Vilka "lyckade" hundraser finns det?

"Min" ras (även om jag har två - russeln är ju också en väldigt problemfri och pigg hundtyp), shiban är en väldigt sund ras! HD förekommer men inte i någon stor utsträckning (lite svårt att säga hur stor visserligen då det bara är Skandinavien som verkligen tagit itu med att börja röntga), och man bör ögonlysa men de enda hundar jag faktiskt upplevt vara drabbade är de amerikanska där puppymills och märkliga färghybrider och djuraffärsvalpar är alldeles för vanliga.
Jag hoppas verkligen att vi kan låta bli att importera till europa.
De kan vara lite otillgängliga i temperamentet, men ser man till ursprungslandet som har mycket större tolerans även på utställningarna 'ska' de vara lite sådana. De allra flesta är himla trevliga på urhundsvis. ^^
Och de jagar fortfarande alldeles utmärkt trots att de flesta idag är sällskapshundar.

Jag räknar med att dvärgpinnarna jag möter i jobbet kommer försöka bita mig. Blir sällan överbevisad.

Jag har tänkt på det här sedan i går. Och även om det inte passar som beteende på hund på tvåtusentalet, så är det väl ingenting som än säger att dvärgpinschrar inte alltid har haft "reaktiv mun"? Jag har inte dubbelkollat det här, men för inte så längesen var "reserverad" ett rastypiskt drag i beskrivningen (ja, jag vet självklart att det inte är önskvärt).

Jag tänker definitivt inte försvara hundar som bits, utan spekulerar snarare i att dvärgpinschern kanske alltid har haft nära till tänder? :o

Jag vet inte om det går att hitta någon beskrivning från långt tillbaka, men det hade varit intressant att gräva lite.

Jag har tänkt på det här sedan i går. Och även om det inte passar som beteende på hund på tvåtusentalet, så är det väl ingenting som än säger att dvärgpinschrar inte alltid har haft "reaktiv mun"? Jag har inte dubbelkollat det här, men för inte så längesen var "reserverad" ett rastypiskt drag i beskrivningen (ja, jag vet självklart att det inte är önskvärt).

Jag tänker definitivt inte försvara hundar som bits, utan spekulerar snarare i att dvärgpinschern kanske alltid har haft nära till tänder? :o

Jag vet inte om det går att hitta någon beskrivning från långt tillbaka, men det hade varit intressant att gräva lite.
Jag tror att du har en poäng. Dvärgpinnarna är inte, och har aldrig varit, nån gullig hamdväskehund. Men många som köpt pinnar de senast åren har köpt dem pga gullighetsfaktor och kan därför inte hantera deras reaktivitet och skärpa. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara hundens fel.

Jag ser pinnarna så, små, snabba till handling och tänder. Typ rastypiskt:D.
Jag har nog tänkt att det är så de är, på gott och ont.
Ungefär som en apportör som alltid vill bära saker, eller en vakthund som just vaktar.

Men Dvärgschnauzern, som har samma ursprung som dvärgpinschern, är ju långt ifrån lika reaktiv och bitsk.
Dvärgschnauzern är inte heller någon fjäskande, älskar allt-och-alla från första ögonkastet hund men är betydligt mer tillgänglig i hantering, även om det kan muttras en del hos vissa individer med mycket integritet.
Antingen har man avlat bort det inom Dvärgschnauzern, eller så har det uppkommit till följd av avel på dålig mentalitet hos dvärgpinschern.

Men Dvärgschnauzern, som har samma ursprung som dvärgpinschern, är ju långt ifrån lika reaktiv och bitsk.
Dvärgschnauzern är inte heller någon fjäskande, älskar allt-och-alla från första ögonkastet hund men är betydligt mer tillgänglig i hantering, även om det kan muttras en del hos vissa individer med mycket integritet.
Antingen har man avlat bort det inom Dvärgschnauzern, eller så har det uppkommit till följd av avel på dålig mentalitet hos dvärgpinschern.
Men är det verkligen lika många som köper en DS för att den är gullig? Vill inte många som köper DS ha en robust hund i mindre format? Det känns som att pinnarna och DS lockar helt olika köpare.

Men är det verkligen lika många som köper en DS för att den är gullig? Vill inte många som köper DS ha en robust hund i mindre format? Det känns som att pinnarna och DS lockar helt olika köpare.

Jo absolut. Jag ställde mig bara frågande till teorin om att Dvärgpinschrarna alltid varit reaktiva med munnen, vilket jag inte tror. Jag tror dålig avel och uppfostran gjort rasen till den lilla nervösa, bitska skiten man ser hos veterinären.

Jo absolut. Jag ställde mig bara frågande till teorin om att Dvärgpinschrarna alltid varit reaktiva med munnen, vilket jag inte tror. Jag tror dålig avel och uppfostran gjort rasen till den lilla nervösa, bitska skiten man ser hos veterinären.

Tillägger att jag upplever att det är de mindre pinnarna som ofta har svårt med hantering, de som är mer storlek större (typ som de ska vara) brukar vara bättre.
En kollega föder upp DP och förutom att de är skälliga är de trevliga hela bunten.

Fast dom används ju till samma användningsområde ändå även om den ena ses som gulligare än den andra?

Jag har aldrig träffat en trevlig dvärgpinne, även om de säkerligen finns, och tycker inte reserverad är samma sak som rädd och nervös, skäller på allt och alla och vilja bita typ allt och alla :p
Reserverad är för mig ointresserad. Dvs typ tvärtemot det dom är nu.

Precis, ökad populäritet har gjort sitt, defintivt. Det är det jag menar att DS inte "drabbats" på samma vis, därav att de fortfarande är stabila. Jag har träffat DS med ett jäkla humör också, så nog finns det där, speciellt om det är kass avel och kassa ägare.

Jag tänker Isländsk fårhund , norsk buhund, lundehund ,västgötaspets ,shiba som friska raser de mentalt och fysisk ?
Bland de lite vanligare tänker jag yorkie,pudel,Whippet ,löwchen som raser som känns friska och stabila.

Jag skulle vilja påstå att de svenska stövarna är nog den friskaste gruppen hundar i Svergie.
Det uttalandet baserar jag på att i top tio på de friskaste raserna är det Smålandsstövare, Schillerstövare och Hamiltonstövare med. Det finns även gotlandsstövare men det är en extremt liten ras. Den Finska stövaren är inte med på denna lista vad jag minns, även fast det är den största/ en av de största stövarrasen numera.
Dessutom faller de utställningsdomarna i smaken, men de ställs mest bara på stövarutställningar vilket kan vara en bidragande faktor ;)

kl:
Mitt skägg har en mentalitet som en labbe... och jaktlust som en terrier! Är inte så rastypisk eller frisk men go är han!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nybliven bukefalist här! Ber om ursäkt ifall trådar av detta slag inte uppskattas men jag hittade ingen liknande. Jag tänkte be er...
2
Svar
37
· Visningar
4 231
Senast: Eira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon