Vikt och hälsotråd 2024

Kaloriunderskott! 😩 Jag har som vanligt blivit lite rundare och har behövt gå ned i vikt igen. Är en kvinna på 43 år och stillasittande jobb så jag satte underskottet på 1300 kcal måndag-fredag och sedan nöjesäta lördag och söndag.

Nytt för i år (jag behöver banta några kilo årligen) är att jag inte väger mig utan går på känsla och hur jag ser ut. Detta för att jag inte ska bli frustrerad om vikten står stilla utan fira de veckor och dagar jag klarar ett underskott.

Jag tror det går super! Jag ser på bilder att jag gått ned sedan islandsresan i maj trots att jag var lite mer avslappnad under semestern. Byxor sitter bättre, tröjor sitter lösare, och jag är lättare i ansiktet.

Men humöret 😩 jag är hangry, känner mig låg, pratar om mat stup i kvarten. Inte är det bekvämt att tappa vikt!! Och så vet man att räddningen är en snabb promenad till ICA, tre minuter bort, där alla möjliga bakverk, kakor och godissorter hägrar… Åhh Will this ever come to an end?!? 😅😭

Dricker varmt vatten för att känna mig mindre hungrig, vad gör ni?
Låter jobbigt? Äta mera kokta grönsaker, ägg, kvarg mm? Sånt som mättar men är lite kalorier?

Har haft vad som nog kan räknas som det första riktiga, oplanerade bakslaget 😅 förra lördagen hade jag en sån kväll som planerades vara kort men sen aldrig tog slut, det gör i sig inget alls för det var jättetrevligt och själavårdande, men sen tog det fasen tre-fyra dagar att komma i fas igen O_o annars brukar det vara en, max två, så var lite oförberedd och fumlade bollen så att säga. Trist att se vågen över 77 igen, men försöker se det positiva i en sån där helg innebär att vara uppe och vända på 77 i stället för nästan 82 som innan jag började försöka gå ner :) idag 76,5 igen, är väääldigt bekvämt att ligga här men ska göra ett ryck igen. Nya tag osv! Har ställt om/in min lilla app på målvikt 65 kg med mål början av juni, men vi får se. Inget magiskt kommer ju hända om jag landar där i stället för 68 så precis som förr; blir livet för restriktivt och trist mot slutet kommer jag 100% justera målet.

Har haft vad som nog kan räknas som det första riktiga, oplanerade bakslaget 😅 förra lördagen hade jag en sån kväll som planerades vara kort men sen aldrig tog slut, det gör i sig inget alls för det var jättetrevligt och själavårdande, men sen tog det fasen tre-fyra dagar att komma i fas igen O_o annars brukar det vara en, max två, så var lite oförberedd och fumlade bollen så att säga. Trist att se vågen över 77 igen, men försöker se det positiva i en sån där helg innebär att vara uppe och vända på 77 i stället för nästan 82 som innan jag började försöka gå ner :) idag 76,5 igen, är väääldigt bekvämt att ligga här men ska göra ett ryck igen. Nya tag osv! Har ställt om/in min lilla app på målvikt 65 kg med mål början av juni, men vi får se. Inget magiskt kommer ju hända om jag landar där i stället för 68 så precis som förr; blir livet för restriktivt och trist mot slutet kommer jag 100% justera målet.
Hejja! Jag tycker du gör det bra!

Jag tänker att någon vecka här och var inte egentligen är ett bakslag, livet är ju i förändring och man behöver släppa på kraven på sig själv ibland. Jag har haft en envis förkylning, feber, och ganska tufft på jobbet så jag har struntat i matrestriktioner i två veckor och ätit extra för att bara orka med dagarna och inte sjukskriva mig. Nu har jag dock piggnat på mig och kommer att återgå till mina vanliga matrutiner som jag går ned på. Jag har faktiskt inte vågat väga mig för jag är rädd för att bli besviken på mig själv, så jag fokuserar på att återgå till kalori-restriktion och vara nöjd när jag klarar av det att vända trenden. :)

Det låter ju som att det var värt det. Man måste få njuta så ibland. Och oftast går man ner sådana kilo fort.

Jag är utomlands en vecka, det kommer helt säkert vara plus ett antal kilo på vågen. Det är inget bakslag, det är livet. 😊 Jag är dock på gymmet just nu så det blir åtminstone ett pass på den här semestern 💪🏻😁

För tillfället är vågens siffror och känslan två olika. Har nog inte varit med om att det känns bra i kroppen men siffrorna är högre.
Egentligen borde jag låta bli vågen för det är ju känslan som är det viktiga.
Samtidigt fungerar den som någon slags broms.

Jag ser hur duktiga ni ar och nu ar det dags att jag hittar in har och far lite hjalp i att minska min vikt. Eller egentligen overtid ... det var dags fore sommaren, men sommaren var sa trevlig att det ignorerade jag.:angel: Nu ar jag "pre-diabetic"

Jag startade med 131 lbs for 3 veckor sedan, (vilket ar 60 kg, minus nagra gram) jag kommer fortsatta rakna lbs da det ar ungefar ett halvt kilo och kanns som om man minskar fortare.:p

Jag ar nu nere i 128.1 (Det var 127.9 harom morgonen :cautious: men det ar ju sa det ser ut att det varierar upp och ner hela tiden) och mitt mal ar 115 lbs, (eller 52kg) och nu far jag lov att starta med min "step machine" som star i garaget och samlar damm. Det tar dock emot sa jag maste saga har att jag ska gora det och forsoka att "shame" mig sjalv att satt igang.🙄

Helgen bestod av mycket kalorier. Fika, fredagsmys, godis och sen födelsedagsfirande för familjemedlem.
Men det var en fin helg och jag sprang mina rundor lördag och söndag i alla fall.
Har gjort det måndag och i dag också. Ligger ett par kilo över målvikt men är nog inte riktigt redo att offra det som krävs för att gå ner dom. Svårare ju äldre man blir.
IMG_0937.webp

Ilandsproblemet, mina ganska nya träningstights har blivit rör stora 🤭 men dom kommer fungera att använda som långkalsonger om inte annat, dom sitter hyfsat, men på gymmet vill jag att kläderna ska sitta lite mer tight. 😊 Jag har bara 1,7 kg kvar till målet (eller första målet, vi får se när jag kommer dit), så jag har i princip slutat försöka och slarvar en del. Ska försöka vara i mål innan december så kommer behöva skärpa till mig lite. 😊

Ångest hela veckan som tyvärr leder till överätande som i sin tur leder till mer ångest.
Men jag joggat varannan dag som planerat och gått mina steg.
Nu drar jag i handbromsen och tar hjälp av vardagen. (Ledig tid är svårast)
IMG_1023.webp

Vågen har gjort ett skutt på flera kilo på en vecka, det är förstås vätska men med alla olika mediciner där typ alla har viktuppgång som biverkning så känns det inte så roligt.

Imorgon börjar jag med WR66 igen, får se hur kosten fungerar då jag får cyto igen på tisdag och den här gången starkare dos vilket kommer innebära större påverkan på både mag-tarm och övriga slemhinnor = smärta i munnen. Men så länge det går följer jag planen med frukost, två mellis och två lagade mål mat.

Viktresan 2024 får vara över nu! -8 kg, planen är att försöka ligga stabilt här under vintern, så tar jag nya tag till våren, har 2-4 kg kvar tror jag. Men är enormt nöjd över årets insats. Kommer lätt nå 150 pass på gymmet och har snittat 70 000 steg i veckan sen i maj 🥳

Jag har nu gått ner 14 kg sen i juli och ligger -18 kg sen all time high.
Livet är bokstavligt lite lättare, har ett annat schvung i steget på promenader märker jag :D

Dock har jag fortfarande 20 kg kvar till normalvikt, det känns nästan inte görbart.
Jag har ju en ganska trasig kropp med stora rygg/bäckenproblem och kan inte träna mer än promenader (går såklart hos sjukgymnast, men det är där vi är) så kan liksom inte få en skjuts av träningen.

Men, får väl försöka tänka långsiktigt. Just nu är målet 4,5 kg till innan jag åker till Thailand om ca 10 veckor :)

Underhållsträning inomhus för att inte vara helt av banan de gånger jag faktiskt kommer ut på berget och kan cykla. Är jättesugen på att börja springa igen men det är inte läge nu. Kör HIIT-pass istället. Hoppas att några sådana per vecka kan ta bort min lilla "kattmage". Har även hittat ett pass för ben/rumpa med kettlebells som ger en "härlig" gråt-träningsvärk i flera dagar efteråt 😆. Funderar på att ta tag i kosten. Men det är så svårt (särskillt nu när jag tillhör kategorin sliten småbarnsförälder som har näsan ovanför vattenytan tack vare halvfabrikat). En sak i taget.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
458
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
311
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
Svar
14
· Visningar
473
Senast: pepp
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
4 854
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar