Vilka raser fäller minst?

Sv: Vilka raser fäller minst?

Precis, en lagotto fäller inte. Eller snarare (som för pudlar antar jag), den fäller men det fastnar i lockarna!
Till skillnad från pudeln och bichon frise ska pälsen inte kardas ut eller klippas till frisyrer.

Men lagottopälsen känns lite hårdare?? Eller är det för att man inte fönar dem?

Min W fäller mycket lite, har tillochmed hört att de är bra för pälsallergiker (observera, inte kvalsterallergiker).... Kan tänka mig att de korthåriga vinthundarna är sak samma eftersom Wn har lite av sin tunna päls därifrån.

Labbar fäller mest, året om, överallt, alltid...

//E

de enda som inte fäller ö h t måste ju vara puli och komondor (heter den så?) vars päls fastnar och bildar rastafarihår. nakenhundar har kanske inte så mycket hår, men helt nakna är de sällan. labbar måste vara den värsta allergihunden, min har träffat flera med mkt lindrig allergi som fått stora utslag efter en klapp.

Nackdelen med Puli och komondorer är ju att det måste ju vara ofräscht med allt gammalt hår, kvalster och hudpartiklar som samlas i dessa rastaflätor. Måste ju vara väldigt jobbigt för en med astma. Men fäller de gör de säkert inte. :D

Själv har jag svårt för de hundarna med kort päls som W, Greyhound, Pointer etc. Mest för att många av de luktar lite mer hund. Nu låter det här oerhört flummigt, men deras värme de utsöndrar fastnar ju inte under en tjock päls utan den luften blir ju liksom varm runt hunden och det luktar hund och det kan jag bli allergisk mot. :crazy: Annars tål jag hund! Visst låter det som att jag skojar, men jag gör det inte *ha ha*

Hos oss är det tvärtom!! När jag bara hade en hund så kunde till och med hyperallergiker vara hemma hos oss ett bra tag utan att känna nått. Nu när jag har två har jag inte testat :p Men de klappade så klart inte hunden. När de blivit allergiska har det varit om hon flåsat eller stressat på annat sätt. Sprungit runt hemma eller nått sånt. Två hundar som leker lite stressat innomhus är rena rama dödsfällan för allergiker!!

Däremot så får till och med jag röda utslag om de river mig med skäggstråna de har under hakan och på halsen. *aj aj*

Tippan skrev:
Men lagottopälsen känns lite hårdare?? Eller är det för att man inte fönar dem?
Den är lite strävare än tex. pudeln, det stämmer.
Varför den är det sträcker sig över mitt medvetande, men den fungerar som vattenavstötande i alla fall.

Mmm den måste fungera bättre än en pudelpäls som är mjuk och känslig. Pudelpälsen kanske har varit mer åt Lagottohållet en gång i tiden. Förr hade man ju oxå snör-pudel. Typ som en Komondor. En del pudlar har aldeles för ullig och mjuk päls och den bara tovar.

Pudeln är väl också från början vattenapporterande? Eller minns jag fel......Så då, för lääänge sen hade den säkert liknande päls.

Jepp det är en vattenapportör. Därav klippningarna. Man tog bort överflödig päls och sparade päls över leder och över bröstkorg!

Jag har tänkt i precis samma banor, därför blev jag så oerhört förvånad när flera allegiker klarar av W... Men allegierna är ju väldigt olika också...

//E

Tippan skrev:
Jepp det är en vattenapportör. Därav klippningarna. Man tog bort överflödig päls och sparade päls över leder och över bröstkorg!
Och svanstippen så man skulle se den llätt på avstånd! ;)

Exakt! Men då skulle det vara praktiskt med en lång svans... När började den kuperas? I utställningsringen eller som jakthund?

Mexikansk nakenhund måste väl vara den ras som fäller minst...

jag har en soft coated wheaten terrier och han fäller inte alls :) han sägs vara allergivänlig så :D kanske därför

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 180
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat