vilka vaccinerar mot botulism??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

Vad är botulism för något??? får dom det av att äta silage?? det har varit på tal om att ta hem silage till stallet men finns det farliga sjukdomar dom får av det så vill då inte jag ge det till min häst..

självklart vaccinerar jag.

tycker hela debatten om att inte behöva vaccinera är helt oförståerlig.

det finns ett vaccin
det finns en bakterie som innebär död och lidande.
vaccinet kostar ett par hundralappar om året.

vad sjutton är frågan?

Senast ändrad:

Jag har aldrig vaccinerat mot botulism, ger mina höensilage under ett par månader varje år, då det är som kallast ute.

(Clostridium botulinum) bakterien bildar ett nervgift och det finns 8 olika typer – hästar
har drabbats av A,B och C

Det finns flera olika stammar av Clostridium botulinum, som orsakar botulism, och vaccinet skyddar mot den typen som är vanligast (typ B). Drabbas hästen av en av de andra, mer ovanliga typerna, ger vaccinet inget skydd.

Vaccinet mot botulism ger ett bra men inte 100-procentigt skydd.

Under en studie som gjordes under en 10-års period drabbades 0,03 % så chansen är liten, men visst den finns ju där

Fast många sprutar sina hästar med penecillin utan o blinka, nu vet jag inte oddsen men jag gissar på att det är mkt mer riskfyllt pga penecllinchock.

Jag väljer pastaform om det är möjligt, och försöker väl undvika att behöva ge penicillin i de fall man kan, dvs sköta om sår bra så de inte blir infekterade osv.

Vaccinet mot botulism ger ett bra men inte 100-procentigt skydd.
Mer information om detta påstående, tack.

Under en studie som gjordes under en 10-års period drabbades 0,03 % så chansen är liten, men visst den finns ju där
Om jag räknar rätt, skulle det innebära bortåt 10 svenska hästar/år? Jag tror som sagt att det "bara" rör sig om 1-2 tillfällen (kan ju vara mer än en häst) per år. Jag tycker att den risken är tillräckligt stor för att vaccinera.

Öppen fråga! Ni som inte vaccinerar mot Botulism- vaccinerar ni inte mot något annat heller?

LIA

Fel eller ej är upp till var och en att bedömma, chansen att hästar gör sig illa och kan få stelkramp är mkt mkt högre och då jag själv vaccinera mina hästar mot detta och tycker det är viktigt ;)

Men absolut tycker jag att det är förståndigt att vaccinera om hästarna äter det jämt.

Senast ändrad av en moderator:

men det kanske inte var så sonstigt om hästar dog av de hösilaget det var svart och liknade gödsel hmm

men det kanske inte var så sonstigt om hästar dog av de hösilaget det var svart och liknade gödsel hmm

Ja, det är ju faktiskt vår skylldighet att se till att våra hästar få så bra mat som möjligt, själv slängde jag nästan ett ton hö i småbalar för att jag tyckte det luktade konstigt, men mina kompisar sa att jag var galen, ja vad går igentligen gränsen för bra och dålig mat, mina få bara det bästa;)

har haft våra hästar vaccinerade i fall att (de äter inte hösilage) men om det skulle hända något kanske vi behöver flytta till ett annat stall där de har hösilage...

Har hört om en kompis kompis häst som fick botulism av vaccinet! men jag vet inte hur sant detta är. men allt är väll möjligt. någon sort reaktion från hästen?!

1 Som jag förstått det, så hade det inte hjälpt att byta foder när hästarna väl var sjuka. Processen var s a s igång.

2 Om ens häst insjuknar, vem tänker i början på Botulism och byter foder?

Varför inte det?

LIA

De tog ut vet direkt och fick dagen efter bekräftat att det var botulism. Ändå fodrade de friska hästar med det smittade hösilaget. De hade varit med om botulism förr.

Det finns flera olika stammar av Clostridium botulinum, som orsakar botulism, och vaccinet skyddar mot den typen som är vanligast (typ B). Drabbas hästen av en av de andra, mer ovanliga typerna, ger vaccinet inget skydd.

Därför vaccinerar jag inte min häst. Visst det är ett otäckt sätt att dö. Men det finns andra sätt oxå jag lovar har förlorat 2 st hästar redan den ena pga hjärnblödning och den andra pga brusten magsäck. Så blir min nuvarade sjuk av botulism så går hon bara in under min statistik.
Hon är ENORMT spruträdd och nästa omöjlig att spruta, vill därflör inte utsätta henne för mer sprutor än nödvändigt.
Och som någon sagt, jag är SUPER noga med hösilaget hon för. Kollar hela balen innan jag ger något ur den.

Jag börjar med hösilage i år för första gången.
Jag har vaccinerat mina hästar och kommer att fortsätta att göra det. Skulle inte förlåta mig själv om det hände dom nåt om jag hade struntat i vaccineringen.

Om dom medvetet utfodrade friska hästar med foder dom visste innehöll Botulism, så är det förskräckligt. Och otroligt korkat!

Det här har jag inte hört tidigare, därför vore det intressant om du har mer information om fallet.
Var förhållandet verkligen så, att man utfodrade endast någon/några med smittat foder (innan man visste) och först när man fått veta det, utfodrade andra med detta foder?? Hade dessa fått annat foder under de första dagarna?

Det verkar inte vara rimligt!

LIA

Eftersom det finns flera olika typer av bakterien Clostridium Botulinum
och vaccinet tar bara B då är ju inte vaccinet 100%.
100 % säkert enligt läkemedelsföretaget om hästen är drabbad av botulism giftet typ B.
Om jag inte har fel om det med, så är det väl typ B som är farligast och/eller den typ som är överlägset vanligast förekommande i Sverige?

Om uppgifterna i länken om antal drabbade hästar stämmer, så är det fler än jag trodde. 7 st/år plus ej konstaterade men med samma symptom plus mörkertal. Skrämmande!!

LIA

Senast ändrad:

Därför vaccinerar jag inte min häst. Visst det är ett otäckt sätt att dö. Men det finns andra sätt oxå jag lovar har förlorat 2 st hästar redan den ena pga hjärnblödning och den andra pga brusten magsäck. Så blir min nuvarade sjuk av botulism så går hon bara in under min statistik.
?? Du menar, att bara för att du redan förlorat 2 hästar så spelar det ingen roll, om den tredje dör i Botulism? :confused:

Och som någon sagt, jag är SUPER noga med hösilaget hon för. Kollar hela balen innan jag ger något ur den.
Du kan inte se på fodret om det är smittat.
Hur kollar du förresten? Varje strå för sig? :)

LIA

Om jag inte har fel om det med, så är det väl typ B som är farligast och/eller den typ som är överlägset vanligast förekommande i Sverige?

Jag läste att det bara konstaterats typ B i Sverige men för att botulism av typ B ska gynnas så ska hösilage/ensilaget vara ganska blött.

Veterinären på detta forum tyckte jag skrev bra fakta om botulism, han kanske ser den här tråden & skriver ett inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka