vilka vaccinerar mot botulism??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

Ja, så har jag också lärt mig. Att det ska till rätt så blött hösilage innan det är större risk för botulismbakterien att göra skada.

Kommer inte ihåg vilken % sats det var men jag konstaterade då att vårat hösilage är bra mycket torrare än så och eftersom vi endast ger det ett par tre månader max per år så har vi inte vaccinerat våra två hästar.

Sen beror det ju också på hur man slår hösilaget. Om man får med jord i och så.

Jag säger verkligen inte att det är fel och överdrivet att vaccinera, men vi har valt att inte göra det. Kan ju hända jag ändrar min uppfattning om några år, men nu kör vi på så här.

jag vaccinerar.
1) det är inte SÅ mycket pengar
2) skulle ALDIRG förlåta mig själv om hon blev sjuk och jag INTE hade vaccinerat

om du vaccinerar så blir de ett längre händelseförlopp å du kanks ehinner rädda hästen. Om du ej gör de går de snabbare och hästen går offtast ej att rädda. mina är vaccinerade självklart de e en kostnad på 200 kr extra/häst de e inte så farligt om året. jag tar mit samtidigt som hästinfluensan.

Botulinumtoxinet är bland det farligaste som finns i världen. Min syster som läst till Agronom, fick på en föreläsning veta att 200 gram, räcker för att slå ut i priincip hela jordens befolkning.
Botox hästammar ju från detta oxå..

Jag vaccinerar givietvis, trots att hästen bara får hö nu, jag har hört att de KAN få det utav hö oxå.. Men den risken är väl obefintlig i princip..
Men som många tidigare sagt, så är det en billig livförsäkring, och jag skulle aldrig förlåta mig själv om hästen fick botulism och var ovaccinerad.

jag kommer nog att vaccinera eftersom jag kanske ska börja med hösilage.
jag har ännu ej bestämt mig hur jag ska göra just denna vinter, men nästa BLIR det hösilage iallafall.

Jag har mina vaccinerade mot stelkramp, hästinfluensa och botulism.

Nej, jag har valt att inte vaccinera. Anledningen är att risken är liten. Jag försöker se till att få 'hösilage' med mellan 50-60% ts samt att slå det högt. Sen är det ju även viktigt att 'städa undan' runt foderplatsen viket många glömmer. Eftersom jag tar eget grovfoder kan jag kolla upp på annat sätt än om jag skulle köpa. Om det skulle bli ett dåligt år med väldigt blött väder eller att vi får hit sniglar skulle jag kanske omvärdera beslutet...

En liten fråga i sammanhanget - vad jag förstått är det även en risk att få botulism om man fodrar med hö i leriga hagar. Stråna trampas ner och blandas med lera. Efter ett tag kan det uppkomma bakteriangrepp. Det behövs ju inte mycket..

Har någon hört hur det är med det..?

Vi har tio hästar i stallet från föl till tävlingshästar och alla är vaccinerade. Vi fodrar med hösilage och vill inte ta några onödiga risker. Vi har vaccinerat de hästar vi haft i närmare 10 år och jag har aldrig sett några biverkningar.

gammal tråd, jag vet!! men ev måste jag byta från hö till inplastat snart.

det inplastade är lika torrt som hö, är risken för botulism lika stor i ett torrare foder som blött?

Nej, den är inte lika stor, den är markant mindre. Dock minskar risken för botulism redan vid 50% TS så beror på vad du menar med 'torrare' resp 'blötare'. Däremot är risken inte obefintlig vid ett torrare, eftersom botulism är en jordbakterie. Hästar kan få botulism av hö med, om/när det trampas ner i leran och sen äts upp t ex.

Att ha torrt hösilage ger dock en kraftigt ökad risk för ANDRA hygienproblem, så kan du undvika köpa så torrt så gör det oavsett. OBS att du måste skilja på plastat hö och hötorrt silage! OM du gör hö, torkar det som hö och det blir hötorrt och du SEN plastar in, ja då har du ett hö men med en mycket enklare lagring än 'oplastat'. Däremot, om du FÖRSÖKER göra hö, men vädret gör du inte får det helt torrt, och därför plastar det för att rädda det, då har du hösilage som är hötorrt, och det bör du INTE varken köpa eller använda. Avråds av samtlig expertis, även om många hästägare är förtjusta i det då det sålänge producenter envisas med att ta betalt per kg foder blir billigare.

Jag vaccinerar ej.
Dels så ett torrare hösilage inte mera riskabelt än ett normalt hö.
Jag vill ha en ts på mellan 45-65%.
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf
Dels så kan man inte vaccinera mot den botulism som blir av döda djur i balarna utan bara mot den som blir av jord.

Det var också en Vet student som ville göra ett examansarbete på botulism på häst.
Men det fanns inte tillräckligt med dokumenterade fall för det.

Fast många sprutar sina hästar med penecillin utan o blinka, nu vet jag inte oddsen men jag gissar på att det är mkt mer riskfyllt pga penecllinchock.

Det gör inte jag.
Utan det skall vara absolut nödvändigt.

(Penicillin stavas det f.ö.)

Över huvud taget så försöker jag hålla nere mängden läkemedel.
Träckprov i stället för avmaskning o.s.v.

Nej, den är inte lika stor, den är markant mindre. Dock minskar risken för botulism redan vid 50% TS så beror på vad du menar med 'torrare' resp 'blötare'. Däremot är risken inte obefintlig vid ett torrare, eftersom botulism är en jordbakterie. Hästar kan få botulism av hö med, om/när det trampas ner i leran och sen äts upp t ex.

Att ha torrt hösilage ger dock en kraftigt ökad risk för ANDRA hygienproblem, så kan du undvika köpa så torrt så gör det oavsett. OBS att du måste skilja på plastat hö och hötorrt silage! OM du gör hö, torkar det som hö och det blir hötorrt och du SEN plastar in, ja då har du ett hö men med en mycket enklare lagring än 'oplastat'. Däremot, om du FÖRSÖKER göra hö, men vädret gör du inte får det helt torrt, och därför plastar det för att rädda det, då har du hösilage som är hötorrt, och det bör du INTE varken köpa eller använda. Avråds av samtlig expertis, även om många hästägare är förtjusta i det då det sålänge producenter envisas med att ta betalt per kg foder blir billigare.

Jesus Christ, Alex, you sure know how too make complicated things simple ;)
Az

gammal tråd, jag vet!! men ev måste jag byta från hö till inplastat snart.

det inplastade är lika torrt som hö, är risken för botulism lika stor i ett torrare foder som blött?

Det låta som du få inte tag på vanliga hö längre, tråkig :cry: ett bra törket hö är alltid bäst.
Prata med din vetrinär ifall den tycka att du ska vaccinera hästen.
Man bli bara snörrig av allt bucke expertis
Az

Det låta som du få inte tag på vanliga hö längre, tråkig :cry: ett bra törket hö är alltid bäst.
Prata med din vetrinär ifall den tycka att du ska vaccinera hästen.
Man bli bara snörrig av allt bucke expertis
Az

olika veterinärer ger olika svar ;)

ja, det verkar som att jag inte kommer att kunna få tag på mer hö tyvärr.

alternativen som finns är 1. inplastat HÖ, dvs torrt som hö när det plastades, och alt 2 är inplastat hö som var fuktigt när det plastades.

har ingen aning om vilket jag ska välja...:confused:

alternativen som finns är 1. inplastat HÖ, dvs torrt som hö när det plastades, och alt 2 är inplastat hö som var fuktigt när det plastades.

Det plastade höet, utan tvekan =)

KL

Jag vaccinerar btw. Förr vaccinerade jag INTE. Från första börjat grundat på en riskbedömning ställd emot kostnaden, då gick vaccinet bara köpa i 5-dos, och var flaskan öppnad behövde alla doser användas samma dag. Dvs jag skulle få betala för 5 doser för att vaccinera två.

Sen kom en inköpt häst fullvaccinerad mot botulism, och vaccinet finns sedan många år i enkeldos. Kändes dumt att 'avbryta' en vaccination, och inte fylla på den. Men att ha EN vaccinerad och de andra INTE vaccinerade - nix. Samma risk/trygghet på alla. Så då vaccinerade jag de andra. Och sen har det ju alltid funnits någon redan vaccinerad i stallet när en ny köps in, så nya vaccineras om de inte är det.

Den dag jag på ngt vis står med bara ovaccinerade igen får jag ta ställning då hur jag gör, men mina argument mot att INTE vacc som jag hade då (ekonomin) är ju borta nu, så antagligen skulle jag vaccinera då med. Så enkelt att göra, och det skyddar mot den enda typ av botulism som konstaterats på svenska hästar so far, så..

Det plastade höet, utan tvekan =)

då gick vaccinet bara köpa i 5-dos, och var flaskan öppnad behövde alla doser användas samma dag. Dvs jag skulle få betala för 5 doser för att vaccinera två.

.

har också hört att man måste köpa HELA flaskan. är det inte så längre alltså?

Man bli inte kloker här eller :confused:
Läs den siten om ensilage, innformativ. där stog det, torr ensilage och då behöva du inte vaccinera, bara hoppas att den har inte mögelt.
Eller den blotta, vaccinera och hoppas hästen inte dö av botulism, men räkna med att bollen komma att bli sur och mycket för kasseras, antingen fryser det eller kommer att bli för varm, det är snärt March.

Man för väljer mellan Pest o Kolora :devil:
Kan vara snärt tid att läga ner det har hästeriet när man kan inte få tag på vanliga hö :(
Az

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka