Vikt och hälsotråd 2024

Ska vi fortsätta här eller ska vi starta en ny?

Ledigheten har som vanligt varit katastrof ur kalorisynpunkt. Men jag bryr mig inte så mkt om det.
Jag känner mig allmänt mer avslappnad gällande kalorier och har bara som mål att ha bra vardagsrutiner som jag brukar ha.
Jag motionerar varannan dag och rör mig minst 10 000 steg per dag.
Idag joggade jag 6.5 km,

Årets 11 dagar har gått enligt plan. Dvs ganska avslappnat förhållande till mat och träning. Inget extremt. Lagom är och har alltid varit min utmaning.
Hittills har jag joggat 4 pass den här veckan. Måndag 7.5 km, Onsdag 6,5 km, Torsdag 5,5 km, Lördag 7.5 km.

Min mamma frågade om jag gått ner i vikt, men nej, jag har snarare gått upp 😅 funderar om det trots allt kanske är muskler, att jag gått ihop mig mer i kroppen.

Sen jag skrev detta har jag gått upp 5.3 kg 😬 har aldrig vägt såhär mycket. Nu styrketränar jag en hel del så vet att en del är muskler, men det har ju (såklart) ökat runt magen också.

Så nu kör jag en sockerfri januari och det går oväntat bra! Försöker att inte ha så stort fokus på vågen utan ska ta bilder en gång i månaden och jämföra. Sen ska jag försöka att bara äta godis en gång i veckan, det blir ju dyrt om man ska mula i sig det varje dag.

Det var en chock att ta på mina jobbshorts som jag inte haft på mig sen i september, de satt gode åt runt benen och röven 😂

Jaha, nu är vi en grupp på sju personer som min kompis döpt till "1 month of hell". 😂 Ingen onyttigt, bra mat och mycket träning i en månad. Vi börjar imorgon, så nu sitter alla och tömmer förråden på chips och glass 🤭 men behöver verkligen en nystart så det blir toppen!

Vi ska ha "hälsolotteri" på jobbet i februari så är jag smart sätter jag igång redan nu för att försöka få lite snurr på det.
Sprungit en gång denna veckan, samt spelat innebandy en gång. Får se om jag kan få till lite löpning imorn innan jag lägger mig inför nattpass...

IMG_6360.webp

Senaste året! Jag är nöjd och stolt men inte klar :p men det är skönt att vara nästan halvvägs!

Dags att ta tag i det där med att bara käka chips på fredag och lördag. Alltså jul och nyår har inte varit bra. Ständigt massa saker hemma som jag kanske inte ska peta i mig på daglig basis. Så efter idag, nya tag. Kommande vecka blir en utmaning eftersom jag bara har ett arbetspass då. Är så mycket lättare att äta massa dumt när man är ledig på kvällarna.

Är väldigt sötsugen på kvällarna, men försöker hitta andra alternativ till godis!

Började simma i veckan, måste försöka bygga upp kroppen igen, känner att alla muskler runnit av mig, bara gått promenader varje dag sen dottern kom 🙈

Tips på motionsform som inte innefattar gym? :) (Bortsett från löpning, promenader och simning då).

Är väldigt sötsugen på kvällarna, men försöker hitta andra alternativ till godis!

Började simma i veckan, måste försöka bygga upp kroppen igen, känner att alla muskler runnit av mig, bara gått promenader varje dag sen dottern kom 🙈

Tips på motionsform som inte innefattar gym? :) (Bortsett från löpning, promenader och simning då).
Korta (20 minuter) HIIT-pass. Finns en uppsjö på Youtube (jag brukar köra Sandra Fribergs). Blir alltid svett och flås av det och så kan man öka på efterhand.

PS. Slår ett slag för att cykla med hund också. Fast det kan vara knepigt att kombinera med barn om det inte finns en cykelkärra eller liknande med i bilden.

Har tagit mig samman och konstaterat att jag behöver ner 3-5 kg och framförallt hålla igång träningen. Så nu kör jag kaloriunderskott och gym tre ggr i veckan och promenad/jogg när jag får till det. Stämplade in 05:40 på gymmet för benpass imorse så just nu är jag självgod! 😂

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 074
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
24
· Visningar
2 132
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
514
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka