Vilka här är uppfödare?

Sv: Vilka här är uppfödare?

Tack båda! Än så länge mår mor och dotter (? Svårt när jag inte har något att jämföra med) bra. Jag såg inte moderkakan så jag håller lite koll. Hörde dock att det tuggades på något.

Det är lite tråkigt att det bara blev en, särskilt när uppfödaren ringde och sa att det räknas inte som en kull... :( Då är hon alltså inte Isa min än som överrenskommet (två kullar) utan ska ha en kull till åt uppfödaren. Känns som en kalldusch.

Tråkigt, men det bör ju har stått i avtalet. Jag hade nyligt kontakt med en uppfödare som hade en gräns på två ungar för att det ska räknas som en kull. Antar att det måste finnas någon gräns, om kattan envisas med en unge åt gången så blir hon ju aldrig klar...
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Äh men va fan rent ut sagt.
Har hon haft en kull innan?
I vilket fall, vart är tänket på aveln i framtiden? Är det bara antal avkommor och inbringandet av pengar som räknas eller?
Blir så trött.... Skulle aldrig kräva en kull till på en foderkatt, speciellt INTE om den haft någon kull innan.
H*n har ju fått en avkomma från kombinationen, då kan h*n spara den då om det är för sin egen avel hon parat.
I annat fall vill väl du ta kull? Då kan h*n ju köpa in sig i den och ta en kattunge därifrån. Nä det här känns bara som att uppfödaren inte tycker att den fått ut tillräckligt av katten....
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Envisas katten men en unge i varje kull så är väl inte avelsmaterialet något vidare heller... Har ingen erfarenhet av fodervärdsavtal men detta låter för mig bara girigt från uppfödarens sida.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Hon har fått en kull innan, då fick hon sex men en var inte livsduglig och dog efter 10 timmar. Fem såldes.
Jag tycker lite som du..nu tror jag detta är en hona så om hon vill behålla denna linjen så kan hon ju ta den. Men det tror jag inte de vill för de har sparat två honor u samma mamma till.

Jag ville ju börja min uppfödning med Isa, men ska hon redan ha fått tre kullar då så känns inte det ok. Jag vill inte att hon ska bli en kattungefabrik.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

6 leveransklara kattungar tycker jag uppfödaren borde vara nöjd med på en foderkatt.
Förstår dig, tycker också tre kullar är max för en honkatt. Jag ska kastrera min nu efter två. Behåller ändå en hane ur kullen och det är ju det som är meningen, att man ska fortsätta avelsarbetet.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Grattis till nedkomsten även om det bara blev en.
Tycker också att det låter sniket av din uppfödare att inte godkänna en kattunge som kull, såvida det inte står klart och tydligt i ett kontrakt. Har ni inte diskuterat möjligheten att det ska födas endast en?
Hoppas åtminstone ni har papper där det står i klartext.

Madicken fortsätter i alla fall att gå upp i vikt och ökar stadigt med ca 150g/vecka. Det är otroligt mycket för att vara hon. Vikten nu är över 3 kg.

Igår fick katterna en tidig julklapp i form av en DaBird. Succé!! Till och med tjockiskatten lekte så jag trodde hon skulle börja klämma fram bebbar.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

julkort4.jpg


Fick ett ryck sent i förrgår kväll och slet fram pynt, katter, kamera och sambo. :D
Den enda som inte ville vara med på bild. ALLS. Var vår 'gamla' kastrat. *suck*


Tänkte även bjuda på sessionens roligaste bild. Jag och sambo har skrattat nå otroligt åt denna.
Ni kanske inte tycker den är kul men stackars kattan ser ju ut som jag vet inte vad! En fläskigt fluffig isbjörn? :rofl:

Katarinatraumlningojulkatter145_zpsd819129a.jpg


Och ja hon är väldigt dräktig. Och okammad. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka här är uppfödare?

Tack båda! Än så länge mår mor och dotter (? Svårt när jag inte har något att jämföra med) bra. Jag såg inte moderkakan så jag håller lite koll. Hörde dock att det tuggades på något.

Det är lite tråkigt att det bara blev en, särskilt när uppfödaren ringde och sa att det räknas inte som en kull... :( Då är hon alltså inte Isa min än som överrenskommet (två kullar) utan ska ha en kull till åt uppfödaren. Känns som en kalldusch.

Grattis till kattbebis!

En kattunge=en kull om inte avtalet säger annat. Tråkigt för uppfödaren, men så är det.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

6 leveransklara kattungar tycker jag uppfödaren borde vara nöjd med på en foderkatt.
Förstår dig, tycker också tre kullar är max för en honkatt. Jag ska kastrera min nu efter två. Behåller ändå en hane ur kullen och det är ju det som är meningen, att man ska fortsätta avelsarbetet.

Jag håller med. Foderkatt har man för att få en extra generation utan att behöva belasta den egna kattgruppen, inte för att spotta ur sig massa ungar.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Vaddå? Tycker du inte vår flodhäst är vacker?? :D

Lillskiten på första bilden tackar och säger att det är tur hon är så söt, annars hade nog hennes människor gjort sig av med henne för länge sen... Hon är ett (helt underbart)monster! :love:
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ååå! Plutt!
Nu längtar jag ännu mera efter bebbarna! Dagarna släääpar sig fram.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Vaddå? Tycker du inte vår flodhäst är vacker?? :D

Lillskiten på första bilden tackar och säger att det är tur hon är så söt, annars hade nog hennes människor gjort sig av med henne för länge sen... Hon är ett (helt underbart)monster! :love:

Ehmm.. jodå.. jättefin.. :angel:

Hittade din hemsida och läste lite, hon låter som en liten handfull :p
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

kl

Efter all flytt hysteri så tog jag mig tid att fota kattungarna lite.
Har 3 kvar hemma och de är nu 14 veckor.

Ketaki
533800_10151421516641159_1937220945_n.jpg


557426_10151421516986159_153436055_n.jpg


Maylea
553861_10151421514121159_702391794_n.jpg


418770_10151421514081159_797199135_n.jpg


Kieley
541769_10151421515606159_1356060610_n.jpg


734966_10151421515371159_44356775_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Så vuxna de ser ut nu!

Min lilla skrålla växer som en svamp. Mamma har hur mycket mjölk som helst. Hon fick tom mjölkstockning när ungen var tre dagar gammal, men nu är allt bra. Det står minst två kattungar som lever vid tolv veckor i avtalet. För att det ska räknas som en kull.

Det har jag skrivit på men glömt bort. Inte så mycket att göra mer än att känna sig ledsen.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag hade som uppfödare inte brytt mig att det stod i kontraktet... Tycker det är fel av uppfödaren ändå. H*n har haft/har 6 kattungar att välja på att fortsätta sitt avelsarbete på och det tycker jag h*n borde vara nöjd med. Har ingen av dessa blivit något hon själv vill ha så är ju inte mamma katt något hon önskar i avel heller utan bara vill sälja kattungar..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp