Vikt på era islänningar

G

Gauti

Ja, eftersom jag ska analysera höet nu och även göra en bra foderstat så måste jag veta Gautis vikt. Jag har inte tillgång till någon våg. Så använde mig utav ett viktband -Och ja, jag vet att dom inte är så pålitliga :) men måste ha något att gå efter i alla fall. Enligt detta vägde Gauti ungefär 330kg, kan det stämma?? Han är 145cm i mankhöjd.

Vad ska dom ligga på ungefär?

Sv: Vikt på era islänningar

Jag tycker att 330 låter lite på en så pass stor häst som 145 cm. Men han är kanske av den långbenta, lättbyggda typen?

Några av hästarna i vårt stall har blivit vägda, och vikterna låg mellan 320 och 420 kg. Den som vägde minst är ett ganska litet och lätt sto som har svårt att hålla hullet och då blir "kantig" i kroppen. Den tyngsta är en häst i ungefär samma höjd som din, vältränad och välmusklad med inte fet. Varken grov eller lättbyggd, utan någonstans mittemellan.

Det bästa om du inte kan väga honom är att räkna ut vikten med tre olika metoder och sedan ta medeltaletmedianen av dessa vikter.

först med viktmåttband

formel 1:
4.3 x "lansmärkeomfång" + 3.0 x mankhöjd - 785

(lansmärkesomfång, i cm, mäts från gropen framför manken och runt bålen, precis bakom armbågen)

formel 2:
(bröstomfång x bröstomfång x längd) / 8900

(bröstomfånget mäts bakom manke och armbåge, runt bålen. längden mäts från armbåge till bärbensknöl.)

Lycka till!
/trollsländan

Det bästa om du inte kan väga honom är att räkna ut vikten med tre olika metoder och sedan ta medeltaletmedianen av dessa vikter.

först med viktmåttband

formel 1:
4.3 x "lansmärkeomfång" + 3.0 x mankhöjd - 785

(lansmärkesomfång, i cm, mäts från gropen framför manken och runt bålen, precis bakom armbågen)

formel 2:
(bröstomfång x bröstomfång x längd) / 8900

(bröstomfånget mäts bakom manke och armbåge, runt bålen. längden mäts från armbåge till bärbensknöl.)

Lycka till!
/trollsländan

Okej.. Ja viktband är ju inte tillförlitliga.
Vad är bärbensknölen då? :o

Jag tycker att 330 låter lite på en så pass stor häst som 145 cm. Men han är kanske av den långbenta, lättbyggda typen?

Några av hästarna i vårt stall har blivit vägda, och vikterna låg mellan 320 och 420 kg. Den som vägde minst är ett ganska litet och lätt sto som har svårt att hålla hullet och då blir "kantig" i kroppen. Den tyngsta är en häst i ungefär samma höjd som din, vältränad och välmusklad med inte fet. Varken grov eller lättbyggd, utan någonstans mittemellan.

Ja, tycker också de låter lite :confused: Han är inte särskilt tjock, utan fin i hullet, inte världens mest muskler dock. Drog åt banden rätt mycket, för det stod man skulle göra det. Men ska testa igen.

MIn kraftiga pålle 137 cm mäts till 408 kg idag. Han är inte mager men inte smällfet heller.

MIn kraftiga pålle 137 cm mäts till 408 kg idag. Han är inte mager men inte smällfet heller.

Jag som trodde viktbanden skulle lägga på vikt :eek: Verkar som om det är alltför lite vikt enligt det bandet då :smirk: Tror inte Gauti bara väger 330kg, låter lite.

Någon fler som vet vad dom ska väga på ett ungefär??

Mina två som är vägda väger 380 respektive 400 kg. Bägge är 135 cm höga.

Den ena relativt ädel med lång hals och kort rygg (380 kg) omusklad i lagom hull. Har tyvärr ingen bild på honom.

Den andra är av den grövre typen med lång rygg och kort hals i något överhull och medelmycket muskler (400 kg). Ses på följande hemsida "Camilla och Sirkus".
http://www.tuvadalen.dinstudio.se/gallery1_10.html

Trodde absolut att det skulle skilja mer i vikt än det gjorde.

/Milla

Okej, ska mäta om imorrn och se vad det blir för resultat.

Någon mer som använt viktband och tyckt att det blir för lite vikt??

Okej, ska mäta om imorrn och se vad det blir för resultat.

Någon mer som använt viktband och tyckt att det blir för lite vikt??

Njae, här tycker jag det stämt, men då var det som sagt en islänning på ca 135 i vinterskrud som skulle väga 450 nåt sånt...Kraftigare typen.

Jag har inte mätt nuvarande hästarna då både hull & foderstater funkar, men gissar att ena valacken, närmare 145-150 cm av lättare typen väger lite över 400 när han är i bättre form samt att andra valacken, ungefär lika hög, men lite kraftigare säkert väger runt 500.
Inte minsta fet han heller.

När jag gick hästhållning & vi mätte upp hästar på ca 150 så kom vi fram till ca 500 kg & de var inte minsta överviktiga men ev lite kraftigare.

330 kg är ganska normalt för en c ponny av inte allt för kraftig typ & även B ponny så jag har svårt att tro att det stämmer i din hästs fall då den är lite högre.

Ja, jag tror också det är för lite, men det var det som bandet mätte :o Jävla skit att det ska vara så svårt att få en vikt då, behöver ju det till foderstatsberäkningen! Ska prova mäta idag igen. men visst är det alldeles bakom frambenen man ska mäta, runt vid manken?? Han är ju liksom tjockare runt magen, men där ska man ju inte mäta va? Han är ju dessutom väldigt överbyggd, så den vikten kan aldrig stämma.

Ingen som vet vad som är normalt för en islänning på 145cm normal i hullet?

Min islänning väger ungefär 345 kg och är 139cm i mankhöjd.

Min islandshäst vägde 400 kg i höstas (vägd på lastbilsvåg) , var överviktig vid tillfället men hans normala vikt bör ligga runt 380 kg. Han är 143 cm och kraftig byggd men kompakt.

Hästar som vi har vägt hos vet.
Atgeir 139cm - 335 kg
Dád 135 cm - 333kg
Haeringur 142 cm- 337 kg
Sprettur ca 147 cm - ca 350 kg
Sjodur 137 cm - ca 330 kg

Alla hästar var i tävlingskondition. Bra musklat och i bra hull. Vi få alltid beröm av veterinären för hästarna skick.

Gauti är ju inte kraftigt byggd och har heller inte alla muskler på plats. Men lägger nog till lite iaf på centrimetrarna, för 330kg verkar lite lite i alla fall för han är ju rätt stor och överbyggd bak, det måste ju med i vikten också ;) Han är ju 145cm i mankhöjd, men säkert 150bak eller mer :rofl:

ska mäta han imorrn igen, utan att dra åt så hårt, sen ska jag skicka in analysen imorrn.

Eftersom jag känner Gauti kan du lugnt beräkna foderstat efter 350 kg. Värdena i foderberäkningsprogrammen är ofta lite väl höga för islandshästar så de får ofta för mycket foder. Säg till om jag ska räkna ut hans foderstat när du fått analysvärdena, jag räknar åt mina egna varje år och har vanan inne ;).

Vi brukar använda måttband som riktmärke och innan besök på klinik mäter vi för att sedan jämföra med vågresultat på kliniken. Det slår sällan på mer än 10 - 15 kg om inte hästen är extremt ojämn i hull (vissa päronmagar visar tokigt eftersom de ofta är smalast fram där man mäter :D) / Ninni

Eftersom jag känner Gauti kan du lugnt beräkna foderstat efter 350 kg. Värdena i foderberäkningsprogrammen är ofta lite väl höga för islandshästar så de får ofta för mycket foder. Säg till om jag ska räkna ut hans foderstat när du fått analysvärdena, jag räknar åt mina egna varje år och har vanan inne ;).

Vi brukar använda måttband som riktmärke och innan besök på klinik mäter vi för att sedan jämföra med vågresultat på kliniken. Det slår sällan på mer än 10 - 15 kg om inte hästen är extremt ojämn i hull (vissa päronmagar visar tokigt eftersom de ofta är smalast fram där man mäter :D) / Ninni

Ja, men vad bra! :) Då skriver jag in 350kg. Det är en lapp man ska skicka med till analysen där dom räknar foderstat så måste ju skriva nåt där.

Du får gärna hjälpa mig sen med att räkna ut foderstat, för jag själv kan absolut ingenting om hur man ens läser av värdena man kommer få tillbaka eller hur man sen ska räkna ut hur mycket Gauti ska ha av allt osv :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar