Vikt och hälsotråd 2024

Det blev en rejäl fest i fredags och till följd av det både pizza och sötsaker lördag och söndag.
Det där med lagom på helger och andra lediga dagar undrar jag om jag någonsin får ordning på.
Någon som har ngt tips?

I går vägde jag mig efter morgonrundan och kroppen är inne i en snäll period.
I går efter jobbet bröt jag mot mitt tänk att vardag är vardag och åt både sushi och en påse bilar. Jag var så där extra hungrig och sugen.
I dag när jag gick upp hade jag gått ner 0.4 kg från i går morse.
Ibland fattar jag inte hur kroppen fungerar. Men det är bara att tacka och ta emot.
Jag förstår dock dilemmat med lediga dagar, för jag är likadan. Håller jag mig upptagen så ör det inga problem. Men när jag väl börjar äta har jag svårt att sluta. Jag älskar att äta framför tv:n och vill gärna fortsätta trots att måltiden är slut.
Har även ett belöningstänk när det gäller mat, typ fira att nåt har gått bra med mat/godis/chips etc. Likadant tvärtom - trösta med att äta.
Så nej, jag har inga tips förutom det jag själv gör, typ träna som en idiot 😅.

För just nu när jag har bestämt mig att gå lite all in med kosten så är mitt pannben av stål, men jag är ju väldigt tveksam till hur det kommer att hålla framåt..

Man har ju inte en specifik vikt, utan mer som ett spann. Olika före och efter måltider etc. Det är väl så enkelt. (Sen kan ju det där spannet förflyttas både uppåt och neråt över tid, men från dag till dag säger ju inte några hekto så mycket.)
Fast man lär sig sin egen kropp. Iaf har jag gjort det. Och för mig är det märkligt.

Jag har nu gått ner 3,4 kg på 3 veckor! Börjat röra mig mera, minst 30 min promenad varje dag. Äter regelbundet frukost mellis, lunch, middag och någon frukt på kvällen. Undviker sötsaker och läsk. Unnar mig lite på helgen med saltade dadlar, vet de inte är jättenyttigt men tänker de är nyttigare än godis ;) Å vindruvor är min favorit.

Jag har nu gått ner 3,4 kg på 3 veckor! Börjat röra mig mera, minst 30 min promenad varje dag. Äter regelbundet frukost mellis, lunch, middag och någon frukt på kvällen. Undviker sötsaker och läsk. Unnar mig lite på helgen med saltade dadlar, vet de inte är jättenyttigt men tänker de är nyttigare än godis ;) Å vindruvor är min favorit.
Bra start ju! Bra med regelbunden motion och regelbunden kost! Vindruvor är ju typ värsta frukten med socker men jag säger som dig- bättre med fruktsocker än godis!! Helt klart! En av mina favoriter med! Och mammas. När jag bodde hemma och vi köpte en sån där halvkilos ask kunde den va slut på en dag nästan haha. Hejja dig :up:

Senast ändrad:
Det vet jag men efter en sån helg har jag samlat på mig vätska och sen är det inte enstaka helger utan de flesta som jag har svårt med lagom.
Det är samma för mig. Varje helg blir det för mycket gott. Så tröttsamt för då måste man ju hålla igen mycket på veckodagarna och dessutom motionera en hel del för att få till en energibalans.

Det är en liten tröst att ngn fungerar lika.
Låta bli helt kan jag men det är ju inte det jag vill.
Jag unnar mig på helgen. Men inte lika mycket som innan. Före kunde jag trycka 200 g marabo en godispåse sen en ben å Jerry's. Försöker välja nyttigare alternativ typ en fruktsallad, smaksatta dadlar, sockerfritt godis osv. Ä lägga de jag ska äta i en liten skål och inte äta mer än de jag läger upp. De har hjälpt mig mycket

Bra start ju! Bra med regelbunden motion och regelbunden kost! Vindruvor är ju typ värsta frukten med socker men jag säger som dig- bättre med fruktsocker än godis!! Helt klart! En av mina favoriter med! Och mammas. När jag bodde hemma och vi köpte en sån där halvkilos ask kunde den va slut på en dag nästan haha. Hejja dig :up:
En hel dag :eek: ge mig ca 20 min så är det slut 🙈

Vågen säger 57.6 kg.
Så lite har jag vägt på länge.
Har inget behov av att gå ner mer utan känner mig rätt välmående som det är nu. BMI på 21.2.
Det svåra är ju att hålla det som det är nu.

Det går fortsatt oförskämt bra med Lifesum och resultaten följer med. Ingen loggning (eller bara om jag ska kolla hur mycket kcal det är i nåt) på helger och lite utsvävningar då, men inte obskyrt än så läge 😅 . Har bara 1,2 kg, enligt vågen imorse, kvar till målvikt. Beroende på hur svårt det är att tappa det kanske jag fortsätter ett extra kg, tänker att det kan vara bra att ha något bonuskg att spela med under sommaren 😁.

Tycker även att de få kilon som jag har blivit av med faktiskt känns i löpningen och träningen, mycket positivt då det var en viktig del och morot för mig!

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 462
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Jag har tidigare i ungvuxen ålder endast varit i kontakt med kuratorn på vårdcentralen vilket tyvärr inte fungerade under 2023-2024. Tog... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 716
Senast: Redfox
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 196
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka