Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funkade inte VV för dig? (För visst var det du som VV-ade?)

Jag ska i min bikini om mindre än 3 veckor och vill gå ner 3 kg innan dess. Nu blir det väldigt mycket protein och grönsaker (inom antalet points för dagen) och väldigt lite snabba kolhydrater. :meh:
Jo, jag går ner på VV. Men jag slarvar med att fylla i och räkna pointsen, och behöver nog utesluta kolhydrater helt för att slippa suget. Det är suget som kraschar hela min dag! Misstänker även att frukt triggar mig. 95% av dagen är jag sugen på choklad, godis, chips, ost och det är ärligt talat skitjobbigt!

Precis lyssnat på en bok som heter "hjärnkoll på vikten", där det pratas mycket om blodsockerkurvan och jag känner igen mig något enormt! De pratar i boken mycket om hur nyttigt de nyttiga fetterna är, som tex i avocado och lax. Med VV har jag uppfyllt halva mitt dagsbehov på två avocado. Ambivalent hur jag ska göra framöver och hur jag tänker angående blodsocker och triggers. VV tycker jag är bra för att jag får äta kolhydrater i lagom portioner, men det är de små portionerna och förmodligen frukten jag äter som mellanmål och för att spara poäng som triggar mig :(

VV funkade jättebra några veckor för mig. Är egentligen normalviktig (BMI 22,8).

Jo, jag går ner på VV. Men jag slarvar med att fylla i och räkna pointsen, och behöver nog utesluta kolhydrater helt för att slippa suget. Det är suget som kraschar hela min dag! Misstänker även att frukt triggar mig. 95% av dagen är jag sugen på choklad, godis, chips, ost och det är ärligt talat skitjobbigt!

Precis lyssnat på en bok som heter "hjärnkoll på vikten", där det pratas mycket om blodsockerkurvan och jag känner igen mig något enormt! De pratar i boken mycket om hur nyttigt de nyttiga fetterna är, som tex i avocado och lax. Med VV har jag uppfyllt halva mitt dagsbehov på två avocado. Ambivalent hur jag ska göra framöver och hur jag tänker angående blodsocker och triggers. VV tycker jag är bra för att jag får äta kolhydrater i lagom portioner, men det är de små portionerna och förmodligen frukten jag äter som mellanmål och för att spara poäng som triggar mig :(

VV funkade jättebra några veckor för mig. Är egentligen normalviktig (BMI 22,8).

Men varför banta om normalviktig? Skippa frukten och ta en morot eller nåt istället om den ställer till det för dig.

Men varför banta om normalviktig? Skippa frukten och ta en morot eller nåt istället om den ställer till det för dig.
Jag började som på gränsen till överviktig :) Vill ner 10 kg till, är då fortfarande normalviktig (är lång).
Jag har ersatt kolhydrater med frukt. Till frukost keso med olika frukter, till mellanmål frukt, till lunch keso med proteinkälla och frukt alternativt grönsaker och mellanmål frukt och sedan en "vanlig middag" där jag har brukar lägga poängen för att kunna äta kolhydrater vilket jag längtat efter hela dan. Har provat att fördela poängen annorlunda på dagen men suget blir ändå enormt!

PS: Att jag var så nöjd den första tiden förutom att jag gick ner är att man får äta allt! Gillar verkligen det konceptet och önskar att jag klarat av det!

Alltså ni som kör pulverdieter - fyfan så strongt!

Under påsken var vi i Bordeaux och sen hemkomsten har det bara gått utför. :angel: Motionen håller i, skulle säga att jag rör på mig mer nu än vad jag gjort på många år men vikten går inte nedåt. Det var någon eller några som påpekade att jag kanske skulle skippa kaloriräknandet eftersom det lätt ger mig hjärnspöken och efter lite funderande gjorde jag också det. Lite skönt förstås att slippa skriva in och väga allt, det tar ju oändlig tid, men maten blir verkligen helt utom kontroll utan några riktlinjer. Nu funderar jag istället på att kontakta en dietist och få matschema för ett antal veckor istället så att jag har en ram för ätandet.

Ååh, tänk om en kunde stå ut att gå på pulver en tid. Ni som gör det, hur motionerar ni? Orkar ni?

Jag blir megapeppad av alla fantastiska människor härinne, så jag ska fasiken klara detta. Jag måste.

Bra att du skippar räknandet om det skapad hjärnspöken. Jag räknar inte alls nu när jag äter/dricker pulver.

För att svara på frågan: Jag motionerar inte mer än att jag lever mitt liv (pluggar, går en promenad runt kvarteret, handlar etc) - har för ont för tyngre träning :meh:

Oh, och jag pratade med både läkare och sjukgymnast innan jag hoppade på pulverdiet. De ansåg att det var rimligt att vilja gå ned i vikt för mig med mina bekymmer. Så jag känner mig lugn :up:

Edit: Kan ju nämna att för tillfället är mitt BMI 26,7 och om jag lyckas med diet+anpassning+träning kommer jag hamna på 21,5 :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Vad gäller t ex avocado får man välja, som jag ser det. Det drar iväg för mycket i kalorier. Jag undrar om du kanske inte kan göra som jag - hålla dig någorlunda till points men dra ner ordentligt på kolhydrater. Skippa bröd, pasta, potatis och ris så tror jag att du kommer långt. I dagens matlåda har jag stekt blomkål och broccoli, kryddat med salt, peppar och chiliflakes - och en massa bräckt strimlad kassler. Kassler är nog inget höjdarlivsmedel men med tanke på att grönsakerna bara drar en point i oljan jag stekte dem har jag "råd" med mycket kassler.

Frukt äter jag dock, det triggar inget sug för mig.

Igår åt jag äggröra och rökt lax till lunch, stekt blomkål+broccoli och halloumi till middag. (Halloumi är egentligen för många points men jag ville göra slut på den jag hade kvar). Och jag slogs av hur mätt jag var hela dagen. Protein mättar och utan snabba kolhydrater blir blodsockerkurvan bättre.

Jag började som på gränsen till överviktig :) Vill ner 10 kg till, är då fortfarande normalviktig (är lång).
Jag har ersatt kolhydrater med frukt. Till frukost keso med olika frukter, till mellanmål frukt, till lunch keso med proteinkälla och frukt alternativt grönsaker och mellanmål frukt och sedan en "vanlig middag" där jag har brukar lägga poängen för att kunna äta kolhydrater vilket jag längtat efter hela dan. Har provat att fördela poängen annorlunda på dagen men suget blir ändå enormt!
Det finns mycket socker i frukt, inte konstigt att du blir sugen på kolhydrater
Om jag äter ett äpple, är jag mer hungrig än jag va innan jag åt äpplet

Vv har ett väldigt konstigt poängsystem
Om du äter 500 kcal baserat på kolhydrater, så ger det färre poäng än om du äter 500 kcal baserat på fett
Du blir lika fet (om inte fetare) på kolhydrater
Suget minskarom du äter digmätt på fett avocado och lax exempelvis

Det finns mycket socker i frukt, inte konstigt att du blir sugen på kolhydrater
Om jag äter ett äpple, är jag mer hungrig än jag va innan jag åt äpplet

Vv har ett väldigt konstigt poängsystem
Om du äter 500 kcal baserat på kolhydrater, så ger det färre poäng än om du äter 500 kcal baserat på fett
Du blir lika fet (om inte fetare) på kolhydrater
Suget minskarom du äter digmätt på fett avocado och lax exempelvis
Snabba kolhydrater, liksom fett, ger höga points hos VV.

Fetare blir du av kaloriöverskott, oavsett näringskälla.

Vad gäller t ex avocado får man välja, som jag ser det. Det drar iväg för mycket i kalorier. Jag undrar om du kanske inte kan göra som jag - hålla dig någorlunda till points men dra ner ordentligt på kolhydrater. Skippa bröd, pasta, potatis och ris så tror jag att du kommer långt. I dagens matlåda har jag stekt blomkål och broccoli, kryddat med salt, peppar och chiliflakes - och en massa bräckt strimlad kassler. Kassler är nog inget höjdarlivsmedel men med tanke på att grönsakerna bara drar en point i oljan jag stekte dem har jag "råd" med mycket kassler.

Frukt äter jag dock, det triggar inget sug för mig.

Igår åt jag äggröra och rökt lax till lunch, stekt blomkål+broccoli och halloumi till middag. (Halloumi är egentligen för många points men jag ville göra slut på den jag hade kvar). Och jag slogs av hur mätt jag var hela dagen. Protein mättar och utan snabba kolhydrater blir blodsockerkurvan bättre.

Jo, det hade nog funkat faktiskt! Ska nog prova detta tips efter min pulvertid!
Som exempel på vad jag äter en helt vanlig dag när jag håller mig inom pointsen. En sån här dag upptas tankarna av pasta och godis från morgon till kväll!
Frukost: Keso, kiwi, banan, några valnötter, en knäckemacka med kalkon och örtsalt. Ibland ett ägg.
Mellanmål: Apelsin, ibland knäckebröd med kalkon och tomat.
Lunch: Keso, kalkon, kiwi, tomat, jordgubbar.
Mellanmål 14:30: Frukt
När jag kommer hem (ashungrig): Frukt om jag ska iväg, om jag är hemma är risken stor att det blir några knäckemackor med pålägg eller bara pålägg.
Middag: Pasta med kyckling, grönsaker och sallad. Här drar pointsen iväg.
Kväll: Apelsin.

Tror vi får starta en veckomatlista i tråden framöver? :)

Som exempel på vad jag äter en helt vanlig dag när jag håller mig inom pointsen. En sån här dag upptas tankarna av pasta och godis från morgon till kväll!
Frukost: Keso, kiwi, banan, några valnötter, en knäckemacka med kalkon och örtsalt. Ibland ett ägg.
När jag kommer hem (ashungrig): Frukt om jag ska iväg, om jag är hemma är risken stor att det blir några knäckemackor med pålägg eller bara pålägg.

Jag förstår om du är ashungrig på eftermiddagen efter den lunchen. Kan du svänga om pointsen lite kanske så att du får i dig mer energi mitt på dagen?

Lunchen är för klen, skulle jag säga. Skulle också bli jättehungrig av den. Det är bättre om du äter något protein av kött till lunch, tillsammans med ett berg av goda grönsaker.

Jag förstår om du är ashungrig på eftermiddagen efter den lunchen. Kan du svänga om pointsen lite kanske så att du får i dig mer energi mitt på dagen?
Jo det är möjligt att det skulle gå att förändra faktiskt! :) Lägger jag pointsen på att äta lite mer fett istället på lunchen kanske jag står mig lite bättre. Undviker jag dessutom triggers som frukt och pasta kanske jag klarar mig. Jag har tidigare ätit havregrynsgröt med bär och mjölk till frukost, men av någon märklig anledning blir det som ett svart slukhål i mig då, så det har jag slutat med.

Håller med @zassoo i det hon skrev ovan! :)

En tanke @Monkie - den där frukten efter lunchen? Byt ut mot 1-2 ägg? Mättar bättre och kanske gör dig mindre akuthungrig på kvällen :)

Ja, det är därför det är så konstigt att 500 kcal fett ger mer points än 500 kcal kolhydrater
VV:s points tar igen på gungorna vad de förlorat på karusellen. Höga points får allt man bör vara försiktig med, medan annat får lägre points än vad det egentligen motsvarar i kcal. Pointsen följer ju inte kcal rakt av, då hade VV inte tjänat några pengar.

Jo det är möjligt att det skulle gå att förändra faktiskt! :) Lägger jag pointsen på att äta lite mer fett istället på lunchen kanske jag står mig lite bättre. Undviker jag dessutom triggers som frukt och pasta kanske jag klarar mig. Jag har tidigare ätit havregrynsgröt med bär och mjölk till frukost, men av någon märklig anledning blir det som ett svart slukhål i mig då, så det har jag slutat med.

Låter bra! Man får försöka hitta det som funkar. :)

VV:s points tar igen på gungorna vad de förlorat på karusellen. Höga points får allt man bör vara försiktig med, medan annat får lägre points än vad det egentligen motsvarar i kcal. Pointsen följer ju inte kcal rakt av, då hade VV inte tjänat några pengar.
Precis och då kanske människor faktiskt hade lyckats med sin viktnedgång på sikt och sluppit bli kolhydrat junkies.

@Lampan, nu blev det något konstigt med citeringen. Håller med om att poängen är lite märkligt fördelad ibland. 85 gram pasta är 3 Points, och en liten avokado 7 poäng. Jag kanske måste prova "slösa" lite fler poäng på fetare mat.

@Lampan, nu blev det något konstigt med citeringen. Håller med om att poängen är lite märkligt fördelad ibland. 85 gram pasta är 3 Points, och en liten avokado 7 poäng. Jag kanske måste prova "slösa" lite fler poäng på fetare mat.
Det tror jag du gör rätt i
Du kommer att hålla dig mätt längre
Undvik en massa frukt, en om dagen räcker

Jag skulle lägga pointsen på protein istället. Protein anses högst mättnadskänsla (utan att dra iväg så i points som fett gör).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17