Vilka här är uppfödare?

Sv: Vilka här är uppfödare?

Måste bara bjuda på det här kortet. Vi bor på över 200 kvadrat, har fyra soffor och tre fåtöljer, en kattmöbel upp till taket, två elementsängar, två dubbelsängar, en enkelsäng och två hundkorgar. Ändå får man knappt plats i soffan ;)

386649_10151424150041159_1043152590_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

KL

Nu har Isa börjat löpa när kattungen var 10 dagar gammal..det känns allt ifrån idealiskt. Hon har inte övergett kattungen eller så, men viktuppgången har stannat av lite grann. De två senaste dygnen har hon gått upp 10 g per dygn. Det känns inte jättealarmerande eftersom hon har växt väldigt mycket, ensam kattunge och mamma har haft massor med mjölk. Hon väger 360 g nu när hon är 12 dygn.

Men jag är lite orolig..pratade med djursjukhuset och de ville inte att jag gav mamman p-piller och menade att kattungen kan ta skada och risken är stor att mamma sinar. Jag har inga hankatter hemma så för den sakens skull är det inga problem, jag är mest rädd för att kattungen ska bli liggande ensam för mycket och för viktuppgången då. Hur brukar ni göra?

Med förra kullen började hon löpa när kattungarna var ca 9-10 veckor och åt mat och var mer självständiga så då var det inte ett problem.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Risken att kattungen tar skada eller att honkatten börjar sina är nog liten. Det är ju inte direkt ovanligt att uppfödare ger sina kattmammor p-piller. Däremot är det såklart bättre att hålla sig borta från p-piller om det går.

Jag brukar inte ge mina kattmammor p-piller, jag undviker p-piller så långt som möjligt (just nu ger jag p-piller endast för att förhindra revirmarkering) och även om kattmammorna blir lite mer disträ när de löper har jag aldrig upplevt att de har glömt bort sina ungar.

Du får nog följa magkänslan. Om honkatten matar ungen hålls ju värmen bra mha värmedyna men börjar vikten vända åt fel håll är det i min mening bättre att ge honkatten p-piller så att kattungen får riktig mjölk än att man börjar ge den mjölkersättning.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

*knapp*

I förrgår, den 8/1, födde min hona två pigga och glada krabater.
Jag satt och väntade (stirrade på kattstackarn)på sista moderkakan i mer än fem timmar, men icke. Sen var jag så trött att jag rasade i säng.
Men alla mår bra och hon har inte fått feber än så hon kanske fick ut den på småtimmarna.
Någon som vet hur lång tid det brukar ta för en inflammation att gro till sig?
Bebbarna vägde i alla fall 88 och 90g. Den första är en brun/bruntabby kille och den andra är en hen än så länge. Var inte solklar nånting. Så till motsatsen är bevisad så är det två grabbar...

Någon som är bra på skillnaden i 'längd' mellan hål? Den andra har nån mm kortare mellan hålen men ser fan inget 'streck'. Den är även lite smalare i "pungdelen" om ni förstår hur jag menar.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Utan att svara på dina andra frågor säger jag i alla fall grattis till två små : ). Nu är det rätt länge sedan jag hade en kull ungar så jag väljer att lämna över den frågan till några som vet mer : )
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Tack! :)

Jag önskar att jag kände nån som var spiksäker på könsbedömning. Sista kullen trodde jag att jag fick proffshjälp (två uppfödare och en veterinär)men det blev fel i alla fall. Haha.
Min hona verkar dessutom vara lite knepig med att ge 'solklara' fall.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

I morgon åker Malla till hanen :) Hon löper, men på ett väldigt annorlunda sätt så vi får väl se om hon är mottaglig för Samis charm eller ej :p
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Härligt!! Lycka till!

Min honas mjölk sinade så de små bor nu 23 mil härifrån hos världens bästa fostermor och fosterbror.
Ett sjujäkla påfrestande äventyr som höll på att sluta i tragedi men löste sig på bästa sätt!
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Lite nya foton på 3 av mina katter :)

Först ut Ketaki:
523334_10151474387736159_1882891020_n.jpg


483104_10151474387731159_1251547588_n.jpg


556516_10151474388196159_1127420804_n.jpg


Sen systern Kieley som fortfarande bor hemma fast hon är gammal nog att flytta hemifrån : P

44754_10151474386821159_997497789_n.jpg


483049_10151474386746159_924079732_n.jpg


Sist ut mitt nytillskott från italien, Toffee!

530828_10151472443361159_756266772_n.jpg


419696_10151472443206159_649426237_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Nån som ska till örebro i helgen?
Jag ska dit med Ketaki på lördagen :)
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Verkligen! 6 månader sen hon fick sista pillret :mad: :p Tack!!

Men vad tråkigt för dig! Vad skönt att det löste sig. Jag blir så rörd av kattmammornas mottaglighet för andras barn :love: Malla hade en fosterbror också, en burma. Mallas mamma Mary tog emot honom utan gnot :love: :love:
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

kl*
Hur kom ni på era namn till er uppfödning?
Jag har fastnat väldig mkt på ett & samma men vet inte riktigt om det låter så bra :p.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag tog de första 2 bokstäverna i min mammas, bonuspappas och 2 systrars namn och satte ihop det till mitt stamnamn S*Lisanto's.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja det är helt otroligt! Deras nya mamma gick fram och började slicka dem på en gång. Efter att vi la in dem i boet så tog det inte många minuter innan de hittat varsin tutte. Helt makalöst!!
Men vilken komplett ångest det var de sex dagarna innan honan sinade helt. Både jag och sambon var vrak.
Så samtidigt som det är tråkigt att inte ha dem hemma så är det ett under att de lever!

Jag tänkte försöka ha vår nya hona utan piller tills det är dags men vi får väl se hur det går. Hon är snart åtta månader.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka här är uppfödare?

Och jag hade en hel hög bra förslag men fick nöja mig med fjärde-alternativet.
Men det är så gott som nått. Man har ju vant sig vid Candlebrights nu. :p
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag fick mitt 7e val tror jag!!!! Fick skicka in igen och vid det laget var bebbarna redan bakade och jag ville gärna ha stamnamet klart. Jag ville ha ngt som många kunde relatera till ngt trevlig och roligt. Mkt tecknat osv. TIll slut fick det bli en tecknad figurs engelska namn vilket tyvärr inte många alls förstår... Inte helt nöjd men men. Katterna är viktigare än namnet ;)
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Och underbart :love:

Malla skötte sig förstås prima :love: :bow:
Vi blev först utskällda av uppfödarens ena hund och jag fick ta kisse genom hallen med hundar och annat till ett badrum. Tilläggas ska att uppfödaren inte var hemma, så det var absolut inte hennes fel. Väl i badrummet klev Malla ur sin väska direkt och började titta runt. Jag lämnade henne där (enligt överenskommelse) och åkte, uppfödaren skulle komma hem strax efter och sköta resten. Sen fick jag ett samtal om att allt gått bra, Malla hade absolut inga planer på att sitta i väskan och bli genomnosad när hon släpptes ihop med Sami, så hon klev ur och dom har hälsat utan fräs eller annat. Vid 22 satt Malla under ett handfat och hanen lockade och lockade, jag hoppas dom får till det nu i natt första gången och att hon inte gått ur löp.

För mig blir det första natten utan katt sen jag flyttade hemifrån för 15 år sen, tomt!! Jag hade jordens ångest igår och försöker hela tiden tänka positivt. Men enda gångerna senaste 9 åren som nån katt sovit borta har varit när dom varit sjuka och legat inlagda så det snurrar i mn hjärna nu *fjantig*
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp