Vikt och hälsotråd 2024

Det kan vara en störig fråga men du räknar korrekt? Och får med allt?
Brukar vara vanligaste fällan.
Är du trygg med att du gör det så skulle jag ha is i magen några veckor till.
För mig är motion a och o. Det sägs att det är en liten del av viktminskning men nu har jag testat så många gånger och utan motion är det snudd på hopplöst för mig.
Jag tror inte att det handlar om de kalorierna en runda ger utan att kroppen får en högre förbränning totalt sett.

Glömde svara på att det inte är några problem att fortsätta, så gör det mars ut i alla fall 🙂

Måste ta tag i min kost. Har så dålig karaktär!!
Äter fast jag inte är hungrig, det är de värsta. Blir besatt av något jag vill tugga på, helst hela tiden. Länge var det majskakor och tuctuc kex, men nu är det knäckebröd med Bregott.

Skulle också behöva räkna kalorier men är ju så lat också 🫣

Håller tummarna för att det släpper! Det gör det nog.
Jag har även märkt att det blir lite tuffare ju äldre man blir.

Tack! Jag förstår inte alls, men jag hade det väldigt lätt förra gången. Tänkte att det borde gå lika lätt nu, men... Klart jag skulle behöva röra på mig med, men det står väldigt emot.

Jag ser hur duktiga ni ar och nu ar det dags att jag hittar in har och far lite hjalp i att minska min vikt. Eller egentligen overtid ... det var dags fore sommaren, men sommaren var sa trevlig att det ignorerade jag.:angel: Nu ar jag "pre-diabetic"

Jag startade med 131 lbs for 3 veckor sedan, (vilket ar 60 kg, minus nagra gram) jag kommer fortsatta rakna lbs da det ar ungefar ett halvt kilo och kanns som om man minskar fortare.:p

Jag ar nu nere i 128.1 (Det var 127.9 harom morgonen :cautious: men det ar ju sa det ser ut att det varierar upp och ner hela tiden) och mitt mal ar 115 lbs, (eller 52kg) och nu far jag lov att starta med min "step machine" som star i garaget och samlar damm. Det tar dock emot sa jag maste saga har att jag ska gora det och forsoka att "shame" mig sjalv att satt igang.🙄

Det har skrev jag October 5. Sedan drog jag ner lite pa vad jag at men konstaterade att inget hande. Sa I slutet av October stallde jag mig pa min eliptiska maskin och hade en vansinnig kramp i benen och fick sluta efter 3 minuter. Det hande ytterligare en gang ett par veckor senare ... och November 14 hade jag en hjartattack dar man konstaterade att det var en "widow maker" LAD och att den artery som for 50% av blodet till hjartat var "restricted" med 99% och ytterligare en var restricted med 95%. Inte konstigt att jag fick kramp och inte kunde oka pa motionen.

Nu har jag heart failure och kan inte motionera som Jag skulle vilja langre, men jag ater mer och har i princip bara uteslutit mycket av saltet jag anvant och en hel del smor, dock inte allt. Med en mycket mattlig motion, att ga minst en halvtimma dagligen, antingen pa treadmill eller ute, sa gar Jag stadigt ner i vikt trots att Jag ater mer och precis nar Jag kanner for det.

Nu vager jag 53 kg och aven om Jag kryper nedat med nagot hekto da och da sa tanker Jag forsoka halla mig runt 53 kg. Intressant ar att Jag kanner hur jag borjar fa muskler och hur klader sitter annorlunda och nar jag var pa heart rehab i gar gick Jag pa en treadmill framfor en spegel och Jag sag hur det nu ar en glipa mellan mina lar ... de kan inte rubba mot varandra langre. Helt fantastiskt vilken skillnad ... allt som behovdes var en hjartattack for att Jag skulle skarpa mig.:p

Jag är ”stabil” på 70kg. Dvs 10 mer än vad jag önskar och tänker är realistiskt. Men det får vara så tills jag vet vad för behandling det blir när PAD efter operation är färdigt.

Blir det ”bara” PARP-hämmare och endokrin behandling så har jag en plan i samråd med onkologen och blodsocker-doktorn. Blir det mer cellgifter så får det vänta helt enkelt.

Besviken på mig själv. Gick ner 8 kg från juni-november förra året och mådde så bra i min kropp! Har fått upp 4 kg igen och det känns inte alls bra. Känns så tungt att behöva börja om igen... Även om 4 kg låter ganska löjligt är det mentalt tufft.

Besviken på mig själv. Gick ner 8 kg från juni-november förra året och mådde så bra i min kropp! Har fått upp 4 kg igen och det känns inte alls bra. Känns så tungt att behöva börja om igen... Även om 4 kg låter ganska löjligt är det mentalt tufft.

Tycker inte 4 kg låter löjligt. Tycker kroppen förändras ganska mkt på bara så få kilon (om jag ser till mig själv 😁 )
Jag hejjar på dig!

Är man kort så kan ju ett par kilo hit eller dit betyda en del, men är du säker på att du mår sämre pga vikten i sig eller hade du vanor då som du inte har nu? Tänker alltså att det i så fall kanske kan vara vanorna som gör skillnad i måendet?

Själv har jag gått upp runt tio kilo vilket knappt märks utåt, har exakt samma kläder som jag haft tidigare och noll personer har sagt något om denna förändring, men tänker att det antagligen är mest fett och skulle behöva lägga på mig mer muskler. Tio kilo till hade fortfarande inte gjort mig överviktig så jag har gott om spelrum och ingen direkt noja över att det kan gå för långt åt andra hållet. Men det som är frustrerande är att jag skadat mig flera gånger på sistone, så nu är all styrketräning för överkroppen på paus och jag är förvisad till underkropps- och konditionsträning.

Skulle nog ändå vilja gå upp cirka 5-10 kg under det här året men då med lite mer muskler och inte bara fett tack.

Är man kort så kan ju ett par kilo hit eller dit betyda en del, men är du säker på att du mår sämre pga vikten i sig eller hade du vanor då som du inte har nu? Tänker alltså att det i så fall kanske kan vara vanorna som gör skillnad i måendet?
Jag är inte så kort, men allt lägger sig runt mage/midja (överdrift, men mycket hamnar där). Absolut gör vanorna skillnad, men jag har inte så dålig kosthållning just nu, hade det absolut i december men har förbättrat en hel del. Äter mest bara "för mycket" av allt just nu, även hälsosamma måltider. Älskar mat!

Det som gör skillnad är hur kroppen känns. Lite tung och osmidig. Tyckte kroppen kändes lätt och smidig och kläderna satt bättre än på många år tidigare. Var sjukt nöjd och stolt helt enkelt! (Och var egentligen inte alls i mål, men det var helt klart godkänt). Nu ska jag ut med tjejerna och äta och känner att "nej, det där sitter nog inte bekvämt" om det mesta. Den känslan hade jag kommit förbi i höstas. Så det är absolut mest mentalt.

Måste helt enkelt ta nya tag men är bara besviken över att jag inte kunde hålla vikten. 🤷🏻

Jag är inte så kort, men allt lägger sig runt mage/midja (överdrift, men mycket hamnar där). Absolut gör vanorna skillnad, men jag har inte så dålig kosthållning just nu, hade det absolut i december men har förbättrat en hel del. Äter mest bara "för mycket" av allt just nu, även hälsosamma måltider. Älskar mat!

Det som gör skillnad är hur kroppen känns. Lite tung och osmidig. Tyckte kroppen kändes lätt och smidig och kläderna satt bättre än på många år tidigare. Var sjukt nöjd och stolt helt enkelt! (Och var egentligen inte alls i mål, men det var helt klart godkänt). Nu ska jag ut med tjejerna och äta och känner att "nej, det där sitter nog inte bekvämt" om det mesta. Den känslan hade jag kommit förbi i höstas. Så det är absolut mest mentalt.

Måste helt enkelt ta nya tag men är bara besviken över att jag inte kunde hålla vikten. 🤷🏻
Jag har gått upp något kg också. Är inte alls nöjd över detta. Det hände något där över julen, åt för mycket och hade svårt att vända skutan åt rätt håll igen.

Är på gång igen men nu kommer tankarna - Är det värt det, är det värt att kämpa?
Jag har inte bestämt mig ännu men kämpar ett tag till. Det som var så enkelt i höstas har plötsligt blivit besvärligt.
Kroppen är vekligen helt fantastisk på att suga åt sig all energi. Det går inte att fuska, ger utslag direkt.

Inte löjligt! Men du fixar det igen! Ja känslan som driv mot målet. Heja!

Kanske har lyfts tidigare, men några här som använder Lifesum? Jag började igår med gratisversionen är nybörjarpeppad till max 😅. Hoppas att det håller i sig, skulle vilja tappa ca 5 kg. Tränar redan mycket med äter mycket oxå, främst helger... dags att ta tag i den livslånga vanan!

Kanske har lyfts tidigare, men några här som använder Lifesum? Jag började igår med gratisversionen är nybörjarpeppad till max 😅. Hoppas att det håller i sig, skulle vilja tappa ca 5 kg. Tränar redan mycket med äter mycket oxå, främst helger... dags att ta tag i den livslånga vanan!

Jag använder gratisversionen sedan ett bra tag (ett par år+). Tycker att det är en bra hjälp för att hålla koll på kaloriintaget.

Jag använder inga appar eller andra viktminskningsprogram för jag skulle bli manisk och stressad.
Jag överslagsräknar lite och har inget jag helt utesluter. Jag vill leva som jag kan tänka mig att leva alltid. (Jag fattar att andra kan behöva annat)
Min utmaning är helger och andra lediga dagar. Och jag har svårt för lagom. Det kommer jag nog alltid få kämpa med.

Jag använder inga appar eller andra viktminskningsprogram för jag skulle bli manisk och stressad.
Jag överslagsräknar lite och har inget jag helt utesluter. Jag vill leva som jag kan tänka mig att leva alltid. (Jag fattar att andra kan behöva annat)
Min utmaning är helger och andra lediga dagar. Och jag har svårt för lagom. Det kommer jag nog alltid få kämpa med.
Jag är likadan, lagom är inte ett normalt lagom, jag har ingen botten... har tur att ha genetiken på min sida och har i grunden en väldigt bra kosthållning samt som sagt tränar en hel del. Men jag känner att jag behöver få koll på kalorierna en period, lite så att jag kan räkna i huvudet sen.

Jag är likadan, lagom är inte ett normalt lagom, jag har ingen botten... har tur att ha genetiken på min sida och har i grunden en väldigt bra kosthållning samt som sagt tränar en hel del. Men jag känner att jag behöver få koll på kalorierna en period, lite så att jag kan räkna i huvudet sen.
I bland är det väldigt skönt att höra att det finns ngn som man själv. Tack och lycka till!

Jag använder gratisversionen sedan ett bra tag (ett par år+). Tycker att det är en bra hjälp för att hålla koll på kaloriintaget.

Lägger till: jag höftar lite och använder "färdiga recept" om det finns inlagt i appen (t ex om jag äter pasta med färssås så lägger jag inte in varje ingrediens utan väljer spagetti med köttfärssås. Det blir inte exakt samma men jag tror inte att min färssås är mer kalorität än "vanlig".). Väger pasta innan den kokas, men står inte och väger en gul lök utan uppskattar. Utesluter ingenting - äter snacks, fika, godis osv - eftersom det inte funkar långsiktigt för mig. Men behöver hålla lite koll på intaget för att kunna balansera upp emellanåt, och appen är för mig en bra och lagom hjälp med det. Jag känner att jag hittat en balans för mig (har också lätt att ramla över och bli lite fixerad, särskilt som jag är väldigt driven av att se resultat).

Tack för all pepp från er efter mitt förra inlägg! 🥰

Jag kör en nystart nu. Analyserade förra året och gick faktiskt ner 8 kg på fyra månader så att gå ner 4,5 kg till sommaren (jag bor i norra Sverige så har faktiskt hela maj på mig också 🤭) är klart görbart. Haft en riktigt dålig träningsmånad på grund av förkylning och nackspärr men tar nya tag idag. 😊

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare i ungvuxen ålder endast varit i kontakt med kuratorn på vårdcentralen vilket tyvärr inte fungerade under 2023-2024. Tog... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 160
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 039
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka