Vilka "lyckade" hundraser finns det?

Gigantiska, vidriga "finnar" som gärna blir enormt infekterade. Så både var, talg, och har man tur en hel del blod också. Trifecta! :up:
Om knäppgökar gillar att tömma sådana vill jag inte höra om det! :wtf:

Gråhundarna vi hade när jag var barn hade inga som helst problem med detta som jag minns. De mina föräldrar haft senaste... 10-15 åren ungefär har haft enorma problem, fruktansvärt synd om dem faktiskt. Hur kommer det sig? Skillnad i linjerna eller en utveckling med tiden?

(Frågar allmänt, inte nödvändigtvis @Hyacinth . :D)
På mitt jobb slåss vi om bölderna. Myysigt! :D
Skulle vara enda anledningen att en nakenhund fick komma in i mitt hus - klämma finnar och pormaskar. ;)

Vad jag kan minnas har detta varit ett bekymmer hos gråhundarna så länge jag jobbat i alla fall. Min farfar hade gråhund men vet inte om de hade problem.

Skulle vara enda anledningen att en nakenhund fick komma in i mitt hus - klämma finnar och pormaskar. ;)

Vad jag kan minnas har detta varit ett bekymmer hos gråhundarna så länge jag jobbat i alla fall. Min farfar hade gråhund men vet inte om de hade problem.

Knäppgökar... O_o

Åh vad ni skulle njuta av att klämma talgkörtlarna på gotlandsfår. Ibland är det flera matskedar! ;)

276af7fad00b4d71ee0cc064dcc9a826.jpg

Mamma mu fick en sådan för ett par år sen. Tyvärr rätt liten. Som en ärta bara. Innehållet var som vitt matfett. Den försvann efter två tömningar. Jag tyckte den var rätt frän, sambon blev döäcklad :D

På temat mer eller mindre lyckad avel så funderar jag på hur det kommer sig att kennlar som avlar (BC) för sport och bruks, så ofta lyckas producera så många hundar som saknar samarbetsvilja och är svåra att belöna/motivera. Och, när de ser att kull efter kull blir sån, ändå inte funderar över om deras avelsurval på "leklust" kanske inte nedärver det de tror?

På temat mer eller mindre lyckad avel så funderar jag på hur det kommer sig att kennlar som avlar (BC) för sport och bruks, så ofta lyckas producera så många hundar som saknar samarbetsvilja och är svåra att belöna/motivera. Och, när de ser att kull efter kull blir sån, ändå inte funderar över om deras avelsurval på "leklust" kanske inte nedärver det de tror?
Jag förstår inte varför de avlas på ö h t antingen har man en vallavlad BC eller så köper man en annan ras.

Jag förstår inte varför de avlas på ö h t antingen har man en vallavlad BC eller så köper man en annan ras.
Fast det tycker ju uppenbarligen inte alla de där uppfödarna som envisas med att försöka avla fram mellanmjölkshundar. Om jag fick bestämma skulle alla tikar behöva prestera över en viss nivå på ik2 för att få gå i avel, för att bli av med de värsta exemplen på kass avel. Men jag bestämmer inte... Min fråga rör de där hundproducenterna som uppenbarligen tycker sig ha ett tydligt avelsmål (lättbelönade glada trygga hundar som är följsamma och fungerar bra till hundsport) men som har färre hundar som uppfyller kriteriet än gemene kovallarkennel. Ändå fortsätter brukskennlarna med sina kassa linjer och hävdar att deras avel ger resultat?

Fast det tycker ju uppenbarligen inte alla de där uppfödarna som envisas med att försöka avla fram mellanmjölkshundar. Om jag fick bestämma skulle alla tikar behöva prestera över en viss nivå på ik2 för att få gå i avel, för att bli av med de värsta exemplen på kass avel. Men jag bestämmer inte... Min fråga rör de där hundproducenterna som uppenbarligen tycker sig ha ett tydligt avelsmål (lättbelönade glada trygga hundar som är följsamma och fungerar bra till hundsport) men som har färre hundar som uppfyller kriteriet än gemene kovallarkennel. Ändå fortsätter brukskennlarna med sina kassa linjer och hävdar att deras avel ger resultat?
Helt enig med dig.

Kelpie är enda bruksrasen där det är vanligt förekommande med dubbelchanskons dvs med både meriter inom utställning och bruks/lydnad/annan sport. De är hyfsat friska och blir ganska gamla.

Men kelpien är ganska ojämn mentalt, finns stor variation inom rasen och även inom vissa kullar.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nybliven bukefalist här! Ber om ursäkt ifall trådar av detta slag inte uppskattas men jag hittade ingen liknande. Jag tänkte be er...
2
Svar
37
· Visningar
4 231
Senast: Eira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar