Vilka regler gäller i ditt hem?

Aningsfull

Trådstartare
Inspirerad av tråden på senior...
Alla (nåväl, de flesta) har förhållningsorder om hur man vill att folk ska bete sig mot hunden när dom kommer och hälsar på. Alla har vi olika regler, vilket säkert kan förvirra vem som helst.
Hur beter du dig när du kommer och hälsar på någon som har hund?
Hur vill du att den som kommer och hälsar på hos dig ska bete sig?

Jag har en hund som går under kategorin omutligt vaksam mot främlingar, så därför brukar jag uppmana folk att bara ignorera henne när dom kommer hit. När hon har tagit kontakt får dom klappa henne, men inte förrän då, för att undvika att hon ska känna sig trängd. Och det är totalt förbjudet att klappa henne när hon ligger i sin säng, för där ska hon veta att hon alltid får vara ifred oavsett hur mycket folk det finns i huset.

När jag kommer hem till någon som har hund beter jag mig som jag vill att folk ska bete sig mot min hund. Det vill säga, jag hälsar inte på hunden om inte den kommer och hälsar på mig.

Sv: Vilka regler gäller i ditt hem?

mina hundar är redan så miljöskadade av mina föräldrar så vi har inte så många regler. förutom att ingen får busa med hundarna inomhus eller ge dem någon mat utan min tillåtelse.

när jag kommer hem till andra gör jag som du.

Hemma har jag mer regler för hundarna än för gästerna. Men man får inte mata dom från bordet eller hälsa på dom om dom dragit sig undan.
Hundarna i sin tur blir förvisade till vardagsrummet så att vi får vara ifred i köket... där vi oftast har folk på besök. För att slippa två jyckar som ser sorgsna ut så att någon förr eller senare tycker så synd om dom och sticker till dom något. Vilket min svärmor gör om och om igen ändå. :mad:
Om det blir så att vi är i vardagsrummet så får hundarna vackert flytta på sig även om de oftast får vara kvar både i rum och möbler om det finns plats över. En godbit kan också tillåtas då. (Ej konsekvent jag vet :o )

Är vi på besök med hundarna och de får komma in så komenderas de att gå och lägga sig vilket oftast betyder under bordet på husses fötter eller på husses jacka i hallen. Vilket egentligen är totalt onödigt så oftast får de sitta i bilen helt enkelt Där är de tryggast och kan slappna av i vilket fall... är med mkt på dagarna och tillbringar mkt tid i bilen.

Är jag på besök hos andra hundägare så hälsar jag inte på hundarna om dom inte hälsar på mig. Jag ger dom ingenting att äta osv...
Men jag säger ifrån om jag tycker dom är för på vid matbordet eller då de ska hoppa och hälsa eller liknande. OCH berömmer om de lyssnar till det.
Skäller de ut mig när jag kliver in sätter jag mig ner och talar lugnt med dom och funkar inte de så reser jag mig och ignorerar dom och låter ägarna göra som dom vill i det läget.

Mvh
Björn

Hur beter du dig när du kommer och hälsar på någon som har hund?
- Jag tar det lugnt och pratar med personen som jag hälsar på först och låter hunden hälsa på mig först om inte personen ifråga ber mig hälsa på hunden.

Hur vill du att den som kommer och hälsar på hos dig ska bete sig?
- Jag ser gärna att de hälsar på min hund för hon är så otroligt glad i människor och blir ledsen om man inte hälsar. (Hon hänger verkligen läpp) Fast i början som valp så fick besökare ta det lugnt med henne för hon hade glädjetårar om man hälsade på henne.

Jag ignorerar andras hundar när jag är hemma hos dem. Är det mina kompisars hundar så hälsar jag så som jag vet mina kompisar tycker är ok.

När någon kommer hem till oss, gäller det att man inte missköter mina "regler" annars :devil:

Man får gärna säga Hej och klappa mina hundar när man kommer. På huk, stående, överlutande, inga krav utan bara klappa på. När hälsingen är över så ska man inte bry sig om dem, om de själva inte tar upp kontakt.

Inget matande eller "träning" av sitt, ligg, tass m.m.

Ligger mina hundar i hallen, köket någonstans, så var god kliv över och be dem inte flytta sig. Undantag om de ligger så pass ivägen att man inte kommer fram eller in på toaletten m.m.

Hos andra hälsar jag på hunden om den vill hälsa och jag låter alltid hunden nosa på mig först eftersom det är jag som kliver in i hundens hem. Är det en trevlig hund kan jag fortsätta att klappa om den vill det, annars brukar jag låta hunden vara och uppskattar inte en drägglig nos i mitt knä eller en massa hoppande.

Hemma hos mig vill jag gärna att hundarna får hälsa. Det vill säga att DE nosar på den som kommer på besök. Mina vovvar vaktar och är lite reserverade mot främlingar så ska de klappas så är det först efter att hundarna luktat klart och okejat främlingen.
Sen vill jag att hundarna ska få vara ifred. De brukar ligga i närheten, men jag kollar dem så att de inte får för sig att tigga vid bordet eller så att de inte tränger sig på någon som t.ex. är lite hundrädd.

jag har människoglada voffar som gärna går fram... eller rusar :angel: fram och hälsar på gäster... men gästerna ska komma in hälsa på mig först och hundarna får snällt sitta och vänta på ett varsågod.

Är jag hemma hos någon med hund ignorerar jag deras hundar tills dom får lov att hälsa.

Selma blir glad och alldeles för uppspelt när det kommer folk. Hon får sitta och vänta och inte hälsa förrän man sagt varsågod, men hon brukar vara alldeles för uppstressad så folk får vänta några minuter med att hälsa.

Största problemet är väl att folk gärna vill hälsa när de ser att hon är så glad men hon måste lära sig att inte bara springa fram och hoppa. Det finns ju folk som inte tål eller gillar hundar och då måste hon kunna låta bli dem.

Mina hundar är bedrövligt bortskämda och sociala. :o Följaktligen har jag inte många regler, och dom är av typen inga ben i sängen och inte jaga katterna inomhus.... Dom tigger ohämmat vid bordet, och oftast med resultat.
Jag ser gärna att folk som kommer hem till mig klappar, leker och pratar med mina hundar, men hemma hos andra försöker jag behandla deras hundar som de vill.

mian1 skrev:
eller så att de inte tränger sig på någon som t.ex. är lite hundrädd.
*lol* Jo det där känns igen och det har jag lite bekymmer med. Hur kommer det sig att dom alltid ska fram till den som minst vill vara med dom?
Mina är dessutom extra envisa i dom situationerna, jag säger åt dom att gå och lägga sig. Det fungerar en stund sedan så fort dom löses från det så är det raka spåret fram till den hundrädda. Att säga åt dom att sluta är ju lönlöst, det fungerar i fem minuter och blir bara tjatigt så till sist blir det sovrummet med stängd dörr. Så att de kan koppla av. och så att JAG kan koppla av! och den hundrädda förståss!

/Björn

Ofta så försöker hundrädda ignorera hundarna, och då framstår de som ranghöga. Alltså extra viktigt att fjäska för dom!

Jag beter mig olika beroende på hunden. Kommer jag hem till mammas berner sennen blir det alltid en rejäl bus-hälsning eftersom hon älskar mig och blir hejdundrande glad :love: . Ingen i familjen störs av lite stoj, så där finns inga speciella förhållningssätt.
Medan en annan bekant har en väldigt reserverad labbe som jag ignorerar totalt. Henne hälsar jag på först när hon kommer fram och "ber" om det.

Hemma hos mig möts besökare av en stor, dreglande best som gärna pussas och försöker kravla sig upp i knät. :p Jag säger alltid "säg till om han är jobbig" och gör klart att ingen är tvungen att ha honom på sig. Då platsar jag honom.
Enda "reglerna" jag har är egentligen att ingen (särskilt barn) får busa med pipleksaker/bollar inomhus. Och utomhus vill jag helst inte att det kastas pinnar.

Närmaste familjen (dvs de som träffar hunden ofta) har flera förhållningsregler. Hur och när man ska säga ifrån till hunden, vad den måste och inte får göra om de går ut med henne, vilka kommandon jag använder etc. Allt för att inte förvirra hunden.
Andra behöver bara hålla sig till att inte hälsa på hunden innan hon är lugn (dvs inte hoppar på/runt dem), inte busa med/uppmärksamma hunden när vi sitter vid matbordet och inte ge godis/mat till henne = inte uppmuntra tiggande. Ibland är det dock lättare att uppfostra hunden än att uppfostra folk i allmänhet... :smirk:

När jag är hos andra som har hund uppför jag mig som jag vill att andra uppför sig hos mig, om inte ägaren har givit mig några andra instruktioner. Givetvis följer jag alla instruktioner som ägaren kan tänkas ge mig.

Min hundvakt får uppfostra min hund som om den var hennes egen. Jag har samma deal när det gäller hennes två hundar som jag är hundvakt åt ibland. Vi har sedan länge pratat om uppfostran och hur vi vill och inte vill att det ska gå till. Jätteskönt att veta när man lämnar ifrån sig hunden till någon annan att h*n vet hur jag vill ha det. :)

/JES

Senast ändrad:

Förutom reglerna som gäller när man ska hälsa på hunden så får inte folk "träna" henne. De får alltså inte säga åt henne att göra saker. Och om hon går iväg (för att vara ifred) måste de såklart låta henne vara. Fast det är inte ofta hon går iväg, oftast vill hon klättra upp på folk och pussa dom över hela ansiktet. :p

Det som jag är stenhård med är att det är jag eller min sambo som ger kommando till hunden. Visst, om han hoppar, vilket han inte får men gärna gör när det kommer människor och hälsar på och han inte tror att vi ser :angel: , så ska de säga ifrån. MEN jag menar om vi har gett något kommando så är det det som gäller. Har vi bett honom gå ner från soffan, sitta och vänta mm mm så är det det som gäller. Blir tokig när andra lägger sig i! Hur ska han då lära sig? -"Aooh men han är ju så söt!" hör man ofta, men det spelar ingen roll, han får ändå inte leka papegoja och sitta på våra gästers axlar! ;)

Detta är jag även noga med hos andra. Om ägaren säger att hunden får eller inte får göra något så är det det som gäller.

/Timsetim

Senast ändrad:

glee skrev:
Förutom reglerna som gäller när man ska hälsa på hunden så får inte folk "träna" henne. De får alltså inte säga åt henne att göra saker.

Såna människor driver mig till vansinne! :mad: Varför gör folk så? Jag hade en svåger som alltid ville uppfostra min stora, och dessutom jämt berättade om sin kompis fantastiska hund som kunde göra allt utom att flyga, i princip. (undertonen var tydlig: varför kunde inte min hund samma saker som hans kompis?) Otroligt irriterande. Skönt att vara av med honom! :devil:

Verkligen! Jag blir så aaaarg.

Min lillebrorsas kompis (14 år) håller jämt på, han har lite svårt att förstå. Nu verkar han ha fattat, men iaf, han höll alltid på och skulle träna. "sitt! sitt! selma! siiiiitt! skall! här selma! *kastar ett skräp* apport! selma! aaappooort!" Gaah. :devil:

Apport dessutom, det FÅR man inte använda. Hon har just lärt sig det, eller rättare sagt håller på att lära sig, eftersom vi ska hålla på med lydnad.

Den killen är nog den enda människa som hon drar sig undan från. :devil:

Måste varit otroligt skönt för dig att bli av med svågern. Önskar min lillebror kunde byta kompis. :D

mina hundar lyder ändå inte andra så bra så det spelar ingen roll vad de säger. men när jag säger samma sak är det en annan femma. som sagt, de är lite miljöskadade. dessutom skiljer de på träning när det är allvar och vardag när kommandona inte behöver åtlydas lika snabbt och korrekt. dock har jag "fot" som ingen annan får använda. de får inte heller korrigera mina hundar (om de inte hoppar), det gör jag själv.

Har inte tänkt så mycket på hur jag hälsar på andras hundar egentligen. Har aldrig råkat ut för nån med regler... Om jag möter nån med hund ute hälsar jag dock aldrig på hunden!!

Men hemma hos nån... För det mesta känner jag både ägaren och hunden sen tidiagre och då vet man ju vad som gäller. Men jag sätter mig iaf alltid på huk och pratar lite med hunden och klappar lite. Sen brukar de ju oftast bli nöjda, bara de fått hälsa lite!!

Hemma hos oss (föräldrarna) gäller inga direkta regler. Bara Mata inte vid bordet!! och Inga hundar i möblerna. Utom i hundsängen i hundrummet, såklart!! ;) Våra vovvar blir alltid helt till sig när det kommer nån att hälsa på!! Så då har man fullt upp att försöka hålla dem på backen så gästerna kan hälsa på dem i någorlunda lugn och ro!! Sen blir de som vilka trevliga och någorlunda väluppfostrade små beaglar som helst!! :D Men de MÅSTE verkligen få hälsa på gästerna!! och sen får gästerna klappa och umgås med hundarna så mycket de vill!!

(Annars undrar jag nästan vad det är för fel på gästerna om de kan hålla tassarna borta från mina härliga små vovvs!! :p )

Jag har själv väldigt svårt att låta bli att klappa hundar!! ;) men självklart respekterar jag ju vad ägarens önskemål och så!! Bara det att jag nästan aldrig stött på såna här restriktioner!!

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 329
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 004
Senast: Stergo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 050
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar