Vilka "lyckade" hundraser finns det?

Förutom att många individer utvecklar sjukdomen så är de nog friska. Men blir väl så när det är en mycket liten ras och alla är från samma linjer.
Håller man inte på och diskuterar ett korsningsprojekt avseende lundehundarna för att bredda genbasen? Tycker mig minas att jag har läst något om det.

Håller man inte på och diskuterar ett korsningsprojekt avseende lundehundarna för att bredda genbasen? Tycker mig minas att jag har läst något om det.

Jo, t ex föddes en kull i januari med norsk buhund. Valpköparna skriver avtal med Norsk lundehundklubb och förväntas "stödja projektet". Intressant tycker jag, hoppas verkligen de lyckas.

Edit: skrev rasklubben vid sitt rätta namn. :)

Borderterrier är en frisk ras eftersom den inte utställningsavlats särskilt mycket. Den är inte så söt att man köper den för utseendets skull. Fulsnygg kanske.
"Borderterrier är en av de friskaste hundraserna idag. En borderterrier på 14 år - pigg och alert - är ingenting ovanligt."
http://www.borderterriersallskapet.com/

Mudi är frisk, men heller inte världens vackraste.

"Hälsa
Mudi är en mycket frisk och sund hund med få sjukdomsfall. Höftledsdysplasi (HD) förekommer."
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/mudi/

Andra raser som anses förhållandevis friska är jaktspetsar som gråhund, jämthund och finsk spets.

Eurasier är en sällskapshund som är friskare än många andra sällskapshundar i motsvarande storlek. (hane upp till 60 cm i mankhöjd).

@nilie Gråhund är väl hyfsat frisk, om man inte har något emot att klämma aterom. ;) Jämthund har som tidigare nämnts blivit ganska raka i stitt bakställ, vilket leder till bla knäbekymmer. Finsk Spets har ju fortfarande en del problem med patella och epilepsi, de 'har dessutom en hel del magbekymmer. Det märks mest som aptitlöshet, men brukar hjälpa med magbehandling.

Jag läser mycket negativt om rasavel på nätet överallt. Sjuka hundar, hundar med rädslor, hundar med överdriven exteriör, hundar som inte kan andas, epilepsier, hudproblem, raser där man avlat bort rastypiska egenskaper, raser som behövt delats upp i utställning och bruks, könsbundenaggressivitet osv osv.
Jag skulle vilja läsa lite positivt istället och undrar därför vilka framgångssagor till hundraser ni anser finns där ute? Vilka rasklubbar har lyckats få fram till största delen friska hundar, där majoriteten av hundarna ser rastypiska ut (även enligt utställningsdomare) och har ett rastypiskt temperament utan att lida av mentala problem såsom rädslor m.m.? Motivera gärna!
Vad som anses se rastypiskt ut ändras över tid. Jag är ganska säker på att von Stephanitz skulle vända sig i graven om han kunde se vad utställningar bidragit till hos schäfern.
Utställningsdomarnas åsikter brukar dessutom skilja sig åt rejält. Således kan en hund få cert ena dagen och good andra dagen. Mindre rastypisk ena dagen? Knappast.

Vad som anses se rastypiskt ut ändras över tid. Jag är ganska säker på att von Stephanitz skulle vända sig i graven om han kunde se vad utställningar bidragit till hos schäfern.
Utställningsdomarnas åsikter brukar dessutom skilja sig åt rejält. Således kan en hund få cert ena dagen och good andra dagen. Mindre rastypisk ena dagen? Knappast.

Det är en av de här sakerna som gör att jag tycker det är skrämmande att folk lägger vikt vid vad som är snyggt inom en ras. Dels för att domare dömer så olika, och sen då att det som döms som snyggt helt enkelt inte är optimalt för användningsområdet.

@nilie Gråhund är väl hyfsat frisk, om man inte har något emot att klämma aterom. ;) Jämthund har som tidigare nämnts blivit ganska raka i stitt bakställ, vilket leder till bla knäbekymmer. Finsk Spets har ju fortfarande en del problem med patella och epilepsi, de 'har dessutom en hel del magbekymmer. Det märks mest som aptitlöshet, men brukar hjälpa med magbehandling.
Enl Agrias pressmeddelande 2015:
"En av Sveriges friskaste hundraser är finsk spets.."

Fast gråhundarna har ju både sin "gråhundshälta" och sin "gråhundshosta". Men verkar ju inte vara något de direkt lider av.

Fast gråhundarna har ju både sin "gråhundshälta" och sin "gråhundshosta". Men verkar ju inte vara något de direkt lider av.
Hälta är ju ett symptom på smärta. Nu är ju infraspinatuskontraktur inte nåt som bara drabbar gråhundar utan många jakthundar. Kallas ju även jakthundshälta.

Jag tänker att bichonerna är lyckade. Havanais är väl den friskaste hundrasen i Sverige (?) och min löwchen kostar inte mycket i försäkring. Båda är hundar som behållit både mentalitet, exteriör och funktion i alla år.

Vad är gråhundshosta? Vi hade gråhund när jag var barn, nu var jag bara 5 år när han dog vid 14 år, men jag vet att han hostade mycket sista året.

Med tanke på hur många visningar den typen av filmer har på youtube finns det säkert folk som skulle kunna tänka sig att skaffa gråhund just för att få göra det... :D
Det ska inte underskattas. Min kollega som skaffade gråhund under protest är väldigt besviken att deras verkar klara sig. :D;)

Är det nån form av varböld??

Gigantiska, vidriga "finnar" som gärna blir enormt infekterade. Så både var, talg, och har man tur en hel del blod också. Trifecta! :up:
Om knäppgökar gillar att tömma sådana vill jag inte höra om det! :wtf:

Gråhundarna vi hade när jag var barn hade inga som helst problem med detta som jag minns. De mina föräldrar haft senaste... 10-15 åren ungefär har haft enorma problem, fruktansvärt synd om dem faktiskt. Hur kommer det sig? Skillnad i linjerna eller en utveckling med tiden?

(Frågar allmänt, inte nödvändigtvis @Hyacinth . :D)

Gigantiska, vidriga "finnar" som gärna blir enormt infekterade. Så både var, talg, och har man tur en hel del blod också. Trifecta! :up:
Om knäppgökar gillar att tömma sådana vill jag inte höra om det! :wtf:

Gråhundarna vi hade när jag var barn hade inga som helst problem med detta som jag minns. De mina föräldrar haft senaste... 10-15 åren ungefär har haft enorma problem, fruktansvärt synd om dem faktiskt. Hur kommer det sig? Skillnad i linjerna eller en utveckling med tiden?

(Frågar allmänt, inte nödvändigtvis @Hyacinth . :D)

Menar du att du inte vill ha min åsikt:rage:

Urk!!!!:yuck:

Menar du att du inte vill ha min åsikt:rage:

Urk!!!!:yuck:

Jomen självklart - din åsikt är viktig för mig, Lilla Blomstret!

dog-patting-cat.gif

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nybliven bukefalist här! Ber om ursäkt ifall trådar av detta slag inte uppskattas men jag hittade ingen liknande. Jag tänkte be er...
2
Svar
37
· Visningar
4 231
Senast: Eira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar