Det är det jag tror är så svårt. Att bryta sina vanliga kostvanor för att gå på enbart pulver en period, och sen gå raka vägen in på bättre kostvanor och lyckas hålla fast vid det. Det blir sånna plötsliga ändringar, inte konstigt att det kommer enorma sug då som gör det svårt att stå emot.
För mig känns det mer logiskt att börja småskaligt, att välja en grej att fokusera på i taget, som att t.ex. begränsa sötsaksintaget eller äta mer hemlagat. Då borde också risken att misslyckas bli mindre, eftersom det inte finns ett osynligt prestationskrav att äta helt igenom perfekt direkt. De berömda delmålen helt enkelt. Om det stora målet är att lägga om till en nyttig kost så blir det lätt övermäktigt att bara ha det som fokus, eftersom det så klart är oerhört svårt.
Det räcker med att lägga till ett digestivekex om dagen ovanpå ett balanserat kaloriintag, för att gå upp 3 kg på ett år. Kan man då vända den trenden och ta bort motsvarande istället så går det sakta men säkert nedåt (jag förstår dock att 3 kg/år är lite väl långsamt för den som vill se resultat, men principen blir densamma även för fler kex, mackor, godisbitar, ölkorv eller vad det nu handlar om).
Men, ska tilläggas, jag bara spekulerar utifrån sånt jag själv upplevt, sett eller läst. Menar alltså inte att det är någon lätt uppgift eller att mina funderingar kan appliceras på alla. Kan för övrigt rekommendera boken Skitmat av Gudiol för den som vill läsa mer om vad forskningen visar om dieter och kosthållning, fick flera tankeställare under tiden jag tog mig igenom den.