Sv: Hästens komfortzon 20 grader
Nu under vintern har min häst fått ha ulltäcke på sig inomhus och ett vintertäcke med 280g fyllning utomhus över innetäcket (
utetäcket läggs på vid morgonfodringen och tas av när hästarna kommer in). Hon har såvitt jag vet bara visat tydliga "symptom" på att frysa vid ett tillfälle och det var dagen då de varit ute hela dagen i -25 grader... då var hon tydligt frusen.
Ulltäcket har åkt av, hon får vara naken inomhus från och med nu. Om det inte blir sådär snorkallt igen förstås, då fryser allt och alla i stallet.. Men jag gissar på att det inte kommer bli -25 igen så hon får vara naken. Hon må vara 19 år (i sommar..) och har inte världens mest imponerande vinterpäls (
eller .. jo, den är kort men tät), men någon måtta får det vara på daltandet.. vill inte ha en häst som kliar sig för att det är för varmt. Som många andra hästar i stallet gör dagligen.....
Hon står på halm och har därmed utöver hö en del att pilla med om nätterna och håller värmen bra.
Jag byter till tunnare täcke ute när det känns läge för ett fleecefodrat regntäcke bara. För det är vad jag har tillgång till utöver vintertäcket. Jag är inte mycket för att bunkra på mig med en massa täcken. Hästen är dyr i drift så det räcker i övrigt.
Hon är inte för varm under täcket trots att hon har samma om det är -5 eller -20. Det känns lagom och hon verkar inte vara kli-ig (konstigt ord det där!).
Hon reglerar nog temperaturen rätt bra själv. De klarar sig bättre än man kan tro.
Sen att matte fryser häcken av sig trots långkallingar och termovantar och varma kläder vid få minusgrader är en annan femma.
Mycket blabla i det här inlägget, men äh.