Vikt och hälsotråd 2024

I går blev det ett bakslag och jag smällde i mig orimliga mängder sötsaker. Skyller delvis på stress och ångest men det är ändå onödigt.
Rent viktmässigt är det inte en så stor grej men det är destruktivt.

Har däremot haft en väldigt bra träningsvecka. Brukar inte springa varje dag men den här veckan har en lust funnits så jag har bara joggat på. Totalt 37 km.
Jag känner nästan aldrig lust för att träna, jag gör det bara.
IMG_3144.webp

Jag har legat stadigt på ca 69kg ett rätt bra tag, vilket känts helt okej men inte riktigt bra. Nöjd med att vikten hållit sig däromkring med tanke på omständigheterna dock. Nu har jag tagit ett omtag och jobbar för att tappa några kg igen, och det går sakta åt rätt håll. Långsammare än jag egentligen skulle vilja, men målet är stabilitet (dvs inte att rasa och sen gå upp igen) och att må bra. Vågen säger 67,5kg och har gjort så de senaste två veckorna. Jag har kommit igång med att röra på mig regelbundet sedan några månader tillbaka - blir mestadels på gymmet nu under vintern (nästan bara motionscykel och löpband hittills) utöver jobbet. Oftast blir det minst 5 ggr/veckan. På det stora hela känns det bra!

Senast ändrad:
Här rullar det på bra med Lifesum och även helgen funkade bra 😅. Igår låg jag lite över kalorimässigt men samtidigt inte högt. Har dessutom "sparat" en del kalorier från tidigare dagar så det bör vara ett nollsummespel.
Jag reggar rena träningspass men inte antal steg eller vardagsmotion. Tänker att det är ju en del tid i stallet som man är på benen men det får räknas som bonus.

Ev bör jag köpa en våg då jag bara uppskattar min vikt, men det kan vara så nedslående för mig, så jag kanske väger mig på gymmet när jag KÄNNER att det har hänt nåt.

Jag hoppar in i tråden jag med, kan behöva lite stöttning! Skulle kanske kunnat platsa i tjockistråden men det blir bra här.

Fick problem med min sköldkörtel efter graviditeten och gick upp 15 kg ungefär, idealvikten vore kanske 20 ned från det. Innan jag fick hjälp med rätt medicinering har jag stadigt gått uppåt trots kaloriunderskott och mycket motion så har lite hjärnspöken också.

Nu är värdena i ordning och plötsligt funkar allt som det ska, har gått ner 8kg. Använder Lifesum gratisversion sedan nån vecka för att komma vidare och lära mig lite mer om kaloriinnehåll och hur mycket saker väger så just nu i början är jag mer noga och väger saker. Har lite dåliga vanor med från tidigare stressiga jobb så jag äter väldigt fort och då för mycket. Tanken är att jag så småningom ska ha lärt mig att uppskatta storlek på en lagom portion utan appen.

Jag hoppar in i tråden jag med, kan behöva lite stöttning! Skulle kanske kunnat platsa i tjockistråden men det blir bra här.

Fick problem med min sköldkörtel efter graviditeten och gick upp 15 kg ungefär, idealvikten vore kanske 20 ned från det. Innan jag fick hjälp med rätt medicinering har jag stadigt gått uppåt trots kaloriunderskott och mycket motion så har lite hjärnspöken också.

Nu är värdena i ordning och plötsligt funkar allt som det ska, har gått ner 8kg. Använder Lifesum gratisversion sedan nån vecka för att komma vidare och lära mig lite mer om kaloriinnehåll och hur mycket saker väger så just nu i början är jag mer noga och väger saker. Har lite dåliga vanor med från tidigare stressiga jobb så jag äter väldigt fort och då för mycket. Tanken är att jag så småningom ska ha lärt mig att uppskatta storlek på en lagom portion utan appen.
Kul med en till nybliven Lifesummare! Själv väger jag inte, ofta kan man ju välja dl, msk, tsk istället, i sämsta fall uppskattar jag vikt efter förpackningsstorlek.

Kul med en till nybliven Lifesummare! Själv väger jag inte, ofta kan man ju välja dl, msk, tsk istället, i sämsta fall uppskattar jag vikt efter förpackningsstorlek.
Jag väger det som funkar att väga, annars gör jag som du!

Det svåraste tycker jag är att uppskatta kalorier på en lagad maträtt typ gryta. Då gör jag som någon skrev tidigare, skriver in och tar nån annans recept.

Använder också Lifesum, vill gå ner ca 5kg.
Väger på ett ungefär, annars får det bli lite uppskattade värden av andras recept.

Använder appen mest för att få lite övergripande koll, snarare än exakta mått. Den hjälper mig också tänka någon gång extra innan jag snacksar mig igenom timmarna efter lunch.

Idag upptäckte jag nackdelen med att äta för LITE. Glömde proteinpuddingen jag skulle ha till frukost hemma och min lunchlåda var alldeles för liten. Sötsuget slog till direkt, på ett sätt det inte gör om jag äter enligt rekommendationerna på Lifesum. Sen vet jag att jag inte skulle klara mig på alldeles för lite mat, 1500-1800 behövs ändå om jag ska orka rida och leka med barnet och ja, leva.

Drygt en vecka in i Lifesum och det går faktiskt över förväntan. Sparar en del kalorier varje dag tack vare mycket träning, så jag tycker ju att resultaten bör gå fortare då 😅. Är väldigt nitisk i mitt loggande, ner till minsta oljeskvätt, det enda jag skippar är kryddor. Har oxå svårt att gå på generella recept i o m vegan.
Jag hoppas att den bra känslan håller i sig, än så länge är det väl fortfarande lite nyfrälst-pepp.. Tanken är oxå att det ska jämna ut sig med att jag kommer att känna att löpningen går lättare när jag själv är lättare och att det då blir en naturligt högre förbränning i o m längre löppass. Vet sen tidigare i livet att varje kilo känns i löpning.

@CFrisk Vad roligt! Jag kör också löpning, och försöker hinna med 3 mil i veckan. Brukar bli 3--4 pass.

Nere på PB igen på vågen så nu känns det mycket bättre igen 😅
Fredagar och lördagar blir det tyvärr alltid lite för mycket mat för min del, men jag ska försöka att inte få i mig för mycket ändå.

Jag loggar ingen träning i Lifesum för vill inte känna att jag måste förtjäna mat med träning, vilket är en stor risk för mig. Är däremot noga med att logga all mat! Hittills nästan ett kilo till ner på 10 dagar, jag har ställt in dem på en ganska långsam nedgång eftersom jag vill lära mig nya vanor, annars hade jag nog kört hårdare men då tror jag det kraschar för mig.

Jag loggar ingen träning i Lifesum för vill inte känna att jag måste förtjäna mat med träning, vilket är en stor risk för mig. Är däremot noga med att logga all mat! Hittills nästan ett kilo till ner på 10 dagar, jag har ställt in dem på en ganska långsam nedgång eftersom jag vill lära mig nya vanor, annars hade jag nog kört hårdare men då tror jag det kraschar för mig.
Lifesum ger mig strax under 1300 kalorier om dagen och med hyfsat hård träning de flesta dagar blir det väldigt lite, därför loggar jag träning :). Men jag är under 1500 kalorier de flesta dagar ändå. Gissar att mitt normala behov med träning är en bit över 2000.

1 kg på 10 dagar är ju inte dåligt alls, det är ju mer än 0,5 kg i veckan :up:

Lifesum ger mig strax under 1300 kalorier om dagen och med hyfsat hård träning de flesta dagar blir det väldigt lite, därför loggar jag träning :). Men jag är under 1500 kalorier de flesta dagar ändå. Gissar att mitt normala behov med träning är en bit över 2000.

1 kg på 10 dagar är ju inte dåligt alls, det är ju mer än 0,5 kg i veckan :up:
Jag ligger på 1550 kalorier om dagen, eftersom jag vet att det ensamt är ett underskott för mig så tänker jag att då behöver jag inte lägga in träning så får jag inte dåligt samvete om det inte tränas en dag, jag har lätt för att hamna i såna fällor.

Ja det känns bra! Sen vet jag ju att en del är för att jag medicineras för sköldkörteln så det jobbar bort en del extra åt mig genom att dra igång min ämnesomsättning som varit i botten. Vill gärna hjälpa till med bra matvanor, som du sa så märks varje kilo, för mig med ridningen! Det är stor skillnad nu när jag tränar i hur kroppen känns, tidigare så skumpade allt extra.

Hälsa är också att äta gott och unna sig.😉
Helgen har inneburit god mat och i fredags även alkohol.
Men även en joggingrunda på 7.5 km på lördagen och 5.5 km i går.
Nu är det vardag och ordning ocn reda.
IMG_3291.webp

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare i ungvuxen ålder endast varit i kontakt med kuratorn på vårdcentralen vilket tyvärr inte fungerade under 2023-2024. Tog... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 160
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 039
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka