Vilka "lyckade" hundraser finns det?

Många urhundsraser är ju friska. De har man inte experimenterat med så mycket.
Chinese crested är en hyfsat frisk ras, särskilt den pälsade typen. Den nakna kan få problem med finnar och pormaskar, men rätt foder och skötsel kan bota det (är lite som vår hud antar jag, vissa har mer finnar än andra) . Den nakna har ofta konstiga tänder = föds med för få tänder eller tappar några tidigt. Det följer inte med till den pälsade varianten utan hör till nakengenen.
Man har inte "avlat fram" det nakna. De härstammar från afrikanska nakna hundar som fanns på förhistorisk tid. Den nakna genen är dominant så därför hänger den med.

Jag har ingen personlig erfarenhet av de andra urhundsraserna, men de nämns ofta som friska hundar.

Så himla tråkigt! Jag har aldrig fattat varför Springers ska ha så långa öron. Blodhundars öron har ju iallafall ett syfte (även om det gått till överdrift), men hur gör en Springers långa ögon den till en bättre fågelhund?

Ingen aning! Samma problem finns ju inom cocker-aveln.
Även där ser Jaktcockern betydligt sundare ut då öronen inte är lika stora och tunga.

Även där ser Jaktcockern betydligt sundare ut då öronen inte är lika stora och tunga.
Himla konstigt allt det där.

Och nu när jag tänker lite mer ingående.. Jag har sett flera cockrar och springrar också med ectropion. Usch :cry:

Men Mudi då? De är väl ganska skonade från hälsoproblem?

Havanese verkar vara en framgångssaga. Har lägsta försäkringskostnaderna, tillsammans med många jaktraser som även de anses friskare än den genomsnittliga rasen. Är liten men intelligent, perfekt egentligen för de som vill ha en hund att träna lite med men mest ha som sällskapshund. Verkar inte alls ha blivit uppdelad i olika varianter. Och som bonus så finns de i typ alla färger utom merle.
Jåååe. Det var mycket därför vi valde Professorn. Nu gick det ju åt helvete ändå, men rasen som helhet är det inga fel på. Inget konstigt premieras på utställningar heller.

Så länge ett av kriterierna för "lyckad ras" är att även utställningsdomare gillar de rastypiska hundarna så har jag svårt att nämna en endaste hundras.

Skippar man utställningsdelen så finns det fler lyckade raser. Får man nämna enbart den arbetande varianten i en uppdelad ras finns det ännu mer. De flesta raser idag är ju mer eller mindre delade i arbetande variant och "sällskapsvariant" eftersom folk envisas med att vara så dumma i huvudet att de vill ändra mentaliteten till något mesigare och inte fattar hur exteriör och funktion hänger ihop...

(Inte alls bitter...)

Så länge ett av kriterierna för "lyckad ras" är att även utställningsdomare gillar de rastypiska hundarna så har jag svårt att nämna en endaste hundras.

Skippar man utställningsdelen så finns det fler lyckade raser. Får man nämna enbart den arbetande varianten i en uppdelad ras finns det ännu mer. De flesta raser idag är ju mer eller mindre delade i arbetande variant och "sällskapsvariant" eftersom folk envisas med att vara så dumma i huvudet att de vill ändra mentaliteten till något mesigare och inte fattar hur exteriör och funktion hänger ihop...

(Inte alls bitter...)
Är rätt nöjd med att ha en hund av en ras där exteriör och funktion följs åt. Hänger nog ihop med att den inte är extrem på något sätt och inte "showig" på något sätt.
Ras? Borderterrier :)
/jeps med en Svensk och Finsk utställnings- och jaktchampion sovandes i soffan :love:

Man verkar dock inte kunna säga att det generellt är så att de raser som är avlade för utställning och "showighet" är osunda. Jag har ju Pudel, vilket är en väldigt sund ras bortsett från långa och håriga öron. Pudel är ju också en av de mest showiga hundraserna som finns och har avlats på det i drygt 100 år.

Förutom pudel kommer jag även att tänka på Foxterrier, som ju också är väldigt showiga och har avlats för utställning under en lång tid sen de fick en mindre jaktroll i samhället. De är även de väldigt sunda hundar, om jag förstått det rätt.

Vad jag ville säga är bara att man kan inte likställa "utställningsavlad hundras" och/eller "showig hundras" med osund. Lika lite som man kan likställa "arbetande hundras" med sund.

Västgötar är väldigt friska och långlivade. De kan få västgötaretinopati, men jag vet inte hur vanligt det är. De flesta uppfödare ögonlyser.

Problemet med jaktspaniels är ju att de i ganska stor utsträckning slår sönder sina svansar under jakt, just pga sättet de jagar på. Naturligtvis försvaras ju detta, men om man ska slå ner på andra rasers osunda detaljer, så måste ju en hund som går sönder av att användas till det den är framavlad för också räknas till de osunda hundarna.

Problemet med jaktspaniels är ju att de i ganska stor utsträckning slår sönder sina svansar under jakt, just pga sättet de jagar på. Naturligtvis försvaras ju detta, men om man ska slå ner på andra rasers osunda detaljer, så måste ju en hund som går sönder av att användas till det den är framavlad för också räknas till de osunda hundarna.

Men det gäller väl för ganska många jakthundar?
Finns ju en anledning till att man kuperade de flesta jakthundars svansar förr.

Man verkar dock inte kunna säga att det generellt är så att de raser som är avlade för utställning och "showighet" är osunda. Jag har ju Pudel, vilket är en väldigt sund ras bortsett från långa och håriga öron. Pudel är ju också en av de mest showiga hundraserna som finns och har avlats på det i drygt 100 år.

Förutom pudel kommer jag även att tänka på Foxterrier, som ju också är väldigt showiga och har avlats för utställning under en lång tid sen de fick en mindre jaktroll i samhället. De är även de väldigt sunda hundar, om jag förstått det rätt.

Vad jag ville säga är bara att man kan inte likställa "utställningsavlad hundras" och/eller "showig hundras" med osund. Lika lite som man kan likställa "arbetande hundras" med sund.

Samma gäller för dvärgschnauzer. Förutom att de inte trimmas ned lika hårt längre och inte kuperas så är de fortfarande lika sunt byggda som för 100 år sedan. Skulle till och med säga kanske sundare nu då de är mer kroppade och robusta. Det är ju en väldigt populär utställningsras.
Sen har den självklart sina sjukdomar också som så många andra raser, men jag skulle inte påstå att utställning gjort rasen osund på något vis.

Men det gäller väl för ganska många jakthundar?
Finns ju en anledning till att man kuperade de flesta jakthundars svansar förr.
Men håll med om att det är snett någonstans när man måste amputera kroppsdelar för att hunden går sönder av att användas till det den är framavlad att användas till... Folk förfäras över att bulldoggar i stor utsträckning måste snittas pga sin anatomi, att shar-pei måste få sina ögonkanter uppsydda som valpar för att hunden inte ska utveckla entropion, så vari ligger skillnaden då att man måste amputera svansarna på jakthundar för att de helt uppenbart har en felaktig exteriör för sitt jaktsätt? Eller andra korthåriga hundar med långa smala svansar som lätt slås sönder? Av någon anledning tas aldrig de raserna upp som osunda, trots att de faktiskt lider rejält av sina helt uppenbart osunda svansar... Även bland de uppfödarna borde det ju ligga ett ansvar att avla för att få fram hundar som inte går sönder pga sin exteriör. Att bara klippa bort den oönskade kroppsdelen blir ju väldigt märkligt...

Men håll med om att det är snett någonstans när man måste amputera kroppsdelar för att hunden går sönder av att användas till det den är framavlad att användas till... Folk förfäras över att bulldoggar i stor utsträckning måste snittas pga sin anatomi, att shar-pei måste få sina ögonkanter uppsydda som valpar för att hunden inte ska utveckla entropion, så vari ligger skillnaden då att man måste amputera svansarna på jakthundar för att de helt uppenbart har en felaktig exteriör för sitt jaktsätt? Eller andra korthåriga hundar med långa smala svansar som lätt slås sönder? Av någon anledning tas aldrig de raserna upp som osunda, trots att de faktiskt lider rejält av sina helt uppenbart osunda svansar... Även bland de uppfödarna borde det ju ligga ett ansvar att avla för att få fram hundar som inte går sönder pga sin exteriör. Att bara klippa bort den oönskade kroppsdelen blir ju väldigt märkligt...
Nu har ju svanskupering varit förbjudet i Sverige rätt länge. Jag kan också tycka att det är stor gradskillnad på att hunden inte kan andas/se, eller att den piskar intensivt med svansen.

Jag har också funderat mycket på det. Det är ju besynnerligt egentligen att man avlar fram hundar vars svansar är så bräckliga.

Jag har också funderat mycket på det. Det är ju besynnerligt egentligen att man avlar fram hundar vars svansar är så bräckliga.
Det beror ju på att man länge kuperat. Man har inte gjort något urval på hur svansen ser ut.
Sen skulle jag inte säga att det är så vanligt att de slår sönder svansarna. Inte så vanligt som man befarade när kuperingsförbudet infördes.

Självklart är det fel, men men tycker inte att slå sönder sin svans är lika illa som det andra du tar upp.
Sen är det väl knappast så vanligt heller som det befarades när kuperingsförbudet infördes. Precis som @Jeps säger har man inte medvetet avlat fram hundar vars svans kan slås sönder eftersom man sket fullständigt i svansen och kapade av den.
Precis som för några år sedan när det blev förbjudet att ta bort extra sporrar. Då blev det ett himla liv över alla stackars hundar som skulle slita upp och skada sina extra sporrar i skogen. Hur många har stora problem med detta? Ja inte så många visar det sig.

Så himla tråkigt! Jag har aldrig fattat varför Springers ska ha så långa öron. Blodhundars öron har ju iallafall ett syfte (även om det gått till överdrift), men hur gör en Springers långa ögon den till en bättre fågelhund?
Det är för att de ska kunna få som en avskärmning för dofternas skull, dvs bättre markvittring. Så samma syfte som på blodhund. Men det finns ju ingen ESS av utställningsvariant som duger att jaga med, inte heller går jaktvariant hem i utställningsringen. Jaktvarianterna har inte heller så långa öron med så mycket päls på.

Det är för att de ska kunna få som en avskärmning för dofternas skull, dvs bättre markvittring. Så samma syfte som på blodhund. Men det finns ju ingen ESS av utställningsvariant som duger att jaga med, inte heller går jaktvariant hem i utställningsringen. Jaktvarianterna har inte heller så långa öron med så mycket päls på.
Det där är väl dessutom mest en skröna...?

Angående långa öron så är det ju helt extremt på vissa raser, exempelvis amerikansk cocker. Jag tycker inte att det finns något som rättfärdigar avel för ett sådant utseende när öronproblem nämns i RAS som en av de vanligaste avlivningsorsakerna :(. Och i rasstandarden står det förstås att öronens placering ska vara lägre än ögonens...

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nybliven bukefalist här! Ber om ursäkt ifall trådar av detta slag inte uppskattas men jag hittade ingen liknande. Jag tänkte be er...
2
Svar
37
· Visningar
4 231
Senast: Eira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon