Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??
Men en fråga; varför helklipper du en 20-årig häst om hon dessutom fryser så som du beskriver?? Hålla på med en massa täcken och grejer när den bästa isoleringen är hästens egna päls!
Visst kan jag förstå att man helklipper om man tävlar intensivt på hög nivå eller om det rör sig om trav/galopphästar som går lopp, men en 20-årig vad jag skulle tro fritidshäst
Spårklippa, möjligen, om hon nu sätter päls så tidigt och har sådana besvär med svettningar på sensommaren som du säger. Hon är ju maximalt klippt på bilderna - fattas bara att du rakar huvudet och benen helt också
Mitt tips är; låt hästen få sin päls tillbaka, se till att hon har tillräckligt med grovfoder ute, i väntan på att få pälsen tillbaka på med ett sånt där "bekvämt" halstäcke. De flesta sitter så illa att hästarna har svårt att få ner huvudet och äta.
Har du överhuvudtaget läst hela tråden?
Det är ganska trist att få svar som ditt när du inte verkar ha läst speciellt noga alls... Hon har aldrig varit frusen! Jag har känt hästen i 11 år, under alla de 6 år jag haft henne har jag helklippt henne, utom en gång förra året då jag spårklippte.
Tar det igen, första gången jag klippte henne i år var i mitten av augusti för hon svettades bara av att vara i hagen, det är ine normalt med björnpäls i sommarvärme. Då behövde jag inte ens täcka henne, hon njöt.
Andra gången jag klippte henne var i mitten på hösten någon gång, då hade det växt ut så mkt att det knappt gick att rida 20 minuter i skritt och pyttelite trav utan att hon var sjöblöt av svett, trött, orklös, framtung och deppig.
Tredje gången jag klippte var nu 18 december. Jag funderade länge om jag skulle klippa henne helt eller halvt, men eftersom hon "alltid" varit heltklippt och hon hade så dundertjock päls igen så klippte jag helt. Hade jag kunnat förutspå framtiden hade jag förstås inte gjort det, utan bara spårklippt.
Men den här hästen mår mycket bättre av att bli klippt på något sätt om man avser att rida henne. Jag lovar, jag känner henne mycket väl
Hon sätter inte LITE päls, hon sätter enormt mycket päls, har alltid gjort, men i år har det varit ännu mer. Ska jag ha henne oklippt får jag ställa av henne och det tycker jag är sämre.
Att jag ens skrev denna tråd var för att det var just så otypiskt henne att frysa. Det behöver ju inte vara klippningen som är orsak, något annat kan ju vara fel också, jag ville bolla tankar och funderingar. Dessutom fryser hon inte "jämt", har hänt 3 ggr att hon skakat, då vid ruggigt blött väder runt nollan.
Nu kommer jag öka foderstaten så mycket jag vågar, rida lite mer och täcka henne extra de ruskigaste dagarna. Sen kommer jag inte helklippa henne andra gången nästa år, det har jag förstått nu.