Vikten av balans

F

flashlight

Tänkte på det här med balans mm när man rider.

Det har ju varit väldiga hylllningar av gramanen tex i en tråd och bilder av hästar som man anser ha "hjälpts" av den (eller var det ryttarna:cool: hmmm, nåja)

En av bilderna visade tex en häst vars ryttare .....hmmm...sitter inåt rätt rejält. Jag säger inget om det, jag har själv tendenser till det och måste bevaka mej själv så jag inte sitter snett.

Om man sitter så, vilket är otroligt vanligt, kan man ju inte inverka med ytterhjälperna särskilt väl:o . Utan ytter får man inte med bakbenen och därmed inte ryggen. För att inte tala om hur balansen ändras för hästen.:crazy: Det går inte att inverka rätt nånstans. Klart man behöver graman om hästen är känslig och reagerar negativt:cry:

Jag la in denna sida i en annan tråd men den passar även här.
Bilderna ändras så titta noga.
http://www.flair.uk.com/asymmetry/asymmetry.htm

Hur ska hästen kunna arbeta korrekt då? OCh det är som sagt mycket vanligt. Vi gör det alla mer eller mindre.

Hästen krånglar och vill inte. Man sätter på hjälptyglar osv.
Fast det är ryttaren som borde ha "hjälplinorna" för att sitta rätt i sadeln.

Ofta när man har bekymmer och tycker det känns dåligt kan det bli bättre av att slappna av och tänka efter hur man inverkar egentligen just då, så blir det bättre:idea: Backa ett steg och tänka, inte bara köra på

För egen del har jag som sagt haft en tendens att tippa över till höger, och att bara rätta till vikten har kunnat göra underverk.

(Det är därför såna där gramandiskussioner gör mej deprimeradman orkar inte felsöka sej själv utan tar "genvägar" och lägger problemet hos hästen trots att det ofta är tvärtom. Pratar inte om hästar som reser sej tex nu utan "springer undan" "spänner sej" osv. )

Vet inte vad jag vill med det här riktigt mer än påpeka vikten av att inte bara hitta "hjälpmedel" för allt utan felsöka, först sej själv. Men det kanske alla gör redan, vad vet jag.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vikten av balans

Enkelt: är inte ryttaren i balans så kan inte hästen vara i balans :smirk:

Det är ju alldeles riktigt det du skriver. Jag har personligen börjat gå hos en sjukgymnast för att balancera mig samt göra mig mer liksidig. Det känns att det blir stor skillnad på ridningen. Hästarna blir mer avslappnade och smiter inte undan som förr. Det är något jag starkt kan rekomendera.

Ang. min gramantråd många ryttare har ridit min häst och de anser samma sak som jag. MEN de kan ju ha samma problem som mig och hästen kanske är väldigt känslig för vikthjälper.

många ryttare har ridit min häst och de anser samma sak som jag. MEN de kan ju ha samma problem som mig och hästen kanske är väldigt känslig för vikthjälper.

om hästen redan är snedmusklad sen ett tag tillbaks så hjälper inte en ny ryttare, då är hästen redan sned och det tar åtskillig tid och arbete att försöka få den rakare igen. så att andra ryttare upplever samma betyder inte alls nödvändigtvis att de har samma problem som dig.

Det är ju alldeles riktigt det du skriver. Jag har personligen börjat gå hos en sjukgymnast för att balancera mig samt göra mig mer liksidig. Det känns att det blir stor skillnad på ridningen. Hästarna blir mer avslappnade och smiter inte undan som förr. Det är något jag starkt kan rekomendera.

Ang. min gramantråd många ryttare har ridit min häst och de anser samma sak som jag. MEN de kan ju ha samma problem som mig och hästen kanske är väldigt känslig för vikthjälper.

Ja det är jätteviktigt, man påverkar så mycket, Man kan bli lite förvånad och ställd:o av hur små små förändringar kan inverka så starkt. Om man sitter i balans med hästen, och flyttar vikten en aning bara så kan det ha så stor inverkan.

Nu menade jag inte med denna tråd att du inte skullle felsöka för det tror jag visst du gör, det märks i dina inlägg, utan det var mest en allmän reflektion från mej.

om hästen redan är snedmusklad sen ett tag tillbaks så hjälper inte en ny ryttare, då är hästen redan sned och det tar åtskillig tid och arbete att försöka få den rakare igen. så att andra ryttare upplever samma betyder inte alls nödvändigtvis att de har samma problem som dig.

Precis. Och sen är vi själva snedmusklade också, för att göra det hela värre. Det gäller att få kontroll på sina egna svagheter och hästens, kan man säga.

Precis jag hade ingen aning om att jag var så sned som jag verkligen var. Annars tror jag många har svårt med felsökningen just för man ofta känner sig frisk och relativt liksidig. Då tror man ju inte att det är något fel på en själv.

Det där håller jag med om. Man ska passa sig för att rida om man är medveten om att man är sned.
Jag har en tendens att bli sned i mitt bäcken. Min häst talar snällt om det för mig när jag blivit sned. Då hoppar jag av och rider inte förräns jag varit hos min behandlare.
Både min häst(i mina ögon är han dyr även om han är en "skithäst") och min sadel är för dyra för att ridas sneda.

Jag tycker det är himla bra att alltid först se till sig själv. Hästar gör sällan saker "bara för att". Det är oftast vi som antingen ber dem (medvetet eller omedvetet) eller åtminstone tillåter det(medvetet eller omedvetet).
Det är nästan alltid ryttarens "fel".

Jag är heller inget fan av hjälptyglar. Jag ser inte att det skulle vara lösningen på någon häst eller något problem. Det finns så många sätt för att lösa det mesta genom antingen ridning eller arbete från marken.
Utom möjligen om hästen drabbas av vårkänslor och brallar av sin matte vid uteritter varje år. Då kan jag förstå att man har den löst hängande för att hugga tag i vid behov.

Det inte den typen av problem som hästen har. (visst hon är inte helt liksidig men vilken häst är det.)

Precis jag hade ingen aning om att jag var så sned som jag verkligen var. Annars tror jag många har svårt med felsökningen just för man ofta känner sig frisk och relativt liksidig. Då tror man ju inte att det är något fel på en själv.

Nej just det. Det är ju heller inget "fel" egentligen utan vi är höger och vänsterhänta och det är hästarna med, man glömmer bara hur mycket det påverkar i ridningen. Hästen kan inte göra det man tror man ber om för med kroppen ber man om något annat:o och hästkraken blir schizofren:crazy:

Tuaphua:

Jag tycker det är himla bra att alltid först se till sig själv. Hästar gör sällan saker "bara för att". Det är oftast vi som antingen ber dem (medvetet eller omedvetet) eller åtminstone tillåter det(medvetet eller omedvetet).
Det är nästan alltid ryttarens "fel".

Precis vad jag ville ha fram också.:bow:

Jo tack det har jag varit med om också :S Både jag och hästen kännde oss lite vilsna. Hur tränar du bort dina problem då?

Tänkte på det här med balans mm när man rider.

O ja... den är A och O:smirk:

Hur ska hästen kunna arbeta korrekt då? OCh det är som sagt mycket vanligt. Vi gör det alla mer eller mindre.

Hästen krånglar och vill inte. Man sätter på hjälptyglar osv.
Fast det är ryttaren som borde ha "hjälplinorna" för att sitta rätt i sadeln.

Om du bara visste hur himla rätt du har:bow: :bow: :bow:

Själv har jag ridit i ca 37 år nu, egna hästar....E dressyr, akademiskt, hopp och distans:D men vad lätt det är att trilla tillbaka och göra gamla fel, det är ju därför vi måste rida för bra instruktörer hela tiden, gå på clinicar osv för att bli bättre och bättre och att lära oss förstå hur hästarna fungerar, för man blir ju aldrig fulllärd, det är samma sak för elitryttarna;)

Precis som ni redan kommit fram till: det viktiga är väll att inse att svårigheten beror på snedhet och inte pga ovilja.

Jag är sned, och jag rider. Men det gör också att jag vet att min vänstersida inte vill, och jag vet att det går trögare i det varvet, och jag vet att hästen missförstår pga av att jag inte har koll på den sidan. Sen hoppas och tror jag inte att det gör min häst snedare, för jag kämpar som en idiot för att vara liksidig (och helt liksidig är ju ingen ryttare). Min häst är något svagare i höger sidan, men det har blivit bättre. Nu får det bara inte börja gå åt fel håll.

Som i all annan ridning gäller det ju att få kvalité på det man gör, inte nöja sig med halvdant bara för att det är ett svårare varv osv. Man kanske få dra ner lite på kraven eller göra det lite lättare, men man måste ju fortfarande tänja på gränserna.

A och o är att ha en tränare som ser balansen och ojämnvikten och som kan rätta en. Jag trodde länge att jag hade fram min vänster höft tillräckligt, men det hade jag inte alls, just för att det tar imot. Men man får en ppminnelse då och då (samt av sig själv så ofta man kommer ihåg) så går det i alla fall åt rätt håll. :angel:

men vad lätt det är att trilla tillbaka och göra gamla fel, det är ju därför vi måste rida för bra instruktörer hela tiden, gå på clinicar osv för att bli bättre och bättre och att lära oss förstå hur hästarna fungerar, för man blir ju aldrig fulllärd, det är samma sak för elitryttarna;)

Ja, precis! Det är bara att inse att man får kämpa med det hela livet.

Rumpnissen: För mej var det höger höft.:angel: jag har varit medveten om det, jobbat på det men upptäckte nyligen att jag var där igen:o Ovanor kommer tillbaka eller byts, fick höra på träningen sist att jag dessutom lagt mej till med nya, i försöken att kompensera mina egna brister hade jag skaffat nya ovanor bla skänkelläget......

Ja, ingen är ju perfekt. Tyvärr. :crazy:

Jag har väll mest hela min vänster sida att jobba på, är som ett jävla kylskåp. Men så har jag också en tränare som säger detta till mig, samt att jag är sjukligt duktig på att mata in mantran i min hjärna när jag rider själv. :angel:

Men vad jag menar är ju att, alla ryttare är ju mer eller mindre sneda, alla hästar är mer eller mindre sneda (det ultimata är ju tyvärr ganska långt bort för oss vanliga dödliga) Men vi får bara begrunda våra fel och vara medveten om dem, och göra det allra bästa vi kan av situationen.

Sen finns det ju alla möjliga knep man kan ta till om man inte vill gå den hårda vägen, känt är ju att bära runt hela hästen i handen, alternativt tvinga hästen till en enorm snedhet för att bära upp vryttarens snedhet.

Hej Bobo! Nej det var ju precis det jag menade.:smirk:
Hej! Men jag gillar att fatta mig kort :smirk:

Här kommer ett till som också hör till ämnet: "less is more" som engelsmännen säger. D.v.s. att när man hittat sin och hästens balans så behöver man inte jobba ihjäl sig, det går bättre med så små och få hjälper som möjligt :idea:

Ja håller med dig. Jag är helt övertygad att om inte hästen bär up sig själv utan en massa jobb/tryck/drag/slit/whatever så är det något fel. Man är antagligen inte i balans.

Hej! Men jag gillar att fatta mig kort :smirk:

Här kommer ett till som också hör till ämnet: "less is more" som engelsmännen säger. D.v.s. att när man hittat sin och hästens balans så behöver man inte jobba ihjäl sig, det går bättre med så små och få hjälper som möjligt :idea:

Absolut! Men det är ju inte alltid lätt, tyvärr. När man når dit och hästen är igenom i kroppen så behöver man bara sitta och reglera och finlira och det är den känslan man strävar efter. När det är LÄTT - för båda. Dvs känslan, även om det inte ÄR lätt.

Det är mycket svårt dock, och de stunderna lever man på ett tag sen. Kan gå och njuta en hel kväll av minnet och le fånigt:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 634
Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 272
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka