Vilka fellägen har ni varit med om och hur har ni löst dom?

Toudi

Trådstartare
Vilken typ av fellägen i samband med förlossning har ni varit med om och hur har ni löst dom? Blev det ett lyckat resultat? Har det varit svårt?
 
Vågar knappt säga det, men inte ett enda felläge på drygt 30 egna fölningar. (undrar hur länge man vågar hålla på? :eek: )
En sätesbjudning på en kompis sto som bodde hos mig. Där var veterinären ute och vi hjälptes åt att dra ut fölet. Det gick bra - men fölet fick ändå avlivas nån vecka senare av annan orsak, som inte var relaterad till fölningen.
 
Bara ett. Men det gick inte att rätta, tyvärr. Vill du veta så kan jag skriva och berätta.
 
Ok. Detta slutade inte lyckligt då, tyvärr.
Fölet hade inte roterat utan låg upp och ner. Alltså med frambenen först och huvudet på dem, men med sin buk uppåt mot stoets rygg. Trots upprepade vändningsförsök då vi försökte trycka tillbaka fölet och vända så lyckades det inte. Stoet fick tas bort och det enda jag fick se av fölet var framhovarna. Det gick inte ens att dra ut fölet efter att stoet var dött. Detta är ett av de svåraste fellägena och svårt att rätta efter att utdrivningsskedet inletts.
 
Senast ändrad:
Har haft två där fölet legat med bakbenen först. I bägge fallen har det behövts hjälp av veterinär som gett medels som får värkarna att stanna av. Sedan har det behövts muskelkraft för att dra ut fölen.
I bägge fallen har sto och föl klarat sig men fölen har varit sneda/vindsvepat och behövt lite extra omvårdnad de första veckorna.
Ett felläge där det bara kom ut ben d v s huvudet låg böjt på felhåll. I väntan på veterinär gjorde jag mitt bästa för att knuffa tillbaka fölet och plötsligt kom huvudet rätt och fölet var fött innan veterinären var framme.
Ett sto som jag sålde och som haft lätta fölningar hos mig. Fick på det nya stället ett föl med vanskapta ben som gjorde att det inte kunde komma ut. Fölet fick styckas i stoet innan man kunde få ut det. Tyvärr visade det sig att stoets ändtarm gått sönder under fölningen så hon tas bort några dagar senare.
 
Mitt sto fick rectumprolaps eftersom sammandragningarna var så starka. Fruktansvärt var det... Det enda positiva var att stallägarna kunde avliva innan veterinären hann fram så hon fick sluta lite tidigare och slapp vänta på veterinären. Vi var ändå väldigt snabba med att ringa veterinären, fem-sex minuter in i fölningen eftersom fosterblåsan kom ut fint men inga fosterdelar följde. Stallhållaren gick in och kände hovarna med sulorna uppåt och sedan nosen... Då började vi vändningsförsök, men utan framgång...
 
Ett med ett framben liggandes fel och huvudet lite dumt, lyckades korrigera det dock men fick hjälpa stoet lite på traven sen.
Hade aldrig fixat det utan min erfarenhet från seminstationer med en hel del fölningar.
 
Vi har haft tre fellägen på fyrtiosex fölningar.
Det första var ett underslaget framben. Jag tryckte tillbaka det framben som hade kommit ut samt huvudet och när jag hade fått in fölet så långt som min arm räckte kom den saknade framhoven upp och mötte min hand, så fölet följde min hand ut kan man säga.

Nästa var en som kom med bakhovarna först. Den fick vi ut genom att dra precis allt vad vi orkade och allt gick bra. Han var rejält windswept och väldigt stor. Det man får tänka på är att försöka dra i ett bakben i tagen så att fölets bäcken vinklas lite.

Den senaste var förra året. Det första vi märkte var att fölet hade åt sidan slaget huvud. Jag fick tag i näsborrarna på fölet men lyckades inte vrida fram dess huvud. Min man är starkare än vad jag är, så han lyckades till slut. Då visade det sig dock att fölet även kom i hundsittande läge. Vi fick inte ut fölet utan fick avliva stoet.
 
Jag har haft två riktigt allvarliga fellägen där veterinär varit snabbt på plats, men det ändå gått åt skogen. Det första var en hundsittning där fölet var död när vi väl fick ut det och stoet var så illa skadad invändigt att hon togs bort. Det andra var ett sto som pga sprucken bukmuskulatur (uppkom under dräktigheten) inte kunde vända fölet som kom upp & ned och bak & fram. Eftersom vi visste att det skulle kunna bli problem hade vi back up direkt och med kedjor fick vi ut ungen, men stoet krystade ut ändtarmen och fick tas bort. Fölungen hade ett deformerat bakben som åtgärdades men pga klinikens slarv dog hon också tyvärr. Har även haft en som kom som den sist nämnda, men som efter en kort promenad in från hagen till stallet hade lyckats vända ungen själv. Jag är efter detta otroligt rädd vid fölningar och hoppas verkligen att jag slipper vara med om det igen.
 
Vilken typ av fellägen i samband med förlossning har ni varit med om och hur har ni löst dom? Blev det ett lyckat resultat? Har det varit svårt?

1. Sätesbjudning och dessutom satt fölet ordentligt fast. Veterinär kom ut och vi fick dra ut fölet som tyvärr hann att dö. Stoet klarade sig.
2. Stoet fick invärtes skador och kunde inte räddas. Fölet överlevde och fick flaskmatas (fölet på profilbilden) och är idag 5 år.
3. Sista så fick fölet blodförgiftning och dog inom ett dygn. Från en pigg och fin fölunge till ett näst intill livlöst föl gick på bara någon timma. Enligt veterinären kunde vi inte ha gjort något.
Hade veterinär ute vid samtliga tillfällen.

Ibland undrar jag vad man håller på med. Det är dyrt och när det blir sådana här händelser så påverkar det en verkligen psykiskt. Självplågeri av högsta grad.
 
Har varit med på några stycken av olika allvarlig grad, samtliga har varit med ena frambenet bakslaget. Utgången har varit allt ifrån att vi kunnat putta in fölungen och fiska upp benet till en fölunge som fick plockas ut i bitar (inte min och den var obekvakad...)

Mitt ena sto hade ett fruktansvärt felläge 2013, vi och veterinären kämpade som djur i nästan två timmar innan vi fick ut fölungen - som levde! Fölet var frisk och kry men mamma drog på sig livmoderinflammation, bukhinneinflammation och en nervskada. Överlevde efter lång behandling.
 
Vågar knappt säga det, men inte ett enda felläge på drygt 30 egna fölningar. (undrar hur länge man vågar hålla på? :eek: )
En sätesbjudning på en kompis sto som bodde hos mig. Där var veterinären ute och vi hjälptes åt att dra ut fölet. Det gick bra - men fölet fick ändå avlivas nån vecka senare av annan orsak, som inte var relaterad till fölningen.
Jag ska kanske tillägga att en kompis sto, som fölade hos mig, fölade med sätesbjudning. Det är väl dock egentligen inte ett "felläge" i den bemärkelsen. Men den gången fick vi ringa ut veterinären för att hjälpa stoet. (det är snart 20 år sedan, kanske hade vi agerat annorlunda med några fler års erfarenhet på nacken...)
 
Jag ska kanske tillägga att en kompis sto, som fölade hos mig, fölade med sätesbjudning. Det är väl dock egentligen inte ett "felläge" i den bemärkelsen. Men den gången fick vi ringa ut veterinären för att hjälpa stoet. (det är snart 20 år sedan, kanske hade vi agerat annorlunda med några fler års erfarenhet på nacken...)

Vad gjorde ni/skulle ni ha gjort vid det läget?
 
Vad gjorde ni/skulle ni ha gjort vid det läget?
Vi gjorde egentligen inget annat än att övervaka och på den suddiga tv-bilden hade vi inte ens sett om vattnet gått eller inte. Vi noterade bara att det "inte såg riktigt bra ut" och sedan ringdes veterinären ut

Idag hade jag själv stoppat in näven och känt efter, till att börja med.

Med facit i hand var det nog ändå bra att veterinären kom ut. Vi drog ut fölet med handkraft eftersom stoet inte krystade något alls utan bara hade det allmänt jobbigt.
Veterinären satte en kedja runt varje bakben och han och jag tog varsin ände och hjälptes åt att dra. (hästens ägare hade då "gått och gömt sig", vågade inte vara med om det skulle gå åt skogen...)
Fölet kom ut levande, men fick tyvärr avlivas några dagar senare av annan orsak. Stoet klarade sig bra och fick fler föl efteråt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
487
Senast: FrDrake
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 495
Senast: super
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 455
Senast: Tiffany
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 660
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp