Hästens komfortzon 20 grader

Sv: Hästens komfortzon 20 grader

Haha, varför definierade du inte bara dina x grader i första inlägget, nu är jag helt med :D Nej då är det ju självklart att det inte fungerar uppåt :idea:

Det var dock inte den faktan jag menade, det är ju mer "självklara" grejer. Jag syftade på om just det där generella 20 graderna fungerar då med.

Nope, denna tråden var tillägnad personliga erfarenheter av ens egna hästars komfortzon :) (baserat på bla din länk)

Jag letade dock efter svaret om komfortzonen jag ställde till mackan men hittade inget.

Haha, varför definierade du inte bara dina x grader i första inlägget, nu är jag helt med :D Nej då är det ju självklart att det inte fungerar uppåt :idea:

Det var dock inte den faktan jag menade, det är ju mer "självklara" grejer. Jag syftade på om just det där generella 20 graderna fungerar då med.

Jag trodde jag skrev tydligt och att du var med i svängarna, trodde du var insatt i komfort begreppet redan.

vad är det för fakta du menar då där komfort zonen skulle funka uppåt? :confused:

Men att skriva x grader, det säger ju inget om det syftar på nedre eller övre kritiska temperaturen eller bara random inom komfortzonen.

Om du är vid den nedre kritiska temperaturen, borde inte täcket fungera i 20 grader uppåt då enligt komfortzonbegreppet?

(fast när jag skrev faktan syftade jag på hur komfrtzonen ändrades när man klippte, om den enbart försköts elelr inte)

Men att skriva x grader, det säger ju inget om det syftar på nedre eller övre kritiska temperaturen eller bara random inom komfortzonen.

Om du är vid den nedre kritiska temperaturen, borde inte täcket fungera i 20 grader uppåt då enligt komfortzonbegreppet?

(fast när jag skrev faktan syftade jag på hur komfrtzonen ändrades när man klippte, om den enbart försköts elelr inte)

Men jag har ju redan svarat och förklarat detta och du säger att du fattar men nu ställer du samma fråga igen? :confused:

x grader är ju indiduellt. Hästars komfortzon är individuell så X representerar de väderförhållanden för DEN hästen, som hästen är lagom varm i.
den nedre kritiska temperaturen har jag definierat - har inget med x graderna att göra.

Jo om du är vid den nedre kritiska gränsen så funkar täcket uppåt. Men den nedre kritiska tempen är ju inte en komfort zon!

Men jag har ju redan svarat och förklarat detta och du säger att du fattar men nu ställer du samma fråga igen? :confused:

x grader är ju indiduellt. Hästars komfortzon är individuell så X representerar de väderförhållanden för DEN hästen, som hästen är lagom varm i.
den nedre kritiska temperaturen har jag definierat - har inget med x graderna att göra.

Jo om du är vid den nedre kritiska gränsen så funkar täcket uppåt. Men den nedre kritiska tempen är ju inte en komfort zon!

I min värld representerar x grader en specifik temperatur inom komfortzonen, den temperaturen kan ju ligga precis innanför nedre eller övre kritiska temperaturen, eller bara helt random inom komfortzonen.

När du skrev att om ett täcke fungerar i x grader så fungerar det sannolikt i 20 grader lägre temp oxå, då var ju de där x graderna nära den övre kritiska gränsen. Därav kommentaren om nedre, övre eller random inom komfortzonen.

Ja det är klart att x kan vara ngnstans på skalan inom komfortzonen. vad x är är ju en bedömning i DIN värld - inte hästens, vart på skalan du är : )

jag har nog förklarat så utförligt som jag kan. studien finns på SLUs bibilotek du hittar den säkert på deras hemsida, där står specifika utförliga redogörelser för komfortzonen, hur klippning påverkar, och förhållanden som påverkar komfortzonen.
Det finns en senare studie än den också att hitta, den första studien gör ett påstående att tävlingshästar i hög kondition behöver minst täckning av alla. den andra studien har forskat vidare och funnit att detta faktiskt inte är helt sant. de är intressanta bägge två och helt klart läsvärda.

Aha, intressant!

En egen ny erfarenhet för mig från idag. Pålle reds svettig (dock inte mkt, mest runt sadelgjorden pga kylan -8 som varmast mitt på dagen i solen) och fick ett ulltäcke och uti hagen medan jag mockade innan lunch.

1 h senare och buspålle inte alls stått o solat sig som matte föruspådde utan röjt runt bland träden och såldes rasat ned en jäkla massa snö över sig - vit häst och vitt täcke (normalt svarta). Snön hade frusit i både pälsen på halsen (inte ovanligt iofs) men oxå på täcket. Hästen var varm under (för varm att gå täckad så hela tiden men det var ju inte heller meningen). Alltså har snön frusit trots att ulltäcket är såpass "genomsläppligt" för fukt - mkt god isolering av värme även utan ett täcke utanpå. Det trodde inte jag :o Jag vet att det är "varmt" även om det är blött och att fukten lägger sig utanpå men att det höll inne värmen så mycket trodde jag inte. Iaf inte ute med vind, inte mycket men klart märkbart vid framskrittningen *brr* Jag trodde det skulle vara smält/lätt smält men det var stenhårt skalet.

Smälte dock snabbt inkomna o kunde sopas av o hängas på tork :)

Nej, komfort zonen är baserad på x grader och sen kallare grader. Inte tvärtom.

täcken innebär att hästen inte kan själv reglera sin temperatur. därför fungerar det inte uppåt på skalan vilket är rätt logiskt för min del iallafall.

Fast det beror ju lite på hur man ser det. Om man har ett täcke som hästen i en viss temperatur är på gränsen till varm i, så borde det fungera ungefär 20 grader ner i skalan. Och det blir ju samma om man vänder på det, om hästen är på gränsen till kall vid en viss temperatur så borde samma täcke funka 20 grader upp i skalan. Rent teoretiskt i alla fall. Eller..?

du har helt rätt i detta, men oavsett rest päls eller ej så innebär självklart en oklippt päls ett helt annat isolerings reglage än en avkapad, klippt päls. där har du ju klippt stråna rakt av, så det blir luft som strömmar fritt hela vägen in vid huden. det blir det inte på en oklippt häst även om ett täcke ligger på.

Ja, helt klart är det så. Jag hade inte riktigt förstått vidden av detta tidigare, men i år har jag klippt min lurviga häst och det märks tydlig skillnad på den klippta och oklippta pälsen under täcket. Den klippta är kroppsvarm medan den oklippta är betydligt kallare.

Skäms över att erkänna att jag tillhört den gruppen människor som täckar efter vad termometern visar (vintertäcke från +5 grader och neråt på oklippt häst... :crazy: ) Men man lär så länge man lever och numera går jag efter hur hästen känns och strävar efter att ha så lite som möjligt på honom.

Ja det är klart att x kan vara ngnstans på skalan inom komfortzonen. vad x är är ju en bedömning i DIN värld - inte hästens, vart på skalan du är : )

jag har nog förklarat så utförligt som jag kan. studien finns på SLUs bibilotek du hittar den säkert på deras hemsida, där står specifika utförliga redogörelser för komfortzonen, hur klippning påverkar, och förhållanden som påverkar komfortzonen.
Det finns en senare studie än den också att hitta, den första studien gör ett påstående att tävlingshästar i hög kondition behöver minst täckning av alla. den andra studien har forskat vidare och funnit att detta faktiskt inte är helt sant. de är intressanta bägge två och helt klart läsvärda.

Det är nog inte tillräckligt intressant:cool:

Hur fasen hittar man det på hemsidan? Blä. Det har aldrig varit min starka sida att söka :cool:

Den senare har jag missat.

Men om man går till sina egna så stämmer det om man tänker lite logiskt.

En häst som får upp värmen rejält dagligen o då även kräver mkt mat blir inte så långhårig. En del behöver inte klippas alls.

som du skrev- vilande, tunna eller sjuka hästar skaffar mer päls. De är oftast ganska hårda i sin muskulatur. Observationer kring det?

Det tror jag inte tyvärr. Iaf inte vad jag uppfattade. Men en av deras källor kanske är intressant: Morgan, K. 2007. Hästens reglering av kroppstemperatur och dess värmebalans. Utbildningskompendium, SLU, hippologenheten.

Jag ska ge mig på google igen :D (även om jag sällan brukar lyckas :cool:)

Haha, jag kunde :D

http://www.stromsholm.com/website1/sd_page/65/Termisk_komfort_undervisningskomp.pdf?

Dock inte direkt det heller (men en tanke ang min stalltemptråd - nära NKT (över alltså) så avger hästen minst fukt och mest värme vilket lättare håller stalluften bra :idea: Det har jag inte ens reflekterat (med fukten).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 293
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar