Intractable

Trådstartare
någon som har lust att svara på vad som anses som godtagbar maxvikt hos amatör- och proffsryttare i sverige?

Sv: vikt

Proffs ska väl väga 50-54kg och amatörer kan väga mer men inte över 60 tror jag!

amatörerna kan väl väga mer?? jag känner många som väger uppåt 65, och iblan går ju hästarna med mer än 70 kilo i amatörlöpen??.. =)

Idealet är väl att ligga runt 60 kilo.Man har ju större chans att få en ritt då.Vilket kan vara svårt ändå trots att man kanske ligger mellan 55-60 kilo.

Hej!
Hur är det med längden? Är det skillnad på lämplig vikt beroende på storlek på häst? Har ett arabsto med Elcatero som far, men bor tyvärr lite tokigt geografiskt sett för att kunna träna själv, antar att det behöver tränas på bana. Alternativet är kanske att skicka i väg på träning hos någon tränare???
Mvh. Camilla

du kan ju vara hur lång som hellst, men det blir ju jobbigt, eftersom du måste stå och krypa med benen hela tiden, och om man är lång så kanske man väger lite mer.

du kan ju skicka iväg din häst till en tränare om du vill att den ska bli galopphäst;)

Som amatör är minimumvikten 60 kg i Sverige. Men när du börjar som amatlörryttare har du 4kg viktlättnad, dvs upp till att du har vunnit 4(lite osäker) lopp får du rida 56 kg. när du förlorat viktlätnaden på 4kg, får du en viktlättnad på 2kg, dvs minimumvikt på 58kg. När du sedan har vunnit 10 lopp blir du även av med de sista två. Efter det är det alltså 60kg som gäller. Så länge det är Sverige, utomlands ar det lite olika.

Med andra ord, så länge du satsar på en amatör lisens så är en egen vikt på 55kg mycket bra(lätt utrustning väger ca 1kg). Men Som jockey börjar du ju som lärling. För att ta sig in i sporten är det en grym vikt konkurrens och man måste ha en ordentlig uppbackning från en tränare. Man måste rida vinnare för att få rida vinnare kan man säga… Du måste kunna rida absolut minst 52kg annars blir det mycket svårt. Väger du mer är det helt andra vägar som du måste ta *ironisk* .

Med vänliga hälsningar Ninni Westerlund, amatörryttare

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
577
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 702
Senast: Maniac123
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 741
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar