Viken RP-hingst är bäst tycker du?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rostad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 146
Sv: Viken RP-hingst är bäst tycker du?

Och det där med fertilitet och sundhet då ?
Innom travet har man som jag förstår en hel del problem med dålig fertilitet pga hård in/linjeavel.Måste finnas massor med bra hingstar att välja på som är mindre besläktade?:confused:

Ridponny är ju ingen ras, så man behöver inte oroa sig för framtiden och inavel inom populationen.

Det är väldigt tydligt att inom många små avelsföreningar (stuterier) har man bedrivit regelrätt linjeavel på gränsen mot inavel för att få fram det man önskar.
Nu har ju ridponnyavel tidigare bedrivits enbart med naturlig betäckning och det går att se att i vissa områden har man använnt vissa hingstar i princip hela tiden anledningen torde vara att man helt enklelt inte haft tillgång till så stort antal som klarat de krav man ställer på bra ridponnyhingstar. (bara några få har varit riktigt bra)

Men nu är vi i Sverige och har bra hingstar ifrån många olika avelsföreningar, både importer och inhemska och därtill är våra inhemska ston inte besläktade med hingstarna.

Klarar man av att rätt använda hingstarna så ger det stora möjligheter att kunna på allvar konkurrera med avelsföreningar som är konservativa och helt fortsätter att bedriva avel med sina få blodslinjer och får i och för sig jämt och bra resultat men har i dagens läge svårt att egentligen komma så mycket längre.

Som jag ser det är Svensk ridponnyavel full av MÖJLIGHETER och självklart vill man försöka med lite nya kombinationer i stället för att "kopiera" andra avelsföreningars kanske egentligen inte optimala avel utan dilemma.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ras eller inte så måste väl hård användning av vissa hingstar/linjer påverka på samma sätt oberoende av om man kallas ridponny eller något annat?:confused:

Nej inte gammaldags att linjeavla, är man insatt i avel förstår man att det är bra oavsett om det är hund eller häst....
Titta på stuteri MW, hon lät köpa in ston e. Valentino(denna gång Oakley Bubbling Bobberty) Det är hennes hingst morfar och hon linjeavlar på dem med bra resultat.......

En liten rättelse som för övrigt inte har något att göra med frågan som är ställd, dvs vilken RP hingst du tycker är bäst (svaret på den frågan torde vara ganska given i mitt fall :angel: ).
Vad mitt inlägg handlar om är linjeavel.

Stuteri MWs två ston e: Valentino är Power Boys bror Valentino och inte Oakley B.B som Ponybreeder påstår. Linjeavel på stona Dunja och Duchesse och Gerswin blir alltså inte speciellt märkvärdig och kan med nöd och näppe kallas för linjeavel. Inavelsprocenten blir extremt låg, någon procent möjligen. Vidare kan väl också tilläggas att några större framgångar kan vi omöjligt tala om, de två avkommor jag har med Gerswin - Dunja/Duchesse är ett år gamla, båda fick 48 p som föl.
Men jag har linjeavlat också, betäckte ett Dino B - Donauwind sto med Donauwind och fick som resultat ett sto som blev Sveriges bästa hopponny på treårsfinal med 51 poäng. Modern till detta sto betäcktes med Gerswin och denna kombination var inavelsprocenten noll och denna avkomma fick på treårstest 53p.

Alltså har jag fått bra resultat både med och utan linjeavel, så min slutsats är den att linjeavel är något man kan roa sig med om man vill men det är absolut inte någon säkrare väg.
Betäck det bästa med det bästa och hoppas på det bästa är förmodligen det säkraste.
Maria Winberg
p.s och ja nackdelen med långtgången linjeavel är dålig fertilitet, dock har inte Donauwind - Dino B - Donauwind stoet det problemet men nu körs det också 100 % utavel och de avkommorna ser mycket , mycket lovande ut, alltså 0 linjeavel/inavel d.s

Ber om ursäkt för att jag svarade på annat än tråden var tänkt till men stryk detta i så fall.

Nej det är helt olika för öppna stamböcker och stängda.

En ras med stängd stambok måste alltid planera sin avel att sprida de blodslinjer som finns så mycket som bara är möjligt.

Bästa sättet är att ha många hingstar i avel i förhållande till antalet ston och se till att godkänna hingstar i alla hingstlinjer så att ingen linje dör ut.

Skulle man avla in sig i en hörna så finns inget nytt blod att hämta.

Öppna stamböcker som tex ridponny kan linjeavla inavla in absubdum skulle man få problem är det bara att börja använda någon annan hingst/hingstar som är obesläktad med de ridponnyer man har.

peråke

Ja den som är bäst är ju Power Boy han är ju den ända RP i sverige som har fått elit diplom. Jag har precis fått för ca 3 timmar ett hingst föl e: Jarno RP
väntar en e:Power Boy
Jarno är lite intressant efter som han är så pass ny, det är ju även kul att kolla på lite yngre hingstar!:love:

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
504
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 742
Senast: ildiko
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
846
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 026
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka