Hästens komfortzon 20 grader

Sv: Hästens komfortzon 20 grader

I den faktiska temperaturen ingår vindhastighet, luftfuktighet samt nederbörd.

På vissa vädersiter står det -5 grader, vind 7 m/s, 78% relativ luftfuktighet- Känns som.......alltså motsvarar en betydligt kallare grad än vid torr luft, vindstilla o sol.

Hästars pälsar sätts ur spel när den blir blöt.

Ang egna erfarenheter om komfortzon igen. L klipptes ju, ganska omfattande. Hans komfortzon tycks dock inte förändrats. Samma täcke som var lagom i minus 8 var det i minus 28. Och samma täcke alltså som han hade när han var betydligt mindre klippt och med utväxt klippning.

Så mina med ett undantag tyckts ha läst på om komfortzoner, kul de följer boken i nåt fall i alla fall =)

Fast det finns inget som stöder att komforzonen blir oförändrad trots klippning det går emot precis alla observationer och studier som gjorts. rätt självklart tycker jag, då pälsen är den primära isolerande och värme reglerande aspekten gentemot väder och vind.

Fast det finns inget som stöder att komforzonen blir oförändrad trots klippning det går emot precis alla observationer och studier som gjorts. rätt självklart tycker jag, då pälsen är den primära isolerande och värme reglerande aspekten gentemot väder och vind.

Fast den ersätts ju av täcket?

Jag säger inte det ÄR si eller så, utan just bara egna erfarenheter, och där även Lillen 'gör som de flesta av mina andra'. Sen om det är ett delvis 'falsksvar' för mina har skydd (skog) i hagen om de vill, vi har den trevligare 'kallare' kylan (inte 'rå' fuktig), de fodras såpass tätt (alt med fritt då för tidigare hästar) eller jag helt enkelt bara lyckats samla på mig en massa kaminvarma av en slump är ju omöjligt att säga.

Men samma 200 gr täcke har hållit honom lagom tempererad i både -8 och minus 28, och var lagom innan med enligt vad jag beskrev. När jag la på ett extra av mattesnällhet (ett 150 gr thermo under) så blev det för varmt. (även om han stod ut med det utan knot - DET har inte andra alltid gjort lika snällt, där har det varierat).

Men iom att just personliga erf efterlystes så =)

inackorderad och ja det är bara fält överallt...ska försöka få till skjul men då ska där vara det i de övriga 15 hagarna också ;) så frågan är ju om det är genomförbart ekonomiskt för en anläggning som blev helt ombyggd för 2 år sedan med ridhus o allt

Kanske är läge att göra något åt hagen? Vind gör ju grymt mycket!

Det gör den verkligen, och det kan blåsa en hel del här i Skåne på vintrarna.

Min häst har både vindskjul (som de gärna står i) och fritt med halm att tugga på i hagen, men frös ändå när det började blåsa här för några dagar sen. Tidigare gick han med 100 g regntäcke i -10-15 grader, men när temperaturen steg till nollgradigt och det började blåsa så frös han. Det var inte så mycket att be för mer än att lägga på vintertäcket på 300 g igen. Och han är alldeles lagom varm nu. När det var -10 så blev han för varm i vintertäcket.

inackorderad och ja det är bara fält överallt...ska försöka få till skjul men då ska där vara det i de övriga 15 hagarna också ;) så frågan är ju om det är genomförbart ekonomiskt för en anläggning som blev helt ombyggd för 2 år sedan med ridhus o allt

Det är så roligt att höra exempel på exempel om anläggningar som gör i princip allt för människorna men inte för hästarna :angel:

(inte menat som en pik till dig!!)

Han har vilat hela vintern och är enbart klippt för komfortens skull, under de varmare dagarna. Nu känns det sent att klippa, eller har jag fel? Meningen är att han ska sättas igång nu och han orkar ju uppenbarligen trots pälsen, det är upptorkningen...

Kan också lägga till att fullblodet visat på hur hans täcke funkar. Ner mot -17 var han mycket sval under täcket men inte frusen, skulle funkat ett antal grader till säkert. I -3 var det på gränsen för varmt. Ganska tydligt spann! Täcket är ett 220 g vintertäcke. I gråzonen där kring nollan känns det som om fint väder = fleecefodrat, dåligt väder = fodrat täcke.

Vad kul att hitta denna tråd.

Jag har nästan aldrig behövt täcka mina hästar jag haft tidigare (araber). Täckade min tävlingshäst med regntäcke de dagar jag skulle träna eller tävla under perioden med mycket lera och regn och blåst, men var inte för hon frös utan för att hon skulle vara ren och torr.. (tror det är därför många täckar sina hästar)

Hästen jag har idag är ett halvblod.
Han klarar säkert gå utan täcke jämnt. Men regnar det och är nära noll så börjar han frysa med en gång. Därför får han på senhösten ha ofodrat regntäcke. När snön kom och det blev väldigt kallt inte varit varmare än -5 grader på länge här och oftast legat runt -10 till -20 fick jag köpa ett varmfodrat vinter täcke tror det 200 eller 300 gram fyllning (då stallägaren tyckte det behövdes).
Då vi har kall stall som är minus grader denna vintern även om hästarna står inne (stall med 5 boxar med spilta och stor öppen yta och bara 3 hästar varav 1 häst är jätte frusen och har täcken jämnt) så har han även fått vara täckad inne. Trotts han inte är klippt. Han skulle säkert egentligen klara sig med tunnare täcke eller inget men han är inte för varm med det han har heller..

nä alltså denna anläggningen är faktist mest anpassad för hästarna;), vibrationsgolv, öppna boxar för kontakt, finns även stängda för dem som vill ha det, god vetilation, analyserade foderstater (individuella) rejäla hagar för att vara en ganska stor anläggning, vinter och sommarhagar. Sen skrittmaskin, ridhus, fikarum, toalett och sadelkammare och padock för oss människor men som sagt skjul hade varit ngt

Det beror väl på hur man ser det, jag väljer att inte att kalla mindre dåliga anläggningar för bra bara för att det finns sämre :D

Även om jag självklart förstår problematiken med att ha häst i Skåne (åt Malmö - Lund hållet) eftersom det finns typ noll skog o kuperade områden, vilket jag ser som ett minimikrav för åtm vinterhagen. Vi letar tomt :eek:

*kl*

Ett problem med att ha hästen inackorderad är att man måste göra det så enkelt som möjligt. Går liksom inte att gå på känn eller ha luddiga gränser som inkluderar luftfuktighet, vindstyrka, risk för regn (jättesvårt att veta om man inte kollat väderleksprognosen) osv.
Två vintrar har min häst (oklippt kallblod) mestadels gått naken men med regntäcke vid nederbörd och klarat sig bra på så vis, dock har jag märkt att om man t ex missat att täcka vid nederbörd så har han blivit lite mer spänd, och har han gått med regntäcke när det varit riktigt kallt så inbillar jag mig samma sak. Bara att jag bytte till 100g foder dom dagar han hade täcke gjorde skillnad.

I år har jag av diverse skäl täckat upp. Dels att hästen har täcke varje dag och dels att det tjockaste ligger på 300g, sen ett på 200g och ett på 100g att växla mellan. Eftersom vädret är så opålitligt och det har varit väldigt kallt många gånger på sistone så blir det nästan alltid 300g-täcket för att varva med 200g om det andra är blött.
Redan vid ca -10 grader och nedåt börjar hästen visa missnöje mot täcket, rullar och har sig.
Å andra sidan märkte man direkt skillnad fysiskt (spänningar) så snart det varit minsta lilla minusgrad eller kallare och hästen bara haft ofodrat regntäcke på sig.

Nu under vintern har min häst fått ha ulltäcke på sig inomhus och ett vintertäcke med 280g fyllning utomhus över innetäcket (utetäcket läggs på vid morgonfodringen och tas av när hästarna kommer in). Hon har såvitt jag vet bara visat tydliga "symptom" på att frysa vid ett tillfälle och det var dagen då de varit ute hela dagen i -25 grader... då var hon tydligt frusen.

Ulltäcket har åkt av, hon får vara naken inomhus från och med nu. Om det inte blir sådär snorkallt igen förstås, då fryser allt och alla i stallet.. Men jag gissar på att det inte kommer bli -25 igen så hon får vara naken. Hon må vara 19 år (i sommar..) och har inte världens mest imponerande vinterpäls (eller .. jo, den är kort men tät), men någon måtta får det vara på daltandet.. vill inte ha en häst som kliar sig för att det är för varmt. Som många andra hästar i stallet gör dagligen.....

Hon står på halm och har därmed utöver hö en del att pilla med om nätterna och håller värmen bra.

Jag byter till tunnare täcke ute när det känns läge för ett fleecefodrat regntäcke bara. För det är vad jag har tillgång till utöver vintertäcket. Jag är inte mycket för att bunkra på mig med en massa täcken. Hästen är dyr i drift så det räcker i övrigt. ;)

Hon är inte för varm under täcket trots att hon har samma om det är -5 eller -20. Det känns lagom och hon verkar inte vara kli-ig (konstigt ord det där!).
Hon reglerar nog temperaturen rätt bra själv. De klarar sig bättre än man kan tro. :)

Sen att matte fryser häcken av sig trots långkallingar och termovantar och varma kläder vid få minusgrader är en annan femma. ;)

Mycket blabla i det här inlägget, men äh.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 293
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar