Vilka här är uppfödare?

Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja det låter onekligen som att det är färre bebbar för din tjej den här gången.
Min hona är Mycket knubbigare nu än sist och jag tycker egentligen att fyra (eller fler) är för många för henne. Men men.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja det låter onekligen som att det är färre bebbar för din tjej den här gången.
Min hona är Mycket knubbigare nu än sist och jag tycker egentligen att fyra (eller fler) är för många för henne. Men men.

Varför tycker du det? I mina ögon är allt under fyra en liten kull, inget att eftersträva alls eftersom generellt små kullar känns som ett tecken på att man är på väg åt fel håll i sin avel. Om medelkullstorleken i en linje är 3 eller mindre hade jag tänkt mig för både en och två gånger innan jag köper en avelshona därifrån.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Det beror väl helt på vilken ras man har. Birmor får vanligen kullar på mellan två och sex där det större antalet är ovanligt.
Min hona är sedermera en hönsmamma och har svårt att finna ro till att äta när de små kommit. Jag anser därför att fyra gör henne mer utmärglad än tre. Hon klarar det med största sannolikhet men även jag är en hönsmamma som är rädd om min familjemedlem.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Fyra-fem är lagom tycker jag! Min hona fick sex i sin första kull. Fst en dog efter 12 timmar :cry:

Nu tror jag det är en liten kull. Men de kommer vilken dag som helst nu (dag 62 idag, sist födde hon på dag 63) så vi får se!

Hon parades endast under sista dagen i löpet denna gången. Jag såg två parningar. Tror att det är därför hon bär en liten kull? Visst kan det vara så ni som är mer erfarna?

Ska försöka ladda upp en magbild.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag trodde som du förut, ju fler parningar, ju fler ungar osv.
Men har blivit motbevisad. Sist va aura me hanen i en vecka, denna gång ett dygn. Samma antal ungar. Säger som auras uppfödare, det är honans lilla hemlighet hur många ägg hon släpper ;)
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag trodde som du förut, ju fler parningar, ju fler ungar osv.
Men har blivit motbevisad. Sist va aura me hanen i en vecka, denna gång ett dygn. Samma antal ungar. Säger som auras uppfödare, det är honans lilla hemlighet hur många ägg hon släpper ;)

Mina största kullar har jag fått när hankattsägaren varit osäker på om de parat alls, så jag tror absolut inte på något samband. Generell fertilitet och slump, skulle jag säga. Båda mina honor har fått 5 i första kullen, och 3-4 i följande kullar. Viktuppgången per unge har också varierat mycket, min äldre hona la allt på ungarna och någon form av raketbränsle till mjölk (hona som innan parning vägde 2,8 kg fick ungar som vid leverans vägde 2,1-2,5 kg) medan hennes dotter gärna fläskar på sig lite under dräktigheten.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Snart får jag veta... Dag 63 idag, förra gången födde hon på dag 63. Brukar era honor föda på samma dag?

Inga tecken alls än så länge, hon ligger och sussar gott i soffan. Hennes bröst är dock sprängfyllda!

Jag har köpte en värmedyna till kattungarna (Petsafe) eftersom det inte är golvvärme i det rum där lådan är och de bor i början. Men jag är lite tveksam till om man vågar ha dem på den. Tänk om det blir för varma..
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Min har fött på samma dag båda gångerna.

Jag har ju golvvärme men även där får man ju passa sig så det är lagom varmt. Jag brukar känna på kattungarna ofta ifall de känns varma och goa. Blir det för varmt bör du märka de på honan.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja, nu har då den förste i kullen åkt :(
Men inte så långt, han flyttade till en vän till mig 2 mil bort :D
Tre st kvar hemma, den ena åker till italien i januari och hanen ska ju vara kvar.
Bara en hona kvar som jag ska hitta ett bra hem till. Har haft några intresserade men har inte känts riktigt bra. Så svårt detta ibland.
Och hjärtat går ju i tusen bitar när de åker. Varför gör man detta egentligen:cry:

Men jag får tänka på att jag ger ägarna härliga fina katter!
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag har haft värmedyna hos mina, har en kall lägenhet med svinkalla golv. Mät temperaturen i lådan så vet du. Ett alternativ är också att ha värme i halva lådan och inte i andra halvan, så kan de reglera lite själva. För mig har det varit tydligt hur de samlat sig i hög ibland och sovit för sig ibland, så även de små kan reglera till viss del.

Nu blev jag så kattungesjuk så jag blev tvungen att stoppa in en bild på koratråttor också :love:

110612_43.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Inatt födde Isa, på 67 dygnet, gissa om jag har väntat.. En ensam kattunge blev det!! Hoppas det kommer att gå bra, stackarn ser sååå ensam ut när mamma hoppar ur lådan för att äta och dylikt.

Stor är den, 130 g när den föddes halv tre på natten och 140 g vid sju på morgonen. I första kullen hade ungarna födelsevikter mellan 80-110 g.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Grattis!!
Trist me antalet bara, minst två är väl att föredra.
I Auras första kull vägde ingen under 110 :o 4 kattungar, den störste vägde 144!! Men jag har svårt att bestämma mig för hurvida stor roll födelsevikten har. Den som vägde mest denna gången väger inte mest just nu och har inte gjort sen 3 veckors ålder. Honan i första kullen va en liten liten tarm vid 12 veckor men är nu en normalstor-stor hona.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Tack båda! Än så länge mår mor och dotter (? Svårt när jag inte har något att jämföra med) bra. Jag såg inte moderkakan så jag håller lite koll. Hörde dock att det tuggades på något.

Det är lite tråkigt att det bara blev en, särskilt när uppfödaren ringde och sa att det räknas inte som en kull... :( Då är hon alltså inte Isa min än som överrenskommet (två kullar) utan ska ha en kull till åt uppfödaren. Känns som en kalldusch.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Va? det lät ju helkonstigt? :confused: Varför skulle det inte räknas som en kull bara för att det visade sig bara innehålla 1 kattunge?
Står det något sånt i ert kontrakt?

/Vilse - som aldrig sysslat med någon sorts avel men tyckte det lät jättekonstigt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp