Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillar också points, så det kan bli det istället.
Jag gillar ju att ha en app som stöd. Annars "glömmer" jag gärna bort att lägga in saker.
Ja, det är risken med vv:s app för mig. Det jag "glömmer" att registrera räknas inte. Att jag gått upp de där tre kilona beror på att jag använt metoden "först äter jag dagens points, sedan fortsätter jag!" :banghead:

Vad skulle kunna göra det lättare för dig att äta?
Det hade underlättat med en kock som lagade all mat åt mig. :D

Mer realistiskt tror jag inte jag kan göra det så mycket lättare faktiskt. Jag måste få in vanan att äta mer och oftare, även när jag inte känner för det, det kommer antagligen inte vara enkelt förrän det blivit en ordentlig rutin. Något som skulle göra det lättare är om jag lyckades lyssna på min hungerkänsla när den dyker upp, det är nog delvis en vanesak.

När jag satte upp målet tänkte jag att det inte kunde vara så svårt att gå upp ett kg per månad - jag äter lite mer bara. Med sådan vag planering hände det förstås inte mycket. Så den något mer konkreta planen är nu att äta minst 3 ggr per dag och förstås så mycket som möjligt.

@Foinix När jag hade stora problem med att äta och gå upp i vikt försökte jag att äta väldigt små portioner och väldigt ofta. Jag åt enligt ett matschema som jag gjorde i ordning och åt helt och hållet utan att fundera på om jag ens var hungrig. Jag hade (har) väldigt svårt att bli hungrig och glömmer lätt bort att äta så för mig var det enda sättet.

@Foinix När jag hade stora problem med att äta och gå upp i vikt försökte jag att äta väldigt små portioner och väldigt ofta. Jag åt enligt ett matschema som jag gjorde i ordning och åt helt och hållet utan att fundera på om jag ens var hungrig. Jag hade (har) väldigt svårt att bli hungrig och glömmer lätt bort att äta så för mig var det enda sättet.
Det är en liknande sits jag är i nu, känner sällan hunger, glömmer lätt bort att äta, det största problemet är nog att jag relativt ofta verkligen inte vill äta. För mig finns det både fördelar och nackdelar med att äta små portioner ofta, fördelen är att jag inte får känslan av att det är omöjligt och att maten på tallriken aldrig tar slut, nackdelen är att när jag väl ätit lite kan jag låta bli att äta sedan. Brist på självdisciplin. Jag tror det som är enklast för mig just nu är en slags medelväg, att äta minst 3 ggr per dag, medelstora portioner, samt att äta något litet däremellan så ofta jag kan.

Brist på självdisciplin. Jag tror det som är enklast för mig just nu är en slags medelväg, att äta minst 3 ggr per dag, medelstora portioner, samt att äta något litet däremellan så ofta jag kan.

Nu kan jag inte din historik, så baserar mitt svar på personlig erfarenhet.

Hjälper det om du sätter klockan och gör det till en vana att äta på fasta tider? Eller ha en checkbox?

Förslag på saker att äta mellan måltiderna: Mackor, keso, olika sorters nötter och russin. Kanske smoothies? :up:

Jag gick upp under vintern pga skada som gjorde mig stillasittande. 5 kilo vill jag få bort för att må bra. Tycker att jag äter bra generellt sett, men vågen stod still. Nu är jag inne på fjärde veckan med 5:2 och för mig funkar det. 3-4 kg är borta, beroende på när under veckan jag väger mig. Jag tycker att det är lätt att leva på 500 kalorier en dag i taget, eftersom jag vet att jag får äta nästa dag. Jag drar automatiskt ner även de andra dagarna (man lär sig hur många kalorier det är i en bulle....) men tillåter mig att svulla lite på helgen. Ett par kg till så går jag i alla kläder i garderoben.:)

Jag var inte överviktig innan, men trivs bäst när jag är på målvikten.

Åh jag minns inte faktiskt. Jag mådde rätt shitty generellt så det tog en jädra tid.
Vad jobbigt, men fysisk och psykisk ohälsa går ju ofta hand i hand så det kan förstås ta sin tid, huvudsaken är nog att det går framåt alls.

Senast ändrad av en moderator:
Nu kan jag inte din historik, så baserar mitt svar på personlig erfarenhet.

Hjälper det om du sätter klockan och gör det till en vana att äta på fasta tider? Eller ha en checkbox?

Förslag på saker att äta mellan måltiderna: Mackor, keso, olika sorters nötter och russin. Kanske smoothies? :up:
Det kan hjälpa ibland, tex när jag bara glömmer, men kanske inte alltid de gånger jag känner ren motvilja inför att äta.

Tack för förslagen, jag har nog generellt lite lättare för att dricka än att äta så särskilt smoothies skulle jag kunna göra fler av.

Det kan hjälpa ibland, tex när jag bara glömmer, men kanske inte alltid de gånger jag känner ren motvilja inför att äta.

Tack för förslagen, jag har nog generellt lite lättare för att dricka än att äta så särskilt smoothies skulle jag kunna göra fler av.

Åh, det är tungt att jobba mot känslan av ren motvilja - kämpa på! :heart

Smoothies går att göra i många former, matiga och mer fruktiga. Om man gör större volym på morgonen klarar den att stå i kylskåp så att man kan ta ett glas då och då under dagen :D

Har inte läst alla 44 sidor men skriver ändå. Behöver gå upp i vikt, har matschema och näringsdryck mellan målen men går ändå ner. Vad ska man äta för att gå upp? Eller undvika? Är sällan hungrig eller sugen på något men heller inte särskilt kräsen så det mesta går ner.

Har inte läst alla 44 sidor men skriver ändå. Behöver gå upp i vikt, har matschema och näringsdryck mellan målen men går ändå ner. Vad ska man äta för att gå upp? Eller undvika? Är sällan hungrig eller sugen på något men heller inte särskilt kräsen så det mesta går ner.
Rör du dig mycket? Tillräckligt stora portioner?

Jag och lediga dagar alltså.... Igår blev det mjukglass, ett halvt wienerbröd, lite japp och sura nappar.

Ny dag idag, alla dagar jag lyckas hålla mitt mål är bättre än att jag bara släpper det helt!

Iiiiih, vägdag idag och se på fan: 63,8!! :banana: Det händer verkligen grejer! Trots att jag äter bröd varje dag och godis någon dag i veckan ;) Såhär lite har jag inte vägt på nästan 10 år... Men det känns asbra i kroppen, träningen har naturligtvis en stor del. Jag försöker ställa om till att äta för att orka träna istället för att äta på känslor eller för att jag är uttråkad... :angel: Bara att hålla den här vikten nu skulle vara fantastiskt, men jag kommer fortsätta på den inslagna vägen och hoppas att det trillar av lite till, i långsam takt.

Inne på dag 5/21.

Det går förvånansvärt bra ändå, inget sötsug alls men vågen står stilla :arghh:Tänker att det kanske lossnar nästa vecka eller så :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 112
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar