Vid vilken temp. börjar hästen frysa?

X

xect

Med tanke på hetsen kring täcken har jag börjat fundera på om hästarna verkligen fryser så mycket som vi människor tror.
Nästan alla hästar i mitt stall har de tjockaste vintertäckena på sig just nu när det är nollgradigt eller några minus. Min häst får gå naken sålänge det inte är ihållande nederbörd. Är det jag som är för "elak" mot min häst eller är dom andra för "fjompiga"? Hästar som är klippta förstår jag att man täckar, men en oklippt häst en solig dag när det är plusgrader.. nja?

Så när börjar dom egentligen frysa, är det främst när de blir blöta som de börjar frysa? Visst håller dom sig varmare när det får något att tugga på?

Hörde någonstans att hästar tål -40 grader utan täcke sålänge de har något att äta.

Självklart är det individuellt beroende på raser, pälssättnings osv men jag tänkte mest generellt.

Sv: Vid vilken temp. börjar hästen frysa?

Klart de inte fryser så som många tycks tro. Det går inte att säga en speciell temperatur när de börjar frysa. Det beror helt på individen. Vilken kondition hästen är i, hurdan vinterpäls den har, hur mycket foder den får. (hästar i hård träning äter ofta mycket och avger/producerar därför mera värme)
Det väder som är störst risk med är när det är nära nollan, blåser och regnar eller snöar blötsnö.
Min häst är varm som en teddybjörn även om det är -25 grader. Så har hon också en päls som skulle göra en polarräv grön av avund.
Det finns många hästar som är övertäckta. Jag täckar med ofodrat regntäcke vid nederbörd om jag ska rida. Annars är hon alltid utan täcke.
Bättre att ge hästarna extrahö i hagen om man kan än att stoppa in dem i täcken. (tycker jag)

Visst allstrar hästen mer värme om den äter. Just regn vid den här årstiden är inte bra för otäckade hästar. Våra unghästar fryser så dom skakar om det regnar ute, ettåringen får därför ha täcke vid nederbörd så hon kan vara ute längre. Eftersom hästar är individer precis som vi människor så går det inte att säga en viss temperatur. Som sagt kyla i sig är oftast inget problem däremot blåst och väta.

Vid vilken temperatur fryser du? ;) Det beror ju på omständigheterna, både för hästar och människor. Vanlig torr kyla klarar de flesta hästar jättebra. Det är värre om det blåser, värst om det blåser och snöar eller regnar. Min fölunge fryser om det spöregnar, blåser och är runt 5 plusgrader. Men inte om det är uppehåll, eller snöar lite lätt och är 5 minusgrader.

Det är nog upp till var och en att se när ens häst fryser. Men jag kan hålla med om att det ofta råder täckeshysteri ;)

Läste för X antal år sedan om forskning på just täckesområdet, där de hade gjort experiment med ett antal hästar (tror det var fullblod). Hästarna gick på lösdrift, fodrades både ute och inne i uppvärmd (+10grader) ligghall. Hästarna valde att vara ute nästan hela dygnet ner till iaf -24grader, sedan började de visa tendenser till att söka sig in i värmen mer. Givetvis skiljer det sig mellan individer, men ner till iaf 10-15 minusgrader borde alla friska, oklippta hästar klara sig utan täcke anser jag (och då menar jag vindstilla och utan nederbörd i dessa temperaturer, vid snålblåst/drivis eller ihållande underkylt regn/blötsnö är det skillnad).

Mina hästar (oklippta men med kort päls även vintertid) har gått utan täcke ner till ca -20grader, vid ruskväder (blåst/nederbörd) har de fått på sig ett fodrat regntäcke (tunt andasfoder) när temperaturen sjunkit under nollan, och vid ruskväder och kallare än -10grader ett termotäcke (inte tjockaste varianten). Ett undantag har jag dock stött på, min första häst hade ryggproblem och blev lätt spänd om hon gick utan täcke när det var kallt, så henne täckade jag redan vid mildare väder (strax under nollan)

Oftast är det väl (tyvärr) så att fryser matte så får hästen täcke... En människas termoneutrala* zon ligger vid +24grader, en hästa termoneutrala zon ligger vid ca +8grader. Hästen kan sätta vinterpäls, det kan inte människan.

*termoneutral = den temperatur där människan kan gå helt naken utan att frysa

du har redan fått utmärkta svar och jag orkar inte dra den här debatten i ytterligare en tråd, så redan svarade får räcka. du kan använda sökfunktionen så hittar du kilometer långa trådar om just detta ämne.

det går ju inte att säga någon speciell temperatur, det är helt individuelt. vissa klarar hur kallt som helst, andra fryser på sommaren.

men bara som ett ex så kan jag säga att min arab (helklippt) frös så han darrade och orkade knapt röra sig förra året. det var några plusgrader och snöblandad regn, han hade ett 300g halvhalstäcke på sig.

Har någonstans i huvudet att den kritiska temperaturen för en häst är -15 grader. Det är alltså den temperaturen en häst utan täcke klarar utan att behöva ändra sin ämnesomsättning (att börja spjälka energi som ska gå åt till att värma den).
Men det är högst beroende av hur vädret är i övrigt.. Är det blötsnö och massa blåst fryser de flesta redan vid 1 plusgrader enligt min erfarenhet.

Tillägg.. föutsatt att hästen fåt tillräckligt med mat såklart. Matsmältningen är ju en mkt viktig faktor i "uppvärmningen" av hästen.

men bara som ett ex så kan jag säga att min arab (helklippt) frös så han darrade och orkade knapt röra sig förra året. det var några plusgrader och snöblandad regn, han hade ett 300g halvhalstäcke på sig.

varför i hela friden hel klipper man en så frusen häst? den går ju bara hemma på gården dessutom? Det är vanligt att de blir superfrusna när de helklipps, dvs samma individer som inte har ngra som helst problem att hålla värmen om de har päls kvar på rygg, länd, kors i vanliga fall.

Jag läste något om denna/en liknande undersökning i Ridsport för flera år sedan. Kan ha varit sent 90-tal eller tidigt 2000-tal...

Det är ditt beslut.
Börjar du täcka vid 10 grader med rengtäcke på hösten får hästen nästan ingen vinterpäls = du slipper klippa den, då får du ha thermo täcke när temperaturen ligger + 1 till -20 grader. Mellan de + 6 till + 3kan man ha rengtäcke med fleece under. I stallet funkar ett stalltäcke bra! Typ flecce.

Så helt upp till dig men det är lite sent nu.

Så till dig rekomenderar jag rengtäcke när den är ute och tempen ligger runt 0. Om den inte har bra vinterpäls. Ponnysar behövs sällan täckas men halvblod och fullblod störrer hästar kan behöva ett regn täcke när tempen är runt noll om de inte har som sagt bra vinterpäls.

Senast ändrad:

Jag läste något om denna/en liknande undersökning i Ridsport för flera år sedan. Kan ha varit sent 90-tal eller tidigt 2000-tal...

Japp, den kommer från ridsport, ungefär den tidsperioden du nämnt. Artikeln hette "Fryser hästen?", har för mig att det var ett mittuppslag. Kopierade upp den och satte på min ridklubb där det just då rådde TOTAL täckeshysteri (även ponnyer som såg ut som murmeldjur skulle ha tjocka täcken såväl inne som ute trots att det bara var ca 2-3 grader kallt. Häststackarna var svettiga när de togs in på kvällen, för att inte tala om hur de såg ut på morgonen :crazy:)

Jag har tre varmblod en tunnhårig quarter en arab som går på lösdrift med mycket hösilage. De fryser bara när det är riktkt ruskväder dvs snöblandat regn och blåst. Då får de komma in i box på natten.Om jag rider en häst svettig så duschas den och får stå inne en stund.Quartern får yllefilt till han blir torr eftrsom han har sk cold back.Hästarna år aldrig sjuka...Tvärtom tycker jag de är piggare än någonsin. Min uppfattning är att hästen klarar sig rätt bra om de har en bra hage och bra med grovfoder..Sen är det väl skillnad om du har en häst i hård träning då hjälper ju täcket till för att behålla mer energi.

:eek: Blir de inte sjuka av att vara konstant svettiga då? Man tycker att senast då borde det tända för folk att hästar faktiskt har egen päls...

Hästar med normal vinterpäls i lätt arbete klarar sig oftast utan täcke, iaf med tanke på kylan. Sen är det annat om det regnar o blåser om de inte har vindskydd. Heldre då mata extra om det är kallt. Klippta hästar måste såklart ha på sig något när de går ut, men jag förstår inte varför vissa har värsta vintertäckena på inne om stalltemperaturen ändå är kring 5-10. Jag tycker också att det är okej att släppa ut en klippt häst utan täcke en liten stund om det har fallit nysnö och är fint väder. Man ser riktigt hur lyckliga de är när de slipper och rulla sig ordentligt:love:

Men en grej som jag har märkt att många bojkottar är att rykta hästen ordentligt om den går med täcken. De ser ingen synlig smuts och borstar av hästen på 15 min innan de rider. Så är det med vissa hästar i stallet jag rider och ibland ser man hur de vänder och vrider sig som det kliar när man tar av täckena. Väldigt tråkigt tycker jag...

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Börjar du täcka vid 10 grader med rengtäcke på hösten får hästen nästan ingen vinterpäls = du slipper klippa den, då får du ha thermo täcke när temperaturen ligger + 1 till -20 grader. Mellan de + 6 till + 3kan man ha rengtäcke med fleece under. I stallet funkar ett stalltäcke bra! Typ flecce.
Inte 17 behöver hästen täcke inne i stallet bara för att den går med täcke ute. Skulle aldrig ha stalltäcke på häst som inte är helklippt. (om det inte är kallstall förstås)

Japp, den kommer från ridsport, ungefär den tidsperioden du nämnt. Artikeln hette "Fryser hästen?", har för mig att det var ett mittuppslag. Kopierade upp den och satte på min ridklubb där det just då rådde TOTAL täckeshysteri (även ponnyer som såg ut som murmeldjur skulle ha tjocka täcken såväl inne som ute trots att det bara var ca 2-3 grader kallt. Häststackarna var svettiga när de togs in på kvällen, för att inte tala om hur de såg ut på morgonen :crazy:)

Ja, precis den:love:
Skulle gärna ha tag i denna artikel. Finns den på nätet eller något?:angel:

Hade de stalltäcke också?!
I mitt stall har shettisarna regntäcke men det antar jag är för att 1. de flesta är klippta 2. de är fulla av lera/dyngsura och det är inte kul när de kommer in kl 14 och ska gå lektioner 16-19

Lillkillen kan nog gå otäckad till -25, 30, men han har världens tjockaste päls, han var till o med svettig på magen idag, då var det -16. Storkillen vill ha sitt täcke vid -15 ca, (han är inte utrustad med särskilt tjock vinterpäls), annars börjar han stå vid grindöppningen och vill gå in..Men allmänt kan man säja, att hästar är inte så känsliga för kyla. Det var som nån skrev, om det blåser, regnar och är runt nollan, då ska man börja fundera om de ska ha täcke, för blir de blöta, har de svårt att hålla värmen..

Liknande trådar

Hästvård Det är neråt mellan -6 till -10 vissa mornar här (småland), men börjar bli några plusgrader och solsken mitt på dagen. Har så svårt...
Svar
13
· Visningar
1 866
Senast: SaraXX
·
Hästvård Här brukar inte vara sådär jättekallt, iaf inte mer än en kort köldknäpp på typ ett dygn högst. Och min häst täckas inte "tidigt" i...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 037
Senast: Hesa
·
L
Hästvård Min pålle började hosta för några dagar sedan. Har nyligen (ca en vecka sedan) köpt hem nytt hö som jag ganska snabbt insåg var dammigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 184
Senast: lindgreen
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 425
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar