Vikt och hälsotråd 2024

Kaloriunderskott! 😩 Jag har som vanligt blivit lite rundare och har behövt gå ned i vikt igen. Är en kvinna på 43 år och stillasittande jobb så jag satte underskottet på 1300 kcal måndag-fredag och sedan nöjesäta lördag och söndag.

Nytt för i år (jag behöver banta några kilo årligen) är att jag inte väger mig utan går på känsla och hur jag ser ut. Detta för att jag inte ska bli frustrerad om vikten står stilla utan fira de veckor och dagar jag klarar ett underskott.

Jag tror det går super! Jag ser på bilder att jag gått ned sedan islandsresan i maj trots att jag var lite mer avslappnad under semestern. Byxor sitter bättre, tröjor sitter lösare, och jag är lättare i ansiktet.

Men humöret 😩 jag är hangry, känner mig låg, pratar om mat stup i kvarten. Inte är det bekvämt att tappa vikt!! Och så vet man att räddningen är en snabb promenad till ICA, tre minuter bort, där alla möjliga bakverk, kakor och godissorter hägrar… Åhh Will this ever come to an end?!? 😅😭

Dricker varmt vatten för att känna mig mindre hungrig, vad gör ni?
Låter jobbigt? Äta mera kokta grönsaker, ägg, kvarg mm? Sånt som mättar men är lite kalorier?
 
Har haft vad som nog kan räknas som det första riktiga, oplanerade bakslaget 😅 förra lördagen hade jag en sån kväll som planerades vara kort men sen aldrig tog slut, det gör i sig inget alls för det var jättetrevligt och själavårdande, men sen tog det fasen tre-fyra dagar att komma i fas igen O_o annars brukar det vara en, max två, så var lite oförberedd och fumlade bollen så att säga. Trist att se vågen över 77 igen, men försöker se det positiva i en sån där helg innebär att vara uppe och vända på 77 i stället för nästan 82 som innan jag började försöka gå ner :) idag 76,5 igen, är väääldigt bekvämt att ligga här men ska göra ett ryck igen. Nya tag osv! Har ställt om/in min lilla app på målvikt 65 kg med mål början av juni, men vi får se. Inget magiskt kommer ju hända om jag landar där i stället för 68 så precis som förr; blir livet för restriktivt och trist mot slutet kommer jag 100% justera målet.
 
Har haft vad som nog kan räknas som det första riktiga, oplanerade bakslaget 😅 förra lördagen hade jag en sån kväll som planerades vara kort men sen aldrig tog slut, det gör i sig inget alls för det var jättetrevligt och själavårdande, men sen tog det fasen tre-fyra dagar att komma i fas igen O_o annars brukar det vara en, max två, så var lite oförberedd och fumlade bollen så att säga. Trist att se vågen över 77 igen, men försöker se det positiva i en sån där helg innebär att vara uppe och vända på 77 i stället för nästan 82 som innan jag började försöka gå ner :) idag 76,5 igen, är väääldigt bekvämt att ligga här men ska göra ett ryck igen. Nya tag osv! Har ställt om/in min lilla app på målvikt 65 kg med mål början av juni, men vi får se. Inget magiskt kommer ju hända om jag landar där i stället för 68 så precis som förr; blir livet för restriktivt och trist mot slutet kommer jag 100% justera målet.
Hejja! Jag tycker du gör det bra!

Jag tänker att någon vecka här och var inte egentligen är ett bakslag, livet är ju i förändring och man behöver släppa på kraven på sig själv ibland. Jag har haft en envis förkylning, feber, och ganska tufft på jobbet så jag har struntat i matrestriktioner i två veckor och ätit extra för att bara orka med dagarna och inte sjukskriva mig. Nu har jag dock piggnat på mig och kommer att återgå till mina vanliga matrutiner som jag går ned på. Jag har faktiskt inte vågat väga mig för jag är rädd för att bli besviken på mig själv, så jag fokuserar på att återgå till kalori-restriktion och vara nöjd när jag klarar av det att vända trenden. :)
 
Har haft vad som nog kan räknas som det första riktiga, oplanerade bakslaget 😅 förra lördagen hade jag en sån kväll som planerades vara kort men sen aldrig tog slut, det gör i sig inget alls för det var jättetrevligt och själavårdande, men sen tog det fasen tre-fyra dagar att komma i fas igen O_o annars brukar det vara en, max två, så var lite oförberedd och fumlade bollen så att säga. Trist att se vågen över 77 igen, men försöker se det positiva i en sån där helg innebär att vara uppe och vända på 77 i stället för nästan 82 som innan jag började försöka gå ner :) idag 76,5 igen, är väääldigt bekvämt att ligga här men ska göra ett ryck igen. Nya tag osv! Har ställt om/in min lilla app på målvikt 65 kg med mål början av juni, men vi får se. Inget magiskt kommer ju hända om jag landar där i stället för 68 så precis som förr; blir livet för restriktivt och trist mot slutet kommer jag 100% justera målet.
Det låter ju som att det var värt det. Man måste få njuta så ibland. Och oftast går man ner sådana kilo fort.
 
Har haft vad som nog kan räknas som det första riktiga, oplanerade bakslaget 😅 förra lördagen hade jag en sån kväll som planerades vara kort men sen aldrig tog slut, det gör i sig inget alls för det var jättetrevligt och själavårdande, men sen tog det fasen tre-fyra dagar att komma i fas igen O_o annars brukar det vara en, max två, så var lite oförberedd och fumlade bollen så att säga. Trist att se vågen över 77 igen, men försöker se det positiva i en sån där helg innebär att vara uppe och vända på 77 i stället för nästan 82 som innan jag började försöka gå ner :) idag 76,5 igen, är väääldigt bekvämt att ligga här men ska göra ett ryck igen. Nya tag osv! Har ställt om/in min lilla app på målvikt 65 kg med mål början av juni, men vi får se. Inget magiskt kommer ju hända om jag landar där i stället för 68 så precis som förr; blir livet för restriktivt och trist mot slutet kommer jag 100% justera målet.
Jag är utomlands en vecka, det kommer helt säkert vara plus ett antal kilo på vågen. Det är inget bakslag, det är livet. 😊 Jag är dock på gymmet just nu så det blir åtminstone ett pass på den här semestern 💪🏻😁
 
För tillfället är vågens siffror och känslan två olika. Har nog inte varit med om att det känns bra i kroppen men siffrorna är högre.
Egentligen borde jag låta bli vågen för det är ju känslan som är det viktiga.
Samtidigt fungerar den som någon slags broms.
 
Jag ser hur duktiga ni ar och nu ar det dags att jag hittar in har och far lite hjalp i att minska min vikt. Eller egentligen overtid ... det var dags fore sommaren, men sommaren var sa trevlig att det ignorerade jag.:angel: Nu ar jag "pre-diabetic"

Jag startade med 131 lbs for 3 veckor sedan, (vilket ar 60 kg, minus nagra gram) jag kommer fortsatta rakna lbs da det ar ungefar ett halvt kilo och kanns som om man minskar fortare.:p

Jag ar nu nere i 128.1 (Det var 127.9 harom morgonen :cautious: men det ar ju sa det ser ut att det varierar upp och ner hela tiden) och mitt mal ar 115 lbs, (eller 52kg) och nu far jag lov att starta med min "step machine" som star i garaget och samlar damm. Det tar dock emot sa jag maste saga har att jag ska gora det och forsoka att "shame" mig sjalv att satt igang.🙄
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
455
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 941
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp