V
veronican
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??
Jag såg tyvärr inte ditt svar när tråden var aktuell, men tack vad bra skrivet!!
Jag har faktiskt bestämt mig för att ta ett borelia/erlichias- blodprov på henne. Hon har visserligen inte frusit så hon skakar på flera veckor men heller inte gått upp så mkt i vikt. Dessutom är hon blek och lite gulaktig i slemhinnorna, så det är värt att kolla upp.
Trött i kroppen men pigg i huvudet.
Har kollat med SVA om det kunde misstänkas vara mask, men chansen lät ytterst liten, de trodde själva inte det.
Har köpt ett halstäcke också
Hon verkar ha det otroligt ompysslat och bra iaf din fröken! Lagon varm är individuellt som du säger. När min var klippt "ville" hon vara mkt varmare under täcket frö att vara komfortabel än vad jag tyckte var lagom, man får lyssna på dem helt enkelt...
Sedan börjar du rida mer så kommer blodcirkulationen ju igång bättre och hon blir mindre frusen på köpet!
Ett blodprov som många förordar är på sätt och vis "bortkastade pengar" Det man kan kolla är en ev anemi (blodbrist) eller en infektionsbild. Anemi kan man få en bra hint om kliniskt oxo. Genom att titta på slemhinnorna i munnen och ögat. Dessa ska vara fuktiga och ha en frisk ljusrosa färg, om man trycker med fingret ska det vita fingeravtrycket försvinna på 1-2 sekunder. Är de bleka tyder det på blodbrist eller dålig cirkulation. En infektionsbild ger oftast feber. Har hästen normal temp, inget näsflöde, fin avföring och ingen hosta så är en infektion inte utesluten men iaf hyfsat osannolik. Hosta kollas lätt om man trycker på luftstrupen högt upp på halsen, ungefär mellan ganascherna. (på halsens undersida, nära huvudet kanske är en bättre beskrivning)
Annars tycker jag du verkar täcka in alla bra åtgärder redan!
Jag såg tyvärr inte ditt svar när tråden var aktuell, men tack vad bra skrivet!!
Jag har faktiskt bestämt mig för att ta ett borelia/erlichias- blodprov på henne. Hon har visserligen inte frusit så hon skakar på flera veckor men heller inte gått upp så mkt i vikt. Dessutom är hon blek och lite gulaktig i slemhinnorna, så det är värt att kolla upp.
Trött i kroppen men pigg i huvudet.
Har kollat med SVA om det kunde misstänkas vara mask, men chansen lät ytterst liten, de trodde själva inte det.
Har köpt ett halstäcke också