Vilka raser fäller minst?

Bebben

Trådstartare
Min sambo frågade det idag, och jag insåg att jag inte riktigt kan svara på den frågan ordentligt. Så jag vänder mig till er, som vanligt :D

Och gärna om ni vet dom som har fällperioder enbart, och inte fäller mellan dom, och andra liknande saker.

Sv: Vilka raser fäller minst?

Pudel fäller minst, om jag inte tar helt fel nu

Nakenhund :angel:

Nej men jag tror också på pudel (och raser med liknande päls).

Det är väl de som trimmas och klipps .. pudel och alla dessa små vita saker som ser ut som bomullstussar man ser i flexikoppel :smirk:

Pudel och nakenhund sägs att vara en allergi vännlig hundras då (och mini grisen :D )

Pudel fäller inte. Lossnar knappt någonting i säng, kläder etc. Men man måste ju karda ur pälsen på underull regelbundet, annars blir det tovigt.

Bischon har ju en liknande päls. Jag har klippt någon sådan och den känns likadan, så det borde vara samma.

Lagotton verkar också ha samma päls. Vad säger du Hemlig?

Strävhåriga raser fäller minst och raser som trimmas. Som t.e.x Dvärgschnauzer och endel terrier.

Pudel, ShiTzu,mellan och dvärgschnauzer.
Jag vet av erfarenhet för jag har själv en hund som inte fäller.
Helt underbart att slippa vada i hundhår.
:bow: :D :bow:

Dalmatiner verkar fälla mest. Kompisen har en sådan och det är hur mycke hundhår som helst här när dom varit på besök.
:smirk:
SemlanWille.jpg

Ja, detta som alla skriver stämmer nog! Men pudel och trimm-raser är nog minsann inte allergivänligast... :o Det beror ju självklart vad man är allergisk mot hos hunden! Vissa är ju allergiska mot själva pälsen (eller rättare sagt kvalsterna som bor i pälsen :eek: ) Då är det ju mindre lämpligt att ha en hund du måste borsta, eftersom allt far ut i luften då.
Vissa är allergiska mot damm, det är ju oxå en slags kvalsterallergi, men andra slags kvalster. Då är det ju bättre att ha en hund som fäller mindra, eller inget alls ;)

Jag måste ju skriva dvärgpinscher, de fäller visst lite, men det är knappt! :D

*lånar*

Ja inte är det schäfer i alla fall!!!

Hera/ som dammsuger och kammar hela tiden just nu...

Hera skrev:
*lånar*

Ja inte är det schäfer i alla fall!!!

Hera/ som dammsuger och kammar hela tiden just nu...

Nähä, menar du! :smirk: ;) :angel:

Det är väl den enda nackdelen med schäfer. Allt j--la hår! Jag blir galen. Vi är nog inne i månad 3 som de fäller. Det brukar bli ca 5-6 mån om året som stråna sitter löst. Sedan är det ju mer eller mindre intensiv fällning under dessa månader, men nog sjutton har man ständigt en massa hår på golv och sängkläder. :crazy:

Den strävhåriga hunden här fäller som in i helvete jämt tycker jag. Alltid vita hår överallt :crazy:

Alla Schäfrar jag haft har ALLTID fällt. Rottweilern fäller så att jag blir helt galen (är hundvakt åt en sådan för tillfället). Det ligger stora hårtussar precis överallt, och ungefär 2-3 timmar efter städning så är det lika många tussar igen, och hår precis överallt så att man inte kan gå på golvet.

Men vem vill ha en sådan där krullig och liten meshund liksom? ;) Jag börjar tyvärr känna av min astma, som har legat gömd i många år, vid den här fällningen så det var därför jag började fundera efter hans fråga där. Får ta med det lite i beräkningen inför nästa hund känns det som.

*lånar knapp*

Min nakenhund fäller inte så mycket :angel:
Däremot så rakas och trimmas han en gång i veckan och då ryker det små stubb-strån!
Men det är ju inte hårstråna man är allergisk mot, det är väl stövet i pälsen, och det har inte min lilla något = allergivänlig.
Men man KAN bli allergisk mot nakenhundar också, men det kanske är mest med den håriga puff-modellen....

Hade en schäfer/collie förut = myyycket hår precis ÖVERALLT. Gärna i matlagningen, dricksglaset, smöret osv... hehe

Jag måste nog säga att MOPSAR fäller mest av de hundar jag träffat(de fäller myyyycket mer än dalmatiner!) Fy vad de fäller! Och när de blir glada/rädda fäller de ännu mer.. Det är inte kul och de fäller året om. :smirk:

Jag är inte allgerisk mot någonting, min astma reagerar dock under fällperioder, pollensäsongen och sådant. Är absolut ingen grov astmatiker, men det är mindre kul att vara täppt i näsan året runt med en fällande hund.

Ska faktiskt kolla på Riesen lite, det är ju en trimras. Tack Calazirya!

Irish softcoated wheaten terrier fäller inte. Men de släpper underull som man måste kamma bort.
Jag är också astmatiker.

Pudel, Bichon, Wheaten terrier, Kerry, Lagotto, havanais? hmmmf

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 180
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat