"Min" ras (även om jag har två - russeln är ju också en väldigt problemfri och pigg hundtyp), shiban är en väldigt sund ras! HD förekommer men inte i någon stor utsträckning (lite svårt att säga hur stor visserligen då det bara är Skandinavien som verkligen tagit itu med att börja röntga), och man bör ögonlysa men de enda hundar jag faktiskt upplevt vara drabbade är de amerikanska där puppymills och märkliga färghybrider och djuraffärsvalpar är alldeles för vanliga.
Jag hoppas verkligen att vi kan låta bli att importera till europa.
De kan vara lite otillgängliga i temperamentet, men ser man till ursprungslandet som har mycket större tolerans även på utställningarna 'ska' de vara lite sådana. De allra flesta är himla trevliga på urhundsvis. ^^
Och de jagar fortfarande alldeles utmärkt trots att de flesta idag är sällskapshundar.
Jag hoppas verkligen att vi kan låta bli att importera till europa.
De kan vara lite otillgängliga i temperamentet, men ser man till ursprungslandet som har mycket större tolerans även på utställningarna 'ska' de vara lite sådana. De allra flesta är himla trevliga på urhundsvis. ^^
Och de jagar fortfarande alldeles utmärkt trots att de flesta idag är sällskapshundar.