är ganska säker på att det var typ B.

För resonemanget gick som sådant senare att hur i hela fridens kan man garantera totalt jordfria strån i balen??

Får man någon typ av ruttna djur i balen, stora som små så får du ju även en viss lukt, och jag betvivlar att hästar äter sånt.

Typ B är luktfri.

AM

Hur diagnostiserades botulismen?
Fick ni träff på provtagning?

Och var det typ B som det går att vaccinera mot?
Om hästen råkade att äta en rutten mördarsnigel så skulle ju inte vaccination hjälpa i alla fall.

Det har på häst i Sverige till dags dato ENBART konstaterats typ B botulism. INGEN fullvaccinerad häst i Sverige har till dags dato dött av botulism.

Det finns iaf enstaka fall av typ C på häst i Danmark, men inte ett enda i Sverige än så länge iaf som sagt.

(Om jag inte minns fel dock Naffas hingstunge inne på djursjukhus)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur