Vild fölunge..

Sv: Vild fölunge..

Vi drar aldrig runt våra föl på rygg. Fölen backar och vi håller emot för att passa så dom inte slår i skallen. Alltid på gräs dessutom. Frågan är ju vart gränsen går. Skall vi sluta ha fölen ute i en hage för att det är grymt att dom går på eltråden för att lära sig den hårda vägen? Skall vi föda upp dom på flaska så den inte bli biten i aslet av sin mamma då den puppar för hårt? Skall vi låta den gå sjlv så den inte kommer för nra ett annat sto och blir brutalt bortjagat?

Jag har ju tyvärr varit tvungen att föda upp föl, inte med flaska utan med kastrull och spann ett par gånger och har lärt mig otroligt mycket av det. Speciellt i hanteringen av föl och unghästar. Jag har inte låtit dessa föl bli människor och inlindade i bomull utan de är hästar och ingen som vet om det kan ana sig till att de är uppfödda utan mamma. Detta till trots att vi ju har varit tvugna att gå ut och ge dem mjölk dygnet runt i början och att de har kommit när man kallar på dem. Men det har också gjort att jag varit tvungen att se hur andra hästar behandlar både dessa och andra föl.
Visst förr trodde jag också att man skulle dra i ett föl så det lärde sig gå i grimma m m. Men inte nu längre. Nu kan jag hantera de flesta av hästarna helt utan grimma och lösa de följer mig ändå. De tänker framåt och efter mig så at säga. Men det är också väldigt lätt att sätta grimma på dem och be dem följa med mig när det behövs. Grimskafter har vi mest för synsskull för hästen fljer mig ändå dit jag vill at den ska.
Mina två stora leksugna tvååriga halvblodshingtar som enligt en del trådar här borde vara näst intill livsfarliga just nu skulle aldrig komma på tanken att "leka" med mig eller någon annan människa. Däremot följer de mig mycket snällt lösa om jag ber dem om t ex när det är dags att byta bete eller gå in i stallet. Självklart så är de inte lösa på sätt att de kan springa bort och ställa till det eller skada sig utan det är ändå så att säga inom staket. Ska de till andra ställen som ligger utanför vår mark och staket så kan de givetvis ledas i grimma.

Av detta har jag insett viden av vad min gamla ridlärare Anders Lingren alltid sa att man måste ha hästen att tänka framåt. Visst jag har förstått det tidigare i ridningen men aldrig tänkt på att det även stämmer i all annan hantering av hästen också. Tänker inte hästen framåt så har man missat något. Då är det bra att ta ett eller par steg tillbaka i träning tills man hamnar vid den punkt som hästen är med och "på" igen.

Du får urskta att jag tycker din story är löjlig. Men hur lär man en fölis på 48 timmar tänka frammåt??

Måste bara fråga om du som som är så erfaren inte blandar ihop hästar med andra djur, som t ex hundar?
Jag har då aldrig sett någon annan hästa lägga omkull en häst.
Nu var inte detta MITT förslag från början och jag tycker det är en SISTA utväg om inte det går att få respekt i hästen på annat vis.

Lite off topic men jag jobbade på Island med en kille som kan lägga ner hästar, han gör det bl a på shower m m. Jag bad honom lära mig att göra det för jag hade ju sett honom göra det några gånger och det såg så enkelt ut.
Vi tog ut min nyköpta valack som aldrig hade blivit nerlagd förut och han fick honom att ligga utan våld på 2 minuter...
Så om det görs rätt är det inte så brutalt.
Och precis som på hund så är det ju ett sätt att markera att jag är starkare än du = ledaren!

Det är inte en annan sak med inridningen utan det sker i samma anda.
Att pressa en häst så pass att den måste protestera genom att resa sig och då passa på att "hålla i" så den går över. Vilket jag dessutom klassar som våld även om överlåter till hästen att slå sig själv när den landar. Har inget med vilda hästar att göra utan det tyder på att den som hanterar hästen går för fort/hårt fram och istället bör ta minst ett steg tillbaka i träningen. Så att hästen kan förstå och acceptera situationen. För som redan skrivet hästen är fysikt överlägsen människan, då behöver människan i stället visa sin psykiskt överlägsenhet för hästen. Det är det som är konsten att inte gå fortare fram än vad den enskilda hästen klarar och är färdig för. Då hamnar man inte heller i situationer där hästen reser sig i protest och behöver dras runt för att lära sig att inte göra det.

:bow: Instämmer till fullo:bow:

Nu var inte detta MITT förslag från början och jag tycker det är en SISTA utväg om inte det går att få respekt i hästen på annat vis.

Har det gått så långt så har man klantat sig innan.
Det finns många förstagångsfölägare som med lite dålig kunskap skämmer bort småkottarna och gör att de i slutänden blir odrägliga djur.

Men jag tycker det är oerhört frustrerande att du och övriga MED hästkunskap förespråkar sk. kastning av föl till dom som har dålig rutin på fölhantering.

Ni borde ju veta att det bästa sättet för en orutinerad fölägare ÄR att skaffa likvärdig kompis till hingstfölet.

INTE att hon ska gå ut och lägga ner ungen.
Sådant ska enbart hållas av folk som verkligen KAN sina saker.
Att lägga ner häst, stor som liten, kan innebära stor risk.

När hästen står högt så är hela kroppstyngden på haserna. Ett enda fel vridmoment så är hasen av.
Ett överslag och så har kanske hästen gått runt helt och knäckt nacken.
Eller så har den åter igen tippat framåt rakt över ägaren, som ville prova era teorier.

Vi hemma har fött upp flera hundra föl men inte en enda gång behövt "gått lös" på nån kotte.
Vi har ALDRIG någonsin varken slagit, lagt ner eller straffat ett föl.

Och jag blir lika upprörd varje gång den sk "ledarskaps-tjafset" kommer fram angånde småungar....

Och jag är till 100 procent övertygad att dom, med ickerutin, som följt era ledarskapsövningar kommer åter att skriva i detta forum någongång efter avskiljning och strax före sommaren. Dessa ungar har då ofta tagit överhand..
Allt detta så sorgligt onödigt därför att den lille, men överstimulerade hingsten, inte har haft någon att brottas med.

AM

Senast ändrad:

Du får urskta att jag tycker din story är löjlig. Men hur lär man en fölis på 48 timmar tänka frammåt??

Jätte enkelt! Mamma går framåt. Fölet går framåt. Ren och skär flockinstinkt. Som häst följer man ledaren och för ett ungt föl är stoet den självklara ledaren. Med grimma på och drag kommer fölet att lika lätt tänka bakåt. Hästens naturliga svar på att något tar emot kämpa och dra sig loss. Alla som har haft med hästar att göra vet att det är ett helt naturligt sätt för en häst att reagera. Tar det emot t ex ett stigläder fastnar i något, tar inte hästen ett steg tillbaka för att komma loss utan den lägger all kraft på att fortsätta i den riktning den var på väg när den fastnade. Samma sak om den fastnar t ex med ett täcke när den ryggar inte går den fram för att komma loss. Nej fullfart bakåt istället. Samma sak med fölet och grimman.
Konsten ligger istället på att lära fölet att ett lätt tryck över nosen av grimman ska innebära att man stannar istället för att kasta sig framåt. För ett kraftigt tryck får samma eftek på en häst att den istället kastar sig framåt för att komma loss.

Men UTAN MAMMAN pratar jag om. Med stoet är det absolut inga problem det vet jag. Men utan stoet pratar jag om. Vi har alltid grimskaft runt rumpan på dom i början, men ofta så backar dom ndå.

Nu fick jag en bild framför mig hur Åke släpar omkring små föl som ligger på rygg o sprattlar hela dagarna!:rofl:

Jag har aldrig uppfattat som om du skulle lägga ner några föl lite här o lite där!:smirk:

Jag tror att Åke menar att "utnyttja" hästens egna motstånd så att OM den sätter sig på tvären (ungefär som att låta en häst som har lätt för att resa sig resa sig där takhöjden är låg. Jag själv hade en som var alldeles för lätt i baken..tills den dagen då jag hade hängt upp en massa kastruller bakom honom..:devil::D)) så får den upptäcka att det där var inte bra..

Man ger på så sätt hästen ett val.
Antingen så kan du fortsätta att tex. trampa över mig men räkna med att jag sticks eller så kan du hålla dig på avstånd.

Men det är alltid hästens egna val!

Senast ändrad:

Men UTAN MAMMAN pratar jag om. Med stoet är det absolut inga problem det vet jag. Men utan stoet pratar jag om. Vi har alltid grimskaft runt rumpan på dom i början, men ofta så backar dom ndå.

När mina föl är 48 timmar gamla brukar jag inte gå någonstans med dem utan stoet. Vilket det gällde innan.

Men har man vant fölet vid att man går vid sidan och bara håller i grimskaftet samtidigt som fölet följer stoet. Så efter avvänjning eller när det börja bli lite självständigare kommer fölet forsätta att följa med dig utan stoet.

Det föl vars mamma dog när det var 14 dagar gammalt. Annamade snabbt att vi var "mamma" och följde oss lika lätt som andra föl följer sin mamma. Både med och utan grimskaft. Hade faktiskt ett flexikoppel på henne för att hon skulle kunna ta lite rundor när vi var ute och gick utanför hagen. Det var sedan lika lätt när vi hittade en lämplig fostermor att ställa om fölet på henne. I princip så skötte det stoet den biten själv. Tog 10 minuter sedan följde fölet henne istället.

Kör sto och föl tilll et bete där det finns andra föl! Jag tycker det är viktigt att de får leka tillsammans och lära sig av varandra. Så får man en stabil unghäst.

Jag tror inte Åka menar att man ska slänga omkull fölungar som stegrar, jag tror att det helt enkelt handlar om sund hästhållning, att skapa regler, dvs tala om för hästen: stegrar du dig så ramlar du.
Ingen häst gör det 2 gånger om det inte är nått fel på den,
samma sak med om en häst gillar att stegra sig i stallet för att komma undan, bind då upp på ett ställe där taket är lågt och hästen reser sig och sen gör den knappast om det.
Jag tror att alla egentligen menar samma sak i denna tråden men vissa verkar bara vara ute efter att tjafsa.
det handlar om att busiga, vilda eller bråkiga fölungar behöver alla regler och gränser, de behöver veta att med människor ska man inte bus och bråka med, men med hästar kan man.
jag tror att alla ni som har underbart snälla fölungar har på ett eller annat sätt tillrättavisat era fölungar någongång under deras uppväxt, hur kan de annars förstå vad som är rätt och fel?
Hästar behöver gränser, precis som barn.
Jag tycker att ni alla borde sluta tjafsa med varandra och istället diskutera på ett normalt sätt och helt enkelt inse att man kan inte tycka likadant om precis allting.
poängen är att vi alla vill ha snälla, trygga och väluppfostrade hästar/föl som respekterar oss. och vägen dit är olik den andra. ingen kan egentligen säga vad som är rätt eller fel såvida man inte brukar våld eller på annat sätt skadar sina hästar/föl.
man kan aldrig vinna en hästs respekt genom våld.
"våldet" mellan 2 hingstar som slåss om ledarskapet kan vi aldrig härma, skulle vi försöka, skulle vi förlora. hästen vinner i styrka, har alltid gjort och kommer alltid att göra. därför måste vi försöka vinna över dem genom att visa dem respekt och vart gränser helt enkelt går. först då vinner vi deras respekt och därmed deras tillit.

*Maria - problemhästlösare*

Jag kan bara hålla med dig i allt. Hästar är smarta djur och gör mycket sällan om samma sak 2 ggr. Vi har alltid haft mycket trygga och välhanterade fölisar. Förra året då vi sålde en av våra föl som då var 5 månader vid visningen så visades han av våran dotter som då var 9 år. Det tycker jag säger en hel del. Sedan så får man inte glömma att våra föl går i stora hagar med kompisar och en trygg flock.

hallå?
fanns det inga flera tips till TS pga mitt inlägg, jag ville ju bara att alla skulle sluta tjafsa, inte sluta ge tips.
så hallå alla där ute, har ni några tips att ge TS så gör det, så blir hon glad :banana:

Har det gått så långt så har man klantat sig innan.
Det finns många förstagångsfölägare som med lite dålig kunskap skämmer bort småkottarna och gör att de i slutänden blir odrägliga djur.

Men jag tycker det är oerhört frustrerande att du och övriga MED hästkunskap förespråkar sk. kastning av föl till dom som har dålig rutin på fölhantering.

AM

Mitt bästa råd är att vänta med att ta föl tills man har den rutin och kunnande som krävs för att låta en fölunge växa upp till en trevlig häst.
Nu när det redan har gått så långt så visst är det väldigt bra för fölet att få busa med kompisar men fölet har redan lärt sig att människan är någon man inte har respekt för och det kommer att kvarstå i viss mån även efter flockvistelse.
Så på någotvis måste man överta ledarskapet.
Jag har själv aldrig lagt ner en häst (har aldrig behövt det heller) och tycker att det finns andra sätt att markera sin ledarställning på.
Är du orutinerad så studera en hästflock, hur markerar en häst att någon kommer för nära? Någon är för fräck? Lär dig det språket och använd det!

Är du orutinerad så studera en hästflock, hur markerar en häst att någon kommer för nära? Någon är för fräck? Lär dig det språket och använd det!

Var det där riktat till mig??
Har ganska bra kunskap om hur föl fungerar, och heller inte haft några problem med dom....:smirk:

AM

Var det där riktat till mig??
Har ganska bra kunskap om hur föl fungerar, och heller inte haft några problem med dom....:smirk:

AM

Det var ett allmänt råd!
Kanske lite tokigt formulerat, men jag menade att om "du" som läser detta är orutinerad osv Inte att det var du personligen.
Hoppas du fattar innan jag tjorvar in mig i fler och ännu krångligare förklaringar:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar