Hästens komfortzon 20 grader

Sv: Hästens komfortzon 20 grader

Hmm. Då är jag inte heller ute o cyklar när min stora har en enorm buk- som kräver täcke.

På en mindre häst går fodret längre ner utmed sidan o har även täcke under med hjälp av gjordarna.

Den behöver fortfarande bara ett varmt täcke- även för rörelsekomforten.

Studien rimmar väl med att en mkt aktiv häst har mindre fett o även mindre tät päls. klipp eller oklippt.

Jag väntar på nästa studie... som kommer att visa på att halstäcket hjälper en hel del.:cool:

Den förra visade på att hästen hals var varm, men att den inte släppte ifrån sig värme:confused:
Det vet väl alla att hästar börjar att svettas där- en stor aledning till att man klipper just den o kanske flera gånger. Täcker man den dvs isolerar bättre- slutar pälsen att växa ut lika fort. Vad KAN det bero på;)

Du skulle ha en ponny som min - täcket går nästan omlott under magen :D

*kl*

Dock fattar jag fortfarande inte argumentet att högpresterande hästar får mer energi iom fodret och därför sänks NKT (om vi nu bara diskutetar energiintag genom foder och att det direkt påverkar NKT, inget annat). Jag minns just nu ärligt talat inte om mackan har rett ut detta för mig någon annan gång i ett annat OT-spår :o

Men iaf, en häst som presterar mer får ju foder som ska täcka den ökade energiförlusten genom det ökade arbetet. Är det typ värmen som bildas när hästen tillgodogörsig fodret som sänker NKT? Även om det i arbetena oftast står rakt av: en högpresterande häst får mer energi i fodret och därför sänks NKT. Men man ökar ju arbetet och "gör slut" på den energin? Hmm?

Den senare har jag missat.

Men om man går till sina egna så stämmer det om man tänker lite logiskt.

En häst som får upp värmen rejält dagligen o då även kräver mkt mat blir inte så långhårig. En del behöver inte klippas alls.

som du skrev- vilande, tunna eller sjuka hästar skaffar mer päls. De är oftast ganska hårda i sin muskulatur. Observationer kring det?

Ja den senare är intressant. det var ett par år sen jag läste den, vill minnas att det faktiskt är samma Karin Morgan som forskat vidare och kommit till nya slutsatser, men jag kan missminna mig. den fanns iallafall i SLUs bibiliotek och jag fick fram den genom att använda sök funktionen och tryckte in ngt sökord typ som täcken eller temperatur.

KL
det verkar bli mer och mer kriteria att man ska kunna vara bibliotek till källorna nuförtiden på buke :cool: Inte bara hänvisa var de finns att hämta. får kanske börja banka allt jag läser annars räknas det inte som legitima påståenden här tydligen har jag fått erfara : ) Trots att alla har google : )

Fast det beror ju lite på hur man ser det. Om man har ett täcke som hästen i en viss temperatur är på gränsen till varm i, så borde det fungera ungefär 20 grader ner i skalan. Och det blir ju samma om man vänder på det, om hästen är på gränsen till kall vid en viss temperatur så borde samma täcke funka 20 grader upp i skalan. Rent teoretiskt i alla fall. Eller..?

Skäms över att erkänna att jag tillhört den gruppen människor som täckar efter vad termometern visar (vintertäcke från +5 grader och neråt på oklippt häst... :crazy: ) Men man lär så länge man lever och numera går jag efter hur hästen känns och strävar efter att ha så lite som möjligt på honom.

Nja, jag förstår vad du menar. Fast det är ju så att studien är baserad på, och teorin också för den delen, på kalla temperaturer eller nederbörds förhållanden som gör det kallt, dvs förhållanden när täcken anses vara skäliga. Därvan kommer ju NKT in i bilden, i varm grader existerar inte denna!
i sverige numera har medelsvensson börjat applicera täcken i ALLA väder. dvs även plusgrader och 15 plus och 20 plus. Där stämmer INTE komfortzonen, och det tror jag inte ens det finns en studie på, för det är så självklart ngnstans att det borde vara uppenbart när hästen är överhettad och inte ska ha täcke - men tyvärr förekommer det ju alltför ofta som sagt....:crazy:

det är väl inget att skämmas för, snarare ska du väl vara jättestolt att du är med i svängarna och lär dig nya saker hela tiden som bidrar till din goda hästhållning! :laugh:

Det är ju skitbra o få länkarna serverade:o

Är inte det hela vitsen med Buke:angel:

Allt-om-hästarlexikon:bow:

Om täcke eller inte.
Jag ser o lyssnar på mina kusar.
Rullar de sig- ja då är det för varmt o mina rullar sig aldrig.
Faen. De måste frysa hela tiden:rofl:

Jag tycker det låter jättebra att du agerar kunskapsbank :idea: :D Skämt o sido. Jag sökte på "täcke" resp "täcken" i ngn av SLUs sökmotorer men jag är inte vän med sådana, inga träffar trots att jag testade 3 fält :mad: Men bara man får upp en artikel så kan man ju googla källorna :bump:

Den senare har jag missat.

Men om man går till sina egna så stämmer det om man tänker lite logiskt.

En häst som får upp värmen rejält dagligen o då även kräver mkt mat blir inte så långhårig. En del behöver inte klippas alls.

som du skrev- vilande, tunna eller sjuka hästar skaffar mer päls. De är oftast ganska hårda i sin muskulatur. Observationer kring det?

Delvis KL

Har inte läst studierna - än, får göra det nu. Men pälsen beror även av ljuset, och det har jag sett tydligt flera gånger, när man stått i ljusare eller mörkare stall och väldigt mycket beroende på hur vädret varit under hösten.
I år tex har t o m mitt tunnpälsade fullblod fått klippas lite med all sannolikhet pga den ovanligt hemska mörka hösten. Knappt nån sol alls tex.

Flera hästar jag har haft har ju tex börjat fällla vinterpälsen redan i januari när ljuset vänder, trots att en stor del av vintern då återstår..... (i vårt land dvs , i andra länder därifrån hästarna kanske till stor del härstammat har det kanske varit helt logiskt att fälla redan i januari.)

Jag hörde nyligen om stall i England där man har lysen som går på automatiskt mycket tidigt och släcks sent, för att hästarna inte ska sätta så mycket päls. Kanske förekommer här också?

När det gäller studier förhåller jag mej alltid lite skeptisk och gör inte radikala ändringar pga nya studier, det är tyvärr alltför vanligt att man inte har med alla variabler och senare upptäcker att "hoppsan" så här var det visst också:o¨Trist för hästarna om man slitit av o på täcken utifrån studier vars resultat senare modifieras:crazy:

Studier är intressanta men man måste veta vad forskning eg är för att kunna använda dem rätt, det krävs att man vet exakt vad som studerats och vad man INTE tagit med i förutsättninarna också. Jag låter nog forksningsfientlig men det är jag inte alls, (útan läser gärna studier) men jag vet ju att det kan komma nya resultat. Som då att man lägger till variabler, tar med sånt man inte tagit med förra gången osv.

Ber om ursäkt om ni redan talat om det här med ljuset, jag insåg att tråden är lång och jag har inte läst hela. Ljuset har kanske inte med komfortzon att göra förstås....

Ang hals: Jag har bara klippt hals o bogar, och det gör att resten av kroppen också svettas mindre vid arbete, lite runt bakbenen, nedre bakre delen av magen, om hon jobbar hårt, men torkar också snabbare. Värmen går ut där hon är klippt, därav alltid halvhalstäcke nu när det är kallt.

Senast ändrad av en moderator:

Hur fungerar dina hästar?

Jag är precis uppflyttad från södra Småland till Västernorrland (flyttade hit 1/11). Den småländska vintern var som regel kylslagen, blåsig och blöt och båda mina oklippta hästar gick med fleecefodrade regntäcken ute och inga täcken inne. Där upplevde jag rätt ofta att dom frös, kalla muskler och spända p.g.a. fukten och vinden. Täcke var ett måste.

Nu har vi helt andra förutsättningar. Mycket kallt!!! T.ex i morse var det -32 grader. Temperaturen har legat kring -25 dagtid. Luften är torr och måttlig vind. Här behövs inga täcken. Hästarnas päls står rakt ut, ser ut som uppburrade kycklingar ungefär ;) . Fritt med grovfoder. Inga kalla hästar, inga spända muskler. Hagen bjuder på mycket pyssel i skogsdelen, skydd från täta granar m.m.

Stallet håller kring 0 till några plus. Inga täcken inne heller.

Nu har hästarna vilat under jul och nyår men ska börja sättas igång i dagarna. Om dom blir varma och svettiga krävs det en hel del torkningsarbete "by hand" först inne i stallet efter träning. Därefter får dom ett vintertäcke, ca 200 gr, på sig och ut i hagen igen. Dock, är det väldigt kallt får dom stå inne ca 1-2 timmar efter träning och sen gå ut, då utan täcke.

Inga problem alltså även om det skiftar nära nog 30 grader från stall till ute.

Häst nr 1 är en Welsh Cob med konstant överhull i mycket bra kondition.
Häst nr 2 är en korsning av varmblodstyp och paint. Nu 3 år och ska börja ridas in.

Tack! Den här är intressant, bla för att det visar ändrade resultat och vad det kan innebära att gå blint efter senaste forskning.. Men också för att det blir tydligare en del som man redan själv har sett genom erf. Tex att ponnyer kan vara känsligare för kyla än man tror, får sin förklaring.

Sen saknar jag en variabel till i det hela på en oklippt häst och det är pälsens kvalitet. Det kan ju variera mellan hästar av samma ras otroligt mycket, hur tät och ullig pälsen är och därmed hur isolerande den är. Det måste betyda stor skillnad i vilka temperaturer som blir NKT för varje häst. Det finns tex fullblod med nästintill sommarpäls på vintern och såna som har en tjock ullig päls närmast som en ponny eller ett ordinärt kallblod. Finns studier ang dessa skillnader? Nån som vet?

Sen en sak till ang hästar, de är flockdjur som ställer sej tätt för att hålla värmen (vilket står också här) Men om de är bara två tex så fungerar det ju inte så. Vad innebär det i extrem kyla?

När jag satt på tåget här för några dagar sen och åkte lite uppåt i landet och tittade på hagar så ser man verkligen hur vanligt det har blivit med totalt undermåliga lösdrifter...Tex stora inhägnade åkrar utan ett enda träd som skydd, och en pytteliten ligghall som kanske mosvarar tre högst fyra boxar, rostiga plåtskjul ibland, till kanske 6 - 7 hästar. Det finns inte en chans i välden att alla hästar ska få skydd samtidigt, även om man förutsätter att alla är helt ok med att packa ihop sej i ligghallen och de inte markerar minsta revir mot varandra....apropå behovet av skykdd i kyla.

Senast ändrad av en moderator:

Hinner dina torka på 1-2 timmar i stallet? Vi har ungefär samma förutsättningar, tror alltid det är plus i stallet om det så bara är +1. Lät min nordsvensk stå inne lite mer än 1 timma i onsdags utan tillstymmelse till att bli mindre svett. Då är han ändå lite klippt, fram på bogen där han svettas mest.

På med tjockt vintertäcke och ut i -13. Komfortabel och torr vid insläpp :) Lustigt nog inte alls för varm trots att han har pansarpäls och alltså hunnit torka helt. Det var längesen det var såhär kallt här, så har inte tidigare testat hur han funkar med täcken. Bara regntäcke vid det allra värsta med nederbörd, men som sagt han borde varit jättevarm under täcket men var det inte.

Ja, ingen av mina har någon nordispäls direkt ;) ...torkar rätt fort med grundarbete av mig då. Lämnar aldrig en blöt häst i stallet utan torkar dom "by hand" först.

Håller helt med.

vet inte till min vetskap att det finns studier som tar i beräkning kvaliteten på pälsen. men det är sant som du säger.

jag har ju ditt fullblods exempel med tät tät och tjock, dock inte särskilt lång vinterpäls. Han är så otroligt ofrusen av sig att det är otroligt. SKönt och smidigt, man behöver aldrig oroa sig i princip. (Han går täckad då han täckes klipps och vi har dåligt med skydd i hagarna, men jag behöver aldrig täcka särskilt tjockt).

Chili: en sån häst, om den jobbas svettig skulle jag absolut välja att klippa betydligt mer.

Här är det -25 idag. Känns dock kallare, mycket kallare. Solen strålar, och det är aldelles klarblått på himlen, väldigt fint.

Hästarna är en travare, oklippt, går utan täcke med fri tillgång på hö.
Den andra är ett engelskt fullblod, oklippt, utan täcke, fri tillgång på hö. Båda verkar mer än nöjda, rullar sig i snön, pälser står rakt ut, dom är varma och goa :love:

Båda två fryser när det regnar så då får dom ha regntäcke såklart, och på vintern när det snöar det så blir det vintertäcke. Fullblodet blir väldigt känslig i ryggen om det regnar men riktig kyla har hon absolut inga problem med.

Sen har dom ju precis hela främre delen av hagen full med hö som dom kan pyssla med så dom har alltid ngt att göra. Äta upp höet under dagen, va e det liksom :angel:.

Dock fattar jag fortfarande inte argumentet att högpresterande hästar får mer energi iom fodret och därför sänks NKT (om vi nu bara diskutetar energiintag genom foder och att det direkt påverkar NKT, inget annat). Jag minns just nu ärligt talat inte om mackan har rett ut detta för mig någon annan gång i ett annat OT-spår :o

Men iaf, en häst som presterar mer får ju foder som ska täcka den ökade energiförlusten genom det ökade arbetet. Är det typ värmen som bildas när hästen tillgodogörsig fodret som sänker NKT? Även om det i arbetena oftast står rakt av: en högpresterande häst får mer energi i fodret och därför sänks NKT. Men man ökar ju arbetet och "gör slut" på den energin? Hmm?

Det har ju också med hästens ämnesomsättning att göra. En högpresterande häst får mer energi men är också bättre på att omsätta energi och omvandla den till värme.

Jag tycker det är tydligt på min egen häst - som jag i dagsläget (19 år, "halvkonvalecent") täckar mer än när han var yngre, klippt och tränades.

För min häst är det definitivt regn och blåst som styr täckningen, inte temperaturen i sig.
Regn + blåst = pest för poni :p

Ja, du är på rätt spår, det blir alltid värme som "biprodukt" när hästen förbränner energi. Därför, ju mer energi in, desto mer värme produceras. Du lägger till MJ för arbete och de omsätts såklart och används till det de ska, men när kroppen använder den kemiskt lagrade energin så frigörs värme.
Det är nog bara så att författarna ser det som "självklart" och därför inte utvecklar det?

När det gäller studier förhåller jag mej alltid lite skeptisk och gör inte radikala ändringar pga nya studier, det är tyvärr alltför vanligt att man inte har med alla variabler och senare upptäcker att "hoppsan" så här var det visst också:o¨Trist för hästarna om man slitit av o på täcken utifrån studier vars resultat senare modifieras:crazy:

Studier är intressanta men man måste veta vad forskning eg är för att kunna använda dem rätt, det krävs att man vet exakt vad som studerats och vad man INTE tagit med i förutsättninarna också. Jag låter nog forksningsfientlig men det är jag inte alls, (útan läser gärna studier) men jag vet ju att det kan komma nya resultat. Som då att man lägger till variabler, tar med sånt man inte tagit med förra gången osv..

Jag håller med, framförallt har vissa så förtvivlat svårt att värdera olika källor och granska studiernas upplägg. Det ÄR svårt, man ska ju helst vara insatt i metoderna. Flera gånger har jag sett att det hänvisats till typ fördjupningsarbeten och exjobb. Jag har inte läst dessa, de kan säkerta vara mycket bra genomförda. Men under ett exjobb hinner man helt enkelt inte samla in så mycket data, och det är nog ofta snålt med pengar. Så trots goda intentioner kan det ofta vara svårt att få ihop en bra robust försöksdesign, och tilllräckliga data för bra statistik. Därmed inte sagt att det behöver vara FEL, det kan ju också vara intressant som en förstudie till ett större projekt. Men det kan inte jämföras med en peer-reviewed tidskrift med hög rankning. Det senare skulle kanske kunna få mig att göra en kovändning i skötseln.

Dessutom så förfinas metoderna hela tiden, därför kan äldre arbeten bli inaktuella, även om de var rätt ute. Man snävar åt, och kommer närmare den eventuella sanningen. En snabbsnabb titt på Morgan så verkar det vara fallet här? Hypoteserna, mekanismerna är samma men man kommer till andra slutsatser=temperaturer när det gäller NKT.

Summa summarum så tycker jag absolut man ska ta till sig studier som gjorts, men man ska alltid vara kritisk, och kanske inte lägga om hela hästhållningen på en dag eller så för att man läst nåt i ridsport/hästfocus/buke. Jag tror att det blir hemskt fel om man står med en temp. tabell i näven och säger att så SKA det vara. Det är ingen exakt vetenskap, titta på hästarna! :idea:

(Jag gör som många andra, har täcke på när hästen blir blöt och det blåser. Vintertäcke använder jag mest när pålle behöver torkas upp. Har en ganska pälsig skogsmulle, typ)

Gud vad jag pladdrar...

Min häst, helklippt, har världens minsta komfortzon.
Trots vintertäcke med hals 300g + 250g stalltäcke skakar hon så att hon håller på att gå sönder när det är runt nollan och blåser. Går på mer foder än nödvändigt, är lagom varm under täcket, dock inte täckt under mage eller låren som jag kommit fram till är de värsta zonerna. Jag lider med min häst när jag ser henne. Har när det var -12 och vind slängt på henne 2 fleecetäcken, 2 stalltäcken och ett ute täcke på det och hon frös ändå....'

Hade inte helklippt henne om det inte var för de förbannade värmeknutorna hon får, hade då hållt mig till enkel filtklippning för hennes skull.

De har inget lä i hagen, har gräs att pilla med och får hösilage vid lunch....

Ja, du är på rätt spår, det blir alltid värme som "biprodukt" när hästen förbränner energi. Därför, ju mer energi in, desto mer värme produceras. Du lägger till MJ för arbete och de omsätts såklart och används till det de ska, men när kroppen använder den kemiskt lagrade energin så frigörs värme.
Det är nog bara så att författarna ser det som "självklart" och därför inte utvecklar det?

Haha, jag ser det oxå som självklart eg men inte att det är självklart för gemene man. Därför letade jag andra orsaker. Ibland gör man det onödigt krångligt för sig :o

knapplån

har inte orkat läsa hela tråden så jag kanske skriver sånt som redan skrivits. För några dagar sen kom jag att läsa en "vindtabell" Tex om det är -5 och blåser 10m/s så är det att jämföra med -23. Inte helt ovanligt vinterväder i Skåne.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 293
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar