Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker du det? Folk verkar gå ner det dubbla på bara en vecka. Var stolt över att jag skött mig så bra och trodde det skulle göra mer på vågen faktiskt :cry:

Jag tycker också det är ett kanonresultat, fortsätt på din inslagna väg! Regel nummer ett när det gäller viktminskning är att inte jämföra sig med alla andra. Förutsättningarna är aldrig likadana. Startvikt, hur kroppen reagerar på olika näringsämnen, förmåga att samla/släppa vätska, familjeförhållanden, hur mycket tid man har att lägga på "projekt viktminskning", osv osv osv... Lägg därtill att förändringar inte alltid visar sig på vågen direkt. Ibland minskar man i omkrets istället vilket inte vågen tar hänsyn till. Och ibland är kroppen bara lite tjurig och vill hålla fast vid kilona, men det släpper oftast lite senare om man bara har lite tålamod och kör på.

Som sagt, fortsätt som du har gjort så kommer det ge resultat :)

Jag tycker också det är ett kanonresultat, fortsätt på din inslagna väg! Regel nummer ett när det gäller viktminskning är att inte jämföra sig med alla andra. Förutsättningarna är aldrig likadana. Startvikt, hur kroppen reagerar på olika näringsämnen, förmåga att samla/släppa vätska, familjeförhållanden, hur mycket tid man har att lägga på "projekt viktminskning", osv osv osv... Lägg därtill att förändringar inte alltid visar sig på vågen direkt. Ibland minskar man i omkrets istället vilket inte vågen tar hänsyn till. Och ibland är kroppen bara lite tjurig och vill hålla fast vid kilona, men det släpper oftast lite senare om man bara har lite tålamod och kör på.

Mycket bra inlägg!

Tack för peppet, det behöver jag just nu känner jag. Det är ju egentligen inget att hänga läpp för, jag har ju faktiskt fått minus på vågen och jag är en liten bit närmre mitt mål.

Nu är det dax även för mig. Så hittade den här tråden och hoppas på lite inspiration!
Satsar på äta nyttigt och se till att stegräknaren hamnar på 10.000 per dag i första skedet. Har en hel del jag borde gå ner, men ett steg i taget. Vägrar sluta med mat och dricka pulver.

Lax med grönsaker till lunch.
Men frukosten är det svåra? Går upp och sen till stallet och fodrar och släpper ut, så när jag kommer hem igen är jag hungrig. Vad äter ni? Kör mycket på knäcke med stekt ägg nu, men inser att det är massor med kcl jag får i mig här...

Men frukosten är det svåra? Går upp och sen till stallet och fodrar och släpper ut, så när jag kommer hem igen är jag hungrig. Vad äter ni? Kör mycket på knäcke med stekt ägg nu, men inser att det är massor med kcl jag får i mig här...

Jag äter ägg i all former (kokt, stekt, äggröra, omelett) till frukost varje dag. Det är ett fantastiskt livsmedel med massa nyttigheter i som man håller sig mätt på och det går utmärkt att gå ner i vikt ändå. :)

Sådär, nu är äntligen vågar inhandlade en till mig och en till min mat :) Har ju redan kört en vecka ungefär men får köra startvikten från idag.

Jag väger nu 63kg och mitt mål är 55.

Jag har räknat kalorier nu med hjälp av en app och äter ca 1000-1500 kalorier/ dag. Meningen är att jag ska ha någon ätardag i veckan sen men väntar lite med det.

Jag motionerar inget extra än, men planen är att lägga in promenader och joggingturer så småningom när isen försvunnit här. Men rör mig mycket i jobbet och rider 1-3 vanligtvis 1-3 hästar dagligen samt stalljobb.

Jobbar nu på att hitta matalternativ som är goda men okej i kalorimängd, omelett är helt klart en favorit och knäckebröd med makrill filéer i tomatsås.

Sådär, nu är äntligen vågar inhandlade en till mig och en till min mat :) Har ju redan kört en vecka ungefär men får köra startvikten från idag.

Jag väger nu 63kg och mitt mål är 55.

Jag har räknat kalorier nu med hjälp av en app och äter ca 1000-1500 kalorier/ dag. Meningen är att jag ska ha någon ätardag i veckan sen men väntar lite med det.

Jag motionerar inget extra än, men planen är att lägga in promenader och joggingturer så småningom när isen försvunnit här. Men rör mig mycket i jobbet och rider 1-3 vanligtvis 1-3 hästar dagligen samt stalljobb.

Jobbar nu på att hitta matalternativ som är goda men okej i kalorimängd, omelett är helt klart en favorit och knäckebröd med makrill filéer i tomatsås.

Min stekfettsmängd blev en aha-upplevelse för mig! Jag brukar hälla i nån halv deciliter eller så, köra ett par varv med smörpaketet, kalorimässigt är det mindre bra :D

Tips på mellanmål är kvarg med nötcremesmak, lite banan och hallon i det.. Mmmm!! Knäckemacka utan smör med kalkon, tomat, skivat äpple och örtsalt är också najs.

Tycker vettig lunch är svår, dålig på att förbereda och planera som jag är. Ofta står jag där klockan 12 och tittar mig omkring :D Frysmaten jag alltid ätit innan kan jag inte äta nu, då äter jag upp alla mina poäng där och då. Bara sallad tycker jag är lite trist, blir inte riktigt nöjd.

Ska jag nångång skaffa ny sambo ska jag ragga på en sushikock :love:. Vet inte hur sushi är kalorimässigt, förmodligen ganska okej. Jag blir proppmätt utan att äta upp alla mina poäng på en tiobitars :love:

Jag hänger på igen. Har inte vägt mig, räknar inte kalorier. Däremot har jag inte ätit minsta lilla bit godis, snacks eller bakverk på 20 dagar och är väldigt nöjd med det. Vi försöker också äta mindre kött i år, där försvinner massor av kalorier och jag tycker att kroppen känns fräschare.

Vi har snöat in på grönsaksbiffar här hemma. Rödbetsbiffar är favoriten, men härom dagen gjorde vi broccolibiffar med fetaost och de var också goda. De verkar funka att lagra i kylen i en vecka. I går testade jag att i stället för kvällsmackan ta en grönsaksbiff, lägga på lite getost och sen mikra. Mums!

Vad gäller frukostar har jag snöat in på smoothies. Min standardsmoothie består av hallon, banan, sojamjöl och yoghurt. Jag experimenterar med lite lakritspulver ibland... Dagens smoothie var också god. En slatt apelsinjuice, banan, riven ingefära, gurkmeja, sojamjöl och yoghurt. Sojamjölet ger ett bra proteintillskott och ger bättre mättnadskänsla.

Vi ser också till att ha fruktskålen fylld hemma. Första dagarna utan godis vräkte jag i mig druvor och clementiner. Nu har jag slutat köpa druvor utom någon gång till helgen.

Här knallar det på , mycket långsammare än tidigare men det är nedåt. -0,4 denna vecka.
Har svårt att bestämma mig för ett slutmål, kanske1-3 kg kvar? Totalt 23,5kg ner sedan augusti och det enda som händer nu är att jag snart inte har några bröst kvar. När jag ammade för ett år sedan hade jag 80H. Nu ligger jag på 75C om jag hissar upp dom ordentligt. :angel:Börjar bli dyrt, måste köpa nya byxor, bh:ar, trosor, ridbyxor, rubbet :nailbiting:
Bara jag inte krymper ur dressyrsadeln, då är det enklare att gå upp igen än att hitta en ny sadel, ha ha.

Lax med grönsaker till lunch.

Mina vardagsfrukost alternativ:
Fiberhavregrynsgröt (1dl gryn 2 dl vatten pyttelite salt 2 min i micron full effekt) m egenlagad blåbärssylt ca 1 msk och 1 dl mellanmjölk: 250 kcal

En kvarts rund hårtbröd med lite kaviar och ett skivat hårdkokt ägg, kaffe m mjölk 300 kcal

2skivor lingongrova m lite bregott och en lagrad ostskiva per smörgås och massor av groddar eller färsk gurka på. kaffe m mjölk 270 kcal

Det här blir 4e veckan som jag har framför mig nu. Är nöjd, ca 3kg på tre veckor. Men det är ju i starten och då går det ju fortare.
Min tanke är -0,5kg i veckan på ca 1500 kcal, får se hur det stabiliserar sig.

Får lite tips och hjälp från företagshälsovården passande nog, jag får lite "veckans utmaning"
denna vecka är att fokusera på mellanmålen. Så nu ska jag bli bättre på att fixa bra mellanmål så jag inte blir så hungrig till kvällen. :-)

Köpte chiafrön och ska prova att göra chiapudding, någon här som gjort det? Tips?

Hej, hej! Jag hoppar också in i den här tråden. Fick barn för nio månader sedan och känner mig "ofit". Främsta målet är att strama upp kroppen lite. Jag är 1,67 lång och väger 65-66 kg (vågen är inte digital). Har tidigare trivts med att väga runt 62 kg. Så det är inte så mkt som ska bort. Planen är att minska på onyttigheterna. Inte äta sånt alls i veckorna. Svårt när man är hemma och mammaledig! Så lätt att något slinker ner... Så ska jag försöka träna lite hemmaträning, gå fler barnvagnspromenader och kanske springa lite. Dessutom har jag två hästar att rida.
Mitt problem nu är sömnbristen. Barnen (tvillingar) håller mig vaken på nätterna så istället för att gå längre promenader/ träna lägger jag mig gärna på soffan. Och vips så försvinner tiden jag hade att träna.

Här går det åt skogen.
Vägde 66 kg idag. Haha.
Efter ofrivillig bantningskur innan jul vägde jag 60.8 :p
Men, då hade jag varit sjuk så då gick jag ner 3,5 kg på två veckor. Ej hållbart.

Dax att ta tag i det. Igen.
Har en bröllopsklänning som ska sitta snyggt i augusti. Borde ju vara motivation om något...

@Sleepan Samma här ju, provade dock bröllopsklänningen i helgen och den sitter ju faktiskt bra! Så jag ska nog inte gå ner i vikt egentligen, inte för det syftet iaf:p

Tycker du det? Folk verkar gå ner det dubbla på bara en vecka. Var stolt över att jag skött mig så bra och trodde det skulle göra mer på vågen faktiskt :cry:
Om man går ner ett par kilo eller mer på en vecka så är det i regel första veckan. När man börjar en diet och kraftigt drar ner på kolhydraterna så släpper kroppen vätska, vilket gör att man jublar på vågen. Men det är bara första veckan, sedan går det oftast långsammare.

Men jag skulle vara jättenöjd med 1.3 på två veckor. Som @zassoo säger, variationerna mellan individider är jättestora. För mig brukar VV funka ungefär så att jag ligger still eller går upp något hekto en vecka, och går ner flera hekto nästa vecka. Men det är den långsiktiga trenden som är viktig, den ska vara neråt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 555
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 129
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar