Vilka regler vill ni skrota/införa i hoppTR?

SweetBriar

Trådstartare
Gör spinoff (copycat :angel: ) på dressyrforumets tråd om vilka regler ni vill ta bort eller införa i TR!

Sv: Vilka regler vill ni skrota/införa i hoppTR?

Jag skulle vilja införa att ponnier som har en viss poäng inte får tävla LD och LC. Det är alldeles för många som startar i LD som egentligen inte borde vara där.
LD och LC är för nybörjare, ryttare eller ponnier. Inte för de som har tävlat i flera år!!

Att man inte ska kunna sitta och harva runt i LD, LC hur länge som helst och vinna allt.

Att alla ska ha säkerhetsväst, precis som i fälttävlan.

Tillåta rak pelhamstång även för ponnyer.

Jag skulle vilja införa att ponnier som har en viss poäng inte får tävla LD och LC. Det är alldeles för många som startar i LD som egentligen inte borde vara där.
LD och LC är för nybörjare, ryttare eller ponnier. Inte för de som har tävlat i flera år!!
Men så är det väl redan? Är inte såå insatt i ponnysporten länger men jag vet att det tidigare varit så att man får bara rida LD-LC så länge man inte har mer än 30p tagna i LC eller högre.

Man får bara poäng regionalt, LB och högre. Så man kan rida lokalt i hur många år som helst, t.ex. Jag tror annars att poängen är 20 för stopp på lokalt men jag har inte TR här så jag vet inte.

*Kl*
Rak pelhamstång i metall för ponny. Annars vet jag inget nu på rak arm. Säkerhetsvästtvång är jag inte för, jag ogillar det nämligen själv ;)

att man inte får försöka hoppa något annat hinder än nr 1 om ekipaget vägrar ut sig.. inte försöka tre ggr på hindret ekipaget vägrade ut sig på.. detta är sååå tråkigt att titta på.. och hoppar inte hästen går dom ut utan att ha gjort ett bra språng som sista grej på banan..

Senast ändrad av en moderator:

Men egentligen är det väl redan så. Kanske inte att man måste hoppa på hinder ett. Det är väl ett hinder som hästen redan hoppa dock inte kombination. Och man får bara ett försök (även om jag vart med om att folk försökte flera ggr men det får man ju inte egentligen)

Den där regeln om att reklam på schabraket bara får vara en vis storlek känns ju lite onödigt. Samt pengrna i ponnyklasser, tycker dom ska få komma tillbaka (även om jag själv inte tävlar ponny)

jasså? det är alltså redan så i TR att man bör hoppa ett hinder som hästen redan hoppat? jag ser det på nästan varenda hopptävling, att ryttaren försöker få hästen att hoppa hindret den vägrat ut sig på.. fler av gångerna går hästen inte över och går ut från banan med vägran som sista grej.. eller så kraxar den sig över.. bara några få gånger hoppar hästen hindret lätt.. den ville bara titta på det en gång först typ.. ganska få väljer att hoppa förstahindret..

Man får nog göra ett försök på det hindret som hästen stannade på, men bara ett försök (om hästen stannar på det så får man inte försöka på ettan igen) Har inget TR här så kan inte dubbelcheka, men har för mig att det är ngt sånt och det är även så jag alltid har hört och dom reglerna jag har gått efter. själv föredrar jag att hoppa ettan, vill inte riskera att hästen skulle stanna igen.

Men när jag är på tävlingar väljer dom flesta att hoppa ettan igen, och de som försöker hoppa de dom vägrade på får oftast över sin häst på det.
men det är ju olika.

Regeln säger ju att man får hoppa ett hinder man redan lyckats hoppa över. Ettan är normalt det snällaste hindret på en bana, så oftast väljer ryttaren det hindret.

Regeln säger ju att man får hoppa ett hinder man redan lyckats hoppa över. Ettan är normalt det snällaste hindret på en bana, så oftast väljer ryttaren det hindret.

Man får göra ETT försök på valfritt hinder dock inte kombinationen.

Bestämmelsen att man var tvungen att hoppa ett man redan övervunnit togs bort för några år sedan.

Jag skulle vilja återinföra att man måste ha kavaj. Kavajens utseende är framtagen ur säkerhets synpukt, och funktionen är därför mkt bra.
Jag har sett många avfallningar som har förvärrats pga ryttaren haft opraktiska och otympliga kläder på sig. Och man slipper säga till alla som rider med luva på sina jackor.

Hepp!
Kan du förtydliga på vilket sätt kavajen skulle vara framtagen ur säkerhetssynpunkt??

Jag skulle vilja återinföra att man måste ha kavaj. Kavajens utseende är framtagen ur säkerhets synpukt, och funktionen är därför mkt bra.
Jag har sett många avfallningar som har förvärrats pga ryttaren haft opraktiska och otympliga kläder på sig. Och man slipper säga till alla som rider med luva på sina jackor.

Fast den regeln finns ju att man inte får rida med jacka/väst som har huva. Endast klubbjacka/-tröja utan huva, eller kavaj om jag förstått det rätt.

Skulle förövrigt vilja att oledat-tränsbett med fasta ringar skulle vara tillåtet på ponny. Annars kommer jag inte på något mer, möjligtvis att man SKA hälsa på domarn, finns väl ingen regel som säger att man måste hälsa på domarn innan start? Tycker det ser så nonchalant ut med ryttare som bara sk***er i domarn o bara börjar hoppa iväg...:mad:

Ja. Den är långärmad för att man inte ska skrapa upp ärmarna.

Den är figursydd för att den inte ska glida runt eller dras upp över huvudet om man skaulle bli släpad efter hästen. Och för att man inte ska fastna.

Den är djupt V-ringad för att den inte ska dra åt runt halsen om man skulle släpas efter hästen.

Den har sprund för att rörligheten ska vara så stor som möljigt. Och för att man inte ska fastna i sadeln.

Jag har sett flera ryttare som fått jackor och tröjor över huvudet när de trillat av. Har oxå sett en tjej som fick snöret som sitter längst ner på jackan under bakvalvet på sadeln på något konsigt sätt. Hon trillade av och blev hängandes upp och ner halvvägs av hästen för att jackan satt fast i sadeln.

Senast ändrad:

Ja, den reglen finns redan. Men det är många som struntar i den eller inte vet om det.

Liknande trådar

Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 177
Senast: Wille
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 466
Senast: Lingon
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar