Vilka körgrenar finns och vad innebär dom??

U

Ullisen70

Hej

Är lite nyfiken på vilka körgrenar som finns (förutom trav på bana).

Jag har tidigare pysslat med tävlingstravare. Nu har jag tanke att vidga vyerna och köra på annat vis. Men vilka grenar finns och vad gör man??

Sv: Vilka körgrenar finns och vad innebär dom??

Hej ska se om jag kanske kan svara på en del av din fråga...
Det finns 3 olika grenar; Dressyr, maraton och Precision. I dressyren så är det främst gångarterna skritt och trav som gäller innan man avancerar uppåt. Maraton innehåller olika hinder som man skall köra igenom. Precisionen skall köras igenom koner, man får straffpoäng om man kör på eller välter. //MW :bump:

Är det den varianten med koner som man oftast ser på TV, eller på Globen med dundrande fyrspann!!??

Ja, precisioen är det man ser på globen, men det brukar gå mycket stillsammare till och ingen eld :)

Maraton är 4 kilometer i lätt klass på minimitid-maximitid och sen är det 4 hinder på 4 km sträckan som också tas tid på hur fort man passerar dem. Tiderna läggs ihopa och minst tid vinner, eller minst straffpoäng heter det.
Man brukar hålla 11-14 km/h i snitthastighet på 4 km sträckan. Frisk trav brukar räcka.

Dressyren är den viktigaste grenen, och grunden till alla andra moment såklart.

Du kan ladda hem programmen HÄR om du vill Öva lite. Men jag skulle absolut kontakta en tränare, eller tävlingskusk om jag var du och få en genomgång med dig o hästen. Har du en travare att tävla med krävs det rätt mycket träning innan du är redo. Men till nästa sommar!
Var i sverige bor du?

Vill komplettera med brukskörning mm.

:p Av någon anledning tror alla att man kör trav, när dom får reda på att man kör häst och inte rider. När man då säger att man inte gör det heller, så blir det "som på TV då med 4 hästar"!
Näää, jag bara kör...
:confused: Vad gör man då?
osv ...

Brukskörning är rolig och saknar stress och utseendefixering som "standardkörning" (eller vad man ska kalla det) är belastad med. Den ställer dessutom större krav på kuskmannaskap (nytt ord, häpp!) och hästhantering.

Så finns ju t ex skogskörning och plöjning.

LIA

Brukskörning är rolig och saknar stress och utseendefixering som "standardkörning" (eller vad man ska kalla det) är belastad med. Den ställer dessutom större krav på kuskmannaskap (nytt ord, häpp!) och hästhantering.

LIA

Hej!

Finns det någon bra sida där man kan läsa lite mer om brukskörning??? *nyfiken*:bump:

//Camilla

Tackar så mycke för tipset!!! :bow: Mycket informativt! :)

O.T! Nån som vet om det finns nån Bruksridnings"klubb" i Skåneland?

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 482
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 627
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård