Hästens komfortzon 20 grader

Sv: Hästens komfortzon 20 grader

Snarare har mina reagerat positivt på kylan :)! Shettisen svettas nästan varje dag en "normal" Skåne-vinter när det är fuktigt, regnigt och "varmt". Nu är båda hästarna torra och fina. Varma när man känner under manen eller mellan bakbenen, så de fryser säkerligen inte alls. Benen verkar må bra också, mycket svalare och torrare än när det är varmt och geggigt överallt.

Du har aldrig funderat på att klippa lite på den lille just pga att den är varm större delen av vintern?

Min klipper jag för tillfället snarare för våren än för vintern. Det är nästintill djurplågeri att rida träningar med honom så fort det inte är midvinter och med tanke på hur länge hah håller fast ponnyvinterpälsen så skulle han då få ta det väldigt lugnt ända tills april/maj. Och då vill ju jag börja tävla när jag väl kommer hem från skolan :o

Visst har jag funderat på att klippa henne, men jag kommer inte att skaffa någon klippmaskin förrän mina andra hästutgifter har kommit på "rätt köl" igen...:crazy:

I komfortzonen ska kanske oxå tilläggas den nedre kritiska temperaturen, dvs den temperatur där en sommarpälsad häst, utan vind, utan sol, i normalhull börjar att känna sig kall, den ligger på runt +5, motsvarande för människa ligger på +20.

Så ex som Ingela_s nämnde med samma täcke upp till +15 för att den är ok i -5, fungerar ju inte riktigt och då kanske ffa för att de på vintern, förhoppningsvis, har lite tjockare päls än på sommaren. ;) Snarare skulle den säkerligen vara helt ok även i -10.

Själv är jag totalt ologisk i mitt täckande. :angel: Har en 17-åring, oklippt men med enbart aningens tjockare päls än sommarpäls. Hon har nu i arktiskylan ett 400g med halvhals. Kan känna att det är aningens för varmt även när det är ner mot -15-20 men hon har haft lite problem med ryggen och så vill jag supporta "ålderdomen" så hon får ha det till -5. Varmare än det har hon ett gammalt vintertäcke typ 200g till +5 om det blåser och regnar. Är vädret stillsamt mellan 0 och +10 är det regntäcke med fleece. Har det varit +5 och regn som i november, då var regn med fleece faktiskt för kallt, vilket jag inte upplevde när hon var yngre, så tror hon har frusat på sig. Vad jag dock märkt är att när hon är för varm, då blir hon tjockare i benen.

Sen har jag en treåring...täcke, vaddå? Hon har inte sett tillstymmelse till täcke trots dryga -20 och verkar lika glad för det.

Generellt menar jag dock att hellre aningens för svalt täckad då de har mekanismer för att själva öka värmen medan att täcka för varmt, vad kan de göra för att sänka temperaturen? Nada....

svar till dig, och kontring till alexandras inlägg:

självklart ändras förutsättningarna om hästen är helklippt. det har jag upplevt väldigt tydligt på samma individ som hel eller halvklipps. att helklippa är en HELT annan sak precis som du säger, och samma individ som tidigare var varm av sig, kan frysa som en tok när skyddet över de primära värme reglage delarna på kroppen, dvs kors, länd och rygg, avlägsnas från päls.

det är därför man ska tänka sig noga för om man helklipper sin häst, vad det faktiskt innebär : )

Nej, komfort zonen är baserad på x grader och sen kallare grader. Inte tvärtom.

täcken innebär att hästen inte kan själv reglera sin temperatur. därför fungerar det inte uppåt på skalan vilket är rätt logiskt för min del iallafall.

TC: SJÄLVKLART påverkar helklippning komfort zonen. När du klipper primära delar av hästen tar du bort dess möjlighet att själv reglera sin temperatur.

Senast ändrad:

Men den funktionen försvinner väl om man lägger på ett täcke? Även om tjocka täcken kan vara lätta så har i alla fall aldrig jag sett att en häst har pälsen rest under fodrade täcken.

du har helt rätt i detta, men oavsett rest päls eller ej så innebär självklart en oklippt päls ett helt annat isolerings reglage än en avkapad, klippt päls. där har du ju klippt stråna rakt av, så det blir luft som strömmar fritt hela vägen in vid huden. det blir det inte på en oklippt häst även om ett täcke ligger på.

Nej, komfort zonen är baserad på x grader och sen kallare grader. Inte tvärtom.

täcken innebär att hästen inte kan själv reglera sin temperatur. därför fungerar det inte uppåt på skalan vilket är rätt logiskt för min del iallafall.

TC: SJÄLVKLART påverkar helklippning komfort zonen. När du klipper primära delar av hästen tar du bort dess möjlighet att själv reglera sin temperatur.

Haha, nu blev jag helt snurrig :D Stycke för stycke:

Baserad på vilka grader då menar du? Menar du att är täcket ok inte för varmt vid grad så är det lagom även 20 grader neråt?

Hur menar du med att det inte fungerar uppåt på skalan? Hästen gör väl mer saker för att bli varm (stället pälsen, äter osv) än vad den kan göra för att bli kall? Och därför är det bättre att hellre täcka lite för lite än övertäcka? Eller hur menade du :p

Jo men HUR påverkar den komfortzonen? Minskas den (dvs 20 grader blir snarare 10 innan man behöver byta täcke) eller sänks den bara, så att samma täcke fortf kan fungera i ett 20 graders tempspann men man behöver tjockare täcke tidigare?

*kl*

Erkänner att jag inte hunnit läsa hela tråden. :)

Men vad gäller hästens komfortzoner är min erfarenhet att temperatur inte är det avgörande, utan blåst och nederbörd.

Om det är vindstilla och uppehåll klarar de mycket kalla temperaturer utan att frysa. Även om de är, som våra, spårklippta. Ner mot -20 går bra. Kallare än så kan kräva ett vinterräcke.

Men om det blåser, och/eller är nederbörd så förändras det. Vid blåst och nederbörd kan de frysa redan vid 0 gradigt.

Exempelvis hade vi -15 och det blåste 7-8 m/s häromdagen. Hästarna hade vintertäcken. De står rätt öppet, på ängar. De hade rejäla vintertäcken. Men de var spända i muskulaturen när de kom in.

Idag har vi haft vindstilla och runt -22. Då är hästarna helt tillfreds. De har vintertäcken även idag.

De gånger hästarna verkligen har frusit så de skakat när de kommit in, trots täcken, har varit vid 0 gradigt och regn. Det är värsta väderleken för hästar, enligt min erfarenhet.

De har alltid fri tillång på hösilage.

Så mer än temperatur, tycker jag att blåst och nederbörd påverkar.

Norrland

Klippte ponnyn igår, tidigare klippt hals, bog och undersida buk samt en bit upp på sidorna. Bakdelen orörd Det hade växt ut och var 1 cm långt dock. Så klippte om, och klippte betydligt mer omfattande. Fick på sig samma täcke igen efter. Det var då minus 6 grader. Imorse var det minus 22. Han var lagom varm under samma täcke. Dock fegade JAG ur och gav honom lite mer täcke då, men..https://sakerlagring.telia.se/user/...1-422a-b6ba-1d01bc5764b5&Image=3877386&Size=1

Fortfarande minus 22, och han är snarast för varm än för kall. Varm kaminvarmt och gosigt när jag stoppade handen under täcket. Han har alltså 150 gr + 200 gr, mot innan 200 gr (fast då var det inte lika kallt). Så vettigare hade varit att jag INTE lagt på 150 gr till för JAG frös häcken av mig..

Men sen går det inte att bli för teoretisk runt täcken heller.

Det beror på så många faktorer. Hästen som individ och hur frusen den är. Hagförhållanden, ex finns lä i form av skog eller vindskygg. Eller är det öppet och blåsigt. Är den klippt. m.m.

Så eg tycker jag att det är upp till varje hästägare att bedöma hur ens häst mår. Än att hästen har komfortzoner mellan temperaturer (de kan iof sig vara riktlinjer). Eller att bestämma att vid -5 gäller detta täcke, vid -10 gäller detta, osv...

Lär känna era hästar, och se hur de mår (fryser). Det är bästa värdemåttet.

Norrland

Våra har inte haft täcken i år.
Vi har haft ganska stabilt väder det sista. Kallt men ej blåsigt.

De gånger vi rider och de blir svettiga får de stå inne med fleecepyjamas en stund.
Ikväll är det ca -17 ute och de var varma med lite frost i pälsen som står rakt ut.
I stallet är det ca -10 och vi ser till att de har mkt hö och extra halm i boxarna.

Varmblodet köpte vi förrförra sommaren och han hade knappt nån päls alls i början av den vintern. Vi hade täckeslöst så mkt vi kunde och i år har han tjock fin päls.

Precis vad jag försökte att framhålla:grin::bow:

Min ena behöver rumptäcke- jo av veterinära orsaker.

Att nu båda har det beror på att hästar alltid ställer sig med rumpan mot vinden som bekant o inget av deras täcken täcken långt ner på buken- som på småhästar:p
Dessutom går fodret på vintertäcken ej ända ner.

De har aldrig mer än ett täcke på- för rörelseKOMFORTEN:rofl:

Har alltid plusgrader inne varav täcket byts vid in/ utsläpp.

20 graders skillnad för mig är utanför min komfortzon:eek: Schweinkallt

Rattmuffen är tillbaka brudar:idea:

Ponnyn går alltid utan täcke för hon klarar kyla mycket bra, tjock vinterpäls. Likaså hennes avkomma ungponnyn utan täcke . Fullblodet är däremot klippt så går med vintertäcket på sig. Travaren har lagom vinterpäls men behöver inte alls täcke heller.

Haha, nu blev jag helt snurrig :D Stycke för stycke:

Baserad på vilka grader då menar du? Menar du att är täcket ok inte för varmt vid grad så är det lagom även 20 grader neråt?

Hur menar du med att det inte fungerar uppåt på skalan? Hästen gör väl mer saker för att bli varm (stället pälsen, äter osv) än vad den kan göra för att bli kall? Och därför är det bättre att hellre täcka lite för lite än övertäcka? Eller hur menade du :p

Jo men HUR påverkar den komfortzonen? Minskas den (dvs 20 grader blir snarare 10 innan man behöver byta täcke) eller sänks den bara, så att samma täcke fortf kan fungera i ett 20 graders tempspann men man behöver tjockare täcke tidigare?

Komfortzonen är ju baserad på hästens nedre kritiska temperatur. Vad denna temperatur är varierar för respektive häst, individ, förhållanden som väder och vind , mat tillgång, hästens kondition osv.

Ja, det täcke som hästen är lagom varm vid i x grader funkar i regel i 20 grader kallare. Men just 20 grader är ju en måttstock - jag tror inte vi kan säga att det är exakt 20 grader : ) det är en måttstock för att visa spannen, att fem graders köldskillnad INTE är för hästen vad den är för människan.

Om du har täckat hästen så kan den inte göra det du säger i varm grader. den kan inte ställa pälsen, vilket både kan isolera och svalka, beroende på temperatur. den kan inte ta av sig täcket heller : ) så täcket i x grader funkar inte i 20 grader varmare, det säger sig självt. hästen kan inte reglera sin egen temperatur då täcket ligger på, dvs den kan inte reglera att bli för varm med täcket. Thermotäcket på 300 gram i nollgradigt väder blir en jäkligt dålig ide i + 15 grader.

komfortzonen ändras om du helklipper hästen ja. Hur mycket går inte att svara på då det varierar återigen, med individ och förhållanden.

Jag hade tidigare en hyresgäst här som tittade på termometern och bytte täcke därefter. Vid +10, oavsett väder, la hon på fodrat regntäcke, sedan för varje grad neråt varmare täcke. Hästen var oklippt och mådde inte alls bra.

Vi har inte ofta så kallt här hos oss, men det kan vara blåsigt och rått. Jag tycker hästarna påverkas mer i blöta och blåst, än i stark kyla. De verkar trivas jättebra kalla, lugna dagar. Jag täckar mitt halvblod pga han lätt får ont i ryggen (skada som unghäst). Har aldrig sett honom frysa, men får vara noga så att han inte blir för varm. Han har kort päls men är inte klippt och klarar sig ofta bra med endast ofordrat regntäcke. Ryggen håller sig finast om han också har ett tunnare täcke under regntäcket (150 g eller fleece). Jag lägger inte på varmare täcke om temperaturen sjunker. I år har det varit som kallast -16. Jag börjar täcka om det regnar mycket och temperaturen sjunker (sept-okt), då är det under +5.

De andra hästarna är otäckade oavsett väder och klarar sig bra utan att frysa. Om det är många dagar med blåst och regn får de som går på lösdrift komma in då och då och torka till, men det är nog mer för min egen skull än för deras. De har fri tillgång på mat ute, och ligghall.

Men sen går det inte att bli för teoretisk runt täcken heller.

Det beror på så många faktorer. Hästen som individ och hur frusen den är. Hagförhållanden, ex finns lä i form av skog eller vindskygg. Eller är det öppet och blåsigt. Är den klippt. m.m.

Så eg tycker jag att det är upp till varje hästägare att bedöma hur ens häst mår. Än att hästen har komfortzoner mellan temperaturer (de kan iof sig vara riktlinjer). Eller att bestämma att vid -5 gäller detta täcke, vid -10 gäller detta, osv...

Lär känna era hästar, och se hur de mår (fryser). Det är bästa värdemåttet.

Norrland

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Om x grader motsvarar den nedre kritiska temperaturen med det täcket o det vädret så borde ju täcket fungera i 20 grader varmare med typ samma väder?

Så det finns ingen fakta om ifall komfortzonen kryper/ökar eller förskjuts om man klipper?

Till många övriga i tråden: ni verar helt ha missuppfattat/inte läst ursprungsinlägget. SJÄLVKLART varierar komfortzonen med häst, klippning och väder. Jag var intresserad av om någon studerat ens egna hästs komfortzon och inte bara "lagt på mer när temp sjunker". Och hur mycket täcken ni har i vissa temperaturer är ju för detta helt irrelevant om ni inte beskriver komfortzonen för just den hästen - motivet bakom varför ni täckar som ni gör. Blev det klarare nu? :)

Mina är ju ständigt oklippta, men idag -25 så lade jag på de varsitt 200g fodrat regntäcke. Men det är nog mest för att jag fryser :angel:

Fast gammeldamen rör sig mer nu när hon är täckad ute så jag tror hon uppskattar det. Dom är ju inte kaminvarma under men klart att det är varmt under.

Pilo tror jag dock skulle kunna klara sig fint utan, hans täcke är äldre så han är inte lika varm under sitt som Madame är.
Han springer och knasar som alltid och verkar som vanligt i - 20 som + 20.

Om x grader motsvarar den nedre kritiska temperaturen med det täcket o det vädret så borde ju täcket fungera i 20 grader varmare med typ samma väder?

Så det finns ingen fakta om ifall komfortzonen kryper/ökar eller förskjuts om man klipper?

x grader motsvarar inte den nedre kritiska temperaturen.
den nedre kritiska temperaturen är den grad där hästen börjar frysa/ej längre kan hålla värmen effektivt. x grader där hästen är lagom varm ligger ju över den temperaturen.

så nej - att mäta uppåt är inte applicerbart. du skulle isåfall kunna ha ett thermotäcke på din häst i nollgradigt väder utan att den blev för varm i det i 20 grader plus. Det stämmer ju inte på någon häst eller hur? Jag tycker det är mycket logiskt:
du har en täckjacka på dig för att det är kallt. Den täckjackan håller dig skapligt varm nedåt i graderna. Uppåt i graderna där du inte längre tycker det är kallt, blir jackan ett värme fängelse. som att sitta i en uppvärmd bil instängd utan att kunna ta av sig jackan.

jo det finns fakta på komfortzon som påverkas av klippning. Ju mer klippt hästen är, desto mer beroende av täcken som kompensation blir den. Ju mer klippt över kritiska partier, desto mer exponerad och känslig i fråga om värme reglering/köld reglering.

Har jag skrivit tydligt nu?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 293
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30