Vild fölunge..

Sv: Vild fölunge..

Jag tycker inte att han är farlig, det är mest att han är jobbig... att shasa bort honom fungerar ganska bra, han springer då bort till mamma och stoppar mulen under svansen på henne. sen kan det ta en stund innan han vågar komma fram och hälsa, just att lägga omkull honom känns lite väl.. ville mest höra om någon hade något bra tips till en Busig fölunge inte till någon okontrollerbar vilding :p
men Björk: som sagt att shasa/jaga bort honom verkar hjälpa, bara han inte blir skyg..

Ok, han är inte så farlig då. Varför då be om hjälp i en tråd??

Du kanske inte behöver vara så drastisk och lägga omkull honom nu, men om det fortsätter så är det nog enda utvägen inom 1-2 år....
Föl skall fostras i flock av hästar!
Vi människor kan aldrig ersätta det.
Om ni ändå ska flytta så kör hästarna till något bete där han får busa med andra. Jobba med honom kan du göra till hösten, för mig verkar han mer än nog tam redan och han glömmer inte det du lärt honom hittills.

Hälsningar Pocahontas som hittills fött upp 18 föl;)

Måste bara fråga om du som som är så erfaren inte blandar ihop hästar med andra djur, som t ex hundar?
Jag har då aldrig sett någon annan hästa lägga omkull en häst. Så varför skulle det fungera inom sund hästhållning för människor?
I en hundflock händer det titt som tätt att en hund med högre rang lägger ner en uppstickare. Den undergivna hunden svara då med att lägga sig/bli liggande på rygg och blotta sin strupe som ett tecken på underkastelse. Vilket jag aldrig sett en häst göra vid underkastelse.
Däremot om man vill knäcka en häst mentalt så kan man kasta omkull den med våld, efter som att det något skrämmande och väldigt främmande för en häst.

Manga kastar omkull sina unghastar och satter sig pa dom for att dom ar sa jobbiga. Ofta sa blir dom mycket mer beskedliga av det. Kan inte minnas att mamma gjorde det nagongang.

Till TS. skaffa ett fol sa folungen far leka av sig med en annan hast.

Dom blir inte beskedliga. Dom blir mentalt knäckta och kuvade. Inget som hästen mår bra av och som visar att den som gör det inte själv har några bra kunskaper.
Citerar det gamla talesättet: "Där konsten slutar, tar våldet vid".

Det behöver nödvändigt vis inte vara våld inblandat. Då vi går första gången med fölisarna så brukar dom stegra. Resultatet blir ofta att dom går omkull och slutar stegra. Jag kan inte påstå att vi brukar våld mot föl som är 7 dagar gamla.

Men, duger det inte om fölungen har en shettis som den kan leka med? Min shettis är mycket för bus o hyss. Tydligen har fölungen velat va med honom då han är sk lek-farbror. Hon står typ o "samtalar" med shettisen mellan eltråden. Ska släppa ut shettisen hos märren o fölungen.
Märren o shettisen gick ju ihop tidigare utan några problem.

Senast ändrad av en moderator:

Jodå, bara den har någon som är mycket lekfull. Men det bästa är ALLTID en jämngammal kamrat.

Självklart är det bäst med en jämngammal kamrat. Få se hur det blir sedan.

Jag vet många hästar som man har lagt ner. Inte med våld utan lungt och stillsamt, och aldrig har dom blivit "kuvade". det är ett alterna tiv eftersom vi människor inte har den kapasitet som hästarna har när dom gör upp rang. Som att stegra och bita.
Fast det hade ju varit j-drans kul att se det och om människan då kommer upp sig i rang?
Bara vör att man lägger om kull en häst behöver det inte ske med våld!!!:cool:

Nej, precis min tanke. Utomlands r det vldigt vanligt och där verkar hästarna inte fara illa av det. Men sverige är ju sverige..........

Hej det enda du KAN göra är att se till att den får en fölkompis, även om du tar till drastiska metoder som vissa har på förslag så kommer fölet fortsätta.. de har ett STORT behov av att leka o det blir tuffa tag o framför allt killarna.

prillan
"som så elakt tycker att det är på gränsen till dålig hästhållning att inte låta fölen ha kompisar"

Nej, precis min tanke. Utomlands r det vldigt vanligt och där verkar hästarna inte fara illa av det. Men sverige är ju sverige..........

Delvis KL
Jämför inte ärtor med morötter...
Utomlands har man på många ställen en helt annan syn på djurhållning och vill ha kuvade hästar.
I vissa länder rider man in hästar genom att bara klä på sadel och träns, sitta upp och förhoppningsvis sitta kvar tills hästen inte längre orkar protestera och ger upp. De som gör på det här sättet tycker inte heller att hästarna far illa av det......

Tidigare hänvisas till att man ska göra det för att visa att man är ledare över hästen. Hur ska hästen förstå det, när inte hästar gör på det viset själva? Hur många har sett en annan häst slänga en häst till marken och sätta sig på den för att visa sig vara starkare?

Och en sak till. Hur lägger man ner en häst utan våld för att visa sig starkare? Ber man hästen lite snällt att lägga sig eller?

Man håller helt enkelt emot lite då den stegrar och vips så har den stegrat över. Det resulterar i att den ligger ner. Jag kan inte påstå att hästar i andra länder r kluvna. Vad det gäller inridningen så är det en helt annan sak. Samma sak förekommer även i sverigen. Väldigt ofta.
Innom TT så ber man ofta hästen lägga sig ner.

*delvis knapplån*

alltså jag håller på o trilla av stolen-är ni verkligen seriösa som menar att man ska brotta ner en fölunge som är vild:eek::eek:
vad har hänt med vanligt gammalt hästvett?? nej ge fölisen en kompis o rent ut sagt strunta i dessa råd-det är det värsta jag har hört på länge:eek::eek:

Man håller helt enkelt emot lite då den stegrar och vips så har den stegrat över. Det resulterar i att den ligger ner. Jag kan inte påstå att hästar i andra länder r kluvna. Vad det gäller inridningen så är det en helt annan sak. Samma sak förekommer även i sverigen. Väldigt ofta.
Innom TT så ber man ofta hästen lägga sig ner.

Det är inte en annan sak med inridningen utan det sker i samma anda.
Att pressa en häst så pass att den måste protestera genom att resa sig och då passa på att "hålla i" så den går över. Vilket jag dessutom klassar som våld även om överlåter till hästen att slå sig själv när den landar. Har inget med vilda hästar att göra utan det tyder på att den som hanterar hästen går för fort/hårt fram och istället bör ta minst ett steg tillbaka i träningen. Så att hästen kan förstå och acceptera situationen. För som redan skrivet hästen är fysikt överlägsen människan, då behöver människan i stället visa sin psykiskt överlägsenhet för hästen. Det är det som är konsten att inte gå fortare fram än vad den enskilda hästen klarar och är färdig för. Då hamnar man inte heller i situationer där hästen reser sig i protest och behöver dras runt för att lära sig att inte göra det.

Ok, men jag skall tnka på det nsta gång fölisen börjar backa. Bättre att följa med den så en lastbil kör över den n att hålla emot.... Alla fölisar bråkar dom första gångerna man går med dom. Mer eller mindre. Hur menar du att vi pressar fölungarna när vi håller dom i ett grimskaft? Förklara för mig hUr man lastar en fölunge i en transport första gången? För dr lyfter många på dom med våld. Våra har då redan gått i gramskaft och går alltid på av fri vilja. Kanske för att dom en gång har drösat i backen och slutat bråka. Vad vet jag? Jag har bara fött upp 33 föl..

Skall gensta ta in mina så dom inte leker mad varandra och stegrar över. Dom kan ju slå sig.

Senast ändrad:

Jag har inte så mycket med mina föl i år. Det bara ett av dem som behövt åka. Dels har han varit på klinik för att kolla sina ben och dels så har han varit med mamma till seminstationen.
Hur vi lastar honom?
Går i släpet med mamma så följer han med bak efter. Hur lätt som helst inget som helst våld inblandat. Detta föl är lastat i år 6 gånger på detta sätt. Brukar inte vara några större problem att lasta föl och absolut inget som kräver att jag ska ha grimma på och stå och dra i ett grimskaft. Möjligen en liten knuff i ändan om fölet inte går ända in till mamman när det är dags att stänga.
Om man istället för att dra med fölet i grimma så att det börjar tänka bakåt låter fölet följa med stoet och tänka framåt behövs inget våld. Det blir naturligt för fölet med tiden att gå fram vid sidan om en och att stanna vid ett lätt tryck i grimman. En häst oavsett ålder som drar bakåt för att den har grimma och grimskaft på sig har man inte hanterat på rätt sätt.
Mina föl leker inte med varandra så att de slår över de bustar bara precis så mycket att det är roligt och utan tvång med varandra

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar