Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, varför definierade du inte bara dina x grader i första inlägget, nu är jag helt med Nej då är det ju självklart att det inte fungerar uppåt
Det var dock inte den faktan jag menade, det är ju mer "självklara" grejer. Jag syftade på om just det där generella 20 graderna fungerar då med.
Men att skriva x grader, det säger ju inget om det syftar på nedre eller övre kritiska temperaturen eller bara random inom komfortzonen.
Om du är vid den nedre kritiska temperaturen, borde inte täcket fungera i 20 grader uppåt då enligt komfortzonbegreppet?
(fast när jag skrev faktan syftade jag på hur komfrtzonen ändrades när man klippte, om den enbart försköts elelr inte)
Men jag har ju redan svarat och förklarat detta och du säger att du fattar men nu ställer du samma fråga igen?
x grader är ju indiduellt. Hästars komfortzon är individuell så X representerar de väderförhållanden för DEN hästen, som hästen är lagom varm i.
den nedre kritiska temperaturen har jag definierat - har inget med x graderna att göra.
Jo om du är vid den nedre kritiska gränsen så funkar täcket uppåt. Men den nedre kritiska tempen är ju inte en komfort zon!
Nej, komfort zonen är baserad på x grader och sen kallare grader. Inte tvärtom.
täcken innebär att hästen inte kan själv reglera sin temperatur. därför fungerar det inte uppåt på skalan vilket är rätt logiskt för min del iallafall.
du har helt rätt i detta, men oavsett rest päls eller ej så innebär självklart en oklippt päls ett helt annat isolerings reglage än en avkapad, klippt päls. där har du ju klippt stråna rakt av, så det blir luft som strömmar fritt hela vägen in vid huden. det blir det inte på en oklippt häst även om ett täcke ligger på.
Ja det är klart att x kan vara ngnstans på skalan inom komfortzonen. vad x är är ju en bedömning i DIN värld - inte hästens, vart på skalan du är : )
jag har nog förklarat så utförligt som jag kan. studien finns på SLUs bibilotek du hittar den säkert på deras hemsida, där står specifika utförliga redogörelser för komfortzonen, hur klippning påverkar, och förhållanden som påverkar komfortzonen.
Det finns en senare studie än den också att hitta, den första studien gör ett påstående att tävlingshästar i hög kondition behöver minst täckning av alla. den andra studien har forskat vidare och funnit att detta faktiskt inte är helt sant. de är intressanta bägge två och helt klart läsvärda.
Det är nog inte tillräckligt intressant
Men eftersom du tycker det är så intressant så kan du ju länka
Har jag redan gjort.
Den senare har jag missat.Ja det är klart att x kan vara ngnstans på skalan inom komfortzonen. vad x är är ju en bedömning i DIN värld - inte hästens, vart på skalan du är : )
jag har nog förklarat så utförligt som jag kan. studien finns på SLUs bibilotek du hittar den säkert på deras hemsida, där står specifika utförliga redogörelser för komfortzonen, hur klippning påverkar, och förhållanden som påverkar komfortzonen.
Det finns en senare studie än den också att hitta, den första studien gör ett påstående att tävlingshästar i hög kondition behöver minst täckning av alla. den andra studien har forskat vidare och funnit att detta faktiskt inte är helt sant. de är intressanta bägge två och helt klart läsvärda.
Jag har redan läst den, det skrev jag ju till dig. Jag syftade på mackans, iaf uppfattade jag det som att h*n sett åtm en nyare. Den vill jag gärna ta del av!