Vilka rättigheter har min sambo?

Casteloro

Trådstartare
Min sambo har delad vårdnad av sina två barn tillsammans med mamman till barnen. Det har dock inte alltid varit så i och med att mamman har en sjukdomsbakgrund som gjort att hon varit helt isolerad från världen. Morföräldrarna till barnen är stödfamilj, trots att mamman nu är frisk. Dock utan möjlighet till inkomst och utan körkort.

Sociala har nu fattat ett beslut om att vi skall betala över 2500:- varje månad för två barn till kommunen, som kommunen betalar till stödfamiljen (morföräldrarna). Jag vägrar acceptera detta och förstår inte varför VI ska betala för att mamman inte kan göra praktiska saker för sina döttrar, vi är inte i behov av någon stödfamilj.

2500 kr är pengar som inte vi har. Därför vägrar jag att stå för det kalaset, eftersom vi inte är i behov av det stödet.

Vad har vi för rättigheter i det här fallet?
Vad har mamman för rättigheter om hon ställer sig på egna fötter och går till soc?
Är min sambo försörjningsskyldig till sina två barn som det är delad vårdnad på om mamman måste gå till soc. och ansöka om ännu mer bidrag?

Jag är nog den som är mest upprörd, min sambo tänker antagligen inte i samma banor som mig.

Sv: Vilka rättigheter har min sambo?

Vet inte riktigt hur det där funkar, men jag vet iallafall att delad vårdnad finns inte längre. Det är gemensam eller enskild. Din sambo har samma rättigheter och skyldigheter som mamman om de har gemensam vårdnad.

Har mamman ingen inkosmt alls, så får hon gå till sociala. Där får hon en norm för sig och en för vardera barn. Hon får även underhållstöd och det får öven din sambo om ni har barnen boendes dr också.

Jag och mitt ex har gemensam vårdnad. Han får en norm för Loke varje månad, jag får en norm för Loke varje månad. Soc går efter riksnormen och hur många dagar han är hos vardera förälder.

Sen får vi 636 kr var i underhållstöd då vi har gemensam vårdnad utav försäkringskassan.

Det låter onekligen rätt konstigt om pappan ska betala för att mamman behöver stöd den tid barnen är hos henne?

Är det underhållet som också ingår i den summan?

Har föräldrarna barnen lika mycket, dvs växelvis boende ?

Det verkar ju vara bra konstiga regler ang vem som har rätt till stödfamilj. Min syrra får INGEN stödfamilj till yngsta barnet pga av att yngsta barnet faktiskt har en pappa...som han träffar nångång emellanåt. ibland går det 5-6 veckor mellan gångerna, ibland längre och då under tjat och hot om soc mm mm. Soc har sagt att hon inte får pga av att han har en pappa ( som inte bryr sig och inte ens betalar något i underhåll)..., den äldsta sonen har ingen pappa så där har hon en familj.

Hittade detta, vet ej om det skiljer mellan kommuner osv.

Vad tjänar man som stödperson/stödfamilj?
Som kontaktperson har man ett fast arvode och tjänar 515 kr per månad om man träffas en gång per vecka. Utöver den summan tillkommer en omkostnadsdel på 345 kr som ska täcka dina omkostnader, t ex biljetter och mat. Träffas man två gånger per vecka är arvodet 855 kr per månad och omkostnadsdelen är 685 kr.

Vem bor barnen hos? Om det är morföräldrarna så antar jag att ni betalar dem det underhåll som mamman skulle haft om de bodde med henne..
Om de bor på heltid hos er och morföräldrarna har dem under mammans helger så fattar jag inte varför ni ska betala.

Nej jag får det inte heller att gå ihop.

Har dom helt växelvis boende så borde inte pappan bli ersättningsskyldig för "mammans dagar", men om däremot barnen bor mer hos mamman ( som måste ha stöd ) så förstår jag.

Det heter som några tidigare påpekat gemensam vårdnad.
Och så regleras umgänget och boendet för sig.

Har barnen växelvis boende?
Bor barnen hos er mycket?
Kan ni öka det boendet för att avlasta mamman?

Det verkar mycket märkligt att man kan få en stödfamilj när man har gemensam vårdnad. För enligt 3 kap 6 § 3 stycket, Socialtjänstlagen att kontaktperson/stödfamilj får utses "endast om barnets vårdnadshavare begär eller samtycker till det".

Säger ena nej så får man ju inget. Och nu vill jag minnas att syrran faktiskt tog upp detta med barnets pappa, och han sa nej givetvis...bara för han hade all rätt i världen att säga nej. Pappan säger nej till allt bara för att han kan och vill jävlas.

Fast kanske Görel kan bena ut lagarna lite bättre ?!

Har inte läst igenom det ni skrivit nu då jag känner att jag måste ta om historien för att ni skall få en mer rätsida av den. Så här ligger det till:

Min sambo har två barn sedan tidigare, sambon har haft stödfamilj i barnens mormor och morfar i och med att mamman legat sjuk i svåra depressioner och diagnos Asperger. Antar att det egentligen är mamman som haft stödfamilj eftersom det har varit hon som varit okapabel till att ta hand om sina barn*. Mamman kan nu ta hand om sina barn men stödfamiljen finns fortfarande kvar. Mamman bor kvar hos sina föräldrar som också är stödfamilj till hennes barn. Jag och min sambo är INTE i behov av någon stödfamilj, och vad min sambo påstår så är det gemensam/delad vårdnad. Vilket jag har svårt att tro..

* Om det nu stämmer att de har gemensam vårdnad

Ena dottern har fått diagnosen Asperger och säger sig inte klara av att vara här hos oss. Mamman får hennes barnbidrag trots att barnet (barnen) är skrivna här hos sin pappa. Min sambo hjälper även till i viss mån med resor och annat då och då, inte mycket dock. Stödfamiljen ställer upp, men inte så att dottern till min sambo får träffa henne tillräckligt ofta. Jag har satt stop då det inte är min skyldighet (som den enda med körkort i familjen) att skjutsa fram och tillbaka, särskilt inte när situationen är som den är och stödfamiljen inte "kan". På helgen är det alkohol som sätter stop för skjutsen.

JAG säger att vi inte har råd att betala dessa 2500 kronorna, min sambo säger "Ja", "Nej" och "A´men". Än en gång, vi är INTE i behov av stödfamiljen, det är mamman som är det. Mamman säger att om vi säger upp stödfamiljen så kommer vi ändå att få betala underhåll till ena barnet, vilket för mig känns fel eftersom vi har "ett barn var". Kostnaderna är lika stora för båda, men att hon (eller stödfamiljen, jag vet inte) har en till mun att mätta när hennes andra dotter är där.

Som jag förstår det så får man underhåll då det finns ett officellt beslut om egen vårdnad. Rätta mig gärna om jag har fel, helst utan klago-ton. Mamman säger sig vara rädd för att inte få rätt till någon vårdnad över huvud taget när stödfamiljen sägs upp eftersom hon har Asperger och varit så svårt sjuk som hon var. Alltså säger hon emot sig själv. Min sambo säger fortfarande bara "Ja", "Nej" och "A´men".

Jag vill inte skapa en massa bråk och oenigheter, men när det kommer till våran gemensamma ekonomi så sparkar jag bakut. Vi skall gifta oss i sommar, den 22 augusti, för mig hänger bröllopet på en skör tråd om inte min sambo ser till att involvera mig mer i detta med stödfamilj, vården av barnen osv. Han förstår inte detta och säger att jag hotar med att jag skulle ställa in bröllopet :confused:

Vad är det som gäller?

Det känns som att det är bättre att betala underhållet, när det är utrett och konstaterat än att sitta och betala en massa pengar till kommunen för att mamman behöver stödfamilj (egentligen ett ekonomiskt stöd). Utan mig skullem min sambo inte klara sin vardag och få sälja sitt hus, antagligen till ett undervärde av det egentliga värdet av huset. Vi hade precis kommit överrens om att vi måste spara och se till att använda pengarna rätt för att ta oss förbi och omvärdera huset. I och med detta så kommer detta inte vara möjligt, och det kommer aldrig bli någon bättre kostnad för oss (eller honom) per månad om vi inte får huser omvärderat och kan få bort topplånet. Eller om det nu är bottenlånet. Jag vet inte..

Utan mig skulle han vara i behov av stödfamilj och någon annan som kan skjutsa honom fram och tillbaka. Han skulle leva exakt som han gjort förut med räkningar på mer än den inkomst han har. Detta i och med att han själv inte kommit till skott att ta ett körkort, med körkort och bil skulle hans ekonomi sjunka till minus och hot från fogden. Antagligen.

Jag vill inte vara den "dumma sambon/flickvännen" i den här situationen. Men så blir det och jag kan inte fortsätta leva på det här viset. Vi har också kommit så långt att vi skulle gå på familjerådgivning, men jag märker INGET engagemang från min sambo. Egentligen sitter det antagligen i hans dåliga samvete över dottern som har Asperger.

Skulle behöva skriva SÅ mycket mer, men det blir mycket längre. Hjälp mig gärna i detta! Snälla!

Senast ändrad:

Läste igenom din text lite snabbt och reagerade på två saker.

1. Underhållet på 2500.- verkar lite konstigt om dom har delad/gemensam vårdnad. Vilket du inte ens verkar tro på? Menar du att din sambo ljuger för dig eller att han inte har koll?

2. Du vill bli mer onvolverad i familjen, men du vill samtidigt inte skjutsa fram och tillbaka för att stödfamiljen inte kan, det inte är din skyldighet och att du dricker alkohol på helgerna. Vem är det som ska komma först? Barnen kanske?

1. Min sambo har antagligen inte någon koll

2. Jag dricker inte alkohol, överhuvudtaget. Stödfamiljen gör. Jag ställer upp, i viss mån, men stödfamiljen, som faktiskt är stödfamilj ställer inte upp i samma utsträckning. Jag sätter krav på min sambo om körkort, inget händer, jag sätter stop om det inte passar mig eftersom det skall vara som en väckarklocka för honom. Inget händer.

Usch så trassligt, det jag reagerar mest på är att du verkar fungera som en allt-i-allo till din sambo. Du har sett till att han får betalt räkningar, du kör för att han ska få umgänge med sin dotter, du ser till att han får ändan ur vagnen och tar körkort. Du säger att han inte har någon koll på vilken typ av vårdnad han har och att han inte bryr sig.

Vad förväntar du dig att han ska göra i den här situationen, och hur tänker du dig att eran framtid ska bli?

För det första förväntar jag mig att han tar tag i körkortet, för det andra förväntar jag mig att han tar reda på hur det ligger till och inte accepterar rakt av. Jag tror inte att han inte bryr sig om hur vårdnaden ser ut, det är bara så att han är lite av en strulpelle.. Om han verkligen, verkligen vill gifta sig med mig och dela sitt liv med mig, då måste han visa ett större engagemang gentemot både mig och barnen. Och då gäller det även sådant som att ha koll på läget med stödfamilj och allt detta.

Då tycker jag att du ska ge din sambo en ordentlig avhylning och en rejäl spark i arslet ;)
Försök få honom att minnas om han skrev på papper om gemensam vårdnad när han erkände faderskapet (såvida dom inte var gifta, men i så fall så måste ju fortfarande dom papprena ha skrivits på). Kan han inte minnas - ring skatteverket.
Vet inte hur långt han kommit på körkortet, men printa ut körkortstillståndet från Vägverkets hemsida - tvinga honom att fylla i och skicka in - öva lite dragläge med honom hemmavid - boka in ett par körlektioner - tvinga honom att hänga över teoriboken en halvtimma varje kväll etc.

Första tanken jag får - gift dig inte, nöj dig med att vara sambo ...
För att få koll på ekonomin måste det väl vara allra enklast att ta kontakt med soc/fk och reda ut allt.
Ska ni gifta er är det väl vettigt att gå igenom hur det kommer att påverka er gemensamma ekonomi.
Reda ut hur det ligger till med stödfamiljen är det mamman, barnen, pappan eller alla gemensamt som omfattas av detta stödjande.

För det första förväntar jag mig att han tar tag i körkortet, för det andra förväntar jag mig att han tar reda på hur det ligger till och inte accepterar rakt av. Jag tror inte att han inte bryr sig om hur vårdnaden ser ut, det är bara så att han är lite av en strulpelle...

Jag tror att man kan ringa nånstans och fråga hur vårdnaden ser ut. Vet dock inte vart. Men jag tror inte att det är hemliga uppgifter. Se bara till att du har sambons och barnens personnummer.

När du ändå är igång kanske du borde ringa kronofogden oxå, ifall du inte har gjort det. Jag gjorde det innan jag gifte mig, och fick en chock! Men jag valde till slut strulpellen i alla fall, och jag har aldrig ångrat mig.:love: Men om jag inte hade haft full insyn hade han säkerligen fortsatt att förneka och förtränga. Jag tror du förväntar dig för mycket, om du begär att han plötsligt ska fungera som en människa som har koll. Det kvittar hur mycket han älskar dig.

För det första förväntar jag mig att han tar tag i körkortet, för det andra förväntar jag mig att han tar reda på hur det ligger till och inte accepterar rakt av. Jag tror inte att han inte bryr sig om hur vårdnaden ser ut, det är bara så att han är lite av en strulpelle.. Om han verkligen, verkligen vill gifta sig med mig och dela sitt liv med mig, då måste han visa ett större engagemang gentemot både mig och barnen. Och då gäller det även sådant som att ha koll på läget med stödfamilj och allt detta.

Är du säker på att du borde gifta dig med den där?:crazy:
Prioriterar man inte sina barn högre än att man ser till att man har möjlighet att träffa dem regelbundet - även om det så innebär att sälja sitt hus och flytta, så vette faen om man skulle prioritera sin partner speciellt mycket.
Det verkar ju som om ni inte har barnen 50%, så då är det kanske inte orimligt att det behöv en stödfamilj?

Ni ska gifta er och han kan inte ta sig tid att sitta ner och titta på hur er gemensamma ekonomi ser ut?

Jag hade dragit öronen åt mig mycket fort. Och inte lekt mamma till min partner genom att tex "tvinga honom att plugga körkortsteori". Avtändande

Senast ändrad:

Vårdnaden kan du kolla upp hos folkbokföringen.

En vårdnadshavare ska vara med och fatta beslut om barnet ska ha kontaktfamilj.

Ingen av de socialkontor jag jobbat på har betalat arvode till nära släktingar som ställt upp som kontaktfamiljer, bara omkostnader.

Sen undrar jag om någon som skrivit tidigare missuppfattat och tror att man inte betalar underhåll vid gemensam vårdnad? Det har ingenting med vårdnadsformen att göra utan beror hur mycket barnet är hos respektive förälder. Är barnet lika mycket hos båda utgår inget underhåll, bor det större tiden hos ena föräldern är den andra underhållsskyldig oavsett vårdnadsform.

Hur är det om ena barnet är varannan vecka där pappan står för alla omkostnader och det andra barnet är hos sin mamma på heltid och hon står för alla omkostnader där?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 908
Senast: Manji
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka