Viktuppgång under graviditet?

Sv: Viktuppgång under graviditet?

Varför blir du deprimerad och ångestfylld ?

Det blir ju jätte felvinklat om man jämför sig med andra. Man bär barnet olika, man samlar på sig olika mycket vätska, man har olika förbränning.

Allt sådant spelar en stor roll :)

*kl*

nu efter att ha gått gravid i ca 36 veckor har jag gått upp 8,3 kg sen "startvikten"
men fy f*n vad jag har fått massa vätska sista dagarna i kroppen, känner speciellt i fötter/händer men självklart i hela kroppen.....o man har iaf ca 4 veckor till BF (kanske längre, vet ju aldrig när han vill titta ut) Varför får man så mkt vätska?? Kan man int eundvika det på ngt vis????:crazy:

Har alltid haft problem med vikten och synen på mig själv. Och det förbättrades inte direkt av alla bristningar och svullnader jag har fått :crazy:

Men tänk på vilken otroligt underbar gåva som du faktiskt bär inom dig.

Jag har inte heller världens klokaste syn på hur min kropp ser ut men jag försöker att tänka som så att Skatten i magen är värd alla brister tusen ggr om :)

Ja, man får tänka på det... Vad gör det att jag är tjock så länge han mår bra därinne? :love:

Ska dock bli väldigt skönt att kunna sitta normalt och ta på sig skorna utan att hålla på att svimma av syrebrist :p

Tack :D

Men är mer deprimerad och ångestfull nu än innan jag började läsa tror jag :o

Inskrivningen: 75 kg (Vet inte vad startvikten var, men jag hade gått upp en del redan här)
v. 25: 83 kg
v. 34: 89 kg

Jag vill inte mer!!! :eek:

14 kilo är ingenting och det är inte säkert att du går upp nåt mer, jag gick upp allt fram till vecka 30 sen stod jag still ända tills barnen kom ut.

Dotter gick jag upp typ 25-28 kilo fram till v 30, efter fem dagar hade jag gått ner 14 kilo. Efter tre månader var allt borta. Sonen gick jag upp 13 kilo fram till vecka 30, allt försvann direkt efter förlossningen, när han var ett år så hade jag gått ner ytterligare 11 kilo!!! Så från förlossningen och ett år framåt gick jag ner 24 kilo, han sög ur mig totalt!

Hur lång är du? Jag väger 90 kg nu i v 34-35, med startvikten 78 kg före graviditeten. Jag är 170 cm lång.

Själv känner jag mig trots allt nöjd med viktuppgången, med tanke på att jag haft ansträngningsförbud sedan v 11, pga kraftiga, smärtsamma och lättretade sd och inte har kunnat motionera eller ens röra på mig som jag är van vid. Det jobbigaste är nog att viken ökat ganska mycket på sistone pga vätska(?). Är svullen som en ballong i ansiktet och har inte kunnat ha mina fina ringar de senaste veckorna. Min klena tröst är att det man går upp i vätska/svullnad åtminstone kommer att försvinna automatiskt av sig själv efter förlossningen.

Det låter lovande! Får hoppas det gäller mig med då :p

Lupin: Jag är bara 156 :o Så närmare 90 kg är ganska kraftig övervikt för mig... Har dock nästan bara mage, i ansiktet syns det ingenting. Började samla på mig vatten runt v 20 och tog av mig förlovningsringen för ungefär 1,5-2 månader sen.

Bild på tjockisen:
Magenv34.jpg

Oj! Då är du lite kortare än vad jag är. :D Inte syns det på fotot att du väger såpass mycket. Däremot är magen rätt så rejäl hehe. Men magen syns ju mer/blir större i förhållande när man är kort. Jag har fått höra ett antal gånger nu att "inte kan du vara så långt gången, du är ju inte stor/tjock/din mage är så liten". Och då ligger ändå mitt SF-mått en hel kurva över medelkurvan.

Idag när jag vägde mig hade jag gått ner 0,3 kg mot förra veckan. Varje gram räknas! :D

Oj! Då är du lite kortare än vad jag är. :D Inte syns det på fotot att du väger såpass mycket. Däremot är magen rätt så rejäl hehe. Men magen syns ju mer/blir större i förhållande när man är kort. Jag har fått höra ett antal gånger nu att "inte kan du vara så långt gången, du är ju inte stor/tjock/din mage är så liten". Och då ligger ändå mitt SF-mått en hel kurva över medelkurvan.

Idag när jag vägde mig hade jag gått ner 0,3 kg mot förra veckan. Varje gram räknas! :D

Min våg går dessvärre bara uppåt :angel:

Jag har fått höra att "du ska väl ha vilken dag som helst nu?" sen jag var i typ sjätte månaden :p När jag fortfarande jobbade tyckte alla gamlingar så synd om mig som tvingades arbeta trots att jag var så stor :D Det tröttnar man också på att höra... Min SF-kurva ligger rätt normalt, hade 31 i v 33. Men magen är stor ändå :p

Jag var dum nog att inte väga mig alls dom sista två veckorna, men har nu 3 veckor efter förlossningen 3 kilo kvar till ursprungsvikten. Tror jag gick upp ungefär 15 kg.

Är i vecka 23, väger nu 74 kg.
Vid inskrivningen (vecka 7) vägde jag 67 kg. Vägde 60 kg innan graviditeten. Är 1.70 lång.
Har fått rumpa/bröst som heter duga och magen den bara växer! :laugh:
Kilona har fördelat sig bra tycker sambon... *S*

Senast ändrad:

Det verkar skilja ganska mycket på hur olika BM mäter magen?

I morse pekade vågen på ytterligare -0,5 kg. Den här vätskeansamlingen är verkligen opålitlig. Imorgon väger jag säkert +2kg istället. :D Men nu väger jag mig inte igen förrän nästa måndag morgon.

Gör det verkligen det? Alla mäter ju från blygdbenet till livmoderkanten ;) Däremot har ju SF-måttet ingenting med magens storlek att göra.

Jo men jag har också den erfarenheten att det skiljer en del beroende på vem som mäter, det säger min barnmorska också. Sen är jag med i "självmätarprojektet" så jag mäter själv hemma också, och mina mått ligger alltid minst en cm under hennes mått. Just därför är det viktigt att man mest ser till att tillväxten följer sin egen kurva hyfsat, inte till de exakta måtten.

Med andra ord har de ingen aning om vad de pysslar med :p Men som sagt, man ser ju till sin egen kurva... Tur det!

Med andra ord har de ingen aning om vad de pysslar med :p Men som sagt, man ser ju till sin egen kurva... Tur det!
Så illa tror jag inte att det är ;) - men det beror på små saker som hur man håller måttbandet etc. Det är inga jätteskillnader vi pratar om men tillräckligt för att kurvan kan se lite kul ut om det är olika personer som har mätt.

Gör det verkligen det? Alla mäter ju från blygdbenet till livmoderkanten ;) Däremot har ju SF-måttet ingenting med magens storlek att göra.

Men alla använder inte samma måttband eller sträcker det på samma sätt. ;) :D

Jag bytte BM för några veckor sedan och blev till att börja med väldigt orolig för att mitt SF-mått hoppade upp en hel kurva! Men så olika kan alltså olika BM mäta och som det redan är konstaterat så är det egentligen inte så hundra noga, huvudsaken är att man följer en kurva någorlunda och inte har allt för stor variation från en mätning till en annan (med samma BM). :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 924
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V